EFN Råvaror: Koppar och zink talar för Boliden

Välkommen till EFN Råvaror–

–med de senaste nyheterna om råvarumarknaden.

Johannes Grunselius, vi ska fokusera på koppar.

Du vill tala om en trend som talar för kopparn.

Koppar och andra metaller är jättespännande.

Det är svårt för kopparindustrin att hålla uppe utbudet.

Utbudet går faktiskt ner.

Hittills i år är produktionen i kopparindustrin ner–

–med kanske 3 %.

Ett kul tema är efterfrågesidan.

Över tid ökar kopparkonsumtionen i världen–

–med 1-3 %. Den vanliga tillväxttakten är väl 2 %.

Ett nytt tema för kopparmarknaderna–

–är el- och hybridbilarna.

En traditionell bil innehåller 30 kilo koppar–

–en hybrid 50-60 kilo och en fullt elektrifierad bil–

–innehåller upp emot 90 kilo koppar.

Det är lätt att räkna hur substitutionseffekten blir–

–på koppar när världen går från traditionell bil–

–till elbil.

Det börjar redan nu och kommer att pågå.

Råvarubolagen började prata om det för ett halvår sen.

Framför allt är BHP Billiton och Glencore högljudda.

De senaste månaderna har vi sett att biltillverkarna–

–pratar om sina planer för elbilar.

BMW pratar om att massproducera elbilar–

–från 2019-2020. Volkswagen har ambitiösa planer.

Man pratar om att 2025 är var fjärde bil en elbil.

Det kommer att få en stor påverkan långsiktigt.

Redan nu har vi sett ett rally i koppar.

Fastän efterfrågan ser bra ut framöver–

–ökar inte investeringarna.

Temat är väldigt nytt–

–så det har inte drivit priset på koppar.

Det som drivit priset är att man har fått ut för lite–

–volymer ur gruvorna.

Produktionen är ner kanske 3 % det första halvåret.

Det är snarare det som har drivit det.

Det tar långt tid för gruvbolagen att ställa om–

–sina capexplaner eller sin planering.

Hur lång tid tar det?

Nu håller sentimentet på att ändras.

Men det tar säkert ett-två år.

I och med att industrin var i rätt dåligt skick–

–för ett par år sen, är de mycket mer försiktiga nu.

Man använder fortfarande försiktiga planeringspriser.

Bilden visar bara investeringar i kopparindustrin.

Investeringarna 2016 bör ligga på 20 miljarder–

–på global basis. Det kan jämföras med–

–över 40 miljarder åren 2012-2014.

Investeringstakten har halverats. Det är långa ledtider.

Från att man investerar i en ny gruva tar det tre år–

–innan gruvproduktionen kommer fram.

Man ska se volymerna i ljuset av–

–att man ska skörda på rekordinvesteringarna–

–2013-2014. Det ser spännande ut.

Temat på elbilarna är väldigt nytt.

Snarare driver det priset de kommande åren.

Men redan nu pratar BHP Billiton och Glencore om det.

Elbilarna påverkar även nickelmarknaden.

BHP Billiton sa nyligen att man skulle investera–

–i nickelgruvor i Australien för att få en bra position–

–i nickelmarknaden för att positionera sig för elbilarna.

Det är dyrare och svårare att få ut kopparn ur marken–

–för att kopparhalten är lägre. Vad får det för betydelse?

Det får stor betydelse. Bilden visar hur kopparhalten–

–i produktionen har trendat.

Vi ser att kopparhalten kommit ner jättemycket.

Det går hand i hand med–

–att det blir mer arsenik och kvicksilver i malmen.

Kvaliteten på gruvorna som ska igång nu–

–är mycket sämre än den befintliga produktionen.

Det är en ekonomi i befintlig produktion–

–och en i de nya projekten.

En tumregel är att en gruva kan ha en livslängd–

–på 30 år, en exceptionellt bra 40.

Det finns en naturlig förbrukning i industrin–

–på ungefär 3 % hela tiden.

Det är viktigt att cash-cost-kurvan trycks upp hela tiden.

Många starka trender talar för ett högt jämviktspris.

Vi ska också tala om zink. Vad talar för zink framöver?

Även zink har haft en otroligt fin prisresa.

Så är det.

Zinken är lite annorlunda.

Zink är en mer fragmenterad industri än kopparindustrin.

Det finns mycket färre smågruvor.

Kina står för en stor del av global zinkproduktion.

Siffran är ungefär 40 % på gruvsidan.

För att sen smälta zink i smältverken står Kina–

–för hälften av global produktion och volym.

Vi ska titta på en graf som visar Kinas produktion.

Trots att priset har ökat så har inte produktionen ökat.

Jag tror att det beror på miljöskäl.

Visibiliteten är inte så god. Kina är en svart låda.

Det är samma drivare som för aluminiumindustrin.

Där finns lite mer visibilitet. Det är min åsikt.

Det finns ett par stora bolag inom aluminium–

–som kan marknaden, typ Hydro och Alcoa.

Alcoa pratar om att 5 miljoner–

–av kinesisk aluminiumproduktion ska ryckas bort.

Basen kanske ligger på 35-37 miljoner.

Det som kommer att spela ut i aluminium–

–håller också på att hända på zinken.

Det handlar om miljöfrågor.

Det är en väldigt smutsig industri.

Det gäller att bolagen har en bra miljöprestanda.

Att smältverken är utrustade med gasreningar.

Kina har inte den standarden.

De har otroliga miljöproblem.

Det finns ingen ljusning på kort eller medellång sikt.

Ett sätt att hantera det är att stänga produktion.

Det talar för fortsatt zinkpris–

–och för fortsatta prisökningar för koppar.

Det i sin tur talar för Boliden.

Boliden slår konkurrenterna när det gäller zinkvolymerna.

Om vi tittar på zink är Boliden en relativt stor spelare–

–på global basis. De är större på zink än på koppar.

Boliden har tillväxt på zinkproduktionen–

–till skillnad från Glencore och Teck.

Vi har plockat bort andra bolag ur grafen.

De andra spelarna har inte heller produktionstillväxt.

Om vi tar en bild över kopparna ser det likadant ut.

Det ser ännu bättre ut för kopparn. Boliden är–

–i klass för sig själv när det gäller stigande produktion.

Man kan tycka att Boliden–

–har en volatil produktion med negativa överraskningar.

Men de sticker ut väldigt väl på global basis.

Det är gruvbolaget med den bästa produktionsprofilen.

Du ska slå ett slag för Outokumpu.

Det är ju spännande. Det är ett rostfritt stålbolag–

–med 30 % av volymen i USA och 70 % i Europa.

Det som gör Outokumpu annorlunda är–

–att de är bakåtintegrerade i ferrokrom.

Två nödvändiga saker för att göra rostfritt–

–är ferrokrom och nickel.

Jag träffade det här bolaget i förra veckan.

De har en otroligt bra kostnadsposition i ferrokrom.

Det är nog bara viss produktion i Kazakstan–

–som ligger billigare produktionsmässigt än Outokumpu.

Det är en väldigt el-intensiv industri.

Kina saknar krommalm.

Det är en enorm kostnadsinflation.

När konkurrenterna har det tufft–

–så har Outokumpu en otrolig intjäning i sin produktion.

Man har haft produktionsproblem de sista kvartalen.

Men när man går in i Q4 går man på rekordproduktion.

Produktionsproblemen som Outokumpu kämpat med–

–verkar ligga bakom dem.

Nu kan bolaget tjäna fruktansvärt bra med pengar. Tack!

Dagens program bjuder framför allt på en ingående analys av koppar och kopparpriset. Johannes Grunselius, råvaruanalytiker på Handelsbanken, kommenterar även utvecklingen för zink och nickel.

Koppar: Ökad efterfrågan i elbilens spår.

Koppar: Krympande investeringar.

Zink: Produktionslyft uteblir.

Programledare: Ellinor Beckett.

  • MTGX en besvikelse för MTG4:29

    MTGX en besvikelse för MTG

    Mediebolaget MTG:s resultat för det tredje kvartalet blev bättre än väntat på de flesta punkter. Johan Fohlin intervjuar bolagets vd Jørgen Madsen Lindemann.

  • Allt från morgonens rapportbonanza9:08

    Allt från morgonens rapportbonanza

    MTG slår förväntningarna. Avanzas kostnader tynger. Telia har tillväxtproblem. Tele2 imponerar. Axfood ser högre matinflation. Fabege överraskar positivt. Mycket pekar uppåt för Klövern. Orexos marginaler lyfter. Ökad orderingång för Mycronic.

  • Atlas starkt och Getinge tappar efter rapport3:58

    Atlas starkt och Getinge tappar efter rapport

    Atlas Copco och Getinge har presenterat sina rapporter under dagen. Atlas Copcos aktie har gått upp runt två procent medan Getinge tappar kring tre procent. Lars Söderfjell, aktiestrateg på Ålandsbanken, kommenterar rapporterna. 

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 -0.1%
NASDAQ Composite 0%

Vinnare & förlorare

Tele2 6.6%
Axfood 2.5%
Getinge 1.4%
Avanza -4.7%
Modern Times Group -7.5%
Mycronic -8.6%
Uppdaterad tor 10:42
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier