Elon Musk – visionär eller skrävlare?

Välkomna till Börslunch. Nu i påsk gör vi en specialare–

–om mannen, myten och entreprenören Elon Musk–

–med Carl Armfelt. – Välkommen.

Tack.

Du valde ämne. Varför Elon Musk?

Elon Musk inspirerar många.

Många av tittarna gillar nog Elon Musk, Tesla och SpaceX.

De gillar hans sätt att driva företag. Ett spännande ämne.

Är han inte en skrävlare? Snackar mycket–

–uppfyller inte förväntningarna?

Kanske för en hedgefond som är kort aktien.

Men han är en visionär. Han har aggressiva tidsmål.

Då kan man se honom som en skrävlare eller visionär.

Men fler ser honom som en fantastisk industriman–

–snarare än en skrävlare.

Hans verksamheter har varit vitt skilda: Paypal–

–en tidig framgång, Tesla, rymdsatsningar...

Finns nån gemensam nämnare?

Han har varit duktig i industrier, men är en visionär.

Han har ofta ett starkt "why". Som med Tesla.

Han vill transformera våra färdsätt med ren el–

–snarare än med kolväten. Hans bolag är ofta–

–vertikalt integrerade. Han är en god kommunikatör–

–rätt aggressiv, lägger ut sina planer öppet.

Inget hemlighetsmakeri. Han talar om sina mål.

Men både med Tesla och SpaceX...

Han vill bygga unika produkter–

–men också omdefiniera produktionen.

Gigafactory i Teslas fall.

Dels att bygga världens bästa elbil–

–men också världens mest automatiserade fabrik.

På detaljnivå. Han ser en kostnadsfördel i att beräkna–

–hur varje atom färdas genom fabriken.

Fabriken är designad i en 3D-dimension.

Hur ska det bli så billigt och effektivt som möjligt?

Många nivåer. Han är öppen och engagerande–

–i sättet han resonerar och marknadsför produkterna.

En renässansmänniska med visioner–

–och samtidigt vara detaljorienterad.

Det sägs att han är en dålig chef.

Som Steve Jobs är han nog tuff att jobba för.

På bara fyra år har han slitit ut 60 kommunikatörer.

Varenda ord i ett pressmeddelande ska vara perfekt.

Men de som jobbar där och delar visionen–

–som vill bygga världens billigaste rymdraket–

–eller världens bästa elbil, jobbar dygnet runt.

Han är deras stora ledare och visionär.

De är så engagerade. Men arbetsklimatet är nog tufft.

Man kan nog inte vabba, då blir Musk missnöjd.

Men Jobs fokuserade på en grej.

Han var aktiv i ett bolag nästan hela livet.

Men Musk jobbar inom så många olika fält.

Om man jämför Jobs med Musk...

Jobs var en fantastisk entreprenör.

Men nischad inom ett område. Känd särskilt för Iphone.

Men hittills är det så fantastiskt med Musk–

–att han är en industrimagnat med framgång inom solceller–

–bilar och rymdfärder. Så många olika områden.

Han skapar fantastiska bolag inom alla tre fält.

Det ger mystik, och också att han är så engagerande.

På Twitter frågar han sitt "community" vad de vill ha.

Alla företagsledare jobbar inte så. Det finns skeptiker–

–som misstänker att Musk är en utomjording.

Raketen bygger han för att åka tillbaka till Mars.

Den är bra. Vi ska titta på en av hans nyare tweetar–

–som handlar om att sälja stenar som legobitar.

Ett av hans många projekt är Boring Company.

När de borrar tunnlar lossnar mycket sten–

–som de ska göra gigantiska legobitar av.

De ska säljas som en byggsats av Cheops pyramid.

En av byggsatserna. Ett par dagar senare–

–twittrar han ut den här bilden. Utslagen av tequila–

–med skylten "bankrupt", en passning till dem som oroas–

–av Teslas finanser.

Jag antar att han skämtar men vem vet?

Han leker alltid med sitt community.

I fjol när Teslan startade kring påsk–

–visade displayen en massa påskägg. Mycket humor.

Han blandar humor med inspiration och visioner.

Är det inte farligt att både vara clown och visionär?

Han är ingen clown. Men han förstår–

–vad som engagerar hans community och hans kunder.

En åktur med Teslan eller åtminstone en kursgraf.

Tesla-aktien gick bra under många år–

–men på sistone har det varit turbulent–

–liksom för många andra teknikaktier.

Tesla har haft produktionsproblem–

–och blivit nedgraderad av Moody's.

En blankare på Wall Street sa nyligen–

–att bolaget existerar ännu en månad–

–sen klarar det inte finanserna längre.

Tesla är en svårbedömd aktie. Två läger finns:

Bernstein har en techanalytiker och en bilanalytiker.

Techanalytikern älskar Tesla. Bilanalytikern däremot–

–tycker att bolaget är omöjligt att investera i.

En bilanalytiker kan nog inte analysera Tesla.

Tesla vill till och med omdefiniera produktionen.

Gigafactory går ut på det.

En tumregel för småsparare är att investera i bolag–

–vars produkter de älskar.

Älskar du Tesla, kör den eller verkligen vill det–

–kan man titta på bolaget.

2017 producerade de 100 000 bilar.

Tidigare guidance var 500 000 bilar i slutet av 2018.

Och den långsiktiga planen för 2020–

–är en miljon bilar per år. Når de det målet...

Börsvärde i dag: 47 miljarder dollar.

Kostar aktien under 300 dollar är den billig.

Har de produktionsproblem i ytterligare två, tre år–

–blir det kanske svårbedömt.

Följ produktionsmålen. Bilda dig en uppfattning–

–om de är rimliga eller inte.

Boring Company säljer eldkastare–

–och kan finansiera projektet.

Han är så otroligt duktig på att ta in kapital–

–så det blir inte huvudproblemet för Tesla.

Att skapa rubriker är en sak, men han har misslyckats–

–med att uppfylla sina löften flera gånger.

Han rör sig framåt, men kan man lita på en miljon 2020?

Tajmingen är svår att avgöra. Proffstyckare–

–kommer att vara både positiva och negativa.

Men han har nått alla uppsatta mål–

–för både SpaceX och Tesla. SpaceX har uppnått–

–sånt som Nasa inte lyckats lösa på 30–40 år.

Tesla är första elbilen med snygg design–

–som är rolig att köra, så att vi vill det.

Han har omdefinierat hela bilindustrin.

Volkswagen och Volvo Cars har helt ändrat–

–sina "pipelines" med nya modeller.

Det kan ta mer tid, men många är nog medvetna om–

–att hans strategi för att driva bolag är att elda på.

Hans mål är alltid aggressiva. Man får balansera det.

Aktiekursen har han eldat på.

Skeptiker påpekar att Ford har lägre börsvärde.

En av världens största biltillverkare.

Kan du säga nåt om Tesla 3? Resan framåt i modellerna.

Tesla 3 blir deras viktigaste bil. Det är ingen lyxbil.

Man började med Roadster. Sen kom Tesla S–

–som kostade 1 miljon. Därefter Model X–

–som kostade mer än 1 miljon, en suv.

Listpriset för Tesla 3 är 35 000 dollar. Med tillbehör–

–hamnar man på 400–450 000 kronor för en elbil.

Normalt.

Ja, det är ingen lyxbil. De har funderat kring bilen–

–men också strävat efter en effektiv produktion.

Där blir de nördiga bilanalytikerna skeptiska.

För även i slutstegsfasen–

–när de olika delarna monteras ihop–

–"final assembly", använder de "hyper automation".

Hyundai och Volkswagen har försökt sig på automatisering.

Extra stor del robotisering?

Ja, inte bara för svetsning och målning–

–men också för montering av små muttrar, säten, alltihop.

Hyper automation i alla led.

De har haft problem med batteripacket i Tesla 3.

Det har tagit längre tid än förutsett.

Men tittar man på vad Elon uppnått med SpaceX–

–och hur långt Tesla kommit... Att nå final assembly...

...5 000–7 000 bilar per vecka för Tesla 3...

...är inte omöjligt. Frågan är snarare:

Sker det i Q2 eller Q3?

Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Det handlar bara om att ställa in robotarna.

Det har gjorts förut. Men det är en utmaning.

Finns det några rykten att ta fasta på om Tesla Y?

Många rykten, en logisk produktplan...

Tesla Y ska ligga mitt emellan Tesla 3 och Tesla X.

En kompakt suv som kostar 500–600 000 kronor.

Den ska vara effektivare att producera än Tesla 3.

Den ska ha en egen produktionsplattform–

–inte vara en modifiering av Tesla 3.

Den blir kanske ännu viktigare än Tesla 3.

Den släpps nån gång 2019, 2020.

USA-data visar att kompakt suv är en populär modell.

Därför blir produkten så viktig.

Tesla 3 och Tesla Y är volymprodukter.

Går de inte bra, nås inte målet på en miljon bilar 2020.

Och inte heller hans vision att förändra bilmarknaden.

Nej, då lyckas inte det.

Tesla är börsnoterat och lätt att följa–

–till skillnad från SpaceX som dock tjänar bra ändå.

Bättre än Tesla.

Ja, Tesla förlorar pengar–

–medan SpaceX tjänat pengar sen start.

Konstigt för en rakettillverkare...

De har varit duktiga...

Marknaden finns.

En kommersiell marknad, satelliter som skickas upp–

–och projekt från Nasa. En modul som ska docka–

–i International Space Station.

Det är så häftigt att se vad SpaceX uppnått.

Har du varit där?

I juni var jag på fabriken.

Det häftigaste bolagsbesöket jag gjort.

Varför då?

En blandning mellan ett företagsbesök–

–och en dålig Bondfilm från 50-talet.

Som att gå runt bland statister.

Att stå bredvid en person som svetsar på en motor–

–till en raket som ska skjutas upp två veckor senare.

En unik produkt, men också produktionsprocessen.

2 % av kostnaden för att skjuta upp en raket är bränslet.

Allt som skjuts upp ska återanvändas mest möjligt.

Vi fick känna på en Dragon-kapsel och rymddammet på den.

Och se produktionen och stationen för 3D-printing.

Och hela upplevelsen var så häftig.

Det kan vara svårt att förstå vad man gör som investerare.

Men där blev det så konkret.

Finns det några synergier mellan bolagen?

Måste man ha elbilar och raketer samtidigt?

Nej, skälet till den konstiga mixen är att Elon Musk–

–är en renässansmänniska som omdefinierar–

–två så olika industrier. Den enda synergin hittills–

–var marknadsföringstricket när han skjöt upp "spaceman".

Man kan följa omloppsbanan på nätet.

För batterierna finns synergier, förstås. Jag utgår från–

–att man vill förbättra produktionen av bilen–

–och även tillverka batterier.

Vilken är din syn på Gigafactory?

Grundtanken är att göra både batterier och bilar.

Allt så integrerat som möjligt.

Men eftersom Tesla nått sån framgång och ritat om kartan–

–för Volvo och Volkswagen–

–kommer allt fler batteritillverkare dyka upp.

Northvolt i Sverige är spännande.

De har lånat tanken om en stor fabrik, fast det blir två.

En ingenjörs-"hub" och en producerande fabrik i Sverige.

Experter diskuterar alltid:

Integration eller fokus på en sak?

Många olika projekt finns i Tyskland.

Men tyskar är inte som Elon Musk. De pratar inte–

–de är hemliga. Men "at the end of the day"–

–blir det nog billigast–

–att göra en vertikalt integrerad produkt.

Ser du fler smittoeffekter? Du nämnde Northvolt.

Inspirerar Musk svenska entreprenörer eller företag?

Finns det paralleller?

Han är duktig på att kommunicera. Han prackar inte på–

–kunderna prylar. Kunderna är hans community.

Tillbaka till Twitter. Skillnaden mellan Tesla och Volvo–

–är att Musk frågar kunderna på Twitter–

–vad som ska förbättras.

"Vindrutetorkarna har fel hastighet", svarar kunderna.

"Jag fixar det", svarar Musk.

Musk vill interagera med slutanvändarna om förbättringar.

När jag läser information från Tesla–

–eller nåt på Twitter från Musk–

–känns det som om de bryr sig om sina kunder–

–och att göra en bra produkt. Ett produktblad från Volvo–

–eller Volkswagen är ett PDF-dokument–

–från marknadsföringsenheten. Skillnaden är stor.

Många företag är på väg åt Musks håll.

Att inte försöka lura sina kunder till köp–

–utan att engagera kunderna och göra produkter de älskar.

Typiskt för många bolag.

Även i Sverige är det dit många företagare är på väg.

PG Gyllenhammar lyckades engagera många människor–

–som chef för Volvo. Jämförelsen med Musk haltar nog...

Slutligen solceller. Ännu ett affärsområde i framkant.

Varför är Elon Musk intresserad av solceller?

Han köpte Solarcity för att hans vision–

–är att omdefiniera energi och resande. Vi ska använda–

–hållbar energi. Har du en bil med ett stort batteri–

–och kanske har köpt ett batteri som du har i villan...

Du vill även ha en solcell på taket.

I stället för en fyrkantig, ful solcell–

–ska de göra snygga takplattor där solcellen inte syns.

Att bygga ett sånt tak ska inte bli mer än 30 % dyrare–

–än ett vanligt. Solarcity blir nog en tuff resa.

I dag träffade jag faktiskt en svensk kille–

–som beställt en sånt tak.

I Sverige blir han självförsörjande tio månader per år.

Det blir så attraktivt. Om jag köpte ett hus om fem år–

–skulle jag vilja ha solceller för att få egen energi.

Och kunna tanka min bil hemma.

Den tanken är attraktiv för slutkunden.

De delar den visionen.

Det är nog skälet till att göra det i ett bolag.

Musk har många andra projekt: att ta människor till Mars–

–för att vi inte ska utrotas av artificiell intelligens.

Det får vi tala om nästa gång du kommer. Tack.

Elon Musk är en legendarisk entreprenör som bland annat ligger bakom Tesla och Space X.

En som är en stor Elon Musk-fantast är Carl Armfelt, förvaltare på Swedbank Robur. I dagens Börslunch diskuterar han Musks storhet och brister med Gabriel Mellqvist.

Hur klarar renässansmänniskan Musk av att driva företag inom så skilda branscher som bilar, rymdfärder, solceller och eldkastare är frågor som ställs.

När det gäller Teslas aktie medger Carl Armfelt att den är svårbedömd. Avgörande för bolagets framtid är nu hur de lyckas med modellerna Tesla 3 och Tesla Y.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.9%
NASDAQ-100 -1.6%
NASDAQ Composite -1.3%

Vinnare & förlorare

Ericsson 17.5%
Telia Company 8.6%
Paradox Interactive 5.1%
Essity -3%
Evolution Gaming Group -3.2%
SSAB -3.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier