Bolaget som inte behöver ändra på något

Det är torsdag 6 februari. Rapporterna fortsätter komma.

Vi kommer att prata om både stora och små bolag, men extra mycket om de små.

Det här är EFN Marknad.

Vi ska prata med Lars Frick, men först beger vi oss till mäklargolvet.

Petra, hur går det för dig?

Det går bra, Ara. Jag står på mäklargolvet på Handelsbanken.

Här är Hjalmar Kågerman. Det är nån slags "peak" rapportdag i dag. Är det stressigt?

Ja, det är en ordentlig rapportflod. Man känner sig mör redan när börsen öppnar.

Kan du säga vilka aktier som sticker ut så här dags?

Vinnaren bland storbolagen är Nordea, som kommer med en bra rapport.

För första gången på tio kvartal har de intäktstillväxt på rullande tolv månader.

Det gillar marknaden. Dessutom är kostnaderna under kontroll.

Det brukar man uppskatta. Det är två bolag som har det tufft.

Jag tänker på ICA och Axfood.

Ja, de hade ganska likartade rapporter. Lite svagare på Q4.

Sen åker aktierna på extra stryk, för de har värderats upp när räntan har gått ner.

Nu börjar man fundera på om marginalerna är så stabila som man hade hoppats.

Hinner vi säga nåt om Peab också?

Det är intressant att de tänker dela ut fastighetsinnehaven som ett separat bolag.

Dels fick de 5 kronor i övervärden, vilket är uppskattat.

Sen är tajmningen inte dum heller. Börsen betalar premie för fastigheter.

Där kan det bli några kronor till.

Kan man tänka att det är fler byggbolag som går och tänker likadant?

Det vet jag inte om det gör i närtid, men det finns fastighetsvärden även i Skanska.

Tack ska du ha, Hjalmar Kågerman.

–Och därmed över till dig, Ara. –Tack, Petra.

Då ska vi bege oss till vår gäst i dag.

Välkommen, Lars Frick, analytiker på Börsveckan.

Vi hörde att ICA och Axfood hade gått svagt. Vad tycker du?

Det var en intressant lista. De bolag som sticker ut, Nordea och Nokia–

–som går bra i dag, har det varit rätt låga förväntningar på.

Det nämndes i inslaget. Tio kvartal på raken med fallande intäkter är inte bra.

Nokia har också problem. Vinstförvänt- ningarna sänks med 20-30 % på 12 månader.

ICA och Axfood är två bolag som, i kontrast, går väldigt bra.

Det är kvalitetsbolag. Låga förväntningar ger bra kurspotential. Det är lärdomen.

ICA och Axfood har gått väldigt bra på börsen om man tittar på längre sikt.

Men vi ska fokusera på de små bolagen.

Vi ska prata om New Wave, Inwido och Knowit.

Vi har frågat tittarna vilket de tycker är det mest intressanta av de tre.

Klar vinnare är Knowit, som fick runt 42 % av rösterna.

Vi börjar där, Lars Frick. Vi lägger lite extra fokus på Knowit.

De har släppt en rapport. Hur gick det?

Lite sisådär, får man säga. Det såg vi även föregående kvartal.

På några års sikt har vi sett väldigt fin tillväxt i Knowit.

Rörelseresultatet har hängt med uppåt. Men det vi ser nu, i bokslutet för 2019–

–är att vinsten är "flat", fast man växer.

–De har lönsamhetsproblem. –Vad beror lönsamhetsproblemen på?

Framför allt är det ett affärsområde. De har tre verksamheter:

Digital kommunikation har en fjärdedel av omsättningen.

Sen är det nåt som heter Solutions, som är it-konsultverksamhet. Den går bra.

Det minsta affärsområdet täcker en knapp åttondel av omsättningen: Insight.

Det är management consulting. Där är det lönsamhetsproblem.

Det är management-delen som inte flyger.

Men om vi tittar på tillväxten...

–Med en graf över kvartalen, som vi har... –Det är ju bra.

Då ser vi att tillväxten är stabil.

Det är en säsongseffekt: Q3 är svag och Q4 stark.

Den röda linjen visar rullande tolv. Där är det fortfarande positivt.

Det är det här med managementkonsult-verksamhet.

Det är goda tider och har varit det några år. Efterfrågan och tillväxten stiger.

Då är det risk för löneinflation. Det här är en personalberoende bransch.

Det är ofta väldigt kvalificerad personal som är dyr.

Det blir en bristvara. Många slåss om samma konsulter. Då stiger kostnaderna.

De saknar den skaleffekt som program- varubolag har. Debiterade timmar är allt.

Är det här problemet något som är övergående?

Förmodligen inte, och det spiller nog över på konkurrenterna, om man tittar bredare.

Det finns inte så många renodlade it-konsulter kvar. Några har köpts upp.

Det finns några konsultbolag som också har programvaruinslag.

Det är Knowit, HiQ och Softronic som är mer rena.

Jag tror att problemet med personalbrist kommer att bestå.

Knowit är en attraktiv arbetsgivare som ligger högt i studentbarometrar.

Men det kostar och kan nog inte tas ut mot kund–

–för det är lite svajiga konjunktursignaler.

Priset är fast, kanske snart fallande, och kostnaderna stigande.

Det är också intressant, om jag får återvända till Insight...

I Q3 minskade omsättningen där med 4 miljoner och resultatet med 9 miljoner.

Nu pratar man om en intäktsminskning och en halverad marginal.

Det är också oroväckande att det blir så stora slag på lönsamheten–

–när omsättningen faller hyggligt modest.

Vi har fått en tittarfråga kring just branschen.

Hans Lindberg undrar vad du tänker om it-konsulterna inför rapporterna.

Man ska vara försiktig. Fokus ska vara på lönsamhet.

Klarar de av att hålla rörelsekostnaderna i schack? Det blir ett tema som går igen.

Av Knowits rapporter att döma kan det vara pressat.

Du sa att de här problemen kanske inte går över på tio års sikt ens.

Är du positiv till den här sektorn?

Ja, det är rätt låga investeringsbehov.

It-konsulter har varit bra direktavkastningsaktier.

Knowit ligger nog inte på mer än 3,5 %, men på längre sikt kan det vara spännande.

Men de är också väldigt cykliska. Det får man ha i åtanke.

Vi gillar dem generellt som sektor. Men nu ser det lite blekt ut.

Vi lämnar Knowit. Du har ju med dig en spaning.

Därför passar det bra att ta Dagens spaning.

Dagens spaning...

–Vad har du för spaning med dig? –Det här är inte riktigt min styrka.

Jag tänkte chocka marknaden med den miljonte coronaspaningen.

Det är förstås jättedåligt. När problematiken kom–

–var det mycket fokus på hälsa men också nu när vi pratar vi börs.

Vad hände med tillväxten?

När sars bröt ut påverkade det börsen rätt tydligt.

Kinas andel av världshandeln är nu fyra gånger större.

Då var det runt 4 %, nu tror jag att det är 17.

Det har ett större genomslag. De tar ett par tiondelar av global BNP-tillväxt.

Framför allt negativa rubriker. Vad händer då när man ser mjukare tillväxtutsikter?

Det är förstås en kanske mer duvaktig inställning på räntemarknaden.

Plötsligt börjar börserna ticka uppåt.

Nät utbrottet kom var det mest minus.

Nu har börsen gått rätt bra de senaste dagarna. Det har med räntefaktorn att göra.

Farhågorna kring svag handel... Kina kommer att stimulera.

Vi får se vad centralbankerna gör, men sammantaget–

–softare räntebana och det är bra för börsen.

Det kanske är en positiv coronaeffekt.

Kanske en positiv coronaeffekt.

Ett invecklat resonemang som kan vara helt fel. Vi får se.

Vi ska vidare till nästa bolag. New Wave.

–Vilken rapport! –Heja Torsten.

Jag gillar verkligen New Wave. De har ett otroligt tydligt fokus.

De har gjort samma sak i hur många år som helst–

–och gör det väldigt bra. Men det här är intressant...

Vi pratade tidigare om en väldigt uttalad omsättningseffekt i Knowit.

Omsättningen går ner lite grand och lönsamheten kollapsar.

New Wave växer inte så mycket. Det är +1 organiskt.

Trots lite säsongseffekter med en varm vinter–

–behåller man bruttomarginalerna. Det är till och med lite upp. Fantastiskt.

Vädret har ju varit varmt så vinterprodukter har sålt ganska dåligt.

Det fortsätter även in i nästa kvartal. Det syns ju nästan inte.

Fantastiskt. Alla konfektionsbolag pratar alltid om vädret.

I alla fall för att skylla på det. Man ser inte så mycket om att vädret har bidragit.

Den är gången får man verkligen tro på det. Det har väl inte undgått nån–

–att det varit en galet varm vinter i princip utan snö.

Det syns inte så mycket i siffrorna. Craft som är flaggskeppet inom sport.

De sponsrar IFK Göteborg.

De har varit duktiga på att bredda sig sportmässigt.

De började med att vara stora inom längdskidåkning, en uttalad vintersport.

Men de har varit duktiga på att öka kännedomen–

–om varumärket inom andra sporter med samarbetena man har.

Det är ganska hård konkurrens inom detta segment.

Om man ska klara det över lång tid, säg tio år framåt–

–hur ska New Wave göra för att bli vinnaren?

De ska göra exakt som de gör i dag. De har ju lyckats de senaste åren–

–att få varumärket att växa trots supertuff konkurrens–

–från stora drakar som Nike.

Men också mer nischade. Smart Wool gör underkläder av fantastisk kvalitet.

Det är jättetuff konkurrens och ändå går det bra.

Med de positiva orden fortsätter vi till Inwido.

–Det är fönster och dörrar. –Jag bläddrar lite i mina fusklappar.

Inwido är jätteintressant. Om Knowit var ett lönsamhetscase–

–och New Wave ett tillväxtcase så är det här lite annorlunda.

Det handlar mycket om organisation.

Det var en bra rapport.

Tidigare har bolaget försökt att centralisera.

Det finns det fördelar med. Centrala inköp, standardisera komponenter...

Det spar in rätt mycket kostnader. Nobia har också varit inne på det spåret.

Det ter sig rätt logiskt, men det har inte gått så bra.

Nu har man svängt 180 grader–

–och arbetar med större autonomi för sina 28 dotterbolag.

Det är en väldigt heterogen verksamhet. Det tycker vi på Börsveckan är rätt väg.

Men de har lagt mycket fokus på att beta av skuldsättningen.

Är det bra i en lågräntemiljö?

Det är rätt framåtblickande. Det är en ganska cyklisk verksamhet.

Blir det lågkonjunktur och tillväxten parkerar, måste man samla i ladorna.

Just nu kanske det inte är optimalt att sanera balansräkningen.

Nu vill man kanske ha mer skuld och vara lite mer offensiv.

Men vad händer vid en konjunkturavmattning?

Om man själv vill blicka framåt, ska man då kika på de cykliska aktierna–

–som använder goda tider för att beta av skuldsättningen för att vara tryggare sen.

Man pratar om "deleverage".

Balansräkningar i framför allt USA är hur starka som helst.

Jag har inte sett nån statistik för Sverige, men vi ser samma mönster.

Det kan man nog vänta sig mer av.

Inwido påverkas ju ganska mycket av bostadsmarknaden.

Där har det svängt, även om det är högkonjunktur.

Framför allt i Sverige. Inwido har bredare geografisk täckning.

Den svenska marknaden är lite av ett särfall.

Det kanske är den marknaden där Inwido har mest problem.

Men...

De har 60-40 retailföretag.

Det är lite annan dynamik. Här har företagen och nybyggnationen gått lite trögare.

På privatsidan där marginalerna dessutom är dubbelt så bra–

–ser det ändå hyggligt ljust ut.

De är duktiga på att parera det här. De har haft ett litet volymtapp.

Men marginalerna består. Det är också jättebra.

Vi tror att man ska ta fasta på marginaltrenden.

Oroas du inte av –4 % i organisk tillväxt?

Jo, men organisationsförändringen med större autonomi åt dotterbolagen–

–blir de friare och söker sina egna vägar till tillväxt–

–med mer lokal förankring. Det kanske kan vända tillväxttrenden.

Samtidigt har man bibehållit och förbättrat marginalerna.

De kan bli ännu lite bättre. Så även om man inte växer så mycket–

–så kan vinsten stiga med stöd av bättre lönsamhet.

Det är ett bra case.

Om vi summerar så var väl ändå New Wave den...

Det var kanske den starkaste rapporten.

Inwido två och Knowit trea.

–Nu har vi en ranking. –Sånt gillar man.

De var allt från oss på EFN Marknad.

I morgon, fredag, kommer Andra Farhad och Lennart Vaara från JP Morgan.

Det får ni inte missa. Vi ses då!

Rapportperioden står i zenit och EFN Marknad djupdyker i några intressanta bolag tillsammans med Börsveckans Lars Frick.

Programledare: Ara Mustafa

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 0.8%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Intrum Justitia 15%
Bure 2.5%
Klövern 2.4%
Arjo -1.9%
Swedish Match -2.1%
Getinge -2.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.