Därför väljer Bornold Volvo före Traton

Det är onsdagen den 26 juni och Börslunch – Sommar.

Stockholmsbörsen vände precis upp till plus.

Det står klart att budet på Oriflame accepteras.

Resten av aktierna tvångsinlöses och bolaget avnoteras.

–Albin, hur går det för Kappahl? –Kappahl släppte en svag rapport i dag.

Vi ska kika på en tabell över det.

Rörelsemarginalen elimineras mer eller mindre.

Det hänger ihop med att hela retailsektorn har haft det tufft.

Jocke Bornold och Johanna Kull, vad ska vi säga om rapporten?

Det tufft, förstås. Stenhårt.

Det är tufft att jobba i den här branschen.

Det är också tufft att jobba med den här kronan.

–Inköp i dollar? –Mycket är ju det och försäljning i kronor.

Hela branschen pressas av det framför allt dem med svensk hemmamarknad.

Det är svårt att vara lyckosam när e-handeln inte är större.

Den växer, men är bara 5-6 % av försäljningen.

Den måste ta fart.

–Håller du med, Johanna? –Verkligen.

Att e-handeln lyfter till över 6 % från 5,6 %–

–säger lite om den totala försäljningen snarare än om e-handelns frammarsch.

Det är tufft för deras huvudgrupp – damkonfektion.

Det är där de inte har träffat rätt.

De pratar gärna om att barnkläder växer och att det går bra i Polen och England.

Men det är 5-6 % av hela Kappahl. Så det är klart att de har det tufft.

Försäljningen i jämförbara butiker minskade med nästan 6 %.

Det är en tuff bransch. De har inte riktigt hittat rätt.

Dessutom ökade varulagret ganska kraftigt.

Det har blivit en standard hos klädbolagen att skriva:

"Visserligen ökade varulagret, men vi har en bättre sammansättning nu."

Det skriver HM i nästan varje rapport och nu också Kappahl.

Det är en bra sammansättning på lagret, men...

HM rapporterar i morgon. Skriver de det även i den rapporten?

Risken finns. Varulagret har sakta men säkert tickat upp–

–med friskrivningen att sammansättningen är bra. Det är sommarkläder.

Sommarkläderna ska väl vara utsålda snart.

De ska väl inte ligga i lager nu. Nu börjar man kika på höstkollektionerna.

Vad tror du om morgondagens HM-rapport, Jocke?

Lagret växer nog lite. Det hör till.

Det är också så att HM fortfarande växer.

Där växer e-handeln ganska kraftigt. Det kanske också bygger lager.

Det tror jag. Men annars hoppas man på positiva siffror.

Vi vet att försäljningen var bra. Hoppas att marginalen var bra.

–RNB rapporterar också... –Brothers, Polarn o pyret...

WESC flaggade för att pengarna börjar sina.

Vi har länge pratat om att det är tungt i den här branschen.

Hur länge ska det vara tungt innan det vänder?

Det kommer att vara ganska tufft för klädbranschen fortsättningsvis.

Alla säger att de ska förhandla om hyreskontrakt och stänga butiker.

Det är svårt att stänga butiker. Kontrakten löper ofta på flera år.

Ett litet onoterat bolag kan hota med konkurs.

Det kan knappast en stor kedja göra.

Då ska man försöka förhandla ner hyreskontrakten–

–vilket är lättare sagt än gjort.

Ibland glömmer man bort när det gäller konfektionsbranschen att...

Vi pratar mycket om e-handeln och att det krävs omställning.

Vi har förändrat vårt konsumentbeteende.

Om man drar ut det här på tio års sikt kommer vi att prata om–

–klädindustrins påverkan på miljön.

Flygbolagen har det tufft och vi pratar om flygskam.

Klädindustrin står för mer utsläpp än flyget och sjöfarten tillsammans.

Vi kommer inte att sluta köpa kläder–

–men det blir tydligt vilka som har ett seriöst hållbarhetsarbete.

Det blir en utmaning som kommer men som ännu inte är inprisad.

Fler utmaningar för klädbolagen.

Vi ska gå över till nåt betydligt tyngre.

Volkswagens lastbilsbolag Traton där Scania ingår noteras på fredag–

–på både Stockholms- och Frankfurtbörsen.

Det har varit delade meningar om huruvida man ska teckna.

Jag tycker inte det. På frågan: Teckna eller inte teckna Traton–

–säger jag köp Volvo. Det är svaret.

Man får nånting mycket bättre hos Volvo för mindre pengar.

Värderingen känns lite hög. Men det är ett bra bolag.

Volvos värdering är jättelåg. Kan man jämföra med den?

Det kanske den ska vara till viss del.

Nu är det toppen på konjunkturen. Det är extremt konjunkturkänsligt.

Lastvagnsmarknaden har varit glödhet ganska länge.

Man ska förvänta sig att den lugnar ner sig.

Därför ska P/E-tal och så vidare vara ganska låga.

När jag började med aktier för en sex-sju år sen sa alla:

"Köp Scania och välj bort Volvo. Volvo är ett mycket sämre bolag."

Då var Scania dyrare än Volvo. Vad är det som har förändrats?

Är det MAN som sitter ihop med Scania som gör att du väljer Volvo?

Scania och Volvo är världens bästa lastbilstillverkare.

Ingen tvekan om det. De är brutala. De är riktigt bra.

Volvo har gjort mycket av den resan de skulle göra under de senaste tio åren.

Det har varit en tuff resa att hitta alla synergier i koncernen–

–efter att ha köpt Mack, Renault... Det var supertufft.

Det gillade man inte riktigt.

Nu har Volvo gjort den resan och fått upp sina marginaler.

Scania pratar om att göra den här resan tillsammans med MAN.

Jag tror att man överskattar synergieffekterna. Det pratas om det.

Di skrev om det i dag.

Tittar vi på caset Volvo så tog det mycket längre tid än man trodde från början.

Börsvärdet blir 170 miljarder kronor beroende på var teckningskursen hamnar.

Den är så här bred.

Vi tog ett lite snitt. Trots det kommer de inte med i OMXS30.

Är det för att större delen noteras i Frankfurt?

Ja. Tyskt bolag noterat även i Frankfurt.

Då blir det där som vikten räknas in.

Den delen av bolaget som räknas in i ett eventuellt svenskt index–

–är det som är registrerat i Sverige.

Det kommer nog inte in i OMXS30.

Det är de mest omsatta. Det skulle krävas mycket omsättning för att komma in där.

Så det är inte storleken på bolaget. En del har tittat lite fel på det.

Ett jättebolag, det måste ta stor plats i index...

Finns det nån uppsida med att köpa aktier i Scania?

–Ja, för det är ett väldigt fint bolag. –Traton, förlåt.

Alla fokuserar på Scania. Om vi tittar på MAN så pekas det ofta ut som dåligt.

MAN är i en annan del av branschen.

Scania och Volvo är premium. Det är mycket hantverk och finlir.

MAN är mycket massmarknad. Dumpa priser.

Är det lastbilsbranschens Skoda?

Det är inget fel med Skoda. Skoda är schysst, men det är inte Audi–

–vilket Scania är.

MAN kommer nog aldrig upp i de marginalerna.

–Johanna, har du nån syn på...? –För att kroka an till synergieffekterna...

Finns de tar det tid att få fram dem och synliggöra värdena av det.

Det kanske ett pensionsbolag gör som investerar i det–

–men kanske inte en privatperson.

Då kanske man har en mer kortsiktig horisont.

Jag är lite skeptisk. Det är ganska sent i konjunkturcykeln.

Konjunkturen mattas av även om den lyfts av duvaktiga centralbanker.

Om det är läge att köpa nåt så pass cykliskt som lastbilar...?

Hur står sig Traton i handelskonflikten?

–Ja, det... –Enkel fråga.

Svaret på det är: Jag vet inte.

Jag vet inte heller hur Volvo ska klara sig.

Det är så svårt att veta vart det tar vägen.

Skönt att noteras dagen före toppmötet på lördag.

Det är svårt att säga, men det är klart–

–att de har sin bas i Europa.

Där tillverkar man och säljer.

Även om man finns på andra ställen så är Europa basen för Traton.

Då blir det istället frågetecken kring Europas konjunktur–

–som vi har prata ganska länge om.

Vi lämnar det så länge, så får vi se hur det faller ut på fredag.

Från en avvaktande konjunktur till en börsraket.

Vi går från bilar till burgare.

Det är Beyond Meat, så det är inte kött vi pratar om.

Det här har hajpats jättemycket.

Det har varit hajpat sen de kom in på New York-börsen i maj.

–Det vegetariska köttet. –Köttfria köttet.

–Hos Avanza har intresset varit stort. –Du sa ju att det varit hajpat jättelänge.

Det har inte varit noterat jättelänge, men det har pratats om det.

Det är en av de mest handlade utländska aktierna hos Avanza den här månaden.

Det mycket på grund av den fantastiska kursutvecklingen.

Den var upp över 600 % över noteringskursen för nån vecka sen.

Nu har alla analytiker ändrat sina riktkurser och analyser.

Då har de tappat lite, men kursuppgången är fortfarande enorm.

Det säger nåt om potentialen för den här typen av bolag.

Även om marknaden inte är jättestor i dag–

–så är det en marknad som växer otroligt mycket.

Det finns estimat om att det köttfria köttet–

–ska ta en tiondel av hela världens köttmarknad inom tio år.

–Det är långa prognoser, men... –Svårt att värdera ett sånt bolag.

Väldigt svårt.

Price to sales är 38 gånger. De handlas 38 gånger sales.

Det är en väldigt mastig värdering. Det finns inget fundamentalt som säger–

–att det ska upp så mycket närtid. Men det rider på en intressant trend.

Det har poppat upp fler och fler konkurrenter.

Bolag som Nestlé och andra jättar låter inte det här tåget gå.

Det kommer nya produkter varje dag.

Det är väldigt intressant att se hur många av kunderna som tittar på det.

Det här bolaget lockar många andra aktiesparare också–

–som kanske inte annars skulle ha handlat aktier–

–men som tycker att det är kul grej att investera i.

Lite så kan det vara.

Det är helt olika produkter men man kan göra en liknelse–

–med förra året när cannabisbolagen var väldigt hajpade.

Då handlade det mycket om hur stor marknaden kunde bli.

Det är nånstans det man handlar på. Det är en ganska liten marknad i dag–

–men vad är den totala adresserbara marknaden?

Det finns många delade meningar om cannabisbolagen.

I dag är det legaliserat i elva stater.

Ska hela USA legalisera? Vad händer i Europa?

De som tror att alla ska legalisera ser en jättepotential.

Samma sak här. De som tror att ännu fler går från kött till köttfria alternativ–

–ser en väldigt stor marknad.

Upp 600 % sen noteringen.

EV/sales 38... Är det bara jag som får 00-vibbar?

Kollar man på bilden. Vi hade den bakom oss.

Är den lika god som den ser ut, då är det här bolaget billigt.

Då är det bara att köpa.

–Jag har inte smakat, så jag vet inte. –Den är förvånansvärt god.

De riktar inte bara in sig på vegetarianer och veganer utan också på flexitarianer.

De har det i köttdisken för att det ska finnas en större variation.

Vi kan väl titta på bilden med utländska aktier som handlas på Avanza.

Vi pratade om det tidigare. Är det många som dipköper Danske Bank?

Ja, det senaste ett och halvt åren.

I utförslöpan har det varit konstanta dipköp.

–Småspararna ger sig inte? –Nej.

Man tror väl att det ska hämta sig. Vi ser detsamma i Swedbank.

Det har gjorts väldigt stora köp sen i februari.

Det är en utförslöpa där.

Är det nån av de här som förvånar dig, Jocke?

Nej... Jo, Tesla undrar man ju om de köper eller säljer.

Det framgick inte. Det är alltid intressant med Tesla.

Det är ett väldigt spännande bolag.

Många av de här bolagen har en fanclub.

Är man för tidig på bollen i bankerna?

Jag tycker inte det. Är man beredd att ta risken att det kan ta tid–

–och att det kan komma mer, så tycker jag Swedbank framför allt–

–är intressant och köpvärd.

Det behöver inte vara för tidigt, men stormen kanske inte har blåst över än.

Det kan ta tid. Som sagt Danske har man dipköpt i ett och halvt års tid.

Tack så mycket för att ni gästade oss i dag.

Börslunch är slut. Det var väl härligt med en liten sommaruppdatering.

En gammal klyscha: Det går fort när man har roligt.

I morgon är vi tillbaka och gästas då av Johanna Högfeldt från Swedbank.

–Tack så mycket. –Tack snälla.

Kappahls svaga rapport, Tratons (dvs Scanias) börsnotering och Beyond Meat. Det är några av ämnena som Johanna Kull från Avanza och Joakim Bornold från Söderberg & Partners avhandlar i dagens Börslunch.

Programledare: Matilda Karlsson och Albin Kjellberg

  • Varför vill Ingves undvika ny minusränta?7:45

    Varför vill Ingves undvika ny minusränta?

    Dagens tyngsta händelser inom räntor, valutor, börser, råvaror och makroekonomi i skuggan av coronaviruset sammanfattas av Kiran Sakaria, strateg på Handelsbanken och EFN:s Albin Kjellberg.

  • Armfelts senaste köptips inom gaming23:09

    Armfelts senaste köptips inom gaming

    När miljontals människor världen över sitter isolerade i sina hem kan gamingbolagen räkna med ökat spelande. Men vilka bolag ska man egentligen äga? Det svarar Carl Armfelt från Tin Fonder på.

  • Trump eldade på oljepriset7:26

    Trump eldade på oljepriset

    Oljan rusade på USA:s president Trumps uttalande om att Opec och Ryssland snart är överens om en produktionssänkning. Priset föll senare tillbaka efter att Ryssland dementerat uppgifterna.

Börsindex

OMX Stockholm 30 4%
NASDAQ-100 7.4%
NASDAQ Composite 7.3%

Vinnare & förlorare

Sinch 11.5%
Trelleborg 11%
Hennes & Mauritz 10.5%
AAK -1.3%
Telia Company -1.6%
Sagax -1.8%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Dramatisk utveckling väntar USA6:29

    Dramatisk utveckling väntar USA

    Inköpscheferna i Kina är hoppfulla men omvärlden fortsätter bromsa in. I USA sprids coronaviruset allt snabbare. Det senaste om vad som händer på marknaderna med Handelsbankens Kiran Sakaria.

  • Dyrt att missa de stora uppgångarna21:24

    Dyrt att missa de stora uppgångarna

    Börsen har återhämtat sig något de senaste dagarna men världsekonomin tyngs fortfarande av coronaviruset. Jonas Thulin från Erik Penser Bank söker ljusglimtarna med hjälp av hårda data i EFN Marknad.