Förvaltarna tipsar om tekniska supertrender

I dag fredag 26 juni har vi säsongsavslutning på EFN marknad.

Stockholmsbörsen är på +1 % och i dag blir det tech-bolag för hela slanten.

Nu startar säsongens sista EFN Marknad.

Nu toppar vi laget och välkomnar Helen Broman och Carl Armfelt.

–Tack, tack. –Tack. Kul att vara här.

–Får ni nån ledighet i sommar? –Ja, lite. Jag ska vandra i Norrland.

Får du nån ledighet, Carl?

Automatiseringen gör den lite längre än vanligt.

Allt funkar rätt bra på distans.

Det stämmer. Det ska vi tala mycket om i dag.

Vi börjar med de mest populära apparna.

Högst upp bland dem finns Tiktok.

Precis. Bland världens mest populära appar finns Tiktok på toppen–

–följt av Zoom, Whats App, Facebook, Messenger och Instagram.

De fyra nedersta ägs av Facebook–

–och har en till tre miljarder aktiva användare.

En otroligt stor del av världens befolkning är kunder.

"Delete Facebook" gick inte så bra...

Tiktok har seglat upp på sistone, och även Zoom nu under våren–

–som världens mest populära appar, drivet av pandemin.

Intressant med den trenden.

Det är så viktigt att rekrytera och behålla användare.

Många säger att tech-bolag inte kan värderas bara efter omsättning–

–eller vinsttillväxt. Man ska också värdera användarna, varje enskild användare.

Hur viktig är användarbasen?

Jätteviktig. Och viktigast är hur mycket du lyckas monetisera användarna.

Det finns lite frågor om hur affärsmodellen ska se ut, exempelvis för Whats App.

För några veckor sen–

–gjorde Facebook ett förvärv som rörde betaltjänster i Indien.

Kanske går man mer åt det hållet.

Vad tänker du, Carl?

Vi tänker inte TAM, men "engagement" går att mäta på olika sätt.

Vissa affärsmodeller och vissa bolag har högre engagement.

Det kan vara svårt att ta in, men man kan ändå titta på det i sin värdering–

–både för dataspel och appar.

Intressant med Facebook är att de kan äga många olika tjänster–

–och det fina kassaflödet gör det möjligt att köpa konkurrenter. Vinner de stora–

–eller de små uppstickarna? Så engagement försöker vi mäta.

Men ibland blir det "fluffigt".

Ryktena går om att Byte Dance, Tiktoks moderbolag, eventuellt ska noteras i år–

–eller nästa år. Skulle ni titta på det i så fall?

Vi tittar på allt som ska noteras och bolaget är väldigt stort, så: absolut.

Men det är tidigt att diskutera det.

Ni är mer fokuserade på Norden, men har även en ny fond.

Vår nya fond är global med mellanstora bolag–

–så Tiktok kan vara för stort.

Men noteras den typen av tech-bolag ska man besöka och analysera det.

Ibland finns en mindre konkurrent, men andra gånger kan det stora vara relevant.

Vi ska titta på dina strategiska techtrender.

–Din favoritgraf... –Den här gigantiska grafen...

...kan man tala om i många avsnitt.

Grafen visar inte bara tech, men ett bredare perspektiv–

–på digitalisering av olika affärsmodeller.

Vi tittar på många av de här områdena. I år har vi lagt extra tid på tre teman.

"Digitala tvillingar", "Cloud Computing" och som alltid "Digitalt innehåll".

Storbolagen är många. Vi äger några i våra fonder.

Men ibland äger vi också mindre konkurrenter som gör liknande saker.

Några av bolagen vi investerat i finns med. Digitala tvillingar–

–är ett intressant exempel: mjukvara för ingenjörer–

–som simulerar eller emulerar nåt.

Vi har två innehav. Ansys adderade vi sist. Men det är fortfarande "early days".

Många ingenjörer och byggbolag jobbar otroligt analogt.

Men simulering är en jättetrend som vi tittar på.

Och nåt vi tittar på ännu mer i år, är elektrifiering. Nya fonden–

–har ännu ett ben: hållbarhet. Och teknik som möjliggör hållbarhet.

Elektrifiering och "renewables" ska vi ägna mer tid åt 2020.

De jobbar analogt, sa du. Har corona accelererat den digitala utvecklingen?

Ja, inom alla områden, men inte så mycket inom bygg. Men inom hälsa–

–har mycket skett på kort tid.

Många nya affärsmodeller mår väldigt bra. Men andra får svårt att sälja.

I alla de här områdena sker mycket digitalisering nu.

Digitala tvillingar tror jag är nytt för många tittare.

Molntjänster och digitalt innehåll känner vi till sen förut.

Ingenjörer kan jobba mer digitalt.

Gör man en simulering för att se när saker är sönder?

Har du en motor kan simulering öka automatiseringen av underhållet.

Har du en oljerigg eller oljeplattform och ska bygga en unik del–

–kan du simulera gaser eller flytande vätskor.

Alla prototyper görs digitalt.

Och man kan 3D-printa många komponenter.

Precis som med mjukvara...

För 20 år sen laddade du ner spel och spelade offline. Piratkopior funkade.

Även Autodesk har många piratkopior.

Men nu blir det en hel plattform där du ska hålla koll på "assets", uppdatera...

Det integreras med olika molntjänster. För ingenjörer en "end-to-end solution".

I Ansys fall... Innehavet vi har som är störst nu...

Ingenjören stoppar alla variabler i den stora motorn–

–och blir rätt beroende av den, eftersom inga manuella beräkningar görs.

Tittar du på nåt av det här, Helen?

Ja, det är teman som genomsyrar hela teknikområdet.

Vi investerar i ett antal tillväxtteman.

Och de digitala trenderna finns i dem alla.

Vi har bland annat hållbarhet och där finns mycket miljöteknik.

Vi har även hälsa med resurseffektivisering, digitalt innehåll...

Inom varje område finns de här trenderna väldigt tydligt.

Men en trend som är uppenbar för alla den här våren...

När man inte kan mötas fysiskt kan man ringa via Zoom eller Microsoft Teams...

...som också fanns bland de populäraste apparna.

Microsoft Teams har fått ett uppsving i antal användare.

I november var de aktiva användarna 20 miljoner per dag–

–och i april 75 miljoner. Stor skillnad.

Men sätter man det i relation till Whats App, Facebook och Zoom–

–med miljarder användare per månad...

På företagssidan har man inte kommit lika långt som på den privata.

Mycket finns att göra på företagssidan och inom industrin.

Vi relaterar lättare till privatsidan.

Man har talat mycket om digitala strukturer för att kunna jobba hemifrån–

–spela datorspel... Digitaliseringen av industrin har legat lite i skuggan av det.

Maskiner och liknande.

Tjänster för privatpersoner har kommit längre i digitaliseringen–

–än tjänster för företag?

Ja, idag är runt 20 % av världens maskiner uppkopplade.

En liten andel. Vi får nog se en rätt snabb acceleration–

–inom den närmaste framtiden.

Vi har exponering mot ett antal bolag som kopplar upp maskiner.

Bland andra svenska HMS som gör hård- och mjukvara–

–för att koppla upp olika maskiner mot molnet.

Målet är att kunna styra sin fabrik "remote"–

–och få realtidsdata på hur det går för maskinerna och fabriken.

Bilden på HMS är rätt komplicerad. Kan vi gå igenom den?

Ja. Längst ner finns maskiner, fabriker...

Med HMS-produkter: Anybus, Ixxat, Ewon...

De integreras i maskinerna och har en teknisk lösning–

–för uppkoppling till molnet och olika industriella nätverk.

Maskinerna kommunicerar med varann–

–och du kan sitta och styra din maskin "remote".

Deras marknadsposition är bra, marknaden är rätt fragmenterad.

De har miljontals maskiner uppkopplade.

Hur funkar affärsmodellen?

De säljer hård- och mjukvaran.

Men de har också en prenumerations-modell.

–Som SaaS? –Ja.

Det blir ett naturligt steg med allt, även molnet, förstås.

Vad tycker du om HMS, Carl?

Vi har ägt aktien historiskt. Vi tittar på "factory automation"–

–och uppkoppling, och har alltid ett till två bolag i området.

Många är hårdvarutunga, så mixen av hård- och mjukvara är intressant.

HMS äger vi inte i dag, men den ligger på radarn.

Ett annat bolag i sektorn var Isra Vision, som både vi och Helen hade.

Helen tjänade faktiskt lite mer när det blev utköpt.

Det hårdvarubolaget hade en ökande mjukvarukomponent.

Bolag med höga inträdesbarriärer, mycket hårdvara, men vars mjukvara sticker iväg–

–är förstås intressanta. Factory automation–

–blir nog också en långvarig supertrend.

I fjol när vi startade fonden Lannebo Teknik Småbolag–

–tog vi in det tyska bolaget Isra Vision–

–som gör mjukvara för it-inspektion av maskiner.

En parhäst till det bolaget är tyska Basler. Vi tog in båda två–

–och de ska gå hand i hand.

Basler gör kameran. Bolaget gör bra industriella, robusta kameror–

–medan Isra Vision står för mjukvaran.

Isra Vison blev uppköpt av Atlas Copco i början av året–

–men Basler är ett annat innehav i fonden som har en bra exponering mot trenden.

Är de redan lönsamma eller har de tunn marginal på grund av hårdvaran?

De är lönsamma och har en växande andel mjukvara.

Men Isra Vision var starkare på mjukvara.

–Kommer tillväxten mest från mjukvaran? –Både och.

Vilka kameror gör de extra bra?

Bolaget har en diversifierad kundbas inom olika segment.

Inom transport, inom produktion av varor... Bilar och liknande...

Exempelvis kameror som mäter tullar på bilar.

Men primärt gäller det mätning... Ytinspektion...

Det som fabriksanställda tidigare har gjort, ska nu göras digitalt.

Man kan identifiera att produktionen fungerar korrekt.

Microsoft Teams har en norsk kusin: Pexip.

Videomöten är spännande. Pexip gör mycket B2B, så varumärket syns mindre.

Men de har kommit in på många nivåer i företagen.

Vissa konkurrenter används som partner och distributörer.

Blir Pexip en jättevinnare på videomöten om fem till tio år? Svårt att veta.

Men de säljer på säkerhet och komplexitet.

De tar 20-40 dollar per "videocall" till sina stora företagskunder.

Att vara B2B är ibland tacksamt jämfört med B2C.

Men många av B2C-tjänsterna är snabba på att addera funktioner.

Man kan oroas av att de springer ifrån...

Att företagen inte vill använda Pexip.

De måste vara snabbfotade. De har kommit långt–

–men de måste vara hungriga om de ska lyckas kommande år.

Men det är ett roligt nischbolag och en tydlig corona-vinnare på kort sikt.

En uppköpskandidat?

Ja, men det är roligare om de är fristående.

Med den nya aktien kan de göra förvärv och kämpa emot.

Det här bolaget är på ditt tema om vertikalisering av mjukvara–

–som vi ska återkomma till sen?

Ja, det är det på sätt och vis.

Ska vi... Vart ska vi gå? Ska vi gå till Pushpay?

Ja, jag tycker det. Det här är ett väldigt speciellt case från Australien. Berätta.

Det är också vertikalisering av mjukvara.

Vertikal mjukvara lär bli ännu mer intressant.

Pushpay digitaliserar kollekten för kyrkor.

Det är ett bolag som säljer mjukvara–

–till kyrkor, stiftelser och olika välgörenhetsorganisationer.

Det växer med över 30 % och är störst i Nya Zeeland och Australien–

–men nu kommer de in i USA.

Lime riktar sig mot alla sektorer, men Pushpay gör mjukvara enbart för kyrkor.

De håller koll på alla sina kunder och gör automatiserade mejlutskick.

I USA är kyrkor "big business". Det är stor konkurrens.

Om du inte konverterar på kundlistan har du inte råd att anställa en duktig präst.

–Duktiga präster kostar mycket i USA. –Det är rockstjärnestatus på dem.

De läser också in lönedata.

De kan se att ni har för hög sparkvot. Ni har kollat mycket på Uppesittarkväll.

Då ringer de och säger: "Du ger lite till kyrkan av din disponibla inkomst."

"Du måste ställa upp för din kyrka." Det är nischad mjukvara.

För välgörenhet, om du är liten, är det gratis.

När man blir större kör de en balanserad monetiseringsmodell.

Det är en global vinnare i en spännande och snabbväxande nisch.

Vi har många innehav som har bred mjukvara.

Men vertikal mjukvara blir nog mer "sticky".

Pushpay är lönsamma och har hög tillväxt. De är nu redan globala vinnare.

Som alltid är det hög värdering. Det är det man ogillar.

Det här kan man sälja till välgörenhet över hela världen?

De har lyckats i många regioner. Australien är likt Sverige.

Det är världens näst bästa börs på 100 år. Liten hemmamarknad.

Det är bra bolagsstyrning.

Vi hade tidigare ett innehav i Australien. Nu har vi flera.

I den regionen har vi spenderat mer tid.

Nu blir det ännu mer bråk på kontoret om vem som ska åka och besöka de bolagen.

Har de några konkurrenter?

Det som konkurrerar är användningen av mer generell mjukvara.

Du kan ha vanlig CDM-mjukvara och slå in kunderna där.

Det vi ser för Pushpay och annan vertikal mjukvara...

På en kyrka eller en målerifirma i Stockholm har du ingen teknikansvarig.

Då tenderar du att vända dig till en vertikal specialist.

–Bredare mjukvara konkurrerar mest. –Hur monetiserar de det här?

Som vanlig SaaS-mjukvara. Licensintäkter är deras grej.

Antalet användare är den viktigaste siffran.

Nånting som ni på Twitter ofta har önskemål om–

–är rena spel på "cyber security".

–Det ska levereras av Helen Broman. –Ja.

Vi plockade in ett nytt innehav i vår teknikfond i mars, när det svajade till.

Det är amerikanska Palo Alto.

Det bolaget erbjuder digitala säkerhetslösningar.

På bilden kan vi se den digitala säkerhetens tre ben.

Vad är det för ben?

Dels ska man ha en digital struktur för att skydda företagets nätverk.

Det andra benet är det de kallar "endpoints".

Du ska ha en digital struktur för mobila enheter som kopplas upp mot nätverket.

Det tredje benet är molnstrukturen.

Det har kommit att bli större och viktigare på sistone.

Inom alla de här tre benen är Palo Alto starka.

Det som gör Palo Alto unikt är att de både hanterar och identifierar intrång.

De blockerar alltså inte bara. Många konkurrenter fokuserar på att blockera.

Här kan du i realtid identifiera och hantera olika typer av intrång.

Inom digital säkerhet är det viktigt att vara marknadsledande.

Du ska ha ett starkt varumärke. Det är viktiga hörnstenar.

Här står Palo Alto ut.

Men även där har värderingen gått upp. Den är ansträngd.

Men vi tror på en marknadsledande position inom det området.

Värderingen är väl oviktig när pengar är gratis?

Den marknaden har det varit nu. Mycket har blivit dyrare.

Men nånstans får man se till att ha blicken längre fram också.

Det här området kommer att bli viktigare.

När vi nu bygger upp så mycket digitala strukturer och allt ska digitaliseras...

Vi accelererar digitaliseringen.

Parallellt med detta måste vi se till vår digitala säkerhet.

Det här kommer att vara på tapeten och bli ännu viktigare.

Är det inte svårt att värdera bolag nu när värderingarna är så höga?

Det är alltid svårt att värdera bolag. Nu är pengar billigare.

Jag håller med om att det viktigaste är kvalitet, varumärke och instegsbarriärer.

Det är lika viktigt vare sig värderingarna är höga eller låga.

Vi köper oftast hellre kvalitet än nåt som är billigt.

Men det blir svårt. Ett tema nu i det korta–

–är att Q2:orna blir extremt svårbedömda.

Det blir väldigt spretigt. Fina bolag kommer att komma med konstiga rapporter.

Om nån kommer med nån ursäkt ska man fråga sig om den är temporär–

–eller har de riktiga problem. Det blir jättestökigt under andra halvåret.

Har man då ett fint bolag med hög värdering–

–och så ser rapporten riktigt "ugly" ut, då blir det knepigt.

I USA är det ännu större fallhöjd än i Norden.

Rörelserna i rapporterna brukar vara ganska brutala.

Är man ledig under Q2:orna får man ångra sig.

Värderingsrisken i bolagen har verkligen kommit upp på många håll.

Q2-rapporterna blir svårbedömda.

Samtidigt som det är svårt att bedöma...

Om man tar Palo Alto till exempel så gör de inte vinst på sista raden–

–men de är så otroligt aggressiva och satsar allt på tillväxt.

Hur värderar man då? Får man tänka sig vad vinstmarginalen blir i framtiden?

Man kan säga, vilket man också kan luta sig mot den senaste perioden–

–att det är väldigt svårt att bedöma utvecklingen på kort sikt.

Man får bedöma saker på längre sikt. Så gör vi alla investeringar.

Vi tror att Palo Alto fortsätter växa väldigt starkt–

–och uppnå god lönsamhet.

Ni båda verkar hellre fokusera på att blicka fem år framåt–

–lyssna storyn och på ledningen, leta kvalitet och affärsmodeller–

–och inte fastna för mycket i excelfilerna, även om det så...

Man försöker ju. Det är enkelt att ge en kort beskrivning.

I verkligheten måste man alltid tumma på nånting. Vad ska man tumma på?

För tillväxtbolag...

När vi träffar branschkollegor som inte förstår de här bolagen.

Det har kollat på lågt värderade bolag i 30 år.

Det gäller att vara lite dynamisk i att vi gärna betalar gärna för tillväxt–

–om det är bra bolag. Då lägger vi än mer tid på produkt.

Inom tech får det aldrig vara den tematiska investeraren–

–som bara kör höftskott och säger: "AI sounds great. Let's buy it."

Det låter som jag.

Ja, det kommer alltid att vara svårt. Framför allt inom tech.

En passiv fond... Det blir ändå större skillnad mellan ett bra och dåligt bolag.

Det går inte alltid att vara lika passiv. Man måste tillbringa mer tid med bolagen.

Det är ett fokusområde där man som aktiv förvaltare kan bidra med nåt värde.

Det är en jätteviktig skillnad. Ja, det är svårt.

Det kommer alltid att vara en blandning mellan kvalitet och analys.

Hur förlåtande kommer ni att vara om Q2 är svajigt?

Hur mycket tålamod kommer ni att ha på det kortsiktiga?

Man får följa och se vad anledningen till det är.

Men är man långsiktig kan det uppstå möjligheter och ett läge.

Som aktiv förvaltare har man möjlighet att plocka upp de lägena–

–och kunna blicka längre ut.

Hör ni, tiden har runnit ut för hela säsongen av EFN Marknad.

Kul att ni ville komma hit och avsluta den med oss.

Framtiden är redan här.

Vi är tillbaka i höst fast i lite annan skepnad.

Det får ni veta mer om senare.

Tack för att ni kom. Till er och tittarna: Trevlig sommar!

EFN Marknad avslutar säsongen med ett techspecial med Helen Broman från Lannebo och Carl Armfelt från Tin Fonder i studion.

Bolag det snackas om i avsnittet är HMS Networks, Pexit, Pushpay, Facebook, Microsoft och Palo Alto.

Programledare: Albin Kjellberg och Ara Mustafa

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 -2.2%
NASDAQ Composite -2.1%

Vinnare & förlorare

Avanza 13.7%
Addtech 4.5%
Intrum Justitia 3.8%
Elekta -3.7%
Sinch -4.4%
Klövern -7.1%
Uppdaterad tis 14:30
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.