Två väldigt vältrimmade bolag

Välkomna till EFN Börslunch måndag 27 maj.

Stockholmsbörsen är upp runt 0,17 %.

Danska börsen är något ner under morgonen.

Danska ISS faller 5 %-

-efter ett förlorat kontakt med Novartis.

Intrum tycks ha sparkat sin finanschef-

-och Finland tycks ha vunnit hockey–VM...

Morgonmötet på Ålandsbanken...

Klackarna i taket. Oj, oj, oj...

Välkomna Niklas Wellfelt och Anette Dahlberg.

EU–valet tycks inte haft nån effekt på marknaden.

Nej, det var lugnt.

Allmänpolitiskt intressant, men det landade-

-ungefär som förväntat.

Inget stort genomslag på marknaden.

Det ser inte ut så för valutor, räntor och aktier.

Vidare till dagens stora affär: Fiat Chrysler och Renault-

-ska gå samman. Eufori på Milanobörsen.

Även Renault rusade starkt i öppningen.

Vad ska man säga om den affären?

Kursgrafen säger mycket.

De senaste två åren-

-har bilaktiernas utveckling varit sorglig.

Renault är en stor kund till Autoliv.

Bolaget står för 15 % av Autolivs försäljning.

Och Fiat Chrysler står för 8 %.

I bästa fall blir favoritkunden dubbelt så stor.

Enligt en optimist kan det gynna Autoliv.

Är du optimist?

Ja, men den sektorn har varit svår länge.

De månatliga PMI–indikatorerna ser allt mer bedrövliga ut-

-sen förra sommaren. Epicentrum har varit bilindustrin.

En tuff miljö. Som ni var inne på...

Förbränningsmotorer, vart är vi på väg-

-med självkörande bilar, elmotorer...?

Konsolidering, kostnadsbesparingar, hitta färdriktning...

Svårnavigerat.

Lite avvaktande i bilindustrin?

Jag håller med Anette. Jämför Autoliv med guldgrävarna-

-på USA:s västkust en gång i tiden...

De som sålde spadar och hinkar till guldgrävarna-

-blev rika. Får Autoliv en bra och stadig kundbas-

-även om det är turbulent bland kunderna...

Men pessimisten säger: Färre, stora kunder-

-får en starkare förhandlingsposition.

Europapolitiken fick genomslag även i den här frågan.

En italiensk politiker klagade på-

-att Italiens ägarandel i Fiat var mindre-

-än Frankrikes i Renault. Politiskt spel även på börsen...

Vidare till verkstad. Svaga PMI–siffror kom förra veckan.

Ska man oroas över cykliska aktier?

Starten på året var extremt stark.

Verkstadsaktierna har haft enorma uppgångar.

På sistone har en viss korrigering skett.

Det är lätt att oroas av handelskriget, brexit-

-nedåtgående PMI...

Jag är optimist, men man ska nog vara lite försiktig.

Jag lyfter alltid fram att Volvo och Sandvik-

-är lågt värderade, men inför sommaren-

-ska man nog vara försiktig.

PMI–indikatorerna kom ju förra veckan.

Jag hoppades att de preliminära majsiffrorna-

-tydligare skulle indikera att det bottnade ur-

-så att man kunde ta avstamp mot nåt lite piggare...

Men det fortsätter verka svagt på marginalen.

Först i slutet av juni kommer nya siffror-

-då kan vi nästan lika gärna vänta på Q2:orna-

-innan vi kan syna konjunkturen.

I våras föddes optimism ur de gröna skotten i Kina.

PMI verkade kunna vända där.

Men det var kanske tillfälligt.

Mycket av svagheten i PMI-

-som syntes tillsammans med kursgrafen-

-är bilrelaterat i Europa.

Tysk tillverkningsindustri.

Tyskland brukar vara Europas lokomotiv-

-så när det hackar där blir man orolig.

Men tittar man exempelvis på BNP–statistik-

-och viss annan statistik, ser det spänstigare ut än PMI.

Och bolagens rapporter från Q4 och Q1 var rätt bra.

Bolagsledningarna känner inte igen sig-

-i de svaga PMI–siffrorna. Ett glapp mellan siffrorna-

-och vad bolagen ser.

Men man önskar att glappet kunde stänga-

-nu när PMI–siffrorna ser piggare ut.

Signalerna från bolagen om det uteblivna handelsavtalet-

-indikerar ändå en viss försiktighet.

Vad ska man göra med aktierna i Sandvik och Volvo?

Ni varken säljer eller köper dem? Avvaktar ni?

De har ju blivit billigare.

Sandvik hade kapitalmarknadsdag-

-och kom med nya finansiella mål, visserligen i linje-

-med marknadens förväntningar...

Bolaget känns vältrimmat. Bra ledning och mål.

Och under ett antal kvartal har Sandvik visat-

-att riktningen är rätt.

Volvo, rätt likt... Bra ledning, bra kontroll...

Och i Volvo är det ännu tydligare att värderingen är låg.

Förväntansbilden i prissättningen av aktien är återhållen.

Volvo känns...

...för billig att motstå?

Absolut. Jag säljer inte heller Sandvik.

Jag tror att vi nått ut med budskapet om värderingarna.

Dometic har kapitalmarknadsdag i morgon.

Förväntningarna är höga nu.

Ja, det blir kul med kapitalmarknadsdagen.

Precis som Sandvik förväntas Dometic-

-revidera de finansiella målen.

Marginalmålet är 15 i dag och de förväntas höja det-

-till 16-17. Tillväxten är 5 % organiskt-

-och 5 % förvärv. Den fantastiska vd:n Juan Vargues...

"The Juan and only"...

...från Assa Abloy. Han är superbra på förvärv-

-han har den kulturen med sig.

Jättespännande. En cyklisk aktie, förstås-

-men vi tittar på resan de ska göra-

-från det lilla bolaget till det större.

Oron i bilindustrin...

Husbilar och kylskåp, klarar de sig?

I kvartalen har de haft tuffa siffror-

-men de har ändå hållit lönsamheten.

Så de har klarat sig bra med tanke på förutsättningarna.

Även nästa kvartal blir det tuffa siffror.

Men längre in på året blir jämförelsesiffrorna lättare.

Och de flesta som gillar Dometic-

-ser bolagets utveckling.

Kursen har stigit, men förväntningar-

-i termer av p/e–tal är återhållna.

Ja, p/e 11, tror jag.

Åtminstone om bolaget närmar sig tillväxtmålen.

Då är det rejält billigt. Och jämförelsetalen-

-borde bli lättare, är lättare...

Och marknaden börjar stabiliseras.

Var tror ni att de förvärvar? Fortsatt i USA?

Eller vill de minska beroendet av den marknaden?

Lönsamheten och marginalerna är bra i husbilar-

-och båtar. Där vill de väl vara kvar-

-och USA är en stor marknad.

En ekonomi som växer stadigt, konsumenterna är starka...

De vill bredda sig-

-för att bli mindre beroende av RV–marknaden.

Men så beroende är de inte av den-

-eller åtminstone inte av USA:s, som det ibland känns-

-när det talas om aktien.

Är RV husbilar och båtar?

Ja, husbils...

Beroendet är mindre och bolaget är på rätt väg.

Absolut. Det ska bli spännande i morgon.

Han brukar kunna snacka upp kurser.

Men flera varningslampor lyser.

Avkastningskurvan ligger åter under nollan.

Är du rädd, Niklas?

Jag borde nog vara det.

Och kanske är jag det.

Vi får gå tillbaka till året före finanskrisen-

-runt jul 2006, då var det en inverterad...

Figuren visar en avkastningskurva som är "framputtad"-

-tolv månader. Den första inverteringen-

-av avkastningskurvan inför finanskrisen var ett år-

-före recessionen. Sen dess har vi inte haft-

-den här varningslampan. Under de senaste åren-

-har jag tjatat om-

-att det jag lägger störst vikt vid i konjunkturanalysen-

-är räntemarknadens avkastningskurva.

Den blinkar orangerött nu. Var inte förvånade-

-om vi andra kvartalet 2020 i USA-

-får svagare tillväxt, kanske recession.

Varningslampan gör mig nervös-

-men det krävs att hushållen i USA-

-också blir nervösa innan vi ser framför oss-

-kraftigt fallande efterfrågan.

Anette, lyssnar du på de här varningsklockorna?

Ja, absolut.

Jag tittar mest på bolag-

-men det här är en varningssignal.

Vi som har varit med länge vet det.

Över tid blir man expert...

Det var trist, men den här gången är det annorlunda-

-av olika skäl. Man ser avkastningskurvan "flacka"-

-eller invertera fler gånger än när det blir recession.

I december gick den under nollan, men då hände inget.

Det påverkar sentimentet kortsiktigt-

-för att folk sitter på nålar när det sker.

Men signalen kommer tidigt. Först om nåt år-

-sker dikeskörningen. Vi har några kvartal på oss.

I december räddades vi av Feds helomvändning.

Vi fokuserade inte längre så mycket på...

Fed talade om att göra tre höjningar i år-

-av de korta räntorna, putta upp den korta änden-

-av räntekurvan. Risken för invertering hade ökat...

Fed räddade oss förra gången.

Kan USA:s och Tysklands konsumenter hjälpa oss nu?

Ja, åtminstone är det argumentet tungt-

-för att utvecklingen inte måste bli svag framöver.

USA:s BNP, det samlade värdet av produktionen-

-under ett år... 70 % består av privat konsumtion.

70 % av BNP är privat konsumtion.

Hushållen känner sig lika konfidenta-

-som långt före finanskrisen. Låg arbetslöshet-

-låga räntor, bra lönetillväxt...

Det väger tyngre för hushållen än börsens svängningar-

-det senaste året.

Grafen visar hushåll i Tyskland och USA.

Det grå, skuggade fältet är finanskrisen.

Nivåerna är betydligt högre nu än de högsta då.

Jag gissar att kurvorna måste borra ner sig rejält-

-innan vi ser framför oss en recession.

Hushållen verkar stabila.

Nästa graf är också optimistisk. En tillväxtgraf.

Global BNP, tror jag.

Ja, de gröna staplarna är historiska utfall-

-fram till i dag. De grå staplarna är IMF:s prognos-

-för kommande år. Anmärkningsvärt är...

En enorm dipp kom i samband med finanskrisen-

-sen studsade det upp. Men sen det lugnade sig-

-från 2013 och de senaste fem, sex åren-

-har tillväxten varit stabil och rätt hög.

Ändå har vi varit oroliga i Börslunch...

Den har varit stabil.

Stämmer prognosen, att tillväxten blir stabil-

-och hyggligt hög, tillsammans med låga räntor-

-under överskådlig framtid, gynnar det aktiemarknaden.

Det gäller att hålla i och orka bära risk.

Alternativen till avkastning från aktiemarknaden-

-är inte gynnsamma.

Vi är fast med "TINA".

Allt ser bra ut, vi oroar oss-

-för ett spöke som inte finns.

Rätt mycket ser obehagligt ut.

Mycket statistik är svagare än vi hoppats.

Tyskland ser tufft ut, förutom konsumenterna. Även Kina.

Handelskrig, brexit...

Rätt mycket oroar. Men de svenska bolagen-

-är förberedda för en nedgång.

Både Sandvik och Volvo verkar önska en nedgång-

-för att få visa hur duktiga de är.

Även vi investerare är generellt rätt försiktiga.

Hösten skulle kunna bli rätt bra:

Inga alternativ finns och bolagen är väl förberedda.

När börsen stiger starkt tre till fem dagar-

-gör det ondare för investerarna än vid pyspunka...

Folk tar inte fullt ut risk i aktiemarknaden.

Har inte övervikt.

Nu måste vi avsluta Börslunch.

Men vi är tillbaka i morgon med gästerna Johan Stein-

-och Angelica Hansson. Häng med oss då. Tack.

I dagens Börslunch pratas det bland annat verkstad, PMI, avkastningskurvor, recession och Tina. För analysen står Anette Dahlberg från Länsförsäkringar och Niklas Wellfelt från Ålandsbanken.

Aktier som analyseras är Volvo, Sandvik och Dometic. Dessutom snackas det Fiat-Chrysler och Renault som vill slå ihop sina verksamheter.

Programledare: Matilda Karlsson och Gabriel Mellqvist

  • Makromorgon0:08

    Makromorgon

    Morgonens makroanalys med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén och EFN:s Matilda Karlsson.

  • Därför väljer Bornold Volvo före Traton16:05

    Därför väljer Bornold Volvo före Traton

    Kappahls svaga rapport, Tratons (dvs Scanias) börsnotering och Beyond Meat. Det är några av ämnena som Johanna Kull från Avanza och Joakim Bornold från Söderberg & Partners avhandlar i dagens Börslunch.

  • Marknaden letar sänkningssignaler2:56

    Marknaden letar sänkningssignaler

    Mindre duvaktiga toner från Federal Reserve. Marknaden har fullt fokus på helgens G20-möte. Riksbanken minskar antalet möten. Morgonens makroanalys med Kiran Sakaria och Matilda Karlsson.

  • Bolagen som borde ha en grön premie17:44

    Bolagen som borde ha en grön premie

    Börslunch andra sommarspecial gästas av Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB. Stora Enso, Alfa Laval, Nibe, Vestas och Swedish Match är några av de bolag som analyseras.

  • Faktorerna som talar för Kinnevik17:02

    Faktorerna som talar för Kinnevik

    Börslunch första sommarspecial fokuserar på Kinnevik. Stefan Wård, analyschef på Pareto, reder bland annat ut vad som egentligen hände när investmentbolaget först ville sälja Millicom men sen ändrade sig.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.2%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

Lundin Petroleum 3.3%
Evolution Gaming Group 2.3%
Nordea 2.3%
ÅF -2.4%
Indutrade -2.5%
Bravida Holding -2.9%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier