Tillväxt i fokus för nynoterade Cellink

Bioteknikbolaget Cellink, som har utvecklat en 3D-bioskrivare–

–som tillverkar mänsklig vävnad, noteras på Stockholmsbörsens huvudlista i dag.

Nu har vi med oss vd Erik Gatenholm. – Hejsan! Hur känns det här, då?

Det känns fantastiskt.

Det är en underbar känsla att få bolaget upp till Nasdaq Main Market Mid Cap.

Det är väldigt kul att få ha varit med, och lett, resan hela vägen hit.

Nu börjar ett helt nytt kapitel.

Genom att finnas på huvudlistan kan ni nås av fler investerare.

Kan man se det här som ett slags kvalitetstecken? Vad tänker ni?

Ja, det tror jag.

"Main market" är ju de bästa.

Det är bolag som har kunnat växa och arbeta sig till den nivån–

–att de kan nå större och bättre investerare–

–och fler institutionella investerare, vilket alla börsnoterade bolag drömmer om.

Det är mer investerare från olika länder. Man får en internationell exponering–

–vilket är viktigt i det stadium som vi är.

Det här kommer nog att bli en helt fantastisk resa för oss.

Investerarna gör tummen upp här.

Aktien är nu upp ungefär 7 %.

Det är märkliga tider som ni har valt att gå till huvudlistan på.

Ni kanske inte visste om corona när ni började planera det här.

Hur hanterar ni corona?

Det är otroligt märkliga tider. Man har hittat sätt att arbeta med det.

I 6-7 veckor har man suttit i den här krisperioden.

Jag kom hem från San Diego i slutet på januari eller början på februari–

–och hade varit på mässor och rest, som vanligt.

Plötsligt fick jag inte resa alls och kunde inte besöka kunder och investerare–

–och allt man gör i den operativa verksamheten.

Det vi har jobbat med mycket...

Som ledande life science-bolag inom produktion av geler och biomaterial–

–har vi kunnat lägga om en del produktion för att tillverka handsprit till vården.

Det kommer vi fortsätta göra och satsa på ett tag till–

–för att förhindra att det blir brist på det här i Sverige och internationellt.

Det handlar om att hålla igång arbetet i den mån man kan.

Vi har tyvärr korttidspermitterat på vissa kontor–

–och på kontor och platser runt om i världen.

Eftersom vi har verksamhet i sex länder–

–så har vi varit tvungna att hitta andra sätt att gå vidare.

Hur gör ni då? Ni är ju väldigt säljfokuserade.

Ni brukar finnas på mässor, och de finns ju inte i dag.

Hur gör ni då för att hålla igång?

Det är en bra fråga.

Vi märkte det först i februari–

–när alla mässor avbröts för hela året.

Mässor i Italien, Spanien och USA ställdes in.

Det var väldigt lite information: "Ni är anmälda. Nu kommer inte mässan att ske."

"Vi återkommer nästa år."

Som bolag måste man snabbt hitta andra möjligheter.

Vi arbetar mycket med digital försäljning.

Många av våra "leads" kommer via hemsidan till säljare som finns runt om i världen.

Sen måste man kunna sätta upp en digital demo, en virtuell demo–

–där man visar produktens kapacitet.

Efter det får man arbeta sig igenom den vanliga säljprocessen.

Det är en omställning som måste göras.

Det tar tid för säljare och applikationsspecialister–

–att vänja sig vid den nya säljmetoden.

Hur prioriterar ni, då? Är det tillväxt eller lönsamhet som är främst på agendan?

Det är också en bra fråga. Vi arbetar mycket med tillväxt.

Tillväxt är väldigt högt på agendan.

Styrelsen kommunicerade ut ett par finansiella mål i samband med stämman.

Där fanns en satsning på att fortsätta en väldigt hög tillväxtresa framöver.

Vi ska landa på 35 % i organisk tillväxt över de närmaste tre åren.

Det ska vara 35 % tillväxt per år.

Det kommer vi så klart att satsa starkt på.

Vi arbetar också med en relativt aggressiv förvärvsagenda.

Vi tittar på bolag och produkter som kompletterar våra nuvarande produkter.

Vi ser att vi kan växa på det sättet också.

Kan corona till och med ha skapat tillfällen för förvärv för er?

Det vågar jag inte säga än.

Vi fortsätter den M&A-agenda som vi har på plats–

–och letar efter spännande företag och produkter.

Men framför allt ska det passa in i vår portfölj–

–och det ska handla om en produkt som vi, som säljföretag, kan sälja ännu bättre.

Om du tittar in en liten framtid framåt...

Vi är ju som sagt i ganska besvärliga tider.

Om du tittar framåt lite, vad ser du då?

Jag hoppas ju, och det här är så klart ett förhoppningstänkande–

–att vi ska kunna resa igen och besöka kunder.

Det är så som mycket av det innovativa säljarbetet görs–

–och det är så som vi har kunnat komma ut med produkterna på en global marknad.

Vi har nu produkter i ungefär 55 länder. Det handlar om att vara nära kunden–

–och om att vårda de relationer och samarbeten som vi har lyckats skapa.

Saker ska inte stanna upp bara för det. Kunderna sitter ju i samma båt.

Man måste hitta nya sätt att arbeta med dessa kunder.

Jag hoppas sannerligen och "I keep my fingers crossed"–

–att vi ska kunna återgå till nån slags möjlighet att resa senare i år–

–och då fortsätta samma tillväxtresa.

–Stort tack, Erik Gatenholm. –Tack för att jag fick vara med.

Cellink har utvecklat en 3D-skrivare för mänsklig vävnad. Bioteknikbolaget noterades under måndagen på Stockholmsbörsens huvudlista och aktien handlades upp runt 7 procent under förmiddagen. Vd Erik Gatenholm berättar om resan till notering, tillväxtstrategin framöver och försäljningsutmaningarna under coronakrisen.

Programledare: Petra Bergman

  • Därför klarar techbolagen krisen bättre16:03

    Därför klarar techbolagen krisen bättre

    Varför går den tekniktunga Nasdaqbörsen bättre än New York-börsen och vad händer nu när massor av bolag ställt in sina utdelningar? Det är två frågor som Nicklas Andersson från Avanza svarar på i EFN Marknad.

  • Tyskland nära nytt gigantiskt stödpaket5:25

    Tyskland nära nytt gigantiskt stödpaket

    Handelsbankens Kiran Sakaria kommenterar de ekonomiska effekterna av protesterna i USA, Tysklands nya stimulanspaket och storbråket mellan januaripartierna om Las-utredningen.

  • Därför ska börsen upp17:40

    Därför ska börsen upp

    Hur gör man datadriven hållbarhetsanalys? Det svarar Jonas Thulin från Erik Penser Bank på i EFN Marknad. Dessutom avslöjar han varför han tror att börsen ska fortsätta uppåt.

  • ”Ingen vill förstöra börsfesten”0:00

    ”Ingen vill förstöra börsfesten”

    Allt från den stigande geopolitiska oron till börs, räntor, arbetslöshet och inköpschefsindex en masse. Veckans fördjupning i läget på marknaderna och i världsekonomin med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén.

  • Triss i heta skogsaktier20:53

    Triss i heta skogsaktier

    Har återhämtningen på börsen gått för långt och kan det då vara läge att rikta blickarna mot skogsaktier? Det diskuteras med Martin Hallström från Swedbank i EFN Marknad.

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 -0.6%
NASDAQ Composite -0.5%

Vinnare & förlorare

Loomis 14.7%
Intrum Justitia 12.6%
Kindred Group 5.4%
ICA Gruppen -1.7%
Sagax -2.6%
Arjo -2.8%
Uppdaterad tis 17:34
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier