Tre heta AR-aktier

Stockholmsbörsen handlas ner ungefär 1 %.

Vi ska lägga fullt fokus på "augmented reality" i dag.

AR är en superintressant sektor, och vi får en hel del aktiecase.

Det är torsdagen den 14 maj. Nu drar vi i gång EFN Marknad.

Jag är här med Magnus Nicklasson, som förvaltar en fond som riktar sig mot AR.

Vad är skillnaden mellan AR och VR och vad tycker du är mest spännande?

AR är något mer obekant än VR.

I VR sätter man på sig ett par VR-glasögon och hamnar i en virtuell värld.

I AR har du som användare din riktiga värld och ditt verkliga synfält–

–men du lägger till digitala objekt av olika slag.

Då förstärker du din verklighet.

Den verkliga verkligheten och den digitala verkligheten blandas.

Ska vi då ta och kika på...

Vad gäller AR, så har det kommit otroligt många tittarfrågor på det.

Det är ett spännande område. Vi börjar med Investacus Saverajus, som frågar:

Var kommer den största kommersialiseringen?

Inom spel, pornografi, praktiska applikationer, kommunikation...

Vad är det största applikationsområdet vid en kommersialisering?

Det finns flera intressanta områden. Bara fantasin sätter gränser.

Var kan man ha hjälp av digitala föremål?

I dag kan man se att inom industrin och "enterprise"-sektorn–

–så har teknologin slagit igenom rejält.

Den används frekvent för att spara tid och pengar.

Men vad gäller konsumenter och konsumentmarknaden–

–så har den inte fått det genomslaget ännu.

Det beror framför allt på att man saknar intressanta applikationer.

Undantaget är det kanske mest välkända, Pokémon Go.

Det var en enkel version av AR. Man såg de digitala figurerna i sin telefon.

Men det är nog bara en tidsfråga–

–och det räcker med ett "killer case" för att det ska ske nåt.

Sen tror jag också att när AR-glasögon–

–som kommer att bli det man använder för att se de digitala objekten...

När såna släpps – Apple kan bli först ut – så lär det bli ett lyft för konsumenterna.

Inom industrin används det. Ta ett företag som tillverkar en produkt, till exempel.

Där används teknologin i flera led.

Det kan vara från början, när designern vill visa sina tankar för ingenjörerna.

I stället för att ha en fysisk prototyp kan man visa upp ett hologram.

Då underlättas kommunikationen.

Det kan vara i nästa skede, när man ska montera en produkt.

Då kan man sätta på sig AR-glasögonen och få liveinstruktioner i sitt synfält–

–där monteringen gås igenom steg för steg.

Finns det företag i dag som gör sånt där?

Det finns många.

Ett företag som använder detta i sina designprocesser är det amerikanska Ford.

Vad gäller tillverkningsprocesser är Boeing ett känt exempel.

När man slipper använda de gamla PDF-manualerna–

–spar man mycket tid och antalet fel blir närmare noll.

I slutskedet så tror jag att ett stort användningsområde–

–blir service, underhåll och reparation av produkter.

Svenska XMReality har specialiserat sig på just det.

En expert kan då, på distans, gå in i ditt synfält och ge digitala instruktioner.

Om man sen ändå ska titta på konsumentmarknaden lite–

–så tror jag att gaming och e-handel kommer att vara stora områden.

I dag kan man ta ett exempel med e-handel när man ska handla möbler.

När du ska handla din möbel kan du få fram den som ett hologram i ditt vardagsrum–

–genom att hålla upp din telefon. Du går runt och ser den i sin verkliga kontext.

På så sätt kan barriären för att köpa minska.

IKEA har gjort ett sånt exempel, som de utvecklar vidare.

Det är några exempel.

Det här är superspännande. Vi har bara pratat lite om det.

Nu är det dags för en djupdykning.

Jag vet att du har med dig aktiecase som du tycker är ännu mer spännande.

Vi kan väl börja med Lumentum. Det är ett bolag. Berätta.

Ja. Lumentum är det största innehavet i vår portfölj.

Om man delar vår tro att augmented reality blir stort framöver–

–och att det är den smarta telefonen som man oftast konsumerar AR med–

–så är Lumentum ett högintressant alternativ.

För att göra den smarta telefonen kompatibel med den nya AR-tekniken–

–så är 3D-igenkänning viktigt–

–för att man ska kunna framställa och läsa av hologram.

Det sker genom en 3D-kamera.

Lumentum producerar en viss typ av laser–

–som är en av huvudkomponenterna till 3D-kameror.

Apple var först ut med sin iPhone X.

I den implementerade de en 3D-kamera som klarar ansiktsigenkänning.

De vidareutvecklar den.

De utvecklar även en 3D-kamera som är vänd ut från användaren, ut mot världen.

Där behövs de här komponenterna.

Ännu mer intressant är Android-marknaden.

Den står för huvuddelen av marknaden för smarta telefoner i dag.

De har precis börjat implementera det här med 3D-kameror i sina modeller.

Det området tror jag är ännu mer intressant.

Där ser man att Lumentum är en "choice of partner" för den laser som man...

Hur ser verksamheten ut redan i dag?

Har man intäkter? Gör man bruttoresultat eller ligger det i framtiden?

Nej, det här är ett stabilt bolag.

De sysslar inte bara med de här lasrarna och 3D-igenkänning. De har andra områden.

Men det här området växer kraftigast–

–och det är det som de själva tror har störst framtidspotential.

Lasrarna kan även användas inom andra framtidsområden, som självkörande bilar–

–där 3D-igenkänning kommer att vara enormt viktigt.

Det här är inget förhoppningsbolag–

–utan det är ett väldigt sunt bolag som har en stabil tillväxt.

De har bra kassaflöde och har gjort kloka förvärv historiskt.

Oerhört intressant. Vi ska hinna med fler aktiecase.

PTC... Ge en hisspitch.

PTC är världsledande vad det gäller mjukvara till industrin.

Alltså AR-mjukvara till industrin.

Här tror vi att AR kommer växa absolut kraftigast på kort sikt.

De sysslar även med närbesläktad mjukvara inom IOT.

Men världsledande inom AR-mjukvara till industrin.

Det kan vara just det jag nämnde tidigare.

Det intressanta är att de har stort samarbete–

–med Volvo, Microsoft och Rockwool. De arbetar med många olika vertikaler.

De har kunder inom medicin, läkemedel, tech, bilindustrin...

De har en väldigt bra pipeline om man tittar framåt.

Sen finns det så klart andra mjukvarubolag–

–som också jobbar med de här sakerna.

Men den här mjukvaran är erkänt den bästa inom AR-segmentet.

Det är också en bra engångsmöjlighet.

De har inte riktigt haft samma uppgång som andra mjukvarubolag.

Men det är väldigt intressant framåt.

De står nog rätt så bra rustade för den här krisen.

Man har implementerat sin mjukvara i de stora bolagens processer–

–och har blivit en central bit av dras processer.

Det tillämpar en affärsmodell med prenumerationsavtal–

–som förnyas en gång per år. Det är inget man bara kan slänga ut.

Men de vänder sig mot industrin.

Om det blir tuffare tider med lågkonjunktur finns det inte då risk för–

–att intresset för innovation och framtidsanda tar stryk–

–och att man istället satsar på kärnverksamheten och på att överleva?

Det är tudelat.

Det är som du säger, dessa tider påverkar bolagen negativt–

–och besparingar görs. Men AR har kommit så långt inom industrin–

–att man kan påvisa de rejäla effektiviseringarna och besparingarna.

I slutändan spar de pengar på att implementera de här synergierna.

För privatpersoner och företag har många av augmented reality-casen förstärkts–

–i och med krisen. Man har tvingats att använda de här teknologierna.

Det ökar takten på implementeringen. Så det är tudelat.

En följdfråga...

Kan det vara ett case när bolagen måste göra besparingar–

–och desperat letar efter besparingsmöjligheter?

–Kan PTC då vara en lösning? –Så kan man se det.

De befintliga kunderna har nog redan förstått vilka besparingar de gör.

Det har blivit en väldigt central bit i deras processer.

De kommer nog inte att göra sig av med den här mjukvaran.

Har det mest i försäljning i Nordamerika eller är den spridd över hela världen?

Över hela världen, men mest i Nordamerika.

Okej, vi går vidare till ett bolag som heter Frontdoor.

Man har en aning om vad det kan handla om. Berätta.

Det här är ett vanligt bolag, inte ett renodlat AR-bolag.

Men det är ett bolag som jag kallar för AR-entusiast.

De förespråkar AR och har implementerat det aktivt i sin affärsmodell.

En liten del av vår portfölj har vi ägnat åt mer klassiska bolag–

–men som jobbar aktivt med AR.

De hjälper hushåll med underhåll och reparation av hemelektronik.

Allt från tvättmaskiner till kylskåp.

Som hushåll kan du bli kund och teckna ett abonnemang.

Då får du tillgång till alla anknutna hantverkare eller "contracters".

För det tar Frontdoor en avgift.

De knoppades av från ett större bolag, Service Master, i slutet av 2018.

Jag tycker om förändringen som har skett efter avknoppningen.

De har en väldigt intressant företagskultur.

Ledningen är väldigt innovativ. De slår sig för bröstet–

–och säger att de ska genomföra en teknologirevolution inom segmentet.

Det är inte så vanligt inom "homeservice".

Hantverkare är inte de som ligger i framkant när det gäller teknologi.

Men i december 2019 förvärvade de en AR-plattform.

En startup som heter Streem och som innebär–

–att de kan erbjuda AR till alla sina kunder, hushåll.

Deras 2 miljoner hushåll kan nu koppla upp sig mot Frontdoors hantverkare–

–och via sin smartphone eller ipad få hjälp och anvisningar–

–samt genomföra förberedande arbete och liknande.

De jobbar väldigt aktivt med den här teknologin.

Det finns vissa faktorer som man ska vara observant på.

De har rätt så hög belåning. Men den har blivit bättre sen avknoppningen.

Där har man en positiv trend.

Det är oerhört intressant. Du har haft med dig tre case.

Vi ska ta en tittarfråga från Georsky. Han frågar–

Hur stor kan den här branschen bli om 5-15 år?

Det blir väldigt spekulativt.

De analyser och bedömningar som finns att tillgå visar–

–en omsättning i branschen på 10 miljarder dollar 2019.

Man förutspår att AR ensamt kommer att omsätta 70-80 miljarder dollar–

–inom tre-fem år. Det är en stark siffra.

Det var allt vi hann med. Magnus, stort tack för att du var med.

EFN Marknad är tillbaka i morgon 11.45. Det får ni inte missa. På återseende!

I dagens program är det fullt fokus på AR. Magnus Nicklasson, förvaltare på Augmented Reality Fund, tipsar om aktier som rider på den snabbt växande trenden.

Magnus Nicklasson tipsar om tre amerikanska bolag. Det första är Lumentum som verkar inom branschen för 3D-kameror.

Det andra bolaget är PTC, som är världsledande inom AR-mjukvara till industrin.

Det sista bolaget är inget rent AR-bolag utan ett bolag som är bra på att använda tekniken. Det handlar om Frontdoor, som hjälper hushåll med underhåll och reparationer av hemelektronik.

Programledare: Ara Mustafa

  • Sektorer att undvika och investera i0:00

    Sektorer att undvika och investera i

    Veckan avrundas med snack om den starka börsuppgången tillsammans med finansanalytikern Jonas Olavi. Vilka sektorer tror han kommer att stärkas efter krisen och vilka tror han kommer att försvagas?

  • ECB peppar marknaden med mer QE4:52

    ECB peppar marknaden med mer QE

    ECB utökar QE-programmet PEPP med 600 miljarder euro. Sannolikheten att EU och Storbritannien saknar handelsavtal vid årsskiftet är stor. I dag väntar amerikansk sysselsättning.

  • Fondspararens dilemma15:22

    Fondspararens dilemma

    Aktiv eller passiv fondförvaltning? Det är frågan i EFN Marknad. Programmet gästas av Frida Bratt, sparekonom på Nordnet och Maria Nordqvist, hållbarhetsansvarig på Lannebo Fonder.

  • ”Tyskland storsatsar sig ur krisen”4:30

    ”Tyskland storsatsar sig ur krisen”

    Den tyska regeringen har enats om ett gigantiskt stödpaket till bland annat familjer och bilindustrin. Nu återstår att se vad ECB presenterar för åtgärder i dag.

  • Så förstärks riskerna i pandemin14:12

    Så förstärks riskerna i pandemin

    I dagens EFN Marknad blir det fullt fokus på riskaptit och kreditrisker på marknaderna tillsammans med Sean George från Strukturinvest. Varför är Italien ett orosmoln och varför går börsen starkt trots att riskerna på marknaderna ökar? 

  • Fortsatt ljusning i Kina4:26

    Fortsatt ljusning i Kina

    Kina inleder en PMI-tung dag med positiva siffror. Juni är en kritisk månad i Brexitförhandlingarna. Oljepriset fortsätter uppåt.

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.8%
NASDAQ-100 2%
NASDAQ Composite 2.1%

Vinnare & förlorare

Hennes & Mauritz 7.5%
Hexpol 6.6%
NetEnt 5.7%
Stillfront Group -3.1%
Essity -3.6%
Paradox Interactive -4.2%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Därför klarar techbolagen krisen bättre16:03

    Därför klarar techbolagen krisen bättre

    Varför går den tekniktunga Nasdaqbörsen bättre än New York-börsen och vad händer nu när massor av bolag ställt in sina utdelningar? Det är två frågor som Nicklas Andersson från Avanza svarar på i EFN Marknad.

  • Tyskland nära nytt gigantiskt stödpaket5:25

    Tyskland nära nytt gigantiskt stödpaket

    Handelsbankens Kiran Sakaria kommenterar de ekonomiska effekterna av protesterna i USA, Tysklands nya stimulanspaket och storbråket mellan januaripartierna om Las-utredningen.

  • Därför ska börsen upp17:40

    Därför ska börsen upp

    Hur gör man datadriven hållbarhetsanalys? Det svarar Jonas Thulin från Erik Penser Bank på i EFN Marknad. Dessutom avslöjar han varför han tror att börsen ska fortsätta uppåt.

  • ”Ingen vill förstöra börsfesten”0:00

    ”Ingen vill förstöra börsfesten”

    Allt från den stigande geopolitiska oron till börs, räntor, arbetslöshet och inköpschefsindex en masse. Veckans fördjupning i läget på marknaderna och i världsekonomin med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén.