Strategin som slår köp och behåll

Välkomna till EFN Börslunch. Det är fredagen den 25 oktober.

Rapporterna rullar in. Dem ska vi så klart prata om, så häng med.

Vi säger välkommen till Nils-Erik Lundgren. – Välkommen.

–Lars-Erik. –Var kom Nils-Erik ifrån?

–Det är den gamla Nordea-ekonomen. –Välkommen, Mattias Eriksson.

Framför allt säger jag välkommen till Essitys vd, Magnus Groth.

Ni kommer med en rapport som marknaden verkar gilla.

Ni slår förväntningarna på många punkter.

Ni toppar vinnarlistan på stora bolag. Vad är det som marknaden gillar, tror du?

Det är en väldigt stark rapport totalt sett. Tillväxten är nästan 6 %.

Sen är det en kraftig marginalförstärkning.

Den kommer genom de åtgärder vi vidtagit sen vi splittades från SCA för 2-3 år sen.

I det här kvartalet har vi dessutom hjälp av lägre råvarukostnader.

Det ger sammantaget den här fina effekten.

Pappersmassa-priserna har gått er väg.

Vi har en graf som visar hur ni har lyckats ta ut det i marginalerna.

Här ser vi... Och den kommer från er rapport. Eller hur?

Den hade du skickat, Mattias. Vad gillar du med den, förutom de goda marginalerna?

Essity har lyckats höja priserna på ett framgångsrikt sätt. Det är imponerande.

Ledningen har hanterat en tuff period på ett imponerande sätt.

Priserna höjdes med eftersläpning. Massa- priserna gick upp kraftigt och snabbt.

Ja, det var rekordnivåer.

Priserna kom med eftersläpning. Ändå har volymerna gått upp.

Det kan förvåna. Nu blir det eftersläpning åt andra hållet.

När man har höjt priserna med eftersläpning–

–så får ni, nu när massapriset går ner, en skjuts av lägre kostnader.

Det gör mycket på marginalen.

Vilka områden ser du är starkast mot framtiden?

Det som var kul det här kvartalet var att alla kategorier och geografier gick bra.

Det bidrar också till det här resultatet.

Framåt har vi samma strategi som vi har haft hela tiden. Vi ska växa de delar–

–som redan har bra marginaler: Medical, inkontinens, FemCare-delen–

–och Professional Hygiene.

Vi ska försvara de marginaler vi har uppnått inom Consumer Tissue och Baby.

Klarar ni av att växa lönsamt och hålla uppe marginalerna?

Vårt mål är att ha en tillväxt över 3 % långsiktigt. Nu var det nästan dubbla det.

Där ligger det mycket pris just nu. Det kommer att försvinna–

–eftersom vi inte kan fortsätta höja priserna när råvarorna sjunker tillbaka.

Det måste komma från en kombination av volym, pris och mixförbättringar.

Där jobbar vi med att lansera innovationer så att vi kan ta mer betalt.

Ni presenterade Medical Solutions på er kapitalmarknadsdag. Hur går det där?

Bra. Vi arbetar hårt med den sista delen av integrationen av bolaget.

Vi moderniserar deras varumärken och produktutbud.

Det här kvartalet hade vi en tillväxt på 1,5 %–

–vilket inte är den nivå vi eftersträvar. Vi vill växa över 3 % inom Medical.

Men vi har bra marginaler.

Vi tror att vi inom ett par kvartal ska förbättra tillväxten också inom Medical.

Om det nu går så bra på era andra områden, varför breddar ni er till såna produkter?

De är väldigt närliggande. Det är samma patienter och samma sköterskor.

Samma läkare som förskriver sårvårds- och kompressionsprodukterna–

–förskriver våra inkontinensprodukter. Det finns likheter.

Vi förstår den branschen och hur man agerar på den.

Medical kommer att ha god tillväxt allteftersom befolkningen blir äldre.

Man vill fortsätta vara aktiv och vi får fler kroniska sjukdomar.

Det är en intressant underliggande tillväxt–

–och den här verksamheten är inte lika kapitalintensiv som Consumer Tissue.

Ska vi snabbt bara adressera besparingsprogrammet? Hur går det?

Det går bra totalt sett. Vi har dels löpande besparingar.

Där har årstakten varit 1 miljard om året.

Nu flaggade vi för en lägre takt i år, på 600-700 miljoner.

Den snabba tillväxten och en del produkt- lanseringar drog ner på besparingstakten.

Till det har vi ett besparingsprogram som vi lanserade för ett år sen.

Det löper helt enligt plan.

Vi ser besparingar på 1,2 miljarder totalt sett på helårsbasis i koncernen i år.

Kommer det som inte kunde realiseras i Q3 att realiseras under 2020?

Vi ser många möjligheter till besparingar i koncernen.

Vi räknar med att kunna ha en bra besparingstakt även framåt.

Vi är strikta vad gäller hur vi ser på besparingar.

I ett kvartal där vi kör i gång många nya maskiner, då de får låg utnyttjandegrad–

–samtidigt som vi börjar skriva av dem–

–så räknar vi det som en negativ besparing. Vi är tuffa mot oss själva.

Lars-Erik, vill du sticka in nån fråga?

Hur reagerar inköparna när massapriset har gått ner?

Blir det svårare att få igenom, eller behålla, prishöjningar?

Och blir konkurrenterna lockade att sänka? Eller är det bättre disciplin nu?

Inköparna, och det är ofta detaljhandeln, som köper mjukpappersprodukter–

–ser att råvarupriserna går ner. De försöker använda det i förhandlingarna.

Vi menar att de marginaler vi har behövs för att kategorin ska vara attraktiv.

De marginaler som har varit de senaste åren är inte hållbara–

–utan det här är de prisnivåer som gäller.

–Får jag ställa en fråga? –Kort.

Det var en turbulent period. Massapriset spikade uppåt och sen lugnade det ner sig.

Men bruttomarginalen är förvånansvärt stabil – på 27-30 % de senaste åren.

Om den vore ännu mer stabil, likt ICA och Axfood, som värderas betydligt högre–

–så skulle ni kunna få en ännu högre värdering.

Kan ni förändra nåt strukturellt för att minska svängningarna?

Vi förbättrar vår kostnadsposition fundamentalt totalt i koncernen–

–men speciellt inom konsumentmjukpapper.

Det är också viktigt att öka mixen av starka varumärken, och innovationsgraden.

Vi måste bort från "private label". Det är bästa sättet att höja bruttomarginalen.

Tack, Magnus Groth från Essity. Medan du går, tittar vi andra på dagens rapporter.

En hel del rapporter har kommit in i dag.

Bland vinnarna ser vi Kindred, som rusar nästan 10 % på en bra rapport.

Bland förlorarna ser vi Epiroc, som vi ska prata mer om senare.

Men vi kan börja med att prata om Electrolux.

Var det nåt som stack ut i rapporten? Varför sticker kursen i dag, Lars-Erik?

Electrolux slog förväntningarna. De har tidigare tagit en stor engångs-charge.

Man blev nog positivt överraskad över att man höll siffrorna in i mål här.

Om man tittar på första sidan på rapporten, så ser allt bra ut.

Under ytan var det lite saker som gjorde en besviken.

Framför allt organisk tillväxt.

Professional Products var också en besvikelse.

–Vad hittar du under ytan? –Det mesta var dåligt.

Det är negativ organisk tillväxt i USA och Europa.

Visst var det bättre än väntat, men Professional Products sticker ut med -7 %.

När man dessutom ska särnotera det, så sticker det ut som nånting negativt.

–Är det konstigt att de stiger så mycket? –Ja.

Vi har en graf här på Professional Products.

Det här är Professional Products med omsättning och marginal–

–och det är inklusive engångskostnader på 122 miljoner som man tog i Q3.

Då landar marginalen nere på 5,7, om jag inte har glömt bort det helt.

Om vi räknar bort den landar vi på under 12. Det är en lägre marginal än tidigare.

Det stora intresset för den särnoteringen beror på tyska Rational.

Det är ett fantastiskt bolag i ungefär samma bransch. De har högre marginaler.

Värderingen är därefter.

Nästa år knoppar Electrolux av Professional Products.

–Då hamnar båda i småbolagsindex. –Exakt.

Hur kan man hantera det, tänker du?

Småbolagsfonder kan i dag inte äga Electrolux–

–för det har för stort börsvärde. Men när man delar ut under Q1...

Nu har jag räknat på 250 kronor för Electrolux. Den står väl i 263 i dag?

Och så har jag utgått från att Professional Products landar på 60 kronor.

Då kommer börsvärdet för gamla Lux och Professional Products att sjunka.

Electrolux kanske går in som näst största bolag.

De kan till och med bli störst – om SCA åker ur. Det beror på rankingen.

–Det är lite konstigt. –Ja, det är ju inga småbolag.

Kan man då som småbolagsförvaltare tvingas köpa Electrolux?

De som följer index slaviskt, eller som ligger nära, lär tvingas köpa Electrolux.

Nu brukar småbolagsfonder ha lite vidare... Det är få indexfonder där.

Men det finns många som är indexnära.

Det kan bli ett visst intresse.

Ja, för gammel-Lux och Professional Products.

Jag vill höra mer från dig, Mattias, om vad du inte gillar.

Minskad prispress från höga insatskostnader, då?

–Kan inte det vara en trigger? –Det kan inte bolaget påverka.

De får anpassa sig efter det. Det gör de jättebra.

Electrolux har på ett imponerande sätt hanterat–

–svårigheterna med tariffer och högre råvarukostnader.

Så har det varit under många år egentligen.

Men just Professional Products, som man har pratat väl om, backar kraftigt.

Det är negativ organisk tillväxt, och det är inga ljusa utsikter på nåt håll.

Värderingen är inte heller förlåtande, så jag blir inte särskilt intresserad.

Jag tror att marknaden ser igenom hela 2019.

Som Mattias säger: Det var inte superbra och Q4 kanske inte blir jättebra.

Men man har laddat för att 2020 ska bli mer "clean" än 2019, förutom uppdelningen.

–Där tror jag att intresset ligger. –Det låter vettigt.

När du ändå har en så butter ton–

–kan vi väl prata om Epiroc, Atlas Copco-avknoppningen?

De är svagare på alla punkter.

Ja, och skiljer sig mycket från Sandvik–

–som hade positivare tongångar när de släppte sin rapport.

Men Sandvik har också episka maskiner. Det kanske inte Epiroc har.

Men de hade en negativ organisk tillväxt på 6 %.

Många gillar det här för stabiliteten–

–att det är stor andel service och att gruvorna är sencykliska, och så vidare.

Man investerar mycket i gruvorna nu, och så vidare.

Men det är trots allt en väldigt cyklisk verksamhet.

Det syns tydligt nu, med Equipment ner 27 %. Det är ju ett riktigt ras.

Vi har en... Där, ja. Kolla.

Där har vi Equipment, inom Equipment and Services, på –27 % på orderingång.

Och det är ju ganska häftigt, måste vi ändå säga.

–Med tanke på bolagets värdering. –Det har ju en premieövervärdering.

Epiroc har ju fått lite av en Atlas Copco-stämpel, nästan.

Sandvik är ju betydligt billigare.

Som också har en direkt konkurrent till en stor del av deras verksamhet.

Men de flaggar i rapporten för svagare efterfrågan framåt–

–och drar ner investeringar, och så vidare.

Varför går det så mycket sämre för dem än för exempelvis Sandvik?

Sandvik kommer från ett läge där man har gjort en comeback.

Man har förnyat produktprogrammet och gått in i digitaliseringen–

–lite senare än vad Epiroc gjorde. Man har ett bättre momentum just nu.

Sen fanns det några små engångsgrejer, men det förlåter inte siffrorna i Epiroc.

Det var en order på 100 miljoner som reverserades, från 2018.

Men det hade sett ganska illa ut ändå.

Sen är det ju svårt att ha linjär tillväxt varenda kvartal–

–så vi får väl se om det här var en engångsgrej eller inte.

När vi ändå pratar om Epiroc, kan vi komma in på Atlas lite mer också.

Vi har en kursgraf på Atlas, först och främst.

Sen har vi även en bild över Atlas Copcos negativa vinsttillväxt.

Jag har fått den där av Olof Larshammar på DNB.

Det är intressant att aktien har gått upp 60 % på ett år, och i år också–

–utan att vinsten har gått upp, valutajusterat.

Bolagen är ju mer eller mindre valutadopade.

Och värderingen har dragit iväg nåt enormt.

Inte minst relativt sektorn.

Värderingspremien ligger på 40–50 %.

Vi har en graf på ev/ebit, som visar att...

-Den ligger väl på 18 ungefär. -Den drar iväg.

Det är betydligt högre än det historiska snittet–

–och enormt mycket högre än för liknande bolag.

Så man har ju en...

Förvaltarkollektivet i Sverige fullständigt älskar ju Atlas Copco.

Vilket är väldigt överdrivet.

Det är ett jättefint bolag, men värderingen är ju skyhög.

Tiden börjar rinna ut, men vi måste hinna prata lite om Thule och Swedish Match.

Kan vi börja med Swedish Match?

Lars-Erik, du har inte så mycket, va? Vi lämnar till Mattias.

Det var en riktig rökarrapport, med 8 % i organisk tillväxt.

Det intressant med Swedish Match är Zyn.

Den här tobaksfria, snusliknande vita produkten med nikotin–

–som säljer så att det står härliga till, framför allt i USA.

De levererar 13,5 miljoner dosor i kvartalet. Det växer enormt bra.

Nu lär konkurrensen öka, men det lär driva tillväxten–

–många år framöver för Swedish Match och hela koncernen.

De har jättebra förutsättningar med snuset, Zyn och aktieåterköp–

–för att öka vinsten 15–20 % per år de kommande åren.

Då är det väldigt lågt värderat i relation till det.

Orosmomenten, förutom konkurrensen, då? Man har pratat om regleringar...

Reglering är ju alltid ett hot.

–Står det nåt nytt om det i rapporten? –Inte vad jag såg i alla fall.

Utan det är nåt man får leva med och anpassa sig till.

Men Zyn, och även snus, är ett bra alternativ till cigaretter.

Och det är Swedish Matchs hela uppdrag.

Kort om Thule. Vi börjar få lite ont om tid.

Jag var lite orolig för att de inte skulle växa organiskt alls.

Thule har fantastisk produktutveckling. De lägger 60 % av omsättningen på det.

52 % av försäljningen kommer från produkter som är tre år eller yngre.

Så de är kanske bäst i Sverige, eller i världen, på att utveckla nya produkter.

Superduktiga på det.

Men nu har de problem med tariffer i USA, som påverkar cykelförsäljningen.

Men de växte ändå med 3,1 %, vilket var klart bättre än jag hade trott.

–Men marginalerna minskade. –Ja, lite press på dem.

De ska se över organisationen i USA. Det lär de fixa på ett bra sätt.

Thule är nåt man ska ha i portföljen.

–Gillar du Thule, Lasse? –Det är ett väldigt imponerande bolag.

Framför allt vad man har gjort med nya produkter. Men jag har inga, tyvärr.

Men du har nåt annat med dig, som du ska bjuda på. Du har med dig...

Vi har en liten film–

–som visar att Lasse kanske har lite tid över på dagarna. Vad är det här?

Vi tittar på en utvärdering av olika tradingstrategier–

–eller hur man ska göra, helt enkelt.

Ofta säger man att "buy and hold" är bäst. Men det kan finnas alternativ till det.

Vad har du då för taktiker?

Jag har tittat på tre olika saker.

Den orange linjen är "buy and hold". Det här går fem år tillbaka.

Så om man bara köper index, eller terminer, och behåller det i fem år–

–då har man fått börsutvecklingen inklusive utdelning.

Om man tänker att man är en daytrader och inte vill ta nån risk över natten–

–utan köper på öppning och säljer på stängning, så är det ingen bra taktik.

-Den är sämst. -Det är den absolut sämsta linjen.

Det är den gröna linjen.

Då föredrar jag John Blund-taktiken.

Man ska bara äga när man sover, så slipper man oroa sig.

Man köper alltså på stängning och säljer på öppning dagen efter.

Man får mycket betalt för "over night"-risken.

Och då kan man ta ledigt resten av dagen?

Ja, det kan man faktiskt.

-Vilka aktier har du kollat på? -Det här är OMX.

–Det går att applicera på svenska börsen? –Absolut.

–Har du utvecklat nån kvantstrategi? –Nej, inte än, men...

-Det är nästa steg. -Absolut.

-Vi får väl dra i gång nånting här. -Intressant. Är det här nåt för dig?

Jag gillar "buy and hold" mer.

Det verkar bra, men "over night"-risken kanske...

–Siffrorna talar för sig själv. –Ja, det verkar ju funka med den risken.

Jag blev förvånad. Jag såg ett amerikanskt exempel och gjorde det på svenska börsen.

Sverige är en liten börs. Många rörelser sker när vi sover och USA går.

–Är det utan avgifter? –Ja, så det blir en viss skillnad.

Intressant. Tack så mycket för att ni ville komma och prata rapporter med oss.

–Tack. –Tack, Petra.

Vi är tillbaka igen på måndag, då rapport- perioden nog har lugnat ner sig lite.

Då kan vi luta oss tillbaka och ta det lite lugnt–

–men vi fortsätter leta efter avkastning.

En tung rapportvecka avrundas med Lars-Erik Lundgren från Aktie-Ansvar och Mattias Eriksson i Börslunch studio. Dessutom gästas programmet av Essitys vd Magnus Groth, som berättar om sanningen bakom bolagets starka kvartalsrapport.

I programmet analyseras bland annat Electrolux, Essity och Swedish Match. Dessutom avslöjar Lars- Erik Lundgren en aktiestrategi som slår ”buy and hold”-strategin.

Programledare: Matilda Karlsson och Petra Bergman

  • ”Kinesisk data kommer se fullständigt bedrövlig ut”13:55

    ”Kinesisk data kommer se fullständigt bedrövlig ut”

    Coronaeffekten är inte över än. Intressant PMI-data från Kina kommer under veckan, och marknaden förväntar sig index under 50. Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén och EFN:s Albin Kjellberg går igenom veckans viktigaste makro.

  • Fed öppnar för ovanliga metoder5:24

    Fed öppnar för ovanliga metoder

    Coronavirusets spridning ökar utanför Kina. Inköpsindex pekar åt olika håll. Federal Reserve öppnar för ovanliga metoder vid recession. EU:s långtidsbudget i långbänk.

  • Fallgroparna att undvika vid fondval14:53

    Fallgroparna att undvika vid fondval

    I veckans sista EFN Marknad ligger fokus på fonder. Maria Landeborn, senior strateg Danske Bank delar med sig av sin expertis och svarar på tittarfrågor om allt från fondrobotar till sharpekvoter.

  • Budgetbråk på tung PMI-dag5:46

    Budgetbråk på tung PMI-dag

    Bråk i förhandlingarna om EU:s nästa sjuårsbudget efter Brexit. Svag PMI från Japan med kopplingar till coronaviruset. Inköpschefsindex från bland annat Frankrike, Storbritannien och Tyskland kommer under dagen.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -4.3%
NASDAQ-100 -3%
NASDAQ Composite -3%

Vinnare & förlorare

FastPartner 2.2%
Addtech -6.6%
Trelleborg -6.7%
Stillfront Group -7.8%
Uppdaterad mån 16:03
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Därför ligger fastighetsbolagen rätt i tiden14:41

    Därför ligger fastighetsbolagen rätt i tiden

    Dagens EFN Marknad gästas av Fastpartners vd Sven-Olof Johansson som berättar om det starka fjolåret och hur framtidens mål ser ut. Dessutom ger han en inblick i sina egna investeringar.

  • ”Räkna med att Kina trycker på gasen”4:17

    ”Räkna med att Kina trycker på gasen”

    Svensk inflation betydligt lägre än väntat. Fed presenterade protokoll i går. Marknaden väntar sig att Trump vinner valet i höst. Kinesisk ränta sjönk som väntat. 

  • Två hållbara aktiecase20:19

    Två hållbara aktiecase

    Vilka investeringsmöjligheter uppstår när hållbarhetskraven skärps? Det svarar Philip Ripman från SPP på i dagens avsnitt. Dessutom intervjuas NCAB:s vd Hans Ståhl.