Essity satsar på fortsatta prishöjningar

Magnus Groth, vd på Essity, vad är tuffast nu?

Är det prispressen som håller dig vaken om nätterna?

Det har mest varit råvarukostnadshöjningar.

Nu börjar vi kunna kompensera–

–med prishöjningar och kostnadsbesparingar.

Vi känner att vi har en bra plan för att hantera det.

Skulle kunderna klara av ytterligare en prishöjningsrunda?

Vi har gjort flera det senaste året–

–men nu stabiliserar sig råvarukostnaderna.

Då minskar behovet av prishöjningar. Det blir svårare.

Men vår ambition är att fortsätta höja priserna.

Ni är starka i USA, Kina och Asien.

Är marknaden mättad där?

I Kina har vi sett en väldigt fin tillväxt på senare år–

–trots att man befarat att Kina ska sakta ner.

Våra kategorier, mjukpapper och personlig hygien–

–ser ut att fortsätta växa.

Afrika verkar vara en jättemarknad. Varför är ni inte där?

I dag är den liten, bara 3 % av hela hygienmarknaden–

–trots att det är en så stor del av världens befolkning.

Vi har valt att satsa på Latinamerika och Asien.

Vi kan inte sprida ut oss för tunt.

Väntar ni på att nån annan testar Afrika-marknaden först?

Nej, det finns lokala aktörer där. Vi håller oss till...

Vi har satsat stort i Latinamerika, i Brasilien.

Det räcker för oss just nu.

Du sa att kunderna blir mer specifika i sina önskemål.

Kan du ge exempel? Och kan ni möta de önskemålen?

Man vill ha produkter utan några tillsatser–

–till exempel lotion eller dofter eller annat.

Det här med "free from" och "0 percent" är en trend nu.

Och det kan ni ge kunderna?

Ja, inom barnblöjor och bindor.

Ni vill vara 50/50–

–i tillväxtmarknader och mogna marknader.

Hur ska ni lyckas med det målet?

Vi är 35/65.

Vi ska växa snabbare där vi är på tillväxtmarknader–

–det vill säga i Kina, Asien och Latinamerika.

Stigande priser på råvaror har tvingats Essity till prishöjningar och kostnadsbesparingar. Trots att höjningen av råvarukostnaderna nu klingat av räknar Essitys vd Magnus Groth med att de kan fortsätta att höja priserna.

”Det är vår ambition att fortsätta höja priserna”, säger Magnus Groth.

Essity har en ambition att växa på tillväxtmarknader. Men detta till trots så satsar de ännu inte på Afrika. Marknaden är för liten menar Magnus Groth och framhåller att Asien och Latinamerika är viktigare.

  • Dubbla tullbudskap från USA3:30

    Dubbla tullbudskap från USA

    En hård Brexit är mycket osannolik enligt Boris Johnson. I dag väntas Iran bryta mot kärnkraftsavtalet. USA:s handelsminister Mnuchin är optimistisk till ett handelsavtal med Kina, medan president Trump fortsätter på den hårda linjen.

  • Därför väljer Bornold Volvo före Traton16:05

    Därför väljer Bornold Volvo före Traton

    Kappahls svaga rapport, Tratons (dvs Scanias) börsnotering och Beyond Meat. Det är några av ämnena som Johanna Kull från Avanza och Joakim Bornold från Söderberg & Partners avhandlar i dagens Börslunch.

  • Marknaden letar sänkningssignaler2:56

    Marknaden letar sänkningssignaler

    Mindre duvaktiga toner från Federal Reserve. Marknaden har fullt fokus på helgens G20-möte. Riksbanken minskar antalet möten. Morgonens makroanalys med Kiran Sakaria och Matilda Karlsson.

  • Bolagen som borde ha en grön premie17:44

    Bolagen som borde ha en grön premie

    Börslunch andra sommarspecial gästas av Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB. Stora Enso, Alfa Laval, Nibe, Vestas och Swedish Match är några av de bolag som analyseras.

  • Faktorerna som talar för Kinnevik17:02

    Faktorerna som talar för Kinnevik

    Börslunch första sommarspecial fokuserar på Kinnevik. Stefan Wård, analyschef på Pareto, reder bland annat ut vad som egentligen hände när investmentbolaget först ville sälja Millicom men sen ändrade sig.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.2%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

Lundin Petroleum 3.3%
Evolution Gaming Group 2.3%
Nordea 2.3%
ÅF -2.4%
Indutrade -2.5%
Bravida Holding -2.9%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier