Fortnox: ”Vårt fokus är Sverige”

Jag är på Haymarket med Nils Carlsson vd på Fortnox–

–och Simon Granath från ABG.

Nils, ni släppte en bra rapport och växer så att det knakar.

–Hur länge kan ni växa i den här takten? –I flera år framöver.

Jag brukar prata om nåt som heter penetration–

–hur många kunder som använder molnbaserade tjänster.

I Sverige är det runt 50 procents penetration.

Flera länder i världen ligger på 70-80 procent.

Med det som grund kan vi fortsätta växa i flera år framöver.

Simon, du är analytiker och följer bolaget.

–Är en penetration på 70-80 % möjlig? –Absolut.

Man kommer hela tiden lyckas addera fler och fler kunder–

–samtidigt som man kan sälja på fler och fler moduler på den nuvarande kundbasen.

På så vis kan man driva tillväxten.

Simon säger att ni inte bara växer med fler kunder, utan med fler tjänster.

Har de flesta kunder redan alla tjänster, eller kan ni växa så också?

Många kunder har inte så många tjänster.

Det ser vi som en god tillväxtgrund.

Våra kunder kan vara en hårfrisörska, elektriker eller en byggfirma.

Det behöver inte bara vara en redovisningsbyrå.

De är inte så digitala som man tror.

Det tar tid för kunder att göra den digitala resan–

–och förstå vad bokföring i molnet är.

Hur gör man det? Finns det risker med det?

Det är mycket sånt som vi behöver jobba med–

–för att säkerställa fortsatt tillväxt.

Hur når ni kunderna?

Framför allt genom våra redovisningsbyråer.

Fortnox har flest avtal–

–med de största redovisningsbyråerna i Sverige.

Deloitte, Aspia, LRFK osv.

Via dem når vi våra kunder. Det är vi glada för.

Lyckas Fortnox marknadsföra sig mot de mindre företagen?

Absolut. Man har ganska begränsad marknadsföringsbudget–

–och syns inte så mycket i media.

Men att ha haft långa avtal med de största redovisningsbyråerna–

–har varit en bra säljkanal.

Man har gått till byråerna som i sin tur har erbjudit Fortnox till sina kunder.

På så vis har man fått en god kundbas.

Vad tror du om konkurrensen? Om andra bolag ser–

–hur bra och snabbt Fortnox växer blir de sugna på att göra samma resa.

Är det svårt att ta sig in på marknaden? Är det höga inträdesbarriärer?

Inträdesbarriärerna är relativt höga.

Givet att det rör sig om småföretagare och Fortnox har genomfört en lågprisstrategi.

Det är svårt att konkurrera med annat än pris.

Där tror jag att Fortnox ligger bra till.

Det är en snabbväxande marknad. Fler och fler inser att den har god lönsamhet.

Det leder till mer konkurrens i framtiden.

I dag har Fortnox låga "churn rate" och en väldigt stabil bas.

Just nu är konkurrensen relativt modest för Fortnox.

Vad säger du, Nils? Har ni märkt en ökad konkurrens?

Inte så mycket.

Vi gillar konkurrens. Det är bra för kunderna och för oss.

Vi får stå på tårna.

Jag är enig med Simon om att det är ganska höga inträdesbarriärer.

Att ta sig in på en redovisningsbyråmarknad i Sverige är inte lätt.

Vi kommer att göra det svårt för den som försöker.

Vi har pratat om att det finns marknadsandelar att ta.

När ni har tagit dem, kommer ni då att röra er utomlands?

Det är en av de vanligaste frågorna jag får. Jag brukar svara så här:

Vårt fokus är Sverige.

Vi är här för att ta marknadsandelar just nu.

Det finns flera hundratusen bolag som inte är i molnet.

De kanske gör sin bokföring i Excel.

Det är fantastiskt, men så är det.

Vårt fokus är Sverige. Utlandet är absolut inte ointressant.

Men just nu är det Sverige.

Om ni bestämmer er för att röra er utomlands–

–är er plattform då lätt att ställa om till internationellt typsnitt?

–Ja. –Det var det korta svaret.

–Har du nåt att tillägga? –Som det ser ut i dag...

...finns det mycket att göra på den svenska marknaden.

Istället för att expandera utomlands–

–expanderar man in till andra vertikaler. Fortnox Finans växer på bra.

Nyligen har vi sett Fortnox Försäkring.

Initialt sker ingen geografisk expansion, men det kommer att ske om några år.

Vi ska avrunda med att prata om lite risker.

Ni har många småföretag som kunder. Man pratar om en konjunkturavmattning.

–Har ni märkt av det? –Nej, faktiskt inte.

Däremot det motsatta. Vi har väldigt bra tillväxt.

Vi märker ingenting av det. Samtidigt försöker jag ofta...

...tala om att vår kundbas är väldigt diversifierad.

Det är ett snitt av Sveriges 1 miljon företag.

Vi har alla typer av bolag och industrier som kunder.

Det gör oss hyfsat stabila.

Vi startade 2001 och har inte sett nån jättelågkonjunktur sen dess.

Så det är ingenting som vi märker av.

Vad är de största riskerna för Fortnox?

En av de största riskerna är att man går miste om ett teknikskifte.

För några år sen gick man från lokala lösningar till cloud.

Det skulle kunna ske nåt annat teknikskifte som Fortnox missar.

Även att expandera mer och mer i andra erbjudanden–

–Fortnox Försäkring och Fortnox Finans, skulle kunna öka konkurrensen–

–och att man på nåt vis springer lite snett.

–Har du nån kommentar på det? –Simon har rätt.

Vi måste se till att ligga ett steg före konkurrenterna–

–och ligga ett steg före i teknikutvecklingen.

Vi lägger mycket tid och resurser på–

–att leda teknikutvecklingen i vår bransch.

Gör vi det, är vi småföretagens bästa vän.

Affärssystemsbolaget Fortnox räknar med fortsatt tillväxt både genom nya kunder och genom att befintliga kunder tecknar sig för fler tjänster.

Även om expansion utomlands inte är ointressant så ligger fokus på att fortsätta att växa inom Sverige berättar Fortnox vd Nils Carlsson för EFN.

Sverige ligger ännu inte i framkant när det gäller användande av molnbaserade tjänster, så det finns goda möjligheter att fortsätta växa här.

Simon Granath, analytiker på ABG, är positivt inställd till att bolaget kan lyckas med tillväxtstrategin.

Intervjun gjord av Matilda Karlsson på ABG:s bolagsdagar.

  • Rabatten avgörande för investmentbolagen15:30

    Rabatten avgörande för investmentbolagen

    Det är Luciadagen och Jörgen Wärmlöv, förvaltare på Spiltan Fonder, och Torbjörn Olofsson, vd på Kvartil, gästar Börslunch. I programmet är det fullt fokus på investmentbolag.  

  • Fläsk, lunnefåglar och sugrör18:10

    Fläsk, lunnefåglar och sugrör

    Allt ifrån kinesiska fläskpriser och Atlas Copco till det brittiska valet diskuteras när Lotta Faxén från Lannebo Fonder och Georg Norberg från Quesada gästar Börslunch.

  • Lagarde väntas skicka signaler5:17

    Lagarde väntas skicka signaler

    Allt om gårdagens räntebesked från Federal Reserve, dagens räntebesked från ECB och det pågående valet i Storbritannien. Morgonens makroanalys med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén.

  • ”Ovisshet är marknadens fiende”3:58

    ”Ovisshet är marknadens fiende”

    Sean George, förvaltare på Strukturinvest, berättar vad marknaden förväntar sig fredag den trettonde, dagen efter det brittiska nyvalet.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.9%
NASDAQ-100 0.8%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Dometic Group 5.4%
Nobia 4.8%
Lifco 4.2%
Hufvudstaden -1.5%
Balder -1.7%
Getinge -2.5%
Uppdaterad fre 14:30
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Lovande data från Cantargia4:41

    Lovande data från Cantargia

    Läkemedelsbolaget Cantargia har fått positiva resultat i en pågående fas 2a-studie inriktad på behandling av lung- och bukspottkörtelcancer.

  • ”Svenska bolag är övervärderade”20:12

    ”Svenska bolag är övervärderade”

    Dagens Börslunch bjuder på en analys av makroläget. På plats för att diskutera bland annat konjunktur och centralbanker finns Johanna Högfeldt från Swedbank och Sean George från Strukturinvest.