Inga svarta moln för Swedencare

Swedencare är ett tillväxtbolag som har haft hög tillväxt–

–även om Q2 avmattades något jämfört med Q1.

Hur orolig är du över det?

Inte alls. Q1 var extremt bra och olika processer i distributionsnätet–

–gör att vissa kunder beställer en till två gånger per år.

Ibland hamnar det i Q1, andra gånger i Q2.

På halvåret ligger vi på 30 % och jag ser även positivt på andra halvåret.

-Så det blir bra. -Hur ser kundstocken ut?

Är ni beroende av få stora kunder eller har ni flera små?

Flera små. Vi säljer i över 50 länder och har egna säljbolag i fem länder.

Våra stora kunder finns i de länderna, men sen har vi väldigt många.

Vi säljer till veterinärer, djurfackhandel och i vissa lägen till vanlig "retail".

Så vi är inte beroende av någon enstaka kund.

Bolaget är globalt, men ni har bara 30 anställda. Hur går det ihop?

Vi jobbar med distributörer som är exklusiva för vissa länder.

Och även med underdistributörer som kanske täcker en kanal.

Vi är få, men ger mycket understöd till våra kunder runt om i världen–

–som också gör ett väldigt bra arbete.

Det fungerar och vi ska fortsätta vara en liten organisation–

–även om vi växer lite varje år.

Så agenter hjälper er att komma in på marknaden i andra länder.

Är det ett framgångskoncept?

Ja, i början hade Swedencare två anställda som inte hade några egna marknader.

Men sen 2014 tar vi mer ansvar för vissa nyckelmarknader–

–främst i Europa, men även i USA.

I USA växer ni och går starkt, liksom i Asien. Är det de marknader ni tror på–

–eller hoppas ni på att gå in i andra marknader.

USA och Asien blir dragloken 2019 och 2020.

Brasilien har stor potential. Marknaden är stor, men trögrörlig–

–så kommande år blir det USA och Asien.

Hur kan en liten spelare som Swedencare från Sverige–

–ta sig in på de här stora marknaderna? Är inte konkurrensen enorm?

Jo, konkurrensen är tuff, men branschen växer i princip på alla marknader globalt.

Exempelvis i Kina växer den med 10 % per år.

Konkurrensen är tuff, men marknaden är stor.

Vår produktlinje är rätt unik, varumärket är väldigt starkt–

–och våra nöjda kunder rekommenderar produkten.

Vilken produkt är mest lönsam?

Vår ProDen PlaqueOff–linje som Swedencare bildades kring.

En produkt för munhälsa. Många kattägare, men främst hundägare, efterfrågar den.

Vår produkt förbättrar verkligen andedräkten efter några veckor.

Våra kunder är nöjda, fortsätter att köpa den och rekommenderar den till andra.

Allt tycks kännas bra, men vilka risker ser du?

Allt är bra. Organisationen fungerar väl–

–underdistributörerna är nöjda och kunderna är positiva.

Riskbilden rör hårdnande konkurrens, men i en växande marknad–

–är vårt momentum starkt och än så länge har vi bara en liten marknadsandel–

–så jag ser inga mörka moln framöver.

Till sist: Hur säkerställer ni att produkterna håller måttet, och det ni lovar?

Vi gör studier i samarbete med universitet.

Vi är noggranna i processflödena när vi tar fram produkterna.

Vår egen fabrik på Irland fick förra veckan GMP-godkännande–

–så vi skulle kunna tillverka läkemedel.

Vi gör inte det, men är ändå noggranna–

–med att våra produkter ska tas fram med hög kvalitet.

Gör det era produkter unika? Varför ska man välja dem?

För att de fungerar.

Swedencare tillverkar produkter för husdjur, ett segment som växer stort världen över. Trots en liten organisation har bolaget tagit sig in på flera internationella marknader och störst potential finns i USA och Asien.

”I Kina växer marknaden med 10 procent per år. Även om det är hård konkurrens finns det en stor marknad att tillgodose behoven från”, säger Håkan Lagerberg, vd på Swedencare.

Reporter: Matilda Karlsson

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.1%
NASDAQ 100 -1.1%
NASDAQ Composite -0.9%

Vinnare & förlorare

AddLife 5.4%
Paradox Interactive 3.9%
Stillfront Group 3.1%
Arjo -1.4%
Hansa Medical -2.2%
Lagercrantz -2.4%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.