Scanias vd: Vi är redo för att skörda

Jag står här med Scanias vd Henrik Henriksson.

Scania är en del av Traton som i dag har börslistats.

Varför börslistas de nu?

Vi har kört tre år tillsammans i konstellationen med Traton.

Scania, MAN, Volkswagen Camiones och ett antal allianspartner.

Vi har investerat tungt under de här åren.

Scania har en helt ny produktportfölj, en ny lastbilsgeneration.

MAN gör en liknande resa. De kommer med en ny lastbil i början på nästa år.

Även VW Camiones har gjort en liknande resa.

Vi har investerat tungt och är redo att skörda.

Det är ett bra tillfälle att komma ut på marknaden.

Det är ett steg i VW:s sätt att se–

–att lastbils- och personbilsverksamheten är olika typer av verksamhet.

Det är viktigt att lastbilsdelen är oberoende.

För oss är det perfekt tajming. Vi kommer ut nu när det ska skördas.

Samtidigt behöver vi "funda" och fortsätta resan med vår strategi–

–och växa mer globalt.

Scania är en del i Traton som har flera andra grenar.

Ni har pratat om synergier. Hur säkra är ni på att nå dem?

Vissa synergier har vi redan fått igenom framför allt på inköpsidan.

Det kan bli mer genom att vi "bundlar" volymer och samarbetar.

Men de stora synergierna kommer mer på lång sikt.

Det handlar framför allt om att kunna samarbeta–

–kring motorer, växelaxlar. drivlinjekomponenter–

–nya komponenter kring elektrifiering, batterier och elmotorer–

–samt kring självkörande fordon.

De tre plattformarna kan vi samarbeta på.

Det är först 2020-2021 som vi börjar lansera plattformarna.

Det är där synergierna kickar in.

Ni verkar på en cyklisk marknad.

Hur förberedda är ni på att cykeln vänder nedåt?

Vi har historik av att vara i en cyklisk bransch–

–och är konstant redo. Vi bygger in flexibilitet i vårt system–

–när det gäller bemanningen i våra fabriker–

–och hur man kan styra volymer upp och ner.

Det gäller att ligga väldigt nära marknaden–

–och försöka plocka upp signalerna när det väl börjar vika.

Vi har god insyn eftersom vi ligger tungt fram mot retailverksamhet.

Vi äger en stor del av våra återförsäljare över hela världen.

Sen många år har vi alla våra fordon uppkopplade.

Vi ser hur mycket våra kunder kör. Utifrån det kan vi känna av–

–när sättningen kommer. Förr eller senare kommer den.

När det går ner i Europa, går det kanske upp i Brasilien eller i Asien.

Det brukar kompenseras globalt.

Om du blickar framåt mot de kommande två åren–

–vilka scenarier och händelser vill du då se?

Jag vill absolut se att vi accelererar omställningen–

–till mer hållbara transporter som kan gå på förnyelsebart biobränsle.

På så sätt reduceras CO2 med kanske upp till 90-95 %.

Det skulle jag vilja se hända–

–samt att vi investerar tungt i infrastruktur för elektrifiering.

Laddstationer för stora, tunga fordon i hela världen.

För att det ska hända måste vi tillverkare samarbeta–

–med våra kunder och kunders kunder–

–men också nära politiker.

Vi måste kroka arm.

Det är den absolut viktigaste resan som måste accelerera.

Scania har jobbat med det i ett par år. Vi har en bra position.

Det skulle jag säga accelererar under kommande två år.

Vad gör ni för att accelerera den processen?

Vi jobbar mycket med våra kunders kunder.

De köper inga lastbilar eller bussar av oss–

–men de designar logistiksystemet.

Om man får dem att ställa om sitt transportsystem.

Istället för att köra på fossil diesel, kan de köra på förnyelsebar tallolja i Sverige.

Vet de det, kan de ställa de kraven på sina transportörer.

Då kan vi kroka arm med våra kunder och säga att här har vi en lösning.

Det är en del, den andra delen är att stå på barrikaderna–

–och göra sig hörd på den politiska arenan.

Kroka arm med politikerna, lösa det tillsammans–

–och inte se varandra som opponenter.

I dag har Volkswagens lastbilsdivision Traton, där Scania och MAN ingår, noterats på Frankfurtbörsen och Stockholmsbörsen.

EFN:s Ara Mustafa pratar med Scanias vd Henrik Henriksson om hur den fortsatta resan ser ut.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.3%
NASDAQ 100 0.4%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Hennes & Mauritz 2.2%
AddLife 2.2%
Hexpol 2.1%
Karo Pharma -0.9%
FastPartner -1.4%
Bygghemma Group First -1.8%
Uppdaterad ons 10:27
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.