Nent: Mängden bettingreklam inte hållbar över tid

Inför kapitalmarknadsdagen har ni släppt pressmeddelanden.

Ni ska investera i streamingtjänster och har tecknat nya–

–distributionsavtal. Konkurrerar ni med Netflix och HBO?

Vi har konkurrerat väl med dem och lokala spelare länge.

När vi nu presenterar alla våra fantastiska nyheter–

–så visar vi en ambition att ytterligare–

–nå fler kunder med våra streamingtjänster.

Ett problem är att ni har förlorat en del kunder.

Hur ska ni lösa det?

Våra streaming-kundbaser växer. Det man måste komma åt–

–är två saker. Dels "seasonality" när kunderna lämnar–

–för att en sportliga tar slut och sen kommer tillbaka.

Där behövs en annan typ av programmering och innehåll.

I slutänden ska man tycka om tjänsten tillräckligt–

–för att stanna hela året. Fördelen för konsumenten–

–är att det inte finns några bindningstider längre.

Så vi måste leverera en tjänst som alla vill ha.

Ni har tecknat många avtal bl.a MGM–

–partnerskapet med NBC Universal och ni tecknar nya avtal–

–med YouSee och Stofa. Är det nån du hoppas extra på?

De är alla viktiga. Distribution med Stofa och YouSee/TDC–

–och Boxer innebär att den danska marknaden är säkrad.

Vilket är jätteviktigt. Hollywood-avtalen är jättekul.

Vi kommer ha överlägset starkast "first pay fönstret"–

–när de första nya filmerna kommer till oss först.

Men viktigare är att vi bygger vårt bibliotek med filmer–

–väsentligt. Då kan vi konkurrera med de globala jättarna.

Mycket nytt innehåll alltså. Kommer det förändra priset?

Vi följer marknadens prisbild. Allt det vi planerar–

–gör vi enligt prisbilden som råder.

Så inga prishöjningar på abonnemangstjänsterna?

När det gäller det lägre priset för TV, film och serier–

–där följer vi naturligtvis vad som sker på Netflix.

På sporten höjer vi priserna när vi tillför nya tjänster.

Ni har investerat i rättigheterna för Premiere League–

–och Champions League. Är ni nöjda med det?

Champions League har vi haft i 27 år.

Det har aldrig funnits hos nån annan i Norden–

–vilket har varit fantastiskt för oss.

Vi bygger sportprodukten kring internationell fotboll.

De två är viktiga för oss och vi är nöjda.

Vi har pratat om film, men är sportstreaming–

–minst lika viktiga för er?

Det är kombinationen som gör oss unika–

–och på en nivå som kan konkurrera med de största.

I samband med era avsnitt så har ni mycket spelreklam.

Tittar ni på det ur hållbarhetsperspektiv?

Vi inser att nuvarande situation inte är hållbar över tid.

Vi reducerar nu successivt. Priserna går upp för dem–

–som köper gambling- och betting-reklam, vi tar in färre.

Det sätter sig självt över tiden. De som söker svenska–

–licenser och har en ansvarsfull "approach" till marknaden–

–de ska få plats på marknaden, som alla andra.

Efterfrågar investerare det här?

Det gör de. Vi har redan tagit proaktiva steg.

Vi sänder fortfarande från England.

Vi skulle kunna ta in mer icke-svensk-licensierade–

–bettingföretag, men det gör vi inte.

Tittar flest på Paradise Hotel eller Champions League?

Det är Champions League, med både vår och höstomgång.

Samlat sett, mängden matcher innebär fler tittare.

Men Paradise är populärt, speciellt på Viafree.

Nordic Entertainment Group (Nent) har aviserat en rad nya avtal i dagarna. Bolagets vd Anders Jensen menar att bolaget nu ”skruvar upp temperaturen ytterligare”.

Branschen för streamingtjänster har både för- och nackdelar säger Anders Jensen: ”Det finns inga bindningstider längre, man kan hoppa in och hur som man vill”.

Fotbollen med Champions League-sändningarna i spetsen är fortsatt viktiga för Nent.

En brännande fråga i samband med sportsändningar är mängden bettingreklam. Anders Jensen inser att det på sikt inte är hållbart. Bolaget tackar redan i dag nej till annonsörer. Det finns dessutom ett tryck från investerare i denna fråga.

  • Kalendereffekt tynger Sweco7:11

    Kalendereffekt tynger Sweco

    Teknikkonsulten Sweco rapporterade under tisdagen för årets andra kvartal och resultatet kom in 12 procent bättre än föregående år justerat för kalendereffekt. Bolagets vd Åsa Bergman kommenterar rapporten och förklarar hur färre arbetstimmar har drabbat resultatet. Dessutom berättar hon om förvärven av MLM Group i Storbritannien och IMP i Tyskland.

  • Analytikern: Inga moln på fastighetshimlen6:09

    Analytikern: Inga moln på fastighetshimlen

    Fastighetsbranschen har haft en aktiv vecka med kapitalmarknadsdagar i Båstad och flera kvartalsrapporter. Analytikern Albin Sandberg från Kepler Cheuvreux kommenterar bland annat optimismen i branschen...

  • Ökad försäljning lyfter JM3:33

    Ökad försäljning lyfter JM

    Bostadsjätten JM presenterade under fredagsmorgonen sin rapport för årets andra kvartal och resultatet kom in över analytikernas förväntningar. Aktien steg med 7 procent på beskedet. Bolagets vd Johan Skoglund är nöjd med kvartalet och berättar bland annat om planerna kring förvärv och en stor kommande försäljning av hyresrättsprojekt.

  • En titt på CSPP3:25

    En titt på CSPP

    CSPP är programmet ECB använder för att stödköpa obligationer. Sean George från Strukturinvest berättar hur det fungerar och hur en strategi kan läggas upp med programmet i åtanke.

  • 2:39

    "Danske Banks nya vd vill rensa garderoberna”

    Danske Bank meddelade under måndagskvällen att nettovinstprognosen för 2019 justeras ned från 14-16 miljarder danska kronor till 13-15 miljarder. Dessutom höjs guidningen för årets kostnader till 25,5-26 miljarder. Analytikern Maths Liljedahl från Handelsbanken kommenterar vinstvarningen och menar att kostnadsrevideringen delvis kan ha med vd-skiftet att göra.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.1%
NASDAQ-100 -0.5%
NASDAQ Composite -0.4%

Vinnare & förlorare

Alfa Laval 2.1%
Assa Abloy 1.7%
AAK 1.7%
Bonava -5.5%
Vitrolife -7.1%
Billerudkorsnäs -7.8%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Kronan - svag eller försvagad?12:31

    Kronan - svag eller försvagad?

    Det har pratats mycket om den svaga svenska kronan inför semestern. Makroekonomen Johan Löf från Handelsbanken menar att kronan visst har försvagats, men vill inte...

  • Skrämmande signaler för börsen17:39

    Skrämmande signaler för börsen

    Ränteexperten Sean George från Strukturinvest satt mitt på Wall Street under finanskraschen 2008. I dagens Börslunch letar han nya varningstecken tillsammans med Albin Kjellberg.

  • Scanias vd: Vi är redo för att skörda4:52

    Scanias vd: Vi är redo för att skörda

    I dag har Volkswagens lastbilsdivision Traton, där Scania och MAN ingår, noterats på Frankfurtbörsen och Stockholmsbörsen. EFN:s Ara Mustafa pratar med Scanias vd Henrik Henriksson om hur den fortsatta resan ser ut.