”Marknaden börjar förstå Spotify”

Spotify rapporterar för tredje kvartalet. Rapporten var bättre än väntat.

Det är andra gången Spotify visar positivt rörelseresultat för ett enskilt kvartal.

–Joakim Dal, vad tycker du om rapporten? –Den var bra.

De gör helt rätt saker. Antalet användare växer. Produkten blir bättre.

De får högre "engagement" i appen.

Ett kvartal enligt mina förväntningar.

Är det lågt ställda förväntningar på Spotify eller överlevererar bolaget?

Varför överraskar de marknaden? Kursen är upp 8-10 %.

Marknaden har varit besviken över Spotify de senaste kvartalen–

–medan jag tycker att de gjort ett skifte sen början av året helt i rätt riktning.

Bolaget har större självförtroende.

De låter inte marknaden bestämma vad de ska göra.

De fortsätter gå in i fler marknader, ta fler användare–

–och göra produkten bättre med podcast för användare och artister.

De ökar antalet premiumprenumeranter i kvartalet.

Är det den största enskilda positiva nyheten?

Ja. I alla fall av det man kan mäta.

Sen är det en "continuous grind" i att få ut en bättre produkt.

Det är den som gör att användare stannar kvar i produkten–

–använder den mer och pratar om produkten med kompisar och familj–

–och går över till en familjeplan osv. Allting hänger ihop.

Det börjar med en väldigt bra produkt och slutar med fler premiumanvändare.

Bolaget skriver att de känner sig lite missförstådda på börsen–

–och att resultatet inte alltid återspeglas i börskursen.

Börjar bolaget blir frustrerat?

Nja, jag vet inte.

Marknaden har gått från att vara frustrerad över bolaget–

–till att ha förstått det.

Marknaden var väldigt kortsiktig–

–och vill se snabba bruttomarginalförbättringar.

Men det har nått ut till marknaden att bruttomarginalen–

–inte är det viktigaste för bolaget just nu.

Det viktigaste är att ta antalet användare från hundratals miljoner–

–till att passera miljardgränsen. Det är en lång resa.

När man har kommit en bit på den resan och närmar sig det målet–

–kan man börja fokusera på brutto- och rörelsemarginal osv.

Man börjar damma trappan från toppen.

Finanschefen Barry McCarthy lämnar bolaget.

Vad ger det för signaler? Han var ju väldigt populär.

Han förberedde bolaget för börsnoteringen.

Under alla kvartal som bolaget har rapporterat kan man märka–

–att processerna sitter. Bolaget vet exakt vad de ska göra.

Han har hjälpt till mycket med det.

Jag vill inte säga att det är ett självgående maskineri–

–men jag skulle vilja säga det.

Han sa på rapportpresentationen, han var ju på Netflix tidigare–

–att det tog ett tag för marknaden att förstå Netflix–

–och det tar ett tag att förstå Spotify.

Tror du att marknaden börjar förstå Spotify nu?

Ja, det känns så.

Det kan ofta ta ett till flera år innan sälj- och köpsidan börjar förstå–

–hur man ska analysera bolaget.

Ibland kan man behöva omsätta aktieägarbasen–

–tills man kommer in i den fasen. Det känns som om bolaget är där nu.

Man har hört mycket prat om att de inte går med vinst.

Fokuserar man på fel saker, då? Bör man fokusera på antal användare i stället?

Man ska fokusera på att produkten är den bästa för marknaden–

–och att det ger fler användare som övergår till premiumanvändare.

Resten av resultaträkningen kommer att komma sen.

Konkurrensen, då? De har haft utmanare i form av Itunes–

–som inte har lyckats mäta sig ännu.

Spotify har haft välfinansierade konkurrenter ända sen de startade.

Den första och största konkurrenten har varit piratkopieringen–

–att folk inte alls betalar för musik som de lyssnar på.

Det är kanske den tuffaste konkurrenten.

Sen har bolag som Deezer, Apple–

–Google – två-tre gånger, Youtube, Amazon...

Det kommer alltid att finnas konkurrenter.

Men Spotifys trumfkort är att de är helt fokuserade på musik.

I alla fall "the orderable format" och att göra den bästa produkten för det.

Det fokuset ska inte underskattas.

Du följer ju bolaget. Ser inte Amazon eller Google det som en uppköpskandidat?

Det är möjligt.

Bolaget vill skapa en bättre värld för artister och lyssnare.

Det gör man bästa på börsen.

Gör man det bra där kommer kursen och marknaden att visa uppskattning.

–De är inte så sugna på att sälja...? –Nej. De har haft flera chanser tidigare.

Alla aktieägare som har varit med länge är ekonomiskt oberoende flera gånger om.

De är ute efter ett större "purpose".

Slutligen, de skruvar upp prognosen och höjer guidelines för Q4–

–vilket är kortsiktigt positivt. Vad har vi för långsiktiga förmåner att se fram emot?

Jag är inte jättefokuserad på nästa kvartal eller nästa år.

För mig är det viktigt att den 30-procentiga tillväxttakten fortsätter–

–kvartal efter kvartal tills de når en halv miljard till en miljard användare.

Det är så stort det här bolaget kan bli. Alla människor i världen gillar musik.

I alla fall de flesta. De flesta har en smartphone.

Spotify har en gratisprodukt som är väldigt bra.

Det finns inget skäl till att inte nå miljardnivåer i antal användare.

Och värderingen? Är bolaget billigt?

Det är upp till var och en att avgöra.

Säg att man har ett par 500 miljoner plus användare om några år...

Market cap i dag är 20 miljarder dollar eller så.

Man får själv avgöra om man tycker–

–att värderingen är värd 500 miljoner aktiva lyssnare.

Tack så mycket, Joakim Dal.

Spotifys resultat för det tredje kvartalet krossade förväntningarna och bolaget redovisade en vinst i stället för en förväntad förlust.

Bolagets omsättning steg med 28 procent och antalet premiumanvändare steg med 31 procent.

”Spotify gör helt rätt saker, antalet användare växer, produkten blir bättre och de får högre engagement”, säger Joakim Dal, partner på GP Bullhound.

Joakim Dal menar att det märks att Spotify börjar få bättre självförtroende och att marknaden har börjat förstå bolaget bättre.

”För mig är det viktiga att de fortsätter kring den 30-procentiga tillväxttakten som de gjort kvartal efter kvartal till att de når gränsen på en halv miljard eller en miljard användare”, fortsätter han.

Programledare: Matilda Karlsson

  • Små intressanta hälsovårdsbolag21:15

    Små intressanta hälsovårdsbolag

    Börslunch avslutar veckan med Erik Sprinchorn från TIN Fonder och Siri Ladow från Danske Bank. De pratar bland annat premiepension och hälsovård. Dessutom intervjuas Ferronordics vd Lars Corneliusson.

  • Ryska framgångar för Ferronordic5:18

    Ryska framgångar för Ferronordic

    Rapportvinnaren Ferronordics vd Lars Corneliusson gästar Börslunch för att prata om det starka kvartalet, bundet kapital och utvecklingen av verksamheten i Ryssland och Kazakstan. 

  • Hopp om bottenkänning3:55

    Hopp om bottenkänning

    I dag står världens inköpschefer i strålkastarljuset. Morgonens nedslag i den makroekonomiska världen med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén och EFN:s Gabriel Mellqvist.

  • Tre svenska juveler och en fransk lyxlirare20:30

    Tre svenska juveler och en fransk lyxlirare

    Martin Nilsson från Catella och PO Nilsson från Prior Nilsson Fonder bjuder på en Smålandsresa och några fastighetscase i dagens Börslunch. Dessutom tar vi pulsen på börsen med Helge Skibeli, global analyschef på JP Morgan.

  • Fastighetsfesten rullar vidare17:54

    Fastighetsfesten rullar vidare

    Allt ljus riktas i dagens Börslunch mot fastighetssektorn. Kommer fortsatt låga räntor elda på kurserna ännu mer? Det och mycket annat svarar Humlegårdens vd Anneli Jansson och Johan Edberg, analytiker på Handelsbanken på.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Vitrolife 3.1%
FastPartner 2.1%
Sectra 2.1%
Intrum Justitia -1.7%
Millicom -2%
Embracer -3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier