Medicovers vd: ”Otroligt stark inneboende tillväxt”

Vi gör mycket saker rätt. Framförallt verkar vi i en bransch som växer snabbt.

Våra marknader, definitivt utanför Tyskland, växer mer än 10 %.

Vi har en affärsmodell som funkar väldigt bra.

Och vi har många år av stark organisk tillväxt som nu tickar upp.

Även om bolaget är mycket större så är 17 % organisk tillväxt fantastiskt.

Vi gjorde börsintroduktioner för några år sen–

–för att kunna bli mer förvärvsaktiva, vilket vi har varit.

Lägg på 10 % förvärvstillväxt så kommer du upp i 27 % omsättningstillväxt.

Om vi annualiserar vår absoluta tillväxt är det 170 miljoner euro.

Det är mer än en tredjedel av koncernen för drygt två år sen.

Så vi har en otroligt stark inneboende tillväxt.

Det kommer att fortsätta så, för det är ju inte en engångsfaktor–

–utan det är nånting som bygger på hela tiden. Det är positivt.

Rörelsemarginalen ökar också. Hur har ni fått upp den?

Historiskt sett har inga direkt ifrågasatt om vi kan fortsätta växa.

Man har ibland frågat: "Kan ni också tjäna mer pengar?"

I den miljön är det viktigt att kunna visa att vi expanderar våra marginaler.

Här har vi 160-170 baspunkter marginalexpansion.

Med den tillväxten och expanderande marginal–

–blir det en stark lönsamhetstillväxt. Vad beror det på?

Det beror på skalfördelar... Vad gäller diagnostik som "healthcare"–

–är det en hyfsat fast infrastruktur. Vi driver kliniker, sjukhus, laboratorier.

Ju mer volym du kan skicka igenom en relativt fast kostnadsstruktur–

–desto mer marginal blir det. Den andra biten är effektivitet:

Hur vi konstant effektiviserar vår verksamhet. Mycket digitalisering...

Ju mer vi kan optimera inköp och så vidare–

–desto mer marginal blir det kvar. De två faktorerna är de viktigaste.

Det har vi talat mycket om och vi har sett det nu ett antal kvartal.

Man får aldrig titta framåt och förutse vad som ska ske i morgon–

–men jag ska förvänta mig att vi ser fortsatt samma trend.

Om man får vara lite gnällig ramlar inte allt det här ner på sista raden.

Kassaflödet hänger inte heller med. Vad beror det på?

Om man svarar omvänt på din fråga... Just det här kvartalet....

Vi har ett väldigt starkt kassaflöde generellt.

Om du tittar på vår EBITDA-siffra så har vi nästan alltid–

–mer än 100 % "cash conversion" från EBITDA, vilket är fantastiskt.

Just det här kvartalet har vi haft en ganska stor arbetande kapital-buildup.

Men annars har vi ett starkt kassaflöde.

Sen investerar vi mycket för framtida tillväxt.

Sen har vi det här hur mycket som hamnar på sista raden.

Förra året hade vi mycket "other income": icke-rörelseintäkter–

–framförallt av de finansiella instrumenten som vi har–

–runt vårt ägande i den indiska sjukhusverksamheten.

Det har vi inte i år. Så om du tar bort "other income"-kategorin–

–är ändå "bottom line net profit" upp 26 % för tredje kvartalet.

Det är upp 44 % för niomånadersperioden.

Där har du samma underliggande starka tillväxt.

Vi är väldigt trygga och komfortabla.

Om man nu tror på vår fortsatta top line-tillväxt, vilket vi själva gör–

–och tror på att vi fortsatt kommer att klara av att växa våra marginaler–

–fortsätter ju vinsterna att växa på ett bra sätt.

Så skulle jag väl sammanfatta det.

Den större delen av verksamheten är fokuserad mot Centraleuropa–

–men ni fortsätter att investera i Indien.

Hur kommer det sig att ni beger er så långt från er hemmaplan?

Indien kan ju kännas långt bort. Det är stort, det är varmt–

–de har stark mat och annat som skiljer sig från Europa.

Det kanske lite intuitiva i det här är att...

Just i vår bransch, om du tittar på affärsmodell privatbetald vård–

–så uppvisar Indien fler likheter med de länder där vi har varit framgångsrika–

–än med många västeuropeiska länder.

Det kan kännas udda att vi söker oss dit, så varför gör vi det?

Det är stort, fantastisk tillväxt, politisk stabilitet–

–ekonomisk utveckling, stor grad av privatbetald vård–

–och den affärsmodell som vi driver i Europa passar bra i Indien.

Vi har köpt in oss så att vi äger strax under 50 % av ett stort sjukhusbolag.

Vi driver 11 sjukhus, ungefär motsvarande 11-12 Sankt Göran i Stockholm.

Och vi ämnar att konsolidera, stiga över 50 % precis inför årsskiftet.

Då blir det en del av Medicover. Vi har satt vårt varumärke:

Alla sjukhusen är "rebrandade" till Medicover sen några månader tillbaka.

De växte cirka 20 % i lokal valuta under det här kvartalet.

Det är nånting som vi ska växa med i många år framöver.

Så det är ett nytt tillväxtben för Medicover under många år framöver.

Vård – och diagnostikbolaget Medicover redovisar stigande rörelsevinst och starkare marginaler under det tredje kvartalet.

Medicovers vd Fredrik Rågmark kommenterar resultatet:

”Vi har många år av stark organisk tillväxt, som nu tickar upp, även om bolaget är mycket större. 17 procent är ju fantastiskt.”

Reporter: Albin Kjellberg

  • Fastighetsfesten rullar vidare17:54

    Fastighetsfesten rullar vidare

    Allt ljus riktas i dagens Börslunch mot fastighetssektorn. Kommer fortsatt låga räntor elda på kurserna ännu mer? Det och mycket annat svarar Humlegårdens vd Anneli Jansson och Johan Edberg, analytiker på Handelsbanken på.

  • Klyftan mellan USA och Kina växer5:36

    Klyftan mellan USA och Kina växer

    Hongkong-protester får USA-stöd. Jämn valdebatt i Storbritannien mellan Corbyn och Johnson. Morgonens makroanalys med Handelsbankens Kiran Sakaria.

  • Livet är kort - gå lång19:20

    Livet är kort - gå lång

    Banker, biometri och börsrallyn. Det är några av ämnena som avhandlas när Lars Söderfjell från Ålandsbanken och Anders Rudolfsson från DNB gästar Börslunch.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1%
NASDAQ-100 -0.7%
NASDAQ Composite -0.5%

Vinnare & förlorare

Millicom 1.4%
Swedish Match 1.3%
FastPartner 1%
Mycronic -2.1%
Boliden -2.8%
Addtech -4.9%
Uppdaterad tor 10:24
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier