”Tekniken kommer göra vägarna säkrare”

Det har ramlat in en hel del nyheter från Volvo Cars.

Man har tecknat ett avtal med Uber–

–där man ska leverera tiotusentals bilar–

–som är kompatibla med självkörande tekniker–

–mellan 2019 och 2021.

Hampus Engellau, hur viktigt är det här för Volvo Cars?

Det är absolut viktigt.

Det är också lite prestige i det här.

Man har kört tester med Volvo XC90 och Uber–

–i bland annat San Francisco.

Det är ett ytterligare led i det här–

–när man trycker ut en flotta bilar–

–och börjar köra runt dem med kunder.

Vi får se om förare ska övervaka det hela.

Man hör ofta när det händer nåt som inte är så bra.

Hur har testerna gått?

Det är svårt att veta, för all testdata är inte officiell.

Och när man testar spelar man ofta bara in avvikelserna.

Man lagrar så otroligt mycket data.

Men överlag har väl testerna gått bra.

Det har varit en incident, där utredningen visade–

–att den självkörande tekniken inte orsakade olyckan.

Det var ingen som skadades då.

Är det enbart en fördel att jobba med Uber–

–eller är det mer: "If you can't beat them, join them"?

Jag tror att... Det finns absolut det inslaget.

Man kan diskutera om även biltillverkarna på lång sikt–

–kommer att bli tjänsteleverantörer, precis som Uber–

–och skjutsa runt folk.

En del av slottarna blir ägande, en del blir abonnemang–

–som Volvo redan nu har startat med.

Så det finns nog det inslaget du säger–

–och biltillverkarna lär nog ha egna servicetjänster.

Är det överlevnadsstrategi och livsviktigt för bilbolagen–

–att ha den här typen av samarbeten framöver?

Absolut. Det ger också ett unikt tillfälle att testa–

–en större flotta och hur tekniken fungerar.

Det är väldigt kostsamt att testa så många bilar.

Ofta testar man kanske 200–300 bilar.

Vem är den stora vinnaren – Volvo eller Uber?

Kunderna, höll jag på att säga.

Det finns... Jag tror att...

Ubers ultimata strategi–

–är att kunna erbjuda taxitjänster utan förarkostnader.

Och Volvo är intresserade av att sälja bilar.

Hur försäljningen ser ut får vi se.

Man kanske har en del taxiverksamhet och en del ägande.

Det finns win-win på den här tidsperioden.

Vi får se vem som blir långsiktig vinnare.

Det finns domedagsprofeter som säger–

–att biltillverkare får sälja ett skal–

–och att tjänsteleverantörerna tar över.

Men jag vet inte. Varumärket är ganska viktigt.

I höstas fick vi veta att de har ett nytt märke: Polestar.

Och i går fick vi reda på–

–att man startar en fabrik i Kina som ska göra bilarna.

Är det här bra för Volvo ur en ekonomisk aspekt?

Det är en del av varumärkesbyggandet.

Bilen är mer sportig.

Man ska bygga Polestar 1, 2 och 3–

–där nummer 2 ska vara en mellanklassbil–

–mer prissatt som Teslas mellanklassbil.

Det blir en ren elbil. Polestar 1 ska vara en hybrid–

–och trean kommer att vara en suv.

Det är ett sätt att gå in i elektrifiering för Volvo–

–via ett annat varumärke, då tekniken är under utveckling.

Sen är det fortfarande dyrt.

Man går ut med en premiebil och sätter en prisstandard.

Som Tesla gjorde. En exklusiv bil.

Sen skalar man ner och gör större volymer.

Det är elbilsstrategi.

Om vi ser på den nationalistiska, känslomässiga aspekten–

–är man då besviken över att det inte blev Göteborg?

Inte den här typen av fabrik.

Göteborgsregionen är ändå prioriterad från Volvo.

Det görs en stor tech-satsning där–

–som är ingenjörs- och utvecklingsstyrd.

Och om Volvo ska bli en spelare med en miljon bilar–

–från dagens 550 000 bilar, måste man bli mer global.

Då finns inte de volymerna i Sverige och Norden–

–utan i Kina, Nordamerika–

–och i delar av Europa och övriga Asien.

Nyheterna om Polestar-fabriken och Uber kom samtidigt.

Hänger de ihop? Ska det stå Polestar på Ubers bilar?

Det tror jag inte. Kanske på sikt.

Nej, de är nog inte kopplade på det sättet.

Men Polestar lär ju ta del av den självkörande tekniken–

–som övriga Volvobilar har–

–och som utvecklas ytterligare av Uber.

Volvo levererar en bil med hårdvara och mjukvara.

Sen lägger Uber på ytterligare ett lager av mjukvara–

–som de har utvecklat vidare för ytterligare anpassning–

–och lite hur bilen kör och så.

Vi kommer nog att se att biltillverkarna–

–har en viss karaktäristika på hur bilen kör.

Man kan inte prata Volvo Cars–

–utan att prata eventuell börsintroduktion.

För nyheterna oss närmare en introduktion?

Möjligtvis, eftersom det behöver satsas ännu mer pengar.

Och sen är det klart att det här visar–

–att man är långt framme teknikmässigt–

–och att man är med i absoluta toppskiktet–

–och tävlar runt självkörande bilar, elbilar och hybrider.

Det stärker väl caset att få bra betalt.

Det är där skon klämmer lite grann–

–att ägarna vill ha bra betalt.

Vi har haft en ganska trist börs under tidigare år–

–för bilindustrin. Nu har det återhämtat sig lite.

Det är en kombination av det och utsikterna för industrin.

Blir det Stockholmsbörsen då?

Jag tror så här.

Det är inte självklart–

–men kineserna har varit väldigt tydliga med–

–att man vill ha kvar Sverige-prägeln på varumärket.

Det finns en intressant institutionell ägarbas i Sverige–

–som är intresserade av Volvo.

Det talar för Stockholmsbörsen.

Det blir nog inte bara Stockholm–

–utan det kan bli noterat i Kina, Sverige–

–och kanske i USA. Det får vi se.

Som analytiker, hur intresserad skulle du vara av Volvo?

Det beror på priset.

Jag tycker att..

Beroende på priset är det intressant att investera.

För, som jag har sagt förr, i det här paradigmskiftet–

–där vi vänder upp och ner på mycket i industrin–

–så har Volvo en väldigt bra inkörsport.

Man kommer in rätt. Man har inget komplext motorprogram–

–som kostar mycket att avveckla.

Därför blir övergången till el enklare.

Kunderna som har köpt Volvo har inte prioriterat–

–motorkaraktär, motorteknik, hästkrafter och prestanda–

–utan komfort och säkerhet.

Och självkörande bilar är det ultimata ledet av det–

–för då blir trafiken säkrare. Så är det.

En människa kan inte förbättra sig säkerhetsmässigt.

Vi har en konstant olycksstatistik.

Bilarna blir bättre, med förarassistans.

Tekniken kommer att göra det säkrare på vägarna.

Tack så mycket.

Volvo Cars har har tecknat avtal och ska leverera ett stort antal självkörande bilar till Uber. Dessutom har en fabrik börjat byggas i Kina för att tillverka elhybridbilen Polestar 1. Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, kommenterar nyheternas betydelse.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.1%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Paradox Interactive 2.4%
Pandox 1.4%
Lifco 1.1%
Lundin Petroleum -3.8%
Hennes & Mauritz -4.3%
Nobia -6.6%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • 4:38

    "Flera kan tänkas köpa upp MTG"

    Kinnevik vill dela ut mediebolaget MTG för att fusionen mellan Com Hem och Tele2 ska gå snabbare. Fredrik Skoglund från Länsförsäkringar kommenterar. 

  • Kinnevik vill dela ut MTG6:23

    Kinnevik vill dela ut MTG

    Kinnevik vill dela ut MTG-innehav för att skynda på fusionen mellan Tele2 och Com Hem. Systemairs rapport i linje med vinstvarning. THQ Nordic gör emission för att förvärva. Recipharm flaggar för nyemission.