Coronaeffekten gynnar Netent i Europa och USA

I dag ska vi dra i spaken och hoppas på tur.

Vi tar en titt på svensk iGaming-industri–

–genom ett möte med den digitala "slot-makaren" Netent i dagens EFN Marknad.

Välkommen, Therese Hillman, via Skype-länk.

Ni rapporterade rätt nyligen, hur sammanfattar du årets första kvartal?

En av våra höjdpunkter var tillväxten–

–vi är tillbaka på över 10 %, som var vårt mål.

Från negativ tillväxt i Q4, till positiv i Q1, med en stark avslutning–

–och en stark mars månad, var höjdpunkten.

Och utvecklingen inom live-kasino och på USA-marknaden–

–var tillfredsställande, utifrån vad vi har levererat de senaste kvartalen.

Vad driver tillväxten?

Förvärvet Red Tiger eller live-kasino?

Red Tiger har levererat starkt–

–betydligt starkare än förväntat under kvartalet.

Red Tiger levererade stark tillväxt i Q4, som accelererade in i Q1.

Det driver vår tillväxt primärt.

Gamla Netents avslutning på kvartalet var också en stor del av det, liksom Lives.

Live-kasino är fortfarande en liten del av totalen–

–men utvecklingen under mars var stark.

Har möjligheten att använda ert distributionsnät–

–för att få ut Red Tigers produkter också överträffat dina förväntningar?

Vi hade en plan tillsammans och vi har förstås levererat enligt den.

De var snabbare än planen, de satte förväntningarna lägre–

–och det var positivt för oss. Men sen var det främst spelet–

–vi utvecklade tillsammans: Piggy Riches Megaways.

Red Tiger byggde ett spel på sin plattform med vårt "brand".

Det samarbetet och det spelet, ett "topp tre"-spel–

–av alla spel som Netent nånsin tillverkat...

Det blev en extra "boost" på deras intäkter under hela kvartalet.

Snarare spelet än fler kunder levererade.

Du nämnde att live-kasino ännu är en liten andel av totalen.

Bilden visar andelen det här kvartalet.

Hur vill du att tårtan ska se ut om fem år?

Vill du att andelarna rör sig mot 50/50?

Det vore förstås bra för oss.

Det skulle förhoppningsvis leda till att resten av bolaget fortsätter växa.

En drömbild förstås, med mer diversifiering i intäkterna–

–och en större andel från den marknaden.

Om det skulle innebära att även vår slots-utveckling var positiv.

Är målet att live-kasino åtminstone ska öka sin andel?

Absolut.

Diskussionen bland investerare har varit långdragen...

Går det att slå Evolution Gaming eller åtminstone ta en del av kakan?

Ni gjorde en del rekryteringar från Evolution Gaming.

Hur fortskrider arbetet med att få till en så pass slagkraftig live-produkt–

–att ni kan börja ta en del av kakan?

Vi är ödmjuka i vår "approach".

De har gjort ett fantastiskt arbete och har en stark produkt.

Men jag har alltid trott att det finns plats för fler aktörer på marknaden.

Efterfrågan är hög på live-produkter generellt.

Historiskt, när Netent var en av få leverantörer...

Det blev flera avknoppningar och många bolag startades.

I dag finns ett hundratal leverantörer inom "slots".

Det blir nog inte så många fler, inträdes-barriärerna är högre–

–men det finns nog möjlighet för fler aktörer att ta en liten del av marknaden.

Tar vi en liten del av den marknaden blir det ändå en stor del av våra intäkter.

Vi har alltid satsat på att leverera en stark produkt, och det har varit vårt mål–

–sen vi rekryterade teamet vi har nu. Våra ambitioner är höga.

Men vi har respekt för en stark marknadsledare–

–som ständigt levererar. Vi inspireras snarare av dem.

Så stor är marknaden, det finns intäkter att ta.

Vi är ödmjuka i vår approach.

För att återgå till...

Du är nöjd med hur gamla Netent avslutade kvartalet.

I vissa investerar-kretsar talades det om–

–att gamla Netent var dött och att det hängde på Red Tiger.

Är den beskrivningen orättvis?

Ja, vi har kommunicerat tydligt att vi inte varit nöjda med vår leverans.

Och inte heller med kostnadsbasen.

Vi har utryckt vårt missnöje över mycket.

Men vår distribution är stark, liksom vår spelkatalog.

När då marknaden och vissa politiska åtgärder förändras–

–i några av våra länder, ser vi vårt nätverks styrka.

En positiv trend i Netent.

Corona-effekten för vår bransch, främst inom kasino–

–har ju varit positiv. Och när Netent väl får en positiv trend–

–händer det mycket med intäkterna.

Gamla Netent är verkligen inte dött, men vi tar tag i alla utmaningar.

Vi har varit öppna med att vi bygger om och att vi känner till våra svagheter.

Därför har vi en mer positiv framtid.

Vi tar tag i våra problem. Vi har också en position i USA–

–som är gynnsam. Vi var tidiga i New Jersey, vi var i Pennsylvania dag ett...

Vi är en av få leverantörer i USA.

När USA:s tillväxttal är så fina som nu gynnar det förstås de totala intäkterna.

Och Red Tiger finns ju inte i USA.

Jag anser att vi måste leverera i alla tre delar.

Gamla Netent, Red Tiger och vår live-produkt.

Vi visar en bild på er geografiska spridning.

Hur stor andel av den här kakan–

–kan USA bli på några års sikt?

I dag står USA för 10 %, en del av övriga världen, som står för 20 %.

Varje stat är som ett nordiskt land.

Om vi tittar på Norden och tänker att New Jersey kan vara ett nytt Sverige...

Nu står det bara för 6 %, men om man utgår från–

–att en stat har potential att stå för 6-10 %.

Pennsylvania är betydligt större och har enorm potential...

USA skulle kunna stå för 30 % av våra intäkter om några år.

Men allt hänger på att fler stater öppnar upp.

Positiva trender syns i Michigan. Kanske sker det lite tidigare–

–än vi trodde, kanske redan i år.

Men fler stater måste följa för att vi ska uppnå de talen.

USA har otrolig potential.

Vilka är de viktigaste tillväxtfaktorerna för er på fem år?

Är det USA, live-kasino och Red Tiger?

Eller vilka två, tre faktorer väljer du?

De faktorer du nämnde.

Och det finns också mer för oss att hämta i Europa.

En stor bas. Tillväxttalen blir nog lägre i Europa–

–men det finns fortfarande marknader...

Gamla Netent behöver stärka positionen i Storbritannien–

–och den möjligheten finns. Red Tigers position där, är jättestark i dag.

Och mer finns att hämta i Italien–

–och från länder som Spanien och andra västeuropeiska länder–

–kan det komma stark tillväxt.

Med marknaden i Tyskland vet vi inte vad som ska ske.

Men det är en stor marknad för oss som kan bli både positiv och negativ.

En summering av var vi står i dag–

–handlar absolut om USA och Live och Red Tigers fortsatta penetration–

–in i reglerade marknader.

De finns inte i lika många reglerade marknader som vi.

Du nämnde er positiva corona-effekt.

Hur viktigt är det att skydda spelarna?

Det positiva är att nuvarande spelare inte spelar mer–

–utan att det har kommit oerhört många nya spelare.

Den trenden har förändrats. Corona-krisen har gjort att vi attraherar nya spelare.

Det är lovande, med tanke på problemspelande.

Vi ser också att intäkten per spelare har sjunkit.

Våra högre intäkter är bara en följd av att spelarna blivit fler–

–främst i länderna med tuffast restriktioner.

Så diskussionen i Sverige om ett ökat problemspelande, på grund av corona–

–ser vi inte alls i våra siffror.

Sverige är landet med minst restriktioner–

–och här är effekten av corona minst på våra intäkter.

Italien var ju tidiga och restriktionerna har varit tuffa.

Där syns en positiv effekt. När USA stängde sina landbaserade kasinon–

–först i New Jersey, sen i Pennsylvania, såg vi också en stor effekt.

Och sen i Tyskland och lite i Spanien.

Det följer hur hårda ländernas restriktioner är på grund av corona.

Minst i Norden och allra minst i Sverige.

Det blir olyckligt när svenska spelare–

–lockas att spela utanför licenssystemet.

Skyddet är ofta betydligt sämre för problemspelare.

Hur stort är det problemet nu?

I våra siffror har trenden hela tiden varit...

Vi tappar för att spelen är långsammare i reglerade....

Vi tappar 30 % på grund av 3-sekundersregeln.

Men tappet i antal spelare har vi alltid trott att beror på kanaliseringen.

En dansk studie visar att kanaliseringen–

–ligger på runt 75 %. Det stämmer rätt väl med våra siffror.

Det är vårt största problem. Att spelarna spelar utanför–

–och att vi inte erbjuder våra spel till operatörer utan licens.

Ni har valt att inte låta era spel rikta sig mot svenska spelare–

–på sidor utan licens.

Vilka risker finns om svenska spelare spelar utanför licenssystemet–

–för dem själva och även för systemet?

Spelarskyddet och regleringen som vi alla står bakom–

–gäller inte för de spelarna.

Visa av dem känner säkert att de får ett bättre erbjudande–

–på grund av bonus och bättre pris.

Men det finns inte alls nåt skydd.

Att spela med operatörer utan licens–

–förespråkar vi inte alls.

Vi erbjuder inte ens våra spel till dem.

Görs det tillräckligt för att få svenska spelare–

–att stanna innanför det svenska licenssystemet?

Nej, den diskussionen har förts i branschorganisationen.

I veckan gick vi ut i medierna–

–och var tydliga med vad vi ser och våra åsikter.

De aktuella åtgärderna skyddar inte spelarna–

–och är negativa för operatörer med licens.

Vi tror att en "business to business"-licens–

–där leverantörerna har licens, kan hjälpa till. Men även betalleverantörer–

–och att göra mer mot dem som verkar på den svenska marknaden utan licens.

Vi ser ju hur det funkar på andra marknader. Det är tråkigt–

–att inte Sverige, som hemmamarknad–

–för många stora spelbolag med licens, som har sitt ursprung i Sverige...

Att det inte fungerar.

–Tack för din medverkan, Therese Hillman. –Tack för att jag fick vara med.

Det var allt från dagens EFN Marknad.

Vi är tillbaka i morgon 11.45, som vanligt. På återseende.

I dagens EFN Marknad diskuterar Netents vd Therese Hillman läget i spelbranschen just nu. Hon berättar bland annat om sin syn på det svenska licenssystemet och hur coronaeffekten ger ett tydligare uppsving i nedstängda ekonomier. Dessutom får vi en inblick i effektiviseringen av Netent och hur de integrerar uppköpta konkurrenten Red Tiger.

Programledare: Albin Kjellberg

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.9%
NASDAQ 100 0.2%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

Massolit Media 3.7%
Sinch 3.6%
Stillfront Group 2%
Hennes & Mauritz -3.6%
SKF -3.7%
Systemair -3.9%
Uppdaterad fre 12:39
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.