Lager ger bränsle till oljan

Välkomna till EFN Råvaror.

I dag ska vi rikta in oss på oljelager–

–och dess betydelse för priser och marknad.

Dan Lindström, varför är det viktigt att hålla koll på?

Det är svårt att prata olja utan att prata lager.

Oljan representerar balansen–

–mellan utbud och efterfrågan, och obalansen.

Om det har varit obalans länge–

–sticker lagren iväg och priset blir inte så känsligt.

Är utbudet för litet blir priset väldig känsligt.

Vi ska titta på en graf.

Oljelager jämfört med ett femårigt medelvärde.

Högt upp på kurvan är högt över historiska snittet.

När lagren blir så stora är det en obalans.

Det är för mycket produktion och priset kraschar.

Det var det som skedde i perioden 2014-2016–

–när oljepriset gick från 100+ ända ner till 25 dollar.

Det har varit stora dragningar i lagren sen sommaren 2016.

Det har inte riktigt märkts i oljepriset.

Men grafen säger–

–att sen 2016 har det varit större efterfrågan än utbud.

Nu kanske man förlorar i diskussionen–

–när det oftast pratas om hur mycket olja det finns.

Större efterfrågan än utbud under lång tid nu.

Att pilen pekar nedåt–

–tyder det på högre oljepriser?

Det är en väldigt stark faktor. Fortsätter den ner–

–ger det garanterat effekt på oljepriset.

Man pratar mycket om amerikanska oljelager.

De är mer transparenta än i resten av världen.

Berätta.

USA är statistikens förlovade land.

De mäter det mesta, även oljestatistik.

De levererar veckovis väldigt bra data.

Den revideras ibland lite i efterhand.

Över lag är den väldigt tydlig och transparent.

OECD, som står för ungefär hälften av förbrukningen...

Den är rätt bra, men laggar två-tre månader.

För resten pratar vi sex-tolv månader–

–innan man har en vettig siffra.

Du ska få illustrera vilken roll lagren spelar–

–med den här stora grafen.

Vad är prickarna?

Det är amerikansk lagerstatistik–

–som är plottad mot sitt femåriga snitt.

Här tittar i på dagar i förbrukning i lager–

–mot det femåriga snittet.

Hur många dagar amerikansk konsumtion–

–som finns i de amerikanska lagren.

Korrekt. Det är ett komplicerat sätt att titta på det.

Men siffrorna blir jämförbara över tid–

–eftersom det justerar för allt från befolkningstillväxt–

–till efterfrågan osv.

Snittsiffran 0, är det 50 dagar i lager.

Lite mer, 55-60.

Man brukar säga–

–att när det finns 50 dagars förbrukning i lager–

–är det tajt. Man är orolig för att oljan inte räcker.

Det finns stora risker för att oljan sparkar på uppsidan.

När man når 60 dagars förbrukning i lager–

–är det för mycket olja, och priset går ner.

Det är en förhållandevis tajt range.

Förra året flyttade vi oss därifrån och hit.

Då var det betydligt färre dagar i lager.

En lång period var prisinelastisk.

Oljepriset påverkades inte så mycket.

Lagren svalde de största riskerna.

Nedsidan var någorlunda begränsad.

Man har trots allt en produktionskostnad.

Under 2017 och framåt har vi rör oss snabbt–

–mot en situation med mycket lägre lager.

Så här såg det ut för fem-sex år sen.

Hade kostnadssituationen sett likadan ut nu som då–

–skulle vi nu ha ett oljepris på över 100 dollar.

Det är en faktor som går hand i hand med stigande priser.

Det som är annorlunda nu...

Det har varit en tydlig kostnadsdeflation.

Det är billigare att producera olja.

Lutningen är en annan.

Man har historik av en oljekrasch bakom sig.

Det finns säkert en riskpremie på–

–att man är rädd att det ska ske igen.

Det här är amerikansk oljestatistik.

Amerikansk olja har lokala infrastrukturproblem.

Produktionen har ökat så snabbt–

–att infrastrukturen inte hinner med–

–då blir det prispress gentemot internationell olja.

För några år sen var differensen 25 dollar fatet, nu 5.

Vi går tillbaka och tar upp nästa graf-

-som handlar om efterfrågan i USA.

Nämligen hur mycket bil man kör.

Ja, de mäter statistik på allting i USA.

Det är hur många miles som körs på amerikanska vägar.

Det är en indikator på efterfrågeökningen i olja.

För det är extremt stark tillväxt för stunden.

De senaste globala tillväxtsiffrorna pekar på-

-3,9 % förväntad tillväxt i år och även nästa år.

Högre än på många år. Man har de senaste fem åren-

-underskattat tillväxten i oljeförbrukningen.

Det här är en intressant indikator på-

-hur mycket ökad förbrukning det är.

Nu tar den inte hänsyn till minskad förbrukning i bilarna.

Men ändå intressant.

Skulle man plotta den mot antalet invånare i USA-

-skulle man tydligt se två grejer:

Dels att oljeefterfrågan inte är särskilt priskänslig.

2005-2008 när oljepriset i princip fyrdubblades-

-så minskade efterfrågan per person marginellt.

Är man beroende av sin bil så kör man ändå.

Det som verkligen påverkar är låg- och högkonjunktur.

Det är inte så revolutionerande att säga det.

Men grafen är tydlig med att pilarna pekar åt ett håll.

Det ser ut så här i princip globalt.

Men elbilarna, skulle de kunna dämpa...?

På lång sikt kommer det definitivt vara dämpande.

Det är den stora frågan.

Vi återkommer om multiplar i oljeaktiebolag.

De är definitivt påverkade av den faktorn.

Vi kan prata om problemfaktorer på oljemarknaden.

Vi börjar med Venezuela som är en jätteriskfaktor.

Det finns ett antal geopolitiska risker.

Många oljeproducenter är instabila länder.

Det har historiskt alltid varit ett problem.

De senaste åren har stora lager svalt problematiken.

Venezuela är egentligen en humanitär katastrof.

Det är en deprimerande bild av en av världens största...

Oljeproducenter är de inte, men tillgångarna är enorma.

Ja, de har de största reserverna globalt i sig.

Landet har kollapsat och produktionen med det.

Det är tråkigt att prata olja när man pratar om Venezuela.

Andra saker är viktigare, men produktionen har kollapsat.

Inget talar för att den ska öka snabbt.

Andra oroshärdar som är värda att ha koll på.

Det finns ett antal olika såna. Vi har Ryssland.

I Ryssland är det kanske minst troligt att nåt ska hända.

Där handlar det om potentiella embargon från USA.

Mot oljeproduktion eller oljeproducenter.

Gissningsvis associerat med Syrienkrisen.

Det är inte troligt att de lägger på nånting där.

Ryssland är världens största exportör.

Skulle man lägga på embargon ger det svallvågor.

Och på aluminiummarknaden.

Det skulle ge gigantiska problem. Man vill inte det.

Men det är en risk, för bara att man pratar om det-

-som med Syrienkrisen, så stack oljan med fem dollar.

Jag antar att Iran hör hemma i det här gänget.

Mycket så, och det har att göra med...

Nu i början av maj ska man återigen diskutera i USA-

-om man ska fortsätta ha lättnader på embargot-

-som man haft mot Irans oljeexport-

-som man haft för att hindra deras atomprogram.

Man har bara lättat dem under tiden-

-Iran har lovat att inte hålla på med kärnprogrammet.

Ska man fortsätta att ha de här lättnaderna-

-eller ska man lägga tillbaka embargot igen?

Vi pratar om 0,5 till 1,5 miljon fat olja i export.

Vi går vidare till nästa graf och Opecs produktion.

Den ligger nära målet.

Ja, och det som är viktigt...

Man pratar om Opecs produktionsneddragningar.

Jag tycker det är fel att kalla det för det.

Det är en produktionskontroll.

Det är tydligt att man ligger väldigt nära-

-sina långsiktiga maxproduktionssiffror.

Nu gillar Opec den här retoriken om-

-neddragningar för det blir hängande över marknaden.

"Sköt er som vi vill, annars ökar vi produktionen."

Men samtidigt säger Opec att det var ett misstag-

-att inte koppla ihop produktionen med efterfrågan.

De vill inte gå tillbaka till en situation utan kontroll.

Nu ser man att Opec producerar för lite olja.

Det vill man göra tills lagren dragits ner till nivåer-

-som är rimliga. Vad det nu är.

Man ska ha den situationen fram till 2019.

Jag tror att man måste öka produktionen tidigare-

-för annars sticker oljepriset för högt.

Om vi tittar på amerikansk oljeproduktion. Vi har en graf.

Det ser ut att fortsätta stiga.

Den har stigit kraftigt och överraskat ur vårt perspektiv.

För ett halvår sen trodde vi inte det skulle gå så snabbt.

Det mesta talar för att den kommer fortsätta uppåt.

Det är irrelevant att titta på ena sidan av en ekvation.

Ja, produktionen har stigit snabbt men marknaden vill det.

Efterfrågan är god så den kan hantera den.

Frid och fröjd än så länge.

Du nämnde oljeprisets olika faser. Det är spännande.

Expansion, överutbud och försiktighet.

I oljemarknaden är det otroligt långa investeringscyklar.

Vi pratar om 25 ända upp till 50 år.

Lundins Sverdrupfält är ett bra exempel.

Det tar 5-10 år innan du ens kan börja producera.

Sen ska du producera i 15-50 år.

Väldigt långa investeringscyklar i sig.

Då är det viktigt var du är i de här faserna.

Som du såg är det en expansiv fas under väldigt lång tid.

2000 till 2013 var den driven av-

-BRICS-tillväxten, med Kina i spetsen.

Det var en väldigt stor aptit på olja.

Man la stora pengar på att expandera produktionen globalt.

Som i många såna situationer slutade det med en krasch.

Det blev alldeles för mycket olja och man översköt målen.

Oljan gick i botten.

Nu är vi inne i en försiktighetsperiod.

En period som ofta följer den expansiva fasen-

-som är guldåldern för oljeproducenter och aktieägare.

Du gynnas av investeringarna under den expansiva fasen-

-men också vanligtvis av en kostnadsdeflation.

Helt enkelt en multipelexpansion i devalveringen.

Om man plottar klassiska oljebolag mot ett bredare index-

-så outperformar de under en försiktighetsperiod.

Det finns en ganska intressant skillnad-

-mellan oljebolagen...

Den orangea grafen och priset på olja.

Varför har inte oljebolagen hängt med upp?

Det är en bra fråga.

Tror man att oljepriset ska ner snart?

Det är många parametrar. Historiken från de senaste åren-

-när oljan flera gånger försökte stiga men föll tillbaks.

Flera gånger tror jag att man brände investerare.

Hur kommer den långsiktiga oljeefterfrågan vara?

Då pratar vi på 10, 15 och 50 års sikt. En svår fråga.

Långsiktigt tror även vi att elbilar-

-sol och vind kommer att ta över till 100 %.

Det kommer att ta lång tid, men hur lång tid?

Till dess finns det god efterfrågan.

Ja, men återigen, det grafen inte ens tar hänsyn till-

-är den här multipelexpansionen.

Det vill säga när bolagen har mycket produktion-

-billig produktionskostnad och inte stora investeringar.

Intressant. Tack så mycket.

EFN Råvaror riktar blicken mot oljelager och dess betydelse för priser och marknad. Dan Lindström, förvaltare på Proxy Petroleum, reder ut sammanhangen.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

THQ Nordic 2.4%
ÅF 2.1%
NetEnt 1.5%
Boliden -2.1%
Swedish Orphan Biovi… -2.3%
JM -3.9%
Uppdaterad tis 11:56
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier