Inga svarta moln för Swedencare

Swedencare är ett tillväxtbolag som har haft hög tillväxt–

–även om Q2 avmattades något jämfört med Q1.

Hur orolig är du över det?

Inte alls. Q1 var extremt bra och olika processer i distributionsnätet–

–gör att vissa kunder beställer en till två gånger per år.

Ibland hamnar det i Q1, andra gånger i Q2.

På halvåret ligger vi på 30 % och jag ser även positivt på andra halvåret.

-Så det blir bra. -Hur ser kundstocken ut?

Är ni beroende av få stora kunder eller har ni flera små?

Flera små. Vi säljer i över 50 länder och har egna säljbolag i fem länder.

Våra stora kunder finns i de länderna, men sen har vi väldigt många.

Vi säljer till veterinärer, djurfackhandel och i vissa lägen till vanlig "retail".

Så vi är inte beroende av någon enstaka kund.

Bolaget är globalt, men ni har bara 30 anställda. Hur går det ihop?

Vi jobbar med distributörer som är exklusiva för vissa länder.

Och även med underdistributörer som kanske täcker en kanal.

Vi är få, men ger mycket understöd till våra kunder runt om i världen–

–som också gör ett väldigt bra arbete.

Det fungerar och vi ska fortsätta vara en liten organisation–

–även om vi växer lite varje år.

Så agenter hjälper er att komma in på marknaden i andra länder.

Är det ett framgångskoncept?

Ja, i början hade Swedencare två anställda som inte hade några egna marknader.

Men sen 2014 tar vi mer ansvar för vissa nyckelmarknader–

–främst i Europa, men även i USA.

I USA växer ni och går starkt, liksom i Asien. Är det de marknader ni tror på–

–eller hoppas ni på att gå in i andra marknader.

USA och Asien blir dragloken 2019 och 2020.

Brasilien har stor potential. Marknaden är stor, men trögrörlig–

–så kommande år blir det USA och Asien.

Hur kan en liten spelare som Swedencare från Sverige–

–ta sig in på de här stora marknaderna? Är inte konkurrensen enorm?

Jo, konkurrensen är tuff, men branschen växer i princip på alla marknader globalt.

Exempelvis i Kina växer den med 10 % per år.

Konkurrensen är tuff, men marknaden är stor.

Vår produktlinje är rätt unik, varumärket är väldigt starkt–

–och våra nöjda kunder rekommenderar produkten.

Vilken produkt är mest lönsam?

Vår ProDen PlaqueOff–linje som Swedencare bildades kring.

En produkt för munhälsa. Många kattägare, men främst hundägare, efterfrågar den.

Vår produkt förbättrar verkligen andedräkten efter några veckor.

Våra kunder är nöjda, fortsätter att köpa den och rekommenderar den till andra.

Allt tycks kännas bra, men vilka risker ser du?

Allt är bra. Organisationen fungerar väl–

–underdistributörerna är nöjda och kunderna är positiva.

Riskbilden rör hårdnande konkurrens, men i en växande marknad–

–är vårt momentum starkt och än så länge har vi bara en liten marknadsandel–

–så jag ser inga mörka moln framöver.

Till sist: Hur säkerställer ni att produkterna håller måttet, och det ni lovar?

Vi gör studier i samarbete med universitet.

Vi är noggranna i processflödena när vi tar fram produkterna.

Vår egen fabrik på Irland fick förra veckan GMP-godkännande–

–så vi skulle kunna tillverka läkemedel.

Vi gör inte det, men är ändå noggranna–

–med att våra produkter ska tas fram med hög kvalitet.

Gör det era produkter unika? Varför ska man välja dem?

För att de fungerar.

Swedencare tillverkar produkter för husdjur, ett segment som växer stort världen över. Trots en liten organisation har bolaget tagit sig in på flera internationella marknader och störst potential finns i USA och Asien.

”I Kina växer marknaden med 10 procent per år. Även om det är hård konkurrens finns det en stor marknad att tillgodose behoven från”, säger Håkan Lagerberg, vd på Swedencare.

Reporter: Matilda Karlsson

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 1.1%
NASDAQ Composite 1%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4%
Electrolux 3.5%
Bure 3.4%
Paradox Interactive -0.6%
Fagerhult -0.7%
Swedish Orphan Biovi… -0.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Balco: ”Vi utbildar marknaden”6:05

    Balco: ”Vi utbildar marknaden”

    Balco är störst i Europa på inglasade balkonger. Bolagets vd Kenneth Lundahl gästar Börslunch för att prata om tillväxt, hållbarhet och konjunkturpåverkan framöver.

  • Saudi pressar Opec6:31

    Saudi pressar Opec

    Miljoner strejkar i Frankrike. Saudi pressar Opec att hålla kvoterna. Rejält uppsving i svenska bytesbalansen. USA:s president Trump lämnade Natomötet i protest.

  • Räntekänsliga raketer och aggressiva återköp17:41

    Räntekänsliga raketer och aggressiva återköp

    Sparekonomerna Johanna Kull från Avanza och Joakim Bornold från Söderberg & Partners diskuterar humöret bland småspararna i dagens Börslunch. Dessutom blir det rapportvinnare och amerikansk statistik.