Bolag att köpa eller gömma sig i

Det händer mycket på börsen i dessa dagar.

Jag har äran att sitta med Handelsbankens mäklarchef–

–och ska få ställa alla mina börsfrågor. – Välkommen, Mikael Malmrup.

Hur går snacket vid mäklardesken?

Snacket och snacket... Vi är i en helt ny situation som vi inte är vana vid.

Dels ska vi förhålla oss till vårt vanliga arbete.

Vi ska konstatera om en aktie är dyr eller billig, köpvärd eller dags att sälja.

Dels har vi ett överflöd av information om ett ämne som vi inte kan nånting om.

Vi kan försöka var experter, men det är vi faktiskt inte.

Det är mycket information som är svår att ta till sig.

Kunderna är så klart oroliga. Är de avvaktande, eller hur är de?

Jag var med om IT-krisen och finanskrisen.

Men det är här är nytt. Under finanskrisen var det en väldig aktivitet.

Det var ganska panikslaget. Det luktade nästan blod på gatorna.

Den här gången är kunderna uppgivna, men det är inte samma desperation.

Givetvis är det utflöden från fonder att förhålla sig till.

Men jag upplever inga panikförsäljningar.

En typ av flöden som är nya är... Det finns mycket kvantbaserade fonder–

–och mycket indexprodukter.

När de väl säljs av säljs de över hela linjen.

Då blir det ingen urskiljning mellan de olika aktierna.

Det som man kallar kvalitet säljs av lika mycket som det av mindre kvalitet–

–i såna här tider.

Med både indexflödet och nyhetsflödet–

–vågar man då ge några köpråd över huvud taget?

Det kan komma nya besked i morgon som raderar ut allt man har sagt.

Det måste man våga. Däremot är det svårt att ge köpråd utan finansieringskälla.

Det blir mer ett relativspel i dag än vad det är i en normal marknad.

I en normal marknad försöker man hela tiden hitta absolutavkastning.

Nu när det säljs av så brett försöker man hitta saker som klarar sig mindre dåligt.

Så det vågar man absolut. Men man ska vara beredd på att ge en del obekväma säljråd.

Det finns fantastiska bolag som ser väldigt billiga ut nu.

Men de kanske inte ser lika billiga ut som nånting annat.

Då måste man vara beredd på att sälja av det.

Det är ett obekvämt råd och ett obekvämt beslut för en fondförvaltare.

Men om vi försöker hitta de mer bekväma råden. Vad ger ni för köpråd just nu?

Digitalisering är det helt uppenbara.

Det är en klyscha. Men alla jobbar hemifrån.

Jag säger inte att alla som jobbar hemma tittar på Netflix–

–men sitter man hemma och jobbar ger man sig mer ut på nätet än annars.

Då kan det vara gamingbolag. Embracer, Paradox–

–Stillfront, som är ett fantastiskt bolag...

Hur har de tagit den här smällen?

I början höll de uppe ganska väl, sen fick de en rejäl skjuts ned med allt annat.

Nu de senaste dagarna börjar man se en liten urskiljning–

–att vissa bolag inte ska handlas ner lika mycket som resten av marknaden.

Men de har klarat sig förhållandevis dåligt jämfört med den produkten de säljer.

Telekom har ju å andra sidan gått väldigt bra. Är det nåt att satsa på?

Jag förstår att man tar det bettet i den här marknaden.

Det missgynnas inte av läget, utan telekommunikationen ökar.

Folk sitter hemma och använder nätverken på helt nya sätt för att jobba–

–och i mycket större mängd än tidigare,

Jag förstår mycket väl att man tycker att det är en ganska bekväm sektor.

Jag tror inte att den kommer att explodera mest på uppsidan när det väl vänder.

Men det är skönt att gömma sig där nu, men det kommer inte att rusa mest sen.

Då tror jag mer på gamingbolagen.

Ska man skilja ut defensiva bolag just nu–

–från bolag som kommer att ha utväxling när det här börjar lägga sig?

Hur gör man det?

Man får titta på vilka bolag som klarar sig okej nu–

–och vilka kommer att klara sig bättre än nånsin när det här väl vänder.

Ica och Axfood handlar fantastiskt.

–Och Essity handlar fantastiskt. –Toapapper...

Om vi börjar med Ica och Axfood så ska man komma ihåg att en stor del –

–av ökningen är onlinehandel.

Ser man krasst på det så har Ica negativa marginaler på onlinehandel.

De får ingen lönsamhet i det.

Jag tror inte att det här ska lyfta dem i framtiden.

Men de är relativt opåverkade av detta. Det kan vara ett bra ställe att gömma sig på.

Kan de inte lära sig att hantera onlinehandeln?

De kanske får en snabbare omställning till onlinehandel nu.

Då krävs det ett led till.

I dag fungerar inte logistiken som den ska.

Lastbilarna är ute och kör på ett väldigt ineffektivt sätt.

Det kan man hoppas att de får ordning på.

Men det tvärvänder inte i dag på grund av detta.

Axfood håller på att bygga ett logistikcenter...

–Det kanske tar ett tag... –Det tar nog ett tag.

Den typen av stora byggen går aldrig smärtfritt.

Man kan ha höga förhoppningar på det.

Men det kommer att ta tid innan det rinner på som det ska.

Essity, toapapperslover...

Det är också ett case. Folk är ute och hamstrar.

Det är så klart bra för tillfället för Essity.

Men om man köper tio extra paket toapapper i dag...

Vad händer sen med dem? Man köper och lägger dem hemma.

Ingen tror på allvar att vi går tio gånger så mycket på toaletten i dag som i går.

När allt är över sitter vi hemma med en massa toapapper–

–och kommer inte att köpa mer på ganska länge.

I Q2 syns en stor lagg i toapappersförsäljningen...

Det beror på hur länge det här håller på.

Essity är ett av våra favorit-pick på Handelsbanken.

Det är inget dåligt case, men man får se lite nyktert på det.

Även här finns det en exponering mot den mer professionella sektorn–

–mot evenemang och flygplatser som nu stängs ned.

Så det finns också en mindre trevlig exponering i det här caset.

Men vi tycker mycket om Essity. Det är en jättebra aktie.

Med det är inte den jag vill ha den dag vi vet att corona är på väg bort.

Jag kanske skulle ha den som en grund i portföljen–

–men om jag vill få portföljen att rusa skulle jag inte välja den.

Det känns som om det finns fler bolag som man tror är anticoronaaktier–

–som gynnas av det här. Har du några fler exempel på–

–bolag som vill branda sig eller marknadsföra sig som ett anticoronabolag?

Ja, det finns det.

Det kan vara lätt att tro att man borde äga allt inom hälsovård.

Men där får man vara noga med att skilja äpplen från päron.

Finns det nåt som gynnas av den pågående krisen eller inte?

Är det så att det inte gynnas av corona blir det bortprioriterat av beställare.

Getinge är ett fantastiskt exempel.

Det har en väldigt stora marknadsandel på ventilatorer.

Där ökar efterfrågan explosivt.

Italien försökte beställa in 5 000 nya. Getinge har kapacitet att leverera 500–

–trots att de har ökat produktionen ganska kraftigt.

Efterfrågan kommer nog att hålla i sig.

Man vill vara beredd om det här händer igen.

Jag tror att det kan vara ihållande. Oavsett det–

–så kommer den boosten som kommer nu att trigga våldsamma estimatförändringar.

På andra sidan finns det bolag som håller på med en helt annan typ av sjukvård–

–som är helt nödvändig för samhället, men det är ingen boost här och nu.

Ta Elekta till exempel som verkar inom cancer–

–så måste alla canceroperationer fortsätta som tidigare.

Men för installation av nya maskiner kommer man att se ett stopp.

Det kommer man inte att lägga resurser på här och nu.

Om Getinge rusade i dag, så faller H&M som en tung sten.

Det är våldsamt. Hela retailsegmentet är hårt drabbat.

H&M meddelade i går att man temporärt stänger butiker i både Tyskland och USA.

Det är 55 % av H&M:s "revenue".

–Det är rätt mycket. –Det är jättemycket.

Är det rimligt att aktien går ner 10 % på det i dag?

Var det helt oväntat?

Ska aktien ner 10 % bara för att man stänger butiker–

–jämfört med om de är öppna men ingen är där.

Det är jag inte heller helt säker på,

McDonalds stänger alla sina restauranger för sittande gäster i USA.

Redan där borde man ha känt att det inte skulle vara så mycket folk i butikerna.

H&M på 100 kronor kan jag inte riktigt förhålla mig till.

Med nedgången på den här nyheten är lite väl kraftig.

Det är mycket att hålla koll på de här dagarna och veckorna.

Men jag har nog fått en lite bättre bild kring hur man ska tänka.

–Nja, det... –Tack för det, Mikael.

Jag kanske ringer dig om det blir några följdfrågor.

Om ni tittare har följdfrågor, så ställ gärna dem till oss–

–så ska jag försöka få svar från Mikael och hans kollegor.

Tack för mig. Vi ses snart.

Det komplicerade läget på börsen gör bolagen svårvärderade. Går försäljningen bra kortsiktigt eller kan företagen faktiskt gynnas av coronakrisen? Handelsbankens mäklarchef Mikael Malmrup berättar om några köpvärda bolag – och några att vara kritisk till.

Programledare: Matilda Karlsson

 

Börsindex

OMX Stockholm 30 2.1%
NASDAQ-100 2.5%
NASDAQ Composite 2.2%

Vinnare & förlorare

Massolit Media 9.4%
Sectra 5.5%
Ericsson 5.4%
Loomis -0.8%
Sinch -1.7%
Tele2 -4%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.