MTG: ”Vi har en spännande resa framför oss”

Vi står här med Jørgen Madsen Lindemann–

–vd för MTG. Välkommen.

MTG står inför en uppdelning som vi har pratat om mycket.

Du kan väl gå igenom de två komponenterna–

–mellan broadcasting och framtida e-sport.

För fem år sen började vi investera i de trender–

–som vi såg då.

Fler och fler började titta mer online.

Vi såg att det sker på en global basis.

Det är inte kundbegränsat.

Då gjorde investeringar.

Vi har ett bolag som är fokuserat på Norden–

–vår Nordic Entertainment Group.

Man känner till TV3, Viaplay och Viasat.

Vi har ett nordiskt produktionsbolag som heter Nice.

Det finns i stora städer i Norden.

Sen har vi de globala e-sportfenomenen–

–som vi har investerat i.

Samma med mobilspelen som vi också har investerat i.

Det är två olika fält som vi nu renodlar.

Vi har ett fält för de som vill investera i det nordiska–

–och ett för de som vill investera i de globala–

–underhållningsprodukter online som vi också investerar i.

Du kommer att fortsätta som vd–

–i e-sportsdelen i MTG.

Jag har varit i bolaget i 24 år.

Jag är glad för utvecklingen som vi har haft i Norden.

Nu har jag arbetat med unga entreprenörer.

Det är fascinerande att se folk utveckla nåt.

Vi kan hjälpa dem med den kunskap vi har om video–

–och historieberättande. De "revenue streams"–

–som vi känner till från vår traditionella verksamhet.

Det är det vi tar in i det nya MTG.

Vi hjälper de unga entreprenörerna med–

–att få in sina idéer och visioner.

Det är en fantastiskt spännande resa.

Den stora biten är den nordiska broadcastingen?

Den ger störst omsättning–

–medan tillväxten finns i MTGx Esports framöver?

Ja, det går riktigt bra.

Vi har blivit lönsamma.

Omsättningen har vuxit och vi investerar mer–

–i digitala produkter som gör att vi får fler kunder.

Samtidigt växer vi på resultatet.

Det går bra för Norden.

Med e-sportsdelen har vi målet att växa med 26 %–

–per år fram till 2021.

Mobilspelsmarknaden växer med 12 %–

–samma storlek som musik- och filmbranschen.

Globalt har den marknaden vuxit snabbt.

Men man ska ju ha produkter som är relevanta.

Om du inte har det, får du inte ta del av den marknaden.

Vårt fokus är att leverera relevanta e-sportsturneringar–

–och spel som folk vill spela och köpa.

Ser du en skillnad mellan Norden och om man ser globalt?

Jag antar att dina siffror–

–på marknadstillväxt är mer globala.

Har ni hunnit se om det är mer eller mindre tillväxt–

–i Norden än vad det är på en mer global basis?

Det beror på vilka produkter det är.

Tittar du på Viaplay eller Viafree–

–som är våra reklamförsedda vod-tjänster.

Viafree och Viaplay är vår OTT, som Netflix.

Där ser du en stor tillväxt–

–på onlineprodukterna i Norden.

Det är ju tyvärr inte tolv miljoner hushåll i Norden–

–som har Viaplay.

Det hoppas vi kan få till.

Där ser vi en stark tillväxt.

Detsamma gör vi på annonsmarknaden.

Det är också viktigt.

Om man ska nå mycket människor på kort tid–

–så är tv en bra marknad.

E-sport är nytt. Vi köpte bolagen 2015–

–Dreamhack och ESL.

Då hade vi inga riktiga sponsoer–

–och inga distributörer.

Nu är det Intel, Mercedes, Vodafone...

Det finns en publik att investera i.

Distributörerna i dag är Facebook, Youtube, Twitter osv.

Jag kunde nästan inte uttala det för tre år sen.

Vi försöker professionalisera e-sport-världen.

Vi är ju vana vid "revenue streams".

Det är sponsring, media, reklam, event...

Saker som vi har ägnat oss åt traditionellt i MTG.

I gamla MTG gjorde vi det hela tiden. Formel 1 osv–

–har producerat dramaserier–

–till stora internationella koncerner.

Detsamma gör vi nu med e-sport och mobil gaming.

30 % av den tid du använder mobilen–

–går åt till spel.

Det är fler som spelar, spelar längre och köper mer.

Precis som man köper en biobiljett eller tidskrift–

–är det helt normalt att köpa spel.

Är intresset för e-sport lika stort i hela världen–

–eller extra stort i Norden?

Globalt är USA jättestort.

Vi var "host broadcaster" under OS.

En av våra turneringar var "guest sport".

Det var vi mycket stolta över.

Det var en kvinna från Kanada som vann.

Så det är globalt och inte bara Norden.

Vi har starka lag i Norden.

Ett danskt lag har just vunnit en stor turnering.

Och det är Counter-Strike de spelar? Danskt lag.

Vi har också svenska lag. Så Norden är stort.

Dreamhack är ett svenskt bolag som är riktigt stora–

–på LAN-festivaler. De tar alla sina prylar med sig–

–och spelar mot alla som är där under en helg.

Jättestarkt varumärke. Jag var på möte med Facebook.

Det första de sa till mig var:

"Wow, ni har Dreamhack, ett fantastiskt bolag!"

Dreamhack och ESL har varit duktiga på–

–att bygga upp hela online-gaming-communities.

Det här är ju för unga människor.

Jag och Jonas förstår inte det här. Hur ska du få börsen–

–att höja värderingen?

Det är inte bara unga människor.

Det handlar också om vilket spel det är.

Du kanske spelar FIFA, eller vad du nu spelar.

Det är inte bara unga–

–men det är en intressant generation.

Det är de som är 40-45 år och yngre–

–som lämnar traditionella medier–

–och går över till exempelvis e-sport.

Hur man gör för att få börsen att förstå det–

–är att göra nånting som folk vill köpa.

Gör man ett event som folk betalar för...

Det kom 160 000 personer till vårt Katowice-event.

38 medier distribuerar för ett sånt event.

För tre år sen var det fem.

Det är en enorm underhållningsekonomi–

–som är helt likvärdig med andra sporter.

Det är sponsring, event marketing, content...

Det kanske bara är Premier League som slår det.

Vi började med Counter-Strike och samarbetade med dem.

Det kommer nyutvecklade spel hela tiden.

Jag fick en fråga idag. Det var rätt spännande.

Premier League är svårt att kopiera.

Men du kan lära spelare att på relativt kort tid-

-ta upp kampen mot existerande spelare.

Det är spännande för oss som har 30 år av "disruption".

Det är en spännande möjlighet.

Nu kan du heja på andra spelare i e-sport.

Utvecklingen går så snabbt.

Det är en mer dynamisk miljö, alltså.

Men återigen, det är vad vi tyckte var spännande-

-och dra nytta av möjligheterna istället för att klaga.

Om man tittar på marknaderna och analytikerna-

-så är det fler som satt sig med armarna i kors nu.

Vad får du får mothugg och varför är de mer försiktiga?

Har det med uppdelningen att göra?

Är det andra faktorer de ser som hot?

Det är helt rätt och vi har en vettig diskussion.

Vi ska bevisa att e-sport på lång sikt blir en sport.

Det är många människor som vill delta i e-sport.

Men kan du som sponsor kapitalisera-

-på den publik vi har på våra e-sport-event?

Kan du som media kapitalisera på streamarna du har?

Det vet vi historiskt, och det såg vi också i söndags-

-när Sverige vann VM i ishockey. Grattis.

Danmark slog Finland, det måste vi komma ihåg.

Vi hade rekordsiffror på TV3.

Vi har inte haft så höga siffror sen 1994-

-då TV3 var med och sände fotbolls-VM.

Det är relevant och det vet sponsorerna.

Då vill de vara med när de känner till avkastningen.

Nu försöker vi professionalisera-

-alla intäktsströmmar och sporten som sådan. Vi har ju-

-dopingtester på eventen för att allt ska gå rätt till.

Så vi försöker lägga en idrott–

–som är likvärdig med vanlig idrott.

Jubel när man vinner en Counter-Strike-turnering.

Precis som när Sverige vann VM i ishockey.

Folk är ju alldeles till sig. Det är många paralleller.

Det ska vi bevisa, och så här långt-

-ser vi en ökad omsättning. Det är vi glada för.

Det är många fler program som kommer till oss.

Nu ska vi se hur vi kan kapitalisera intäkterna vi ser-

-och tjäna pengar på olika event.

Jag vill gärna investera, men det måste vara relevant.

Vi prövar med nya saker. Om det inte fungerar-

-så försöker vi med en annan turnering och gör mer där.

Ibland ser man vad som fungerar på olika platser.

Då gör man mer där. Mycket fascinerande.

Men det krävs entreprenörer som hela tiden är på tå-

-och ser vad som driver marknaden och var tillfälle finns.

Det är mycket väsentligt. De människor vi har-

-och den interaktion vi har med bolagen vi auktionerar i-

-är otroligt viktig. Att vi förstår dynamiken.

Att vi förstår de nya spel som kommer-

-innan konkurrenterna förstår det.

Så att vi finns i frontlinjen.

Det är vår DNA och det vi gjort under hela vår existens.

Det är det som Kinnevik har gjort hela tiden.

Så det ligger mycket nära oss.

När blir trading och ekonomi stora publiksporter?

Kanske snart.

Tack så mycket.

MTG står inför en uppdelning av bolaget i en nordisk produktionsdel och en global e-sportdel.

”Vi ska bevisa för analytikerna att e-sport ska bli en sport”, säger MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann.

Gabriel Mellqvist intervjuar Madsen Lindemann tillsammans med Jonas Olavi från Alfred Berg. De befinner sig på småbolagsseminariet på Norra Latin i Stockholm.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 -0.6%
NASDAQ Composite -0.5%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 4.9%
Hennes & Mauritz 4.4%
Ericsson 2.9%
Millicom -2.2%
Fagerhult -2.4%
THQ Nordic -2.7%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Defensiven prioriteras i sommar23:32

    Defensiven prioriteras i sommar

    Epiroc gör debut som självständigt bolag på börsen och vd Per Lindberg gästar Börslunch. Dessutom fortsätter genomgången av gästernas sommarportföljer.

  • Handelskrig och oljeoro11:46

    Handelskrig och oljeoro

    Claes Måhlén analyserar de senaste makrohändelserna. Dessutom berättar han vad veckan har att bjuda på. Med ett ovanligt spännande Opecmöte på midsommarafton bland mycket annat.

  • Epiroc gör debut4:37

    Epiroc gör debut

    Epiroc noteras. Orexo påbörjar lansering av Subsolv i EU. Europris går in i Öob. Riktkurs för H&M sänks.