Investeringarnas värld: Kina

Kina, världens folkrikaste land, som trots det kommunistiska styret–

–har haft mer marknadsliberal ekonomi.

Det har varit en stor framgång för landet.

Valutan har två namn: kinesisk yuan och renminbi.

Utbildning är i världsklass, regionerna Hongkong och Macao–

–ligger två respektive trea i världen. Resten av Kina ligger på sjätte plats.

Kina har mest motorväg i hela världen.

Den kinesiska ekonomin har varit en stor framgångssaga.

Men nu är det oro med handelskrig, oroligheter i Hongkong.

Det har blivit allt svårare att styra en så stor ekonomi som det har blivit.

Frågan är kan framgångssagan fortsätta eller är det här slutet på den.

Vi är i Kina och ska gå igenom aktiecase.

Vi har med oss Johan Roslund som har tagit fram två case.

Det första caset hade jag svårt att uttala.

Johan, vad är det här för bolag? Meituan Dianping.

Bra uttal. Jag fick bokstavera det för dig.

Det är faktiskt Kinas tredje största techbolag.

De har gått om Baidu...

Nu måste du förklara. Ingen här i Sverige har hört om det.

De gör en massa saker. Vad är det viktigaste?

De gör lite allt möjligt.

Det är en superapp.

Den största superappen i Kina är WeChat som Tencent gör.

Men Tencent har också investerat i de här.

Vi kommer att se många såna kopplingar i dag.

En superapp är en app där man kan göra väldigt många saker.

Man kan titta på restaurangbetyg, dela e-sparkcyklar...

För att förstå hur Meituan Dianping började–

–var det två bolag som slogs ihop.

Dianping var ledande på matrecensioner som Tripadviser.

Det är den här delen. Kineser älskar mat.

I appen kunde man inte bara se de bästa restaurangerna–

–utan även de bästa menyalternativen.

Menyerna i Kina kan vara upp till 100 sidor. Så den behövs.

Meituan var lite som ett Groupon.

Det startades tio nya såna sajter med "daily deals" varje dag i Kina.

Vi ska titta på lite siffror om bolaget för att visa hur stort det är.

–423 miljoner användare. –Man förstår det knappt.

För ett bolag som man inte har hört talas om.

Stark tillväxt och klassiker... Ägs av Tencent. Återkommande tema.

Det här är som en marknadsplats. Användarna kopplas ihop med restauranger.

Restaurangerna vill ha dit folk, så då kan man åka bil dit.

De har som en Uber.

Det intressantaste området är resebokningar.

Vi har en bild på det.

Det är det här jag vill visa.

Det största området är matleveranser.

–Det är som Foodora i Sverige. –Det lila, alltså.

Men resultatet kommer från Instore, Hotel och Resor.

–Vad är det? –När du bokar en resa...

...hotell eller skönhetsbehandling...

Ungefär 10 % av kineserna har pass.

En otrolig marknad öppnas upp när kineser vill åka utomlands.

En del i caset är att kineserna kommer att skaffa pass...

–...och kunna resa utomlands. –Det är en del i det hela.

Servicetillväxten är högre än BNP-tillväxten i Kina.

Det här är ett spel på att servicesektorn växer.

De här är redan marknadsledande och kommer verkligen...

Matleveranserna dominerar försäljningen–

–men är en minidel i bruttoresultatet. Vad beror det på?

–Är det inte tillräckligt lönsamt? –Förklaringen finns på nästa bild.

Det har varit lite krig inom det här området.

Det krigade inte med vem som helst utan med Alibaba.

–Här är en bild på Meituans cykelbud. –Bilden är deras andel i grafen.

Man ser hur den ökat från 55... från 54 till 63 % på drygt ett år.

Det orange är Alibabas andel med ele.me-appen.

Vi ser att de har tagit marknadsandelar.

Det kostar att växa men har man stordriftsfördelar inom det här området–

–transportnätverk, "signa upp" restauranger...

När man väl har stordriftsfördelarna blir det väldigt lönsamt.

Men det kostar att växa.

–Kommer det att blir mer lönsamt? –Absolut.

Men aktiekursen har ändå haft en positiv utveckling.

Kommer det här med passen att ske i närtid–

–eller ska man se det som en långsiktig investering?

Man ska se det som en långsiktig investering.

Just nu är marknadsvärdet runt 60 miljarder dollar, ungefär som Uber.

De värderas till tre gånger försäljningen, ungefär som Uber.

Jämfört med Uber så har de de här lönsamma områdena–

–som ju Uber saknar.

Så på lång sikt kommer utvecklingen att fortsätta åt det positiva hållet?

Precis.

Både du och jag har rest runt mycket i Asien.

Vi vet hur det är när man ska betala där.

Visa och Mastercard är inte nödvändigtvis det bästa.

Då är det istället mobilbetalningar som gäller.

Jag älskar Asienresor.

Men en sak jag hatar när jag reser i Asien är alla kontanter i olika valutor.

I Asien är det inte så vanligt med Visa eller Mastercard.

Det är det här som gäller: WeChat Pay eller Alipay–

–som ägs av Tencent och Alibaba. Mobilappar som används för betalning.

Så här funkar det: En butik vill ta emot mobilbetalningar.

De går till banken som fixar en QR-kod kopplad till butikens bankkonto.

När en kund betalar skannar den butikens QR-kod–

–skriver beloppet som ska betalas, bekräftar–

–och vips är betalningen skickad till butikens bankkonto.

Allt butiken behöver för att ta emot mobilbetalningar är en QR-kod.

Allt du som kund behöver för att göra mobilbetalningar är en mobil.

Lösningen har blivit allt populärare. I dag betalar 600 miljoner kineser med mobilen.

När kineser turistar utomlands vill de fortsätta betala med–

–Allipay och WeChat Pay, även här i Stockholm.

Det var mobilbetalningar. Det är sant att man måste använda superapparna.

Tencent som har WeChat-appen har mycket tv-spel.

När man spelar tv-spel, vad vill man göra då?

Man vill titta på när andra spelar.

Precis som med sport. Vi tittar på när andra spelar.

Då kommer vi till Huya. Ett kinesiskt bolag som är rätt stort globalt.

Det är ganska nyligen noterat. Till skillnad från Meituan Dianping–

–som bara går att handla via Hongkong, är Huya noterat i USA.

Den är mycket lättare att handla.

De håller på med e-sportstreaming precis som Twitch som ägs av Amazon.

De säger att de är de största i Kina. Det finns två stycken.

Det finns ett som heter Douyu också. Vi kommer in på det senare.

Vi kollar först på omsättningstillväxten.

–Den låg på 100 %. –Den här grafen går liksom...

Den går bara åt ett håll. Exponentiellt.

Ett klassiskt skalbart bolag som bara växer på.

Det fortsätter även nu 2019.

E-sportmarknaden i Kina omsätter runt 200 miljoner dollar.

Det är ingenting. Jag har sett att 30 % av de vuxna spelar data-, tv- och mobilspel.

30 %! I USA tror jag att det är 20 %.

Det är en otrolig marknad som inte syns i de här siffrorna.

Men...

Det finns en nackdel. De gör förlust på förlust.

2018 gör de en betydligt större förlust än tidigare.

De blöder ju samtidigt. Då är frågan varför gör de det?

Och är det hållbart?

Svaren på den frågan är dels vilket resultat man tittar på...

Det här är "bottom bottom". Tittar man på EBITDA–

–så går de med runt 10 procents marginal.

I USA justerar man vinsten om man ger ut aktier till anställda.

Då räknas det som en förlust.

Det andra svaret är att de investerar i plattformen.

Det kostar mycket att köpa över duktiga "streamers".

Man betalar dem för att de ska vara på plattformen.

Som du nämner... Det här är också ett jättestort bolag.

144 miljoner användare. 94 % tillväxt. De dubblade omsättningen.

Och här är Tencent tillbaka igen.

Spelar det nån roll att de går in i såna bolag?

Det spelar jättestor roll för ett sånt här bolag. Tencent har 60 % av spelmarknaden–

–i Kina och 15 % globalt.

Att ha en sån uppbackning är otroligt viktigt.

De hävdar att de är störst. Är de det?

På nästa bild ser vi hur ekosystemet ser ut.

Deras största konkurrent är Douyu som också är börsnoterad i USA–

–ägs också av Tencent. Båda är ungefär lika stora.

Huya har mer fokus på gamingstreaming. De är störst.

Man har också Nimo TV som har koppling till de andra gästerna i dag.

De är stora i Sydostasien i Vietnam bland annat.

–Sen har vi en svenskkoppling. –Ja, MTG...

...som har splittat sin NENT-del. MTG har fokus på e-sport.

Hur är kopplingen till MTG?

Huya investerade 30 miljoner dollar i ESL för bara några veckor sen.

ESL är en av MTG:s e-sportplattformar–

–och arrangerar stora e-spsortsligor.

Det var en jätterolig koppling. Man ska inte dra för stora växlar för MTG:s del.

Huya köper otroligt mycket "content". Det är en ganska liten investering.

Vi har fått en Youtubefråga om nåt som är viktigt att ta upp.

Vad är den politiska risken? Tencent har straffats av–

–att regeringen bestämmer hur många spel de får lämna ut osv.

Det måste vara en politisk risk även för Huya?

Staten tycker att ungdomar spelar för mycket.

Även att titta på spel är väl i deras ögon också skadligt.

Streaming är väldigt stort i Kina. Många tittar på annan typ av streaming.

Det kan vara nån som äter frukost eller målar naglarna.

I så fall går man mot hela den sektorn.

Jag har svårt att se att det skulle vara specifikt för Huya–

–även om de jobbar aktivt på spelområdet.

Huya är listade i...USA.

–Man når dem via Nasdaq eller Nyse? –Nån av dem. Jag minns inte vilken.

Även YY som är huvudägare och grundade det finns också där.

Så de äger 45 % av Huya? Sist men inte minst...

–Vad är Nimo? –Det är en liknande plattform...

...men i Vietnam, Indonesien... På sydostasiatiska marknader.

Slutligen, Johan, du har haft två tillväxtcase i Kina.

Oroar du dig för nånting kring de här casen–

–sett till politiska risken, handelskriget. Finns det nån oro där?

Det här bolagen är så inhemska och inte jätteberoende av–

–den typen av makrofaktorer.

Huyas plattform är gratis. Det är annonsintäkter.

Meituan Dianping – mat. Det behöver man alltid.

Den risken är ganska begränsad i de här två casen.

Vi ska fortsätta diskussionen kring Kina.

Vi har en hel del att gå igenom–

–när det handlar om världens folkrikaste land.

Du har varit där, antar jag.

Hur upplever du investeringskulturen? Hur mogen är marknaden för investerare?

Kineserna gillar att spela. Det gäller även aktier.

Det har blivit lite av en kultur att handla aktier.

Det har gjort värderingarna väldigt höga.

Med det som har hänt på senare tid, då det varit en stor sättning–

–så har marknaden kommit ner ganska mycket.

Även den inhemska.

Vi har kikat lite på kinesiska bolag. IR-sidorna kan skilja sig mycket.

Vissa har tydlig information på engelska och vissa väldigt begränsat.

Samtidigt vill jag lära mig mer om bolagen.

Även om de som inte har så bra IR-sidor.

Vad är dina tips om man vill hitta sina egna case?

Hur gör man om man vill hitta de mindre bolagen?

Det är extremt svårt. Meituan Dianpings hemsida andas inte–

–att det är Kinas tredje största techbolag.

Mitt tips är att man försöker läsa på lite indirekt om bolagen.

Lyssna på poddar, intervjuer med grundaren.

Det finns en bra pod som heter 996.

Det är ett koncept som många kinesiska techbolag har.

Man jobbar från nio på morgon till nio på kvällen sex dagar i veckan.

I den podden intervjuas grundaren av Dianping.

Man kan lyssna på podden. Men om man tittar på det här–

–och vill lära sig mer om var man hittar kinesiska bolag.

Var hittar man information? Förutom i det här programmet.

Åk dit, prata med folk. Vad använder de för appar...

–...eller tjänster i vardagen? –Man får skapa ett kontaktnät.

Vi har ett kontor i Hongkong. Det pratar jag ofta med.

Jag frågar hur mycket de använder det och det.

Hur är Tencent Music mot Spotify?

Vad skulle vi svenskar vara mer nyfikna på i Kina?

Med den turbulens som är finns det risk för att man inte vill investera där–

–och att investerare drar sig ur. Jag skulle säga tvärtom.

Försök förstå bolagen.

Förstå vad de gör, läs på om vad en superapp är–

–och om hur hela ekosystemen fungerar. Det är väldigt olika mot här.

Vi har med oss lite dumplings. Det har jag själv tillagat en hel del–

–bland annat i Sveriges mästerkock. Det gick så där.

Det är annars enkelt att göra. Enklare än man tror.

Du har väl testat dumplings i Kina, antar jag.

Inte riktigt såna här, men de här ser också goda ut.

De ser lite försvenskade ut om jag får vara ärlig.

Min bild är att matkulturen är extremt annorlunda jämfört med svensk.

Man äter olika djur...

Man äter allt möjligt när det är hungersnöd.

Då är man tvungen.

Har du testat nåt märkligt djur?

Det är en liten grej man får för sig.

Man har stort fokus på grönsaker.

Grönsaker och skaldjur.

Man får in en massa tallrikar och alla tar från samma tallrik.

Det är inte som i Sverige att man får en egen tallrik.

Johan, stort tack för att du kom hit.

Investeringarnas värld bjuder dig på en resa till Asien där investeringsmöjligheterna kanske inte är lika självklara. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound berättar om det kinesiska investeringsklimatet och tipsar om två bolag i Kina.

Först ut är Kinas tredje största techbolag. Superappen Meituan Dianping konkurrerar med Tencents Wechat och har hisnande 423 miljoner användare. Med appen görs allt från att boka hotell till att beställa mat. Aktien handlas bara i Hongkong.

Roslunds andra case Huya är en plattform för e-sportstreaming och fungerar ungefär som Amazons Twitch. Bolaget är nynoterat i USA och är därför enklare att handla med från Sverige. Tillväxten går som tåget men även förlusterna ökar.

Ara berättar dessutom om hur mobilbetalningar med appar som Alipay och Wechat Pay dominerar i Kina och avslutar med att bjuda på dumplings.

Programledare: Ara Mustafa

 

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -1.3%
NASDAQ Composite -1.3%

Vinnare & förlorare

JM 5%
Beijer Ref 4.7%
Sweco 4.4%
Husqvarna -5.1%
Sandvik -5.9%
Swedish Orphan Biovi… -8.3%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.