En lysande redarfusion

I helgen meddelade det norska rederiet Wilhelmsen–

–att allt är klart i fusionen med svenska Wallenius.

Vi har med oss Anders Wennberg.

Anders, är det här ett fynd?

Ja. Det har varit på gång länge.

Men nu blir det en riktig sammanslagning till ett bolag.

De lovar att det ska ge 150 miljoner dollar i synergier.

Förutsatt att de får behålla de flesta av synergierna–

–kommer p/e-talet ligga på 5-6 nästa år.

Handlar det bara om synergier?

Det är mycket mer än synergier.

Bolaget fraktar två produkter–

–bilar, men också något som de kallar "high and heavy".

Det är främst gruvutrustning, stora, avancerade maskiner.

Med tanke på att gruvindustrin har underinvesterat–

–under en lång tid–

–har vi nu sett att capex för gruvindustrin har ökat.

Brasilien eller Australien behöver investera–

–i stora, avancerade maskiner från Sverige och Tyskland.

De fraktas av det här rederiet.

"High and heavy"-produkterna är mer lönsamma än bilarna.

Vad säger du, Kevin?

Finns det något index korrelerat till branschen, eller...?

Det är inte som för torrlast, tankfartyg eller containrar–

–där man kan se lokoköp. Här är det svårare–

–att få rätt känsla. Man kan inte gå i på Bloomberg–

–och få ett "high and heavy"-index.

Hur gör man, då?

Det är en strukturhistoria.

Den är billig och kommer att öka–

–av två anledningar: synergierna från sammanslagningen–

–och den förbättrade marknaden för "high and heavy".

Och varför har aktien varit så billig?

Den är billig eftersom det finns få aktier i omsättning–

–och dålig likviditet.

Därför har alla stora fondbolag hållit sig borta.

Har man väl köpt den, är den svår att sälja.

Men nu ska Wallenius sälja en del av sina aktier–

–för att deras ägarandel ska vara i linje med Wilhelmsen.

Det förbättrar likviditeten och handeln i aktien.

Tre saker: likviditeten, marknaden och synergier.

Och exponering mot gruvindustrin.

Var kan man köpa exponering mot gruvindustrin–

–till ett p/e under 10?

Det kan jag inte.

Jo, du kan köpa...

I USA skulle man kunna köpa Joy Global, eller...

Ja.

Det här är mycket roligare. Tack för att ni kom.

Tack för att ni tittat. Vi är tillbaka igen i morgon.

I helgen meddelade det norska rederiet Wilhelmsen att alla tillstånd är klara för att genomföra fusionen med det svenska privatägda rederiet Wallenius.

Anders Wennberg, förvaltare på Catella, menar att detta är en lysande affär för aktieägarna. En anledning är att rederiet fraktar mycket gruvutrustning, där efterfrågan förväntas bli stor. En annan är synergieffekterna av fusionen.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Balder 2.8%
Fabege 2.5%
Securitas 2.4%
Modern Times Group -2.7%
Lundin Petroleum -2.8%
Hennes & Mauritz -2.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier