Aktietips inom skog, retail och lax

Är budet på Kappahl för snålt? I dag har vi storfrämmande för att reda ut den frågan.

Efter det ska vi laga en finansiell pyttipanna–

–där lax, skog och kanske lite elefant står för ingredienserna.

I dag är det fredag. Det här är EFN Börslunch.

Vi noterar att Nobinas rapport var i linje med förväntningarna.

Stockholmsbörsen öppnade upp 0,3 % i dag.

I dag ska vi prata om en hel del aktiecase.

Här är Fredrik Skoglund och Stephanie Göthman. – Kul att ha er här.

Framför allt har vi Johan Andersson här, vd för Mellby Gård. Vi ska prata Kappahl.

Ni har inte fått 90 % av aktierna ännu. Hur känns det?

Det var retligt när vi summerade det här och kom fram till att vi var på 88 %.

Det är 2 % från gränsen.

Det var en besvikelse, men det är därför vi har valt att förlänga acceptperioden.

Det är de möjligheterna ni har? Ni får inte höja budet och locka fler säljare?

Nej, vi får inte höja budet. Vi har sagt i budbrevet att det är detta pris som gäller.

Vi har valet att förlänga budet eller att lämna budet helt och hållet–

–eller den tredje möjligheten, att förvärva de accepter som har kommit in.

Det är en risk, för då riskerar man att inte komma över dessa 90 %.

Det är de alternativ vi har. Vi hoppas att vi är över 90 % efter 4 oktober.

–Ni vill avnotera Kappahl. –Vi vill avnotera Kappahl.

Det bolaget mår nog bäst utanför börsen, och vi har synergier med övrig verksamhet.

Vi har fler bolag i Mellby Gård som säljer kläder för sisådär 700 miljoner.

Vi tror att det finns synergieffekter däremellan.

Det snackas om detaljhandel, e-handel och alla strukturella utmaningar.

Finns det nån fördel där med att vara onoterad?

Därvidlag är det ingen stor skillnad. Branschen går igenom en omställning nu.

Det är jag den förste att erkänna.

Kappahl har ju också annonserat att ett antal butiker ska stängas.

Det kommer att vara ett ständigt arbete med kvadratmeterytorna.

Men jag tror att Kappahl är missförstått som bolag. Det finns mycket som vi gillar.

Därför har vi lagt det här budet.

De har varit bra på att utveckla varumärken och Newbie är den mest lysande stjärnan.

Vi ser en ökning utanför Norden och vi ser en ökning i deras egen e-handel.

Många av de kunderna använder sig av "click and collect".

Man kommer in till butiken för att hämta sina varor. Det minskar returhanteringen.

Vad säger du till dem som köpt Kappahl på 40 spänn och anser att budet är för lågt?

Det är jättetråkigt. Det är klart att det svider att realisera en förlust.

Tro mig, vi har också gått in högre i Kappahl än på den här nivån.

Om vi genomför affären, så inleder vi med att göra en stor nedskrivning.

Det är beklagligt, men det här är också vad det innebär att vara aktieägare på börsen.

Man får acceptera den volatilitet som finns.

När jag har tittat historiskt på Kappahl och sett svängningar på 15-60 kronor–

–så har det inte alltid hänt så mycket i bolaget då.

Det säger lite om volatiliteten i vissa aktier. Det kan vara svårt att begripa.

Fredrik gillar e-handel. – Vad tror du om Kappahls chanser?

Det är ett stort ansvar när ni väljer att plocka ut det.

Det är ju en väldigt utmanande miljö, där man måste klara av vissa omstruktureringar.

Det gör man nog bäst utanför börsen.

Boozt, som jag gillar, har börjat sälja Newbie ganska nyligen.

Det vore intressant att höra hur du ser framåt.

Distributörer kontra egen e-handel...

Jag tror definitivt att det finns varumärken inom Kappahl–

–som inte bör begränsas till Kappahls distributionsnät–

–utan som kan klara sig på egen hand också.

Du målar upp ett exempel där. Det vill jag gärna ser mer av.

Det är viktigt att säga att är aktiva ägare som varit inne i bolaget i nästan åtta år.

Det är först om vi lyckas med en avnotering som vi ska diskutera frågorna i detalj.

Det vore fel av mig här och nu–

–att diskutera allt för detaljerade eller strategiska överväganden.

Ett som väl inte är detaljerat... Jag pratade med er dåvarande vd 20 mars–

–om det program som skulle stärka resultatet med hundra miljoner.

Behåller ni den typen av strategier?

Absolut. Det är ett åtgärdsprogram som har kostat 43 miljoner.

Det ska generera besparingar om 100 miljoner för nästa tolvmånadersperiod.

Det står vi helt bakom. Det handlar om att se över vissa administrativa tjänster–

–och det handlar om att stänga ett 20-tal butiker.

Vi ser inget som tyder på att man inte borde kunna göra de besparingarna.

–Hur många har ni stängt? –Jag är osäker på hur många som stängts.

Jag tror inte att bolaget har kommunicerat hur den geografiska fördelningen ser ut.

Jag tror att flera av dem är i Sverige.

Vi har mycket på menyn och måste sätta punkt för Kappahl. Tack för att du kom hit.

–Tack. –Vi andra ska väl fortsätta med Boozt?

Ja, vi ska fortsätta på livstidsspåret. Vi ska prata om Boozt.

De har investerat i en ny stor logistikanläggning i Ängelholm.

–Du gillar Boozt. Gillar du investeringen? –Absolut.

De började i sitt automatiserade lager, vilket är viktigt...

Jag tror att det var 125 robotar först. Med denna investering blir det 500 robotar.

Kapaciteten för Boozt har då mer än tredubblats.

När de gör den investeringen, så visar det att de tror på stark tillväxt framåt.

–De behöver mer robotar och större lokaler. –Ja, absolut.

Det är det jag gillar med Boozt.

I allt från marknadsföring till logistik–

–så är de ett e-handelsbolag på riktigt.

Det är ingen "drop shipment". Från deras lager går det ut till slutkunden.

Jag tycker att det är ett bra case på grund av det.

Sen växer de 27 % och...

–Hur länge kommer de att kunna det? –Det kan de nog göra ganska länge till.

Kappahl är ju ett offer för det, kan man säga.

Det sker en migrering från fysiska butiker till online.

I dagsläget är det ungefär 15 % av klädhandeln i Norden–

–som är online. Om man tittar på flygindustrin och konsumentelektronik...

När andelen online var 15 % började det verkligen göra ont för den fysiska handeln.

Vi är tyvärr där nu, så jag förstår att Kappahl väljer att stänga butiker.

Många av kunderna flyttar till online.

Det är enklare att köpa kläder i soffan hemma. Du gör mer och mer i mobilen.

Du får det hemlevererat.

Boozt kommer nog att växa 20-25 % nästa år också.

–Men de har inte så bra marginaler. –Nej, det är ju det.

Det är bara - och det gillar jag - 10 % av aktierna som ägs av svenska investerare.

Vi i Sverige är ju väldigt lönsamhetsfokuserade.

Vi tycker att det är jobbigt med ett högt P/E-tal, eller ett högt ev/ebit.

Men 10 procentenheter av Boozts försäljning går till marknadsföring varje år.

Om de väljer att dra ner det lite, så kommer lönsamheten ganska snabbt fram.

Boozt ledning är tydliga. De ser tillväxt- takten. Det är nu man går över till online.

Då är det helt rätt att bara fokusera på tillväxt, egentligen.

Jag tycker att det här är ett jättebra case på lång sikt, och även på kort sikt.

Förra året var det ju så varmt, så då var Q3:an en katastrof.

I år har vädret varit mer varierande. Hösten har börjat komma.

Q3:an blir nog bättre, så det är nog även okej på kort sikt.

Stephanie, har du nån reflektion kring detta eller ska vi gå till skogsindustrin?

Vi kan väl köra lite skog när Skogis har pratat så varmt om detaljhandeln.

Det gör vi. Du ville ha med dig SCA och Stora Enso.

Stora Enso är roligt att prata om. De har fått en ny vd.

Vi ser fram emot att hon ska lyfta på en del stenar–

–och få ordning på saker och ting.

Framför allt ska hon tydliggöra skogsinnehavet–

–och lägga det i en egen division och särredovisa det.

Caset med skog är att få fram de eventuella övervärdena–

–som förmodligen finns. Det har man sett på de senaste skogstransaktionerna.

Det har varit ganska höga multiplar och hög värdering.

Det finns mycket värden i just skogstillgångar–

–både i Stora Enso och SCA. Det är en bra uppsida.

Tillgången värderas ganska högt just nu.

Den har en avkastning i den här lågräntemiljön som råder–

–med negativ ränta.

Finns det nåt som ger en yield så dras mycket kapital dit.

Dels är skogstillgångarna intressanta–

–dels har SCA under tre års tid investerat i Östrand–

–som det nu blir bra tajming på i och med att massapriserna bottnar i Kina.

Kina brukar vara ledande för de europeiska massapriserna.

Så det är en bra tajming på den investeringen.

Stora Enso har också massor av olika incitament.

De får till förnyelsebar paketering osv.

Det kommer fram en rad olika klimatsmarta alternativ ur det här.

Dessutom ska Stora Enso öka avverkningsgraden i skogen.

Det innebär att skogen som helhet binder mer koldioxid.

Skogen binder mer koldioxid när den är ung och växer.

Ju bättre man vårdar och tar hand om skogen–

–desto större effekt på klimatet.

Martin sa att många utländska investerare missar det.

Det räknas inte in i ESG-skalan.

Tror du att fler utländska investerare letar sig in i den här typen av bolag?

Det här är ju nånting som verkligen är på tapeten.

Ju mer hållbarhetstänk man har och ju mer man är för klimatet–

–desto större fokus får man.

Det har synts på uppvärderingen som gjorts på alla miljövänliga bolag.

Jag tror bara att det har börjat.

Vill man vara med på den trenden är det just i skogsbolagen...

...och då framför allt SCA och Stora Enso som man kan gå in.

Jag fick skäll av Stephanie före programmet. Vi hade en graf över skogsbolag–

–Stora Enso, SCA och så slängde jag in Billerud–

–aktuella med invigning av ny anläggning. Men de har inte kvar nån skog.

Där är inte mycket skog kvar.

Vill man åt skogstillgångar ska man ha SCA och Stora Enso.

Det passar bra på en klimatfredag. Vad säger du om skogen?

Hållbarhet är superviktigt.

Tittar man på den negativa räntan... När Billerud sålde sin del–

–köpte AMF på hög värdering.

Det är ett alternativ mot att äga obligationer eller fastigheter.

Det blir sannolikt fler såna transaktioner kanske redan i höst.

Att andra pensionsförvaltare köper skog som ett alternativ till obligationer.

Vi ska prata fler transaktioner och två bolag som har gjort förvärv nyligen.

Vi börjar med Sinch som har köpt ett franskt bolag.

MyElefant. Det var det som var elefanten i rummet.

Vad gör de?

Elefanten vidarekopplar sms–

–till en specialanpassad hemsida.

Jag har visat er tidigare att jag har 45 000 olästa e-mejl och 0 olästa sms.

95 % av alla läser sina sms inom tre minuter.

Den kanalen blir otroligt viktig i framtiden.

Vi kommer inte att ha mejl, utan sms.

På sikt får man appar levererade in i sms-fönstret.

Meddelande-apparna blir mer och mer avancerade.

Då blir Sinch en supervinnare.

MyElefant... Om Handelsbanken skickar ett sms till sina kunder–

–klickar man på det och kommer in på en specialanpassad hemsida.

Då kan man kombinera nåbarheten att 95 % svarar inom tre minuter–

–med att kunden kommer in på hemsidan.

–Är det den största triggern i caset? –Nej.

Förvärvet gjorde de för att ta den här tekniken...

Sinch har en jättestor kund. De kommer att skala upp förvärvet med sina kunder.

För ett par år sen förvärvade de Vehicle som nu har växt med 150 % per år.

Jag tror att MyElefant också får en otrolig tillväxt inom Sinch.

Den största delen av Sinch-caset är–

–att de har skrivit avtal med åtta av världens tio största it-bolag.

Vi snackar Apple, Google, Microsoft...

De blev kunder i slutet av 2017 eller tidigare–

–och har skruvat in sina system 2018.

Sinch är det enda caset i Sverige som man kan köpa–

–om man vill ta rygg på de globala it-jättarna–

–och på en ökad användning av sms–

–mellan konsumenter men framför allt från företag till konsument.

Jättespännande. Sinch är gamla CLX för tydlighetens skull.

Det är inte bara inom teknik man göra affärer.

I Norges laxvatten har det gjorts flera stora affärer.

Norway Royal Salmon sålde tillgångar i södra Norge–

–till Tombre Fiskeanlegg. Men vi ska snacka om Färöarna och Bakkafrost. Vad har de gjort?

Bakkafrost köpte Scottish Salmon.

Bakkafrost finns på Färöarna–

–och representerar kvalitetslax.

Det är ett kvalitetsbolag som har hela värdekedjan.

De gör även fiskmaten.

Det är ett riktigt kvalitetsbolag.

Scottish Salmon finns bara i Skotland.

Det ger Bakkafrost tillgång till mer fiskevatten.

De kan också bidra med sin "best practice" vad det gäller att få till kvalitetsfisken.

Scottish har haft lite problem med sin smolt, alltså bebisfiskarna.

De har inte blivit tillräckligt stora. Här har man mycket att bidra med–

–vad det gäller kunskap och material.

Det är en jättepositiv affär för Bakkafrost.

Det behövs lite konsolidering i branschen. Jag tror att det är jättepositivt.

Geografiskt är det fantastiskt. Färöarna på topp–

–sen får man in Hebriderna och Skottland.

Det finns bra transportmöjligheter.

Och lax är godare än kyckling, eller hur?

Jag gillar kyckling. Lax är också gott.

Det finns inte omega 3 i kyckling.

Köper du hellre Scandi Standard än Bakkafrost?

Ja. Vi får bara investera i Sverige.

Då blir det inte mycket lax.

Du ville snacka Peab också. Kan man få ett Peab-kondensat?

Peab är mycket mer fastigheter än vad aktiemarknaden tror.

Peab börjar efterlikna Skanska.

De har en jättestark balansräkning och behåller sina kontor.

De har nästan 9 miljarder i kontorsfastigheter.

När fastighetsbolagen går upp är det förvånande att Peab inte följer med.

Det har blivit ett helt annat bolag under de senaste sex-sju åren.

Peab är ett bra case om man vill ta rygg på en bra ränta.

Då så... Vilka kommer på måndag?

Henrik Söderberg och Oskar Ekman. Då blir det fler aktiecase.

Då blir det mer pyttipanna och fler småbolag.

Tyvärr är det helg, men vi är tillbaka på måndag 11.45. Ha det gott!

Löningsfredag – full fart.

Förvaltarna Stephanie Göthman från Skandia och Fredrik Skoglund från Länsförsäkringar bjuder på aktiecase och Mellby Gårds vd kommenterar att bolagets bud på Kappahl ännu inte accepterats av 90 % av ägarna.

Programledare: Gabriel Mellqvist och Matilda Karlsson

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ 100 0.8%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Intrum Justitia 15%
Bure 2.5%
Klövern 2.4%
Arjo -1.9%
Swedish Match -2.1%
Getinge -2.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Direkt toppnyheter

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.