Gardells plan för Autoliv

Vi sitter och deppar över att Inge Thulin–

–Sveriges tyngste börs-vd, avgår.

Han blir dock ordförande. Börsen går upp och ner–

–och vi hälsar Stephanie Gabrielsson–

–och Lars Hallström varmt välkomna.

Fokus på verkstad.

Vi tar lite papper först.

Du får ta vad du vill.

I morse kom nyheten att International Paper lagt ett bud–

–på Smurfit Kappa, det europeiska förpackningsbolaget.

Sektorn stiger på den nyheten, även om de–

–som kan Smurfit Kappa bra–

–säger att Norden inte har nåt liknande bolag.

Om International Paper inte får igenom affären–

–leder det knappast till nåt annat köp i sektorn.

Man kan alltid hoppas eller det kanske är trist...

Får jag prata om aktier nu?

Först lite allmänt om börser. Lite skakigt.

S&P, Europa och Sverige ner–

–lite upp, lite ner och nu är det upp igen.

Stefan Löfven ska stoppa tullarna...

Vad ska han göra?

Han ska ju träffa Trump.

Han förklarar att han varit svetsare och då...

Klappat och klart.

Lite allvar. Ska det se ut så här resten av året?

Lite rörigt.

En mer volatil börs–

–med tanke på de drastiska nedgångar vi haft.

Uppgångarna har varit mer försiktiga.

Jag tolkar det som att det blir mer volatilt.

Många av våra gäster välkomnar det.

Att det blir mer normalt–

–inte bara evigt uppåt utan avvikelser.

Intressanta gäster.

Jag föredrar att det ständigt går långsamt uppåt.

Det blir nog ett ryckigt år.

Det cykliska kommer fortsatt med starka rapporter–

–men investerarna känner–

–att de betalar multiplar på peak-vinster.

De är höga, så intresset för att köpa cykliskt blir lägre.

Folk söker mer defensiva exponeringar.

När många gör det gynnas de aktierna.

Men cykliskt rapporterar bra–

–och det leder till ryckighet i marknaden–

–främst vid rapporttillfällen–

–med god industriell efterfrågan. Hela året, tror jag.

Sen årsskiftet har svensk verkstad gått sämre än börsen.

Sektorrotation?

Möjligen. Lite sektorrotation.

I Q4 noterades ändå–

–något lägre tillväxttakt än i kvartalet före.

Den ser bra ut och lutar åt rätt håll–

–men något mjukare på tillväxtsidan.

Samtidigt som förväntningarna varit rätt höga.

Inte allt för höga. En del upprevideringar har förekommit–

–efter rapporterna. 1–2 %, kanske, inte jättemycket.

Så förväntansbilden var inte så uppdriven.

De har levererat.

Lars, ska man löpa på den här dippen?

De investerare som...

...sektorroterar gör nog rätt.

Men de har fel i sak. Över hela året–

–kanske en mer återhållsam exponering lönar sig.

Men inga tecken tyder på–

–att den industriella konjunkturen, särskilt inte i USA–

–mattas av. Och Europa återhämtar sig fortfarande.

2017 var det första stora återhämtningsåret.

Vi får nog se fortsatt bra rapporter.

Efter Q4-rapporterna kom inga stora revideringar–

–om man tittar på hela det nordiska universumet.

Vi är kvar där vi var för en månad sen.

Vi tittar på verkstads vinstförväntningar–

–såväl stort som smått.

Förväntad ebit-tillväxt 2017–2019.

Det behövs ingen krockkudde.

Autoliv i topp, 20 %.

Autoliv har åtminstone ett ben som är superstabilt.

Det andra är mer tillväxtorienterat.

Men... Främst uppdelningen är spännande med Autoliv.

Dels passiv säkerhet, men också Electronics.

Uppdelning av bolag har lockat.

Och gynnas av marknaden.

En motbild. Dollarn är svagare, vilket drabbar Autoliv.

Effekt på ebit i år...

Baserat på den senaste månadens trend.

Rulle Rudolfsson har lånat oss grafen.

Mätperioden är kort.

Väldigt kort. Handla på en månads valutaeffekt...

Du ska nog lyfta blicken mer.

Christer Gardell ger oss medvind i ryggen.

Han har drivit upp kursen markant.

Vad ska han göra egentligen?

Nu köper han ett bolag som ska delas upp–

–beslutet är fattat. Han behöver inte genomdriva det.

Det är väl en bra placering.

Vad kan han då göra?

Uppdelningen synliggör värden i bolaget. Två olika bolag–

–med olika profiler.

Ett stabilt och ett mer spännande bolag–

–som gynnas av bilindustrins elektronifiering.

Intressant att Cevian går in efter uppdelningsbeskedet–

–aktien har stigit över 20 % efter det. En tolkning är–

–att de lockas av Electronics potentiella värde.

Ett, två år efter septembers "break up".

Jag vet inte exakt multipeln marknaden ger Electronics–

–2018 blir inte så bra, nästa år blir bättre–

–men inte jättebra.

Vi värderar Electronics till 2,5 gånger sales–

–på innevarande års estimat.

De kan ha lockats av Autolivs starka samarbetsportfölj–

–på den aktiva säkerhetssidan.

Autoliv gynnas nog av att Mobileye blev uppköpt av Intel.

Mobileyes värdering var inte applicerbar på Autoliv–

–men USA:s investerare förlorade en kandidat...

Och även de kanske har upptäckt–

–att Autoliv ligger långt framme–

–av de återstående spelarna.

Cevian kanske tror att en köpare om två år–

–kan betala 5–6 gånger sales för Electronics–

–snarare än 2,5 som vi värderar det till nu.

Vi kan bjuda hit dem.

Christer, om du tittar nu:

Ring mig eller Gabriel, så fixar vi det.

Atlas är med i valuta- och ebit-graferna. Det såg bra ut.

Det ska också delas upp.

Samma tema.

Din graf visar "spreaden" mellan Atlas–

–och ETF:en på Semiconductor. Varför?

En amerikansk Semiconductor ETF–

–och Atlas aktiekurs. Atlas Vakuumteknik–

–står för runt 17 % av sales och 25 % av vinsten.

Efterfrågan är enorm–

–som en följd av den globala ökningen–

–av produktionen av datorchips, paneler och displayer.

Förfinad teknik krävs–

–och Vakuum är som hand i handsken.

Och kompressorer krävs för att suga luft ur produktionen.

35 % av Atlas vinst–

–relaterar till Semiconductor-industrin.

Korrelationen mellan dem har varit tajt under lång tid–

–men nyligen har de spreadat isär–

–i samband med att svensk verkstad har presterat sämre–

–än börsen som helhet.

Uppdelningen av Atlas sker redan i juni.

Uppfattningar om vad Epiroc och Atlas är värda–

–kommer säkert att publiceras, inför den.

Vår känsla nu – men det är lite "moving materia" –

–är väl att ungefär 100 kronor i Atlas kurs på 350–

–är då kanske en Epiroc-värdering.

Då kanske vi spår i ett "break up"-scenario–

–att det blir 420 eller 440.

Nu pratar vi relativt höga multiplar i den värderingen–

–men vi får se när vi kommer fram till sommaren.

Industriell efterfrågan lär nog vara fortsatt stark.

För Epiroc är det också starka signaler–

–från mining-sektorn. Man får en renodlad mining-spelare.

Du var här i säsongsavslutningen och pratade Atlas.

Ja, det var precis det här som var caset.

Då är det ett ännu starkare case nu.

Superspännande. – Gabriel, vad har vi mer?

Efter Atlas, Volvo.

Våra två största verkstadsjättar.

Nån värderingshistoria, va?

Det såg billigt ut jämfört med övriga Norden.

Alla som är här pratar ju positivt om Volvo.

Varför tar aktien inte mer fart?

Den hade ett fantastiskt 2017.

Nu är det 2018!

Ni visade förväntad vinsttillväxt på Volvo.

Ungefär 10 % i år. Jag tror att det kan bli mer än det.

Men det är väl också det här...

Geely gick ju in i bolaget, vilket störde till det lite.

Vd:n var på "roadshow" i London förra veckan.

Tolkningen av informationen som kom fram–

–var väl att den starka orderutvecklingen i Europa i Q4–

–inte lär hålla i sig i Q1–

–då det troligen var en "pre buy"-effekt–

–inför de prishöjningar lastbilsindustrin satsar på nu.

Ordertillväxten, som var 30 % för Europa i Q4–

–lär sjunka till ensiffriga tal i Q1.

Men det är nog ingen som väntar sig–

–att det blir mer än 310 000 bilar i Europa i år–

–vilket är en stor siffra–

–men om man skulle takta på 30 % kontinuerligt–

–i ordertillväxt per kvartal hamnar vi nån helt annanstans.

Det är mycket korta pengar i London som reagerar snabbt–

–och har korta intressen, så de sålde ner Volvo-aktien–

–till nivåer under peaken för 2007.

Och intuitivt kan många argumentera för–

–att Volvo är ett bättre bolag nu än 2007.

Det finns få verkstadsbolag att köpa under den peaken.

Frågan är väl...

Ordertillväxten i Q1 är nog inte det stora problemet–

–utan att folk tycker att det är stökigt med Geely.

Men 10 % tror jag är i underkant–

–när man estimerar vinsttillväxten i år.

Vi tror att de går ur året med 40 miljarder i nettokassa.

Bolaget frågade investerarna redan under sin roadshow–

–efter fjärde kvartalet, vad de skulle göra med pengarna.

Återköp eller inlösen lär ju komma.

Alternativt en helt okej utdelning när året är slut också.

Det finns fundamentala skäl under 150–

–att vara intresserad av Volvo.

Inhemska köpare har lyst med sin frånvaro på sistone–

–men det blir intressant att se om de återvänder.

Vi gillar Volvo. Där kan man dra uppdelningsspekulationen.

Om man verkligen vill anstränga sig.

Hur tänker du då?

Man skulle kunna dela upp Construction-delen–

–och särnotera den.

Uppdelningar var en stor trend 2017.

Man har väl rensat en del i Volvo?

En anledning till att de sålde av sitt Volvoinnehav–

–var att styrelsen inte var intresserad av–

–att knoppa av Construction Equipment i en nära framtid.

Men man skulle kunna skissa på ett scenario–

–där det avknoppas, och då finns ju Epiroc där.

Så man skulle ju kunna göra en jättedeal–

–mellan Epiroc och Volvo Construction Equipment–

–och få nästan ett Caterpillar-likt bolag.

Det här är ju spekulationer en bit bort–

–men det är såna saker, med uppdelningar av bolag...

Hypoteser, tolkningar och spekulationer–

–kan ju öka när saker och ting är fristående.

Vi lämnar verkstad och avslutar med lite Securitas.

För ett tag sen var Simon Blecher och Mats Gustafsson här–

–och hyllade Alf Göransson. Vi ska prata lite Securitas–

–och vi börjar med att höra vad Alf sa i samband med Q4.

Vi skiljer ut oss ordentligt.

Vi kan erbjuda en bredare portfölj till våra kunder.

Vi kan komplettera den traditionella väktartjänsten–

–med teknik, branschskydds- och konsulttjänster.

Dessutom kan vi finansiera investeringarna åt kunden.

Där är det betydligt färre som kan konkurrera med oss.

Den totala marknaden växer sannolikt 4 % 2018.

Europa växte 2-3 % 2017, blir nog närmare 3 % 2018.

Så marknadsförutsättningarna är goda för 2018.

Det var Alf det.

Vi ser på hur Securitas står sig mot sina konkurrenter.

Här har vi mot Loomis, Prosegur och G4S.

Det är väl bara G4S som skiljer sig markant.

Är Securitas billig?

Nja. Billig är väl synd att säga.

Den ligger på ev/ebit strax under 14 på nästa år.

Det som är intressant är ju–

–att den underliggande marknaden växer.

Framför allt är det lite oroligheter i världen.

Så det kommer inte att vara helt lugnt på det.

Plus att Securitas ligger ganska långt fram–

–vad det gäller teknik och säkerhetslösningar.

Det kan driva vinstutvecklingen och ge bättre marginaler.

Man kan ta betalt för lösningar i stället för mantimmar.

Alf har gjort ett bra jobb och satt en bra grund för dem.

Är du orolig över vd-bytet?

Absolut inte. Tvärtom. Alf har gjort ett jättebra jobb.

Han lämnar över och det finns en stark balansräkning–

–som man kan ta vidare med förvärv, utdelning–

–eller investeringar i ny teknik.

Hur ser ni på Securitas?

Jag är väl lite inne på samma...

Aktien är väl inte jättebillig–

–men ur taktiskt perspektiv och exponering–

–och om folk lockas till mer defensiva aktier–

–så kan det vara ett bra alternativ.

I en miljö där vi så småningom kanske inte fortsätter–

–att takta upp global tillväxt, lär Securitas affärsmodell–

–ändå fortsätta att fungera rätt bra–

–med en kombination av 3–4 % i organisk tillväxt...

Nu växer man mer än så, men över tid då.

Och sen kanske addera lika mycket via förvärv.

Det blir en ganska bra kombo.

Det måste vara ett av de mer spännande vd-bytena–

–tillsammans med vd-bytet i Kinnevik.

Magnus Ahlqvist, som väl blir 43 år i år–

–är ju redan väldigt "incentivized" via eget aktieägande–

–med över 100 000 aktier och 200 000 köpoptioner.

Han kommer nog att ha alla incitament–

–för att driva en bra story i Securitas.

Stephanie var inne på säkerhet. Visa den här grafen.

Jag tvekar lite. Jag hade tänkt säga tack och adjö.

Vi har letat efter grafer som visar osäkerheten i världen.

Här har vi hur länder upplever hur säkerheten förändras.

En viss slagsida i vänsterfältet.

Något fler länder upplever att osäkerheten ökar.

Kanske är det bra för Securitas.

Men Alf verkade ha tillförsikt i att marknaden ökar.

Vi får be tittarna titta på grafen i lugn och ro.

Mejla mig om ni vill ha den.

Gabriel gör även privata presentationer.

Men vi har en väldigt säker spaning:

Börslunch är slut och tillbaka i morgon.

Då blir det också toppenkul–

–med Gabriel Isskander och Max Mitteregger. Häng med oss.

Mycket snack om verkstadssektorn och bolag som Volvo, Atlas Copco och Autoliv i dagens Börslunch.

I dagens program:

Gardelleffekten i Autoliv.

Volvo ser billigt ut.

Atlas Copco.

Securitas.

Gäster: Stephanie Gabrielsson, Skandia och Lars Hallström, Handelsbanken.

Programledare: Jesper Norberg och Gabriel Mellqvist.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 -0.5%
NASDAQ Composite -0.4%

Vinnare & förlorare

Paradox Interactive 20.1%
Beijer Ref 2.1%
JM 2.1%
Hennes & Mauritz -1.4%
ICA Gruppen -1.4%
SSAB -1.6%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier