Dometic parerar för effekterna av handelskriget

Juan Vargues, kan du berätta om ert andra kvartal.

Jag skulle vilja säga att det är tudelat.

Å ena sidan har vi tillväxtfrågan.

Vi visste att andra kvartalet skulle bli rätt tufft–

–med tanke på att vi hade ett mycket starkt andra kvartal förra året.

Så det var väntat.

April var en bra månad för oss. Maj var en bra månad.

Men de sista två veckorna i juni var väldigt tuffa.

En del kunder stängde sina fabriker.

När folk stänger sina fabriker och vi räknar med 5 % tillväxt per dag–

–då blir det rätt så tufft. Det präglar hela kvartalet.

Om man räknar bort det plus att det var en arbetsdag mindre i kvartalet–

–hade vi hamnat på –4 % till –5 %.

Det är svagt. Men det drivs av marknaden.

Varför stänger kunderna fabriker?

Det är lagerjustering på husbils- och husvagnsmarknaden.

Det har pågått länge framför allt i Nordamerika men även i Pacific.

Det är det ena.

Det andra är att jag är otroligt stolt över den "performance" vi levererar–

–med tanke på omständigheterna.

Dels kickade tarifferna in 1 januari.

Dels kickade ytterligare tariffer på 25 % in 1 juni.

Amorteringar på förvärv ökar gentemot förra året.

Trots lägre volymer, tariffer, amorteringar–

–levererar vi i princip det vi levererade förra året.

Vi har ett urstarkt kassaflöde.

Det hjälper oss att börja titta på förvärv–

–och kompensera marknadssituationen beträffande tillväxt.

Vi ska trycka ytterligare på förvärvssidan.

Drabbas ni hårt av handelskriget och tarifferna?

Ja, som alla andra som tillverkar i Kina och säljer i USA.

Vi jobbar hårt med det och har gjort prisökningar.

Vi byggde upp en fabrik i slutet av förra året som vi tog i bruk i februari.

Vi bygger ytterligare en fabrik som tas i bruk i slutet av Q3.

Med det minskar de negativa effekterna av tarifferna.

Men det är svårt att kompensera 25 %.

Vi konkurrerar med många som tillverkar i USA.

Alla har inte haft den positionen som vi har haft.

Men vi fortsätter jobba på att få ner effekterna.

Är det inte dyrare att producera i Amerika än i Kina?

Jo, men tariffer på 25 % är rätt häftigt.

Ta 25 % plus fraktkostnader blir det väldigt belastat.

Just nu bygger vi upp kapacitet i Mexiko istället.

Om man jämför Mexiko med Kina är det inte så stor skillnad–

–när det gäller arbetskostnad.

På det sättet kommer vi närmare den amerikanska marknaden–

–och sänker våra ledtider och lager.

Att frakta från Kina kostar fyra till sex veckor.

Det innebär att vi kan förbättra balansräkningen.

Hur mår marknaden i övrigt? Är det fortfarande högkonjunktur?

Det är en bra fråga... Vad är det för industri vi syftar på?

Hyrbilsindustrin, marin...

–Är det en splittrad bild? –Ja, det är det.

Det som belastar resultatet är husbils- och husvagnsmarknaden.

Den är tuff.

Marknaden har vuxit enormt de senaste åtta-nio åren efter Lehman Brothers.

Man börjar bygga upp lager runt om i världen–

–men speciellt i USA.

Det har pågått en lagerjustering sen augusti förra året.

Därför har vi belastats negativt under fyra kvartal.

Vi förväntar oss lite bättre tryck under Q3 i affärerna.

Vi, som alla andra, påverkas makroekonomiskt av det som händer.

Det har inte varit speciellt dåligt.

Men man märker när man tittar på rapporterna att det finns en viss oro–

–för vad som händer framåt.

Tarifferna har påverkat alla som jobbar med såna produkter negativt.

Vi kan inte göra så mycket åt marknaden.

Men vi kan göra mycket för att parera de negativa effekterna av marknaden.

På sikt är det otroligt viktigt för oss, vilket vi har kommunicerat en längre tid–

–och åter kommunicerade under kapitalmarknadsdagen i maj–

–att det är viktigt för oss att ytterligare diversifiera.

Då är vi inte lika beroende av det segmentet längre.

Du kommer från Assa Abloy som har förvärvat och konsoliderat en marknad.

Ser du en möjlighet för Dometic att göra samma resa?

Om du tittar på de industrier där Dometic verkar–

–så är det i princip samma underliggande trender. Det är gamla industrier.

Det finns en andra och tredje generation som funderar över sin framtid.

Det är mycket lokala affärer och fragmenterade marknader.

Det finns stora möjligheter att konsolidera inte bara en industri–

–utan ett antal industrier, som Assa Abloy har gjort.

Det är en av de saker som attraherar mig med Dometic.

Vilka områden ska det bli mest spännande att se utvecklingen i under andra halvåret?

Å ena sidan är jag väldigt intresserad av allt som har att göra med Marin.

Där har vi marginaler.

Det är stark efterfrågan.

Det har varit en tillväxtmarknad för oss under lång tid.

Sen finns det marknader som vi presenterade–

–i samband med kapitalmarknadsdagarna i slutet på maj.

Jag tror att Dometic måste bli mer av ett "outdoor"-bolag.

Vi har på nåt sätt uppfattats som en RV-underleverantör.

Vi måste kunna stå på egna ben och skapa nåt annat.

RV kommer att bli en del av oss.

Men det blir inte grejen. Grejen är att bygga nåt annat.

Vi kommer att gå in mer på industrisidan, professionella applikationer.

Om du tänker på hela logistikbranschen...

Där har det skett väldigt mycket de senaste fem-tio åren.

Det går inte längre att köra lastbilar i storstäder.

I Stockholm byggs det logistikcentra utanför.

Sen måste man frakta mat och dryck från logistikcentrumet till stan.

Vi skulle vilja spela en viktig roll i just den processen.

Vi har ytterligare en effekt.

Fler och fler av oss har inte tid att laga mat, utan vi beställer färdiglagad mat.

Vi är duktiga på kyla och vi är duktiga på värme.

Vi skulle också vilja vara en del av den processen–

–så det vi kallar "mobile deliveries" tror vi har stora möjligheter att lyckas.

Så "outdoor" och "mobile deliveries"...

"Professional marine" är ett intressant område, där vi är jättestora på fritidsbåtar.

Men vi är inte närvarande vad gäller kommersiella båtar, en gigantisk marknad.

Det är på dessa premisser som vi pratar om förvärv.

Det är inte så enkelt att anställa 4-5 ingenjörer och 3-4 säljare–

–och ge sig in på en ny industri.

Vi måste köpa in den kompetensen, närvaron och en viss kritisk massa.

Det har vi möjlighet att genomföra framåt.

Därför är det viktigt att jobba med lönsamheten och med kassaflödet.

Då kan vi kosta på oss att ge oss in på nya områden.

Känner du att balansräkningen tillåter att ni ger er in på de områdena?

Jag tycker det.

Vi gjorde ett förvärv i december förra året, Kampa–

–och omsatte ungefär 50 miljoner pund. Det kostar oss 0,1 i "leverage".

Det finns många Kampa runt om i världen.

Vi måste vara försiktiga med megaförvärven.

Såna kan vi ta nån gång vart fjärde år.

Vi kan ta några mindre förvärv varje år utan att påverka balansräkningen negativt.

Dometic meddelade i sin rapport för årets andra kvartal att rörelseresultatet var något lägre än väntat och helårsprognosen sänks till negativ organisk tillväxt. Bolagets vd Juan Vargues kommenterar rapporten och berättar hur handelskriget påverkat såväl kvartalet som planerna framöver.

Reporter: Albin Kjellberg

Börsindex

OMX Stockholm 30 1%
NASDAQ-100 -0.8%
NASDAQ Composite -0.9%

Vinnare & förlorare

Castellum 3.8%
Stillfront Group 3.7%
Fenix Outdoor 3.5%
Beijer Ref -1.1%
Sinch -2.8%
Ericsson -5.8%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier