Essity satsar på fortsatta prishöjningar

Magnus Groth, vd på Essity, vad är tuffast nu?

Är det prispressen som håller dig vaken om nätterna?

Det har mest varit råvarukostnadshöjningar.

Nu börjar vi kunna kompensera–

–med prishöjningar och kostnadsbesparingar.

Vi känner att vi har en bra plan för att hantera det.

Skulle kunderna klara av ytterligare en prishöjningsrunda?

Vi har gjort flera det senaste året–

–men nu stabiliserar sig råvarukostnaderna.

Då minskar behovet av prishöjningar. Det blir svårare.

Men vår ambition är att fortsätta höja priserna.

Ni är starka i USA, Kina och Asien.

Är marknaden mättad där?

I Kina har vi sett en väldigt fin tillväxt på senare år–

–trots att man befarat att Kina ska sakta ner.

Våra kategorier, mjukpapper och personlig hygien–

–ser ut att fortsätta växa.

Afrika verkar vara en jättemarknad. Varför är ni inte där?

I dag är den liten, bara 3 % av hela hygienmarknaden–

–trots att det är en så stor del av världens befolkning.

Vi har valt att satsa på Latinamerika och Asien.

Vi kan inte sprida ut oss för tunt.

Väntar ni på att nån annan testar Afrika-marknaden först?

Nej, det finns lokala aktörer där. Vi håller oss till...

Vi har satsat stort i Latinamerika, i Brasilien.

Det räcker för oss just nu.

Du sa att kunderna blir mer specifika i sina önskemål.

Kan du ge exempel? Och kan ni möta de önskemålen?

Man vill ha produkter utan några tillsatser–

–till exempel lotion eller dofter eller annat.

Det här med "free from" och "0 percent" är en trend nu.

Och det kan ni ge kunderna?

Ja, inom barnblöjor och bindor.

Ni vill vara 50/50–

–i tillväxtmarknader och mogna marknader.

Hur ska ni lyckas med det målet?

Vi är 35/65.

Vi ska växa snabbare där vi är på tillväxtmarknader–

–det vill säga i Kina, Asien och Latinamerika.

Stigande priser på råvaror har tvingats Essity till prishöjningar och kostnadsbesparingar. Trots att höjningen av råvarukostnaderna nu klingat av räknar Essitys vd Magnus Groth med att de kan fortsätta att höja priserna.

”Det är vår ambition att fortsätta höja priserna”, säger Magnus Groth.

Essity har en ambition att växa på tillväxtmarknader. Men detta till trots så satsar de ännu inte på Afrika. Marknaden är för liten menar Magnus Groth och framhåller att Asien och Latinamerika är viktigare.

  • ”Svenska bolag är övervärderade”20:12

    ”Svenska bolag är övervärderade”

    Dagens Börslunch bjuder på en analys av makroläget. På plats för att diskutera bland annat konjunktur och centralbanker finns Johanna Högfeldt från Swedbank och Sean George från Strukturinvest.

  • WTO varnar för kollaps3:42

    WTO varnar för kollaps

    Demokraterna ökar pressen på president Trump. WTO varnar för att världshandelns rättssystem står inför en kollaps. Lägre inflationsförväntningar i Sverige.

  • Fomo driver marknaden mer än Tina17:40

    Fomo driver marknaden mer än Tina

    Börslunch inleder veckan med Mattias Isakson från Swedbank och Mattias Cullin från Danske Bank. På agendan står bland annat Tina, makro, medelstora bolag och vinsttillväxt.

  • Därför ger Fastpartner ut D-aktier3:10

    Därför ger Fastpartner ut D-aktier

    Fastighetsbolaget Fastpartner vill emittera D-aktier för att kunna höja sitt kreditbetyg och samtidigt möjliggöra fortsatt tillväxt. Vice vd Christopher Johansson förklarar närmare.

  • Centralbankerna stöps om11:19

    Centralbankerna stöps om

    I veckan levereras räntebesked från Federal Reserve och ECB. På torsdag hålls det val i Storbritannien. Dessutom får vi en hel del statistik, bland annat inflation och arbetslöshet från Sverige.

  • Kinas export fortsätter falla2:56

    Kinas export fortsätter falla

    Svag kinesisk export men importen har stabiliserats. Demonstrationer mot Frankrikes pensionsreform. För tidigt att säga om tysk industri har nått botten.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 -0.1%
NASDAQ Composite -0.1%

Vinnare & förlorare

Sinch 2.9%
Klövern 2.3%
ÅF 2.1%
Kindred Group -1.7%
Holmen -1.7%
Assa Abloy -1.9%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier