Castellums miljardinvestering i Säve flygplats

Vi lever i tre marknader och touchade på alla tre.

Hyresmarknaden, som är viktigast. Hur mycket lokaler hyr vi ut?

Vi har normaliserat oss till normala siffror som vi har haft historiskt–

–efter två års fantastiska siffror.

Vi har en stark projektportfölj som till stor del är uthyrd.

Vi vet att vi kommer att starta byggen på 3 miljarder.

Det kommer att försörja och förstärka kassaflödet.

Sen har vi fastighetsmarknaden och Norden ser intressant ut av olika skäl.

Vi ser många internationella såväl som nationella investerare.

De vill köpa fler hus än vad som finns till salu.

Det driver fortfarande värdet som är stabilt till positivt.

Många olika typer både på kontors- och logistiksidan.

Sen har vi den tredje: kapitalmarknaden.

Vi har gått ut på eurobondmarknaden–

–och fått tillgång till en större investerarbas–

–lägre kapitalkostnader och längre bindningstid.

De här marknaderna ser just nu väldigt stabila och bra ut.

Jag tror fortsatt på en lugn och fin tillväxtfas.

Vi kommer att leverera starka kassaflöden även nästa år.

Det är lätt att finansiera sig i Europa. En svag svensk krona–

–blir det en parameter när man tar in pengar utomlands?

Det blir lite dyrare för oss att "hedga" oss in Sverige–

–från eurobond. Det gör också att det finns ett intresse–

–att kanske finnas i Finland på eurobondmarknaden.

Men det blir också lite dyrare att ta "equityn" dit.

Om vi vill investera i euro–

–vill vi också finansiera oss i den. Det gör den marknaden intressant.

Vi är i Göteborg, vilket är väldigt roligt.

Säve är ett stort projekt för er. Kan du berätta?

För ett år sen köpte vi hela Säve.

Där har vi en utbyggnadsmöjlighet på runt 800 000 kvadratmeter logistik.

Det motsvarar två års produktion i hela Sverige.

Det är en investering på 8,5-9 miljarder.

Då har vi bara bebyggt halva ytan.

Vilken typ av logistik handlar det om?

När vi köpte det såg vi det bara som en logistikmöjlighet.

Att försörja Göteborgs hamn eller aktörerna där med mer yta–

–som behövs i framtiden.

Nu ser vi också möjligheten att ha ett forskningscenter eller en utvecklingsdel–

–för hållbara transporter.

Det blir otroligt intressant att komma tillbaka till Säve om tio år–

–och se vad det är för aktiviteter där.

Hur ser tidsplanen ut?

Hur lång tid tar det innan det är igång och när blir det klart?

Vi kommer att börja bygga på Säve senast om två år.

Sen sträcker sig produktionstiden över tio år innan allt är uppe.

Det kan gå fortare om vi får bra investeringsmöjligheter.

Men det är roligt att bygga den största logistikanläggningen i Norden.

Du nämnde 8 miljarder... Hur stort är det för Castellum–

–i perspektiv till andra projekt?

Det är ungefär 10 % av vår balansräkning.

Vi har byggt upp en projektvolym på ungefär 10 miljarder–

–som vi kan starta inom två år.

3 miljarder kommer vi att strata under vintern.

Det är Eons huvudkontor i Malmö, en domstolsbyggnad i Malmö–

–och ett stort kontorshus i Uppsala centrum.

Det är tillsammans på 3 miljarder och startar under vintern.

Det låter som en riktig bjässe.

Ska man bli orolig för global handel och konjunktur?

Om vi pratar logistik, Göteborgs hamn. Det finns nog de som ligger vakna över det.

Är man så långsiktig så att cyklerna spelar ut varandra?

Jag är helt övertygad om att e-handeln påverkar oss starkt.

Därför flyttade vi oss från vanliga butikslägen.

För fyra år sen var 22 % i portföljen butiker.

I dag är vi nere på 7 %.

Men vi har mer handel eftersom vi har mer logistik än vi hade då.

Jag är övertygad om–

–att handelsutredningsinstitut har rätt när de tror att e-handeln ökar.

De har en siffra på uppåt 50 % om tio år.

Det innebär att transporten måste fungera. Då blir Göteborgs hamn allt viktigare.

På Stora Aktiedagen i Göteborg kommenterar Castellums vd Henrik Saxborn fastighetsbolagets tre marknader, hyres-, fastighets- och kapitalmarknaden, och hur det går i var och en av dem.

Dessutom diskuterar han klimatet i den nordiska fastighetsbranschen, hur e-handeln kommer att påverkar Castellum och vilka möjligheter köpet av Säve flygplats innebär för bolaget.

Redaktör: Gabriel Mellqvist.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 0.8%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Intrum Justitia 15%
Bure 2.5%
Klövern 2.4%
Arjo -1.9%
Swedish Match -2.1%
Getinge -2.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.