Miljötänk i Europa banar väg för litium

Litium är en råvara som inte bara har hög efterfrågan–

–på grund av ökat intresse för elbilar–

–utan den kan även hamna i politisk hetluft–

–när Kina anstränger tonen mot USA.

David Archer, ni har för avsikt att bryta litium i Portugal.

Det är en viktig mineral till batterier.

Berätta varför det är så viktigt.

Det är en strategisk beståndsdel.

Batterier blir allt viktigare för alla slags transporter.

Den europeiska bilindustrin genomgår en stor omvandling–

–från bensinmotorer till elkraft.

Grunden för det är litiumjonbatterier.

Litium är den viktigaste metallkomponenten.

Den får batterierna att göra det de ska.

Det hörs på namnet att det är viktigt.

Det är stor efterfrågan på litium. Var bryts det och hur mycket finns det?

Det bryts i huvudsak i Australien och i Sydamerika.

Australien dominerar nu den globala produktionen.

Vi hoppas att vi med vår gruva i Portugal–

–ska kunna tillgodose en stor del av det europeiska behovet–

–så att Europa kan bli en viktig spelare på den globala litiummarknaden.

Litium har blivit en del av retoriken i handelskriget. Varför det?

Just nu profilerar sig parterna i handelskriget inom el-industrin.

Kina dominerar redan.

Europa är medvetet om den utmaningen.

EU-kommissionen jobbar hårt för att uppmuntra utvecklingen–

–av hela värdekedjan för litium i Europa.

Det skulle ge europeisk bilindustri strategiska fördelar.

USA har så sakteligen placerat sig på tredje plats.

Det är i huvudsak de blocken det kommer att handla om–

–när det gäller tillverkning under de kommande 10-15 åren.

Så det blir global rusning efter litiumrelaterade tillgångar?

Exakt. Och global rusning efter marknadsandelar–

–inom den snabbt växande transportindustrin.

Varför har inte Europa intresserat sig för litium tidigare?

Det vi ser just nu–

–är hur stor påverkan klimatavtalet i Paris har haft.

EU vill uppmuntra utvecklingen av industrin för eldrivna fordon–

–i Europa.

I takt med att det blir en mycket större bredd av eldrivna fordon–

–kommer konsumenter att föredra den här nya, omstörtande teknologin–

–som på många sätt är överlägsen de gamla, bensindrivna bilarna.

De huvudsakliga drivkrafterna är lagstiftning och konsumentkrav.

Och pris, förstås. Litiumpriset har skjutit i höjden i takt med efterfrågan.

Det vi ser är intressant nog att priset på litiumbatterier faktiskt gått ner.

I takt med att efterfrågan ökat har litiumbatterier börjat bli ett krav.

Det ger stordriftsfördelar.

Vi börjar se att inköpspriset på el-fordon överlappar–

–inköpspriset på traditionella, fossilbränsledrivna fordon.

Vi kommer att få se en snabbt växande efterfrågan på el-fordon.

Driftskostnaderna för el-fordon är en bråkdel–

–av driftskostnaderna för traditionella fordon med förbränningsmotorer.

Det finns fler övertygande kommersiella skäl för utvecklingen av elfordon.

Vi nämnde er utvinning i Portugal. När kan ni vara igång fullt ut?

Vi har Europas största litiumfyndighet.

Enligt plan ska vi ha en fullskalig, kommersiell produktion igång år 2020–

–och kunna producera i en hastighet–

–som tillgodoser 40 % av Europas efterfrågan år 2025.

Grovt räknat är det litium–

–till 250 000–500 000 batteridrivna fordon per år.

Bara från en gruva...?

Det är en ansenlig mängd litium i den gruvan förhoppningsvis.

Vi tror att norra Portugal kan bli Europas huvudproducent av litium.

Det skulle kunna bli som oljefälten i Saudiarabien...

I alla fall den europeiska versionen, men i elbilssegmentet.

–Ett framtidens Eldorado. –Det hoppas vi på.

Lycka till med utvinningen. Tack så mycket, David Archer.

Litium används bland annat i batterier och efterfrågas starkt av elbilsindustrin. Savannah Resources planerar en litiumgruva i norra Portugal, och tror sig kunna tillgodose 40 procent av den europeiska marknaden till 2025. Bolagets vd David Archer berättar om den växande europeiska elbilsindustrin och kampen om marknadsandelar som pågår för fullt.

Programledare: Gabriel Mellqvist

  • Fläsk, lunnefåglar och sugrör18:10

    Fläsk, lunnefåglar och sugrör

    Allt ifrån kinesiska fläskpriser och Atlas Copco till det brittiska valet diskuteras när Lotta Faxén från Lannebo Fonder och Georg Norberg från Quesada gästar Börslunch.

  • Lagarde väntas skicka signaler5:17

    Lagarde väntas skicka signaler

    Allt om gårdagens räntebesked från Federal Reserve, dagens räntebesked från ECB och det pågående valet i Storbritannien. Morgonens makroanalys med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén.

  • ”Ovisshet är marknadens fiende”3:58

    ”Ovisshet är marknadens fiende”

    Sean George, förvaltare på Strukturinvest, berättar vad marknaden förväntar sig fredag den trettonde, dagen efter det brittiska nyvalet.

  • Lovande data från Cantargia4:41

    Lovande data från Cantargia

    Läkemedelsbolaget Cantargia har fått positiva resultat i en pågående fas 2a-studie inriktad på behandling av lung- och bukspottkörtelcancer.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Intrum Justitia 1.8%
Catena 1.7%
Swedish Match 1.4%
Electrolux -2.3%
Sinch -2.6%
Billerudkorsnäs -4.2%
Uppdaterad tor 12:30
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • ”Svenska bolag är övervärderade”20:12

    ”Svenska bolag är övervärderade”

    Dagens Börslunch bjuder på en analys av makroläget. På plats för att diskutera bland annat konjunktur och centralbanker finns Johanna Högfeldt från Swedbank och Sean George från Strukturinvest.

  • WTO varnar för kollaps3:42

    WTO varnar för kollaps

    Demokraterna ökar pressen på president Trump. WTO varnar för att världshandelns rättssystem står inför en kollaps. Lägre inflationsförväntningar i Sverige.

  • Fomo driver marknaden mer än Tina17:40

    Fomo driver marknaden mer än Tina

    Börslunch inleder veckan med Mattias Isakson från Swedbank och Mattias Cullin från Danske Bank. På agendan står bland annat Tina, makro, medelstora bolag och vinsttillväxt.

  • Därför ger Fastpartner ut D-aktier3:10

    Därför ger Fastpartner ut D-aktier

    Fastighetsbolaget Fastpartner vill emittera D-aktier för att kunna höja sitt kreditbetyg och samtidigt möjliggöra fortsatt tillväxt. Vice vd Christopher Johansson förklarar närmare.