Volvo rullar på men Atlas i vakuum

Här sitter vi och snackar lastbilar. Här är EFN Börslunch-

-onsdag 24 april och rapportsäsongen är över oss.

Stockholmsbörsen öppnar upp. Volvo, Investor och Tele 2-

-hör till storbolagen som stiger på rapport.

Vitrolife fortsätter nedgången efter gårdagens rapport.

Getinge fortsätter uppgången efter rapporten i går-

-trots avskild utdelning.

Sting i den aktien...

Men nu går vi vidare och talar om rapporterna.

Vi ska tala om Volvo med en expert: Hampus Engellau.

Välkommen. - Och välkommen Lars–Erik Lundgren.

Först en kommentar från Investors vd.

Han sa så här...

Investor rapporterade i dag...

Vd:n spår en avmattning. Gör ni detsamma?

Jo, det gör vi.

Tillväxten är lägre.

En avmattning i makroindikatorer.

Ännu har det inte synts i bolagen.

Får vi reda på det den här veckan?

Riktningen på skutan.

Inte nödvändigtvis. Hittills ser det rätt bra ut.

Avmattningen kan komma senare i år.

Nej, inte riktigt...

Vi har en översikt över dagens rapportörer.

Överlag glada miner.

Lars–Erik, du investerar inte i spelbolag-

-men har du nån reflektion över Kindred, dagens förlorare?

Jag såg att resultatet var sämre-

-regleringen av den svenska spelmarknaden-

-tycks ha slagit hårdare än många trodde.

Tele 2 ser lite bättre ut.

Tele 2 var bra.

Det såg bra ut över hela linjen.

För Munters verkar en rejäl vändning vara på gång.

Nytt bränsle med en Sandvik–chef på ingång-

-så vi håller tummarna. Direkt över till Volvos rapport.

Huvudnumret. Hampus, vad tycker du om rapporten?

Överlag en bra rapport.

Lastbilarna har passerat en magisk gräns: 12 %–marginalen.

Nu redovisas en lönsamhet som är högre.

Både försäljning och ebit var högre än väntat-

-men plumpen i protokollet var orderingången.

Så här sa Martin Lundstedt om den i morse:

Den ser mer dramatisk ut än den är.

Nedgången på drygt 35 % i orderingången för lastbilar-

-förklaras huvudsakligen-

-av det låga orderintaget i Nordamerika.

Det beror på att vi är utsålda för 2019-

-och har varit restriktiva med att öppna orderböckerna-

-för 2020. Tillsammans med våra affärspartner där-

-vill vi ha bra kvalitet i orderboken.

Vi tjänar inget på att öppna för spekulation i orderboken.

Betryggande eller åtminstone en bra förklaring.

Vad säger du?

Som Hampus sa, var rapporten bra rakt igenom.

Orderingången var det enda frågetecknet.

Resultatet är historia och det vet vi hur det såg ut.

Ordrarna visar hur det ser ut framöver.

Hur mycket ska man spinna vidare på nedgången?

Stora procentuella tal, men vad blir det-

-i reella leveranser?

Ska man oroas av ordernedgången i Nordamerika?

Den är svagare än väntat, men det blir svårt-

-när de har sålt ut hela 2019-

-och inte vill ta order för 2020.

Under kvartalet har de gått igenom orderboken-

-för att säkerställa att de som beställt en lastbil-

-verkligen vill ha den. Därför ska orderboken vara svag.

Är ordrarna inte bindande?

En definitionsfråga. Oftast finns en straffavgift-

-för den som avbokar sent i produktionslinan.

Men vid stora förändringar i efterfrågan-

-brukar det vara svårt att få in avgifterna-

-eftersom kunden då-

-kan välja en annan leverantör nästa gång.

Orderingången var 36 % lägre...

22 % lägre än dina förväntningar, det låter allvarligt.

Men är det kanske inte det?

Nordamerikas marknad toppar i år.

År 2020 blir ett avmattningsår, enligt mig.

Både för Europa och Nordamerika-

-tittar man på marknadernas historiska snitt-

-över en cykel. Då missar man-

-USA:s stora befolkningsökning de senaste 15-16 åren.

Och den växande e–handeln-

-som gör att transportsektorn växer i USA.

I Europa har Östeuropas ökade levnadsstandard-

-de senaste 15-20 åren, gjort att den marknaden-

-också är större över cykeln. Marknaderna i absoluta tal-

-runt 300 000 enheter, ligger kanske inte så mycket över-

-den genomsnittliga marknaden som vi har framför oss.

Är det positivt för Volvos försäljningstillväxt?

När man sitter med orderboken och producerar ut den-

-till bättre priser slår det både på försäljning-

-och lönsamhet. Även valutan är fördelaktig nu-

-för alla verkstadsbolag.

Din graf över orderingången ger perspektiv...

Här har vi den första.

Så här var det för Volvos tunga lastbilar.

Den blå kurvan nedåt ser brant ut-

-och det är den procentuellt.

Men, som Hampus sa, får vi se vad det blir.

Ett frågetecken är Europas orderingång: -17 %.

Ett kvartal är ett kvartal.

Men det får inte fortsätta så här.

I Köping tror jag att man gjort produktionsjusterande...

...i första kvartalet.

I Latinamerika har produktionstakten ökat.

Ryssland finns med i minskningen på 17 %.

Rensar man för Ryssland är det ner 6 %, tror jag.

Generellt har det varit några stora flottordrar-

-för Renaults räkning som man inte varit med i-

-eftersom man vill ha ut bättre priser.

Fortsätter den här takten för ordrarna-

-är nog min bild av -8 % för Europa för positiv.

Den bygger på att tappet blir mindre i andra kvartalet.

Finns det risk för prisnedgång om det här fortsätter?

Nu har man uppenbarligen fått ut bra priser-

-med den här marginalen.

Om man hamnar i en situation med överproduktion...

Med den här ledningsgruppen från en konkurrent-

-som hanterat produktionsförändringar-

-i relation till efterfrågeförändringar bra-

-är Volvo nog försiktigare än tidigare.

Vi lyfter klass 8 innan vi går vidare.

Din graf visar just den.

Tunga lastbilar.

Orderingång och leverans av tunga lastbilar i USA.

Ett exempel på att orderböckerna kan vara inflaterade-

-särskilt i USA. Som Hampus sa kan man producera-

-300 000-310 000 lastbilar i USA.

Antalet har varit uppe på nära 600 000-

-så många kommer inte att produceras.

Förändringarna kan bli stora procentuellt-

-men det behöver inte betyda så mycket för Volvo.

Var orderingången på fantasihöjder?

I fjol placerades 484 000 ordrar.

Den tekniska kapaciteten i Nordamerika-

-ligger kanske på 325 000-330 000 enheter.

Redan 2018 rörde vi oss in i 2019 för leveranser.

När årsskiftet till 2019 passerades var det slut för 2019.

Det låter bra. Varför värderas Volvo så lågt-

-jämfört med internationella "peers"?

Historiskt har utvecklingen varit sämre-

-än konkurrenternas. 2009 när efterfrågan vek.

Fortfarande är marknaden skeptisk till Volvos hantering-

-av en svagare efterfrågan.

Volvo måste bevisa att bolaget är bättre strukturellt-

-har en högre andel eftermarknad...

Marknaden är försiktigt positiv, men minns historiken.

Vi fick makrodata i dag. Tysk IFO är negativ.

Ingen jättenedjustering, men kan vi lägga nåt nytt-

-till konjunkturpusslet? Du nämnde nedgången-

-i europeisk efterfrågan. Gör dagens rapport oss klokare?

Och på marginalen mer pessimistiska?

Jag skulle väl säga att vi har blivit lite mer positiva.

Jag vet inte om det beror på dagens rapport.

Vad gäller Tyskland, så undrar jag-

-hur mycket bilproduktionen och bilsituationen påverkat-

-industriordersiffrorna, som var minus 4 % har jag för mig.

Man hade en lagerutbyggnad-

-då man inte kunde anpassa sig till nya emissionsnormer.

Vi hade en lageravveckling på bilar det första kvartalet.

Där kan det väga lite mer än många tror.

Makron har väl trendat ner under hela hösten och våren.

Men vi har inte sett det i siffrorna.

SMS för Sandvik överraskade ju.

De var starka trots att tysk bilindustri har gått dåligt.

På tal om Sandvik. I morgon kommer Atlas Copco.

Vi hade en hygglig rapport från Sandvik förra veckan.

ABB. Det mesta pekar väl ändå i rätt riktning.

Vi kan titta på Sandvik, Epiroc och Atlas.

Sandvik drog med sig Epiroc i slutet av skärtorsdagen.

Det ser bra ut. Men Lasse är skeptisk till Atlas Copco.

Faran här är att vi befinner oss på all time high–nivåer.

Det kanske är så pass bra som det blir.

Det kan svårligen bli bättre.

Förväntningarna kan vara lite högt ställda.

Håller du med? Du följer ju också Atlas.

Det är Vakuum–delen som är knepig.

Sandvik och Epiroc har gått starkt-

-för investeringsplanerna för de största gruvbolagen-

-har skruvats upp rejält.

Där ser det ut att finnas en supercykel inom "mining".

Den exponeringen har inte Atlas längre. Ja.

Vi ska titta på grafen "Vakuum versus halvledare".

Är det detta som är det kniviga för Atlas?

Där är den. Lasse, du hade med dig den.

oförtjänt.

Det är mycket fokus på halvledare-

-trots att det bara är 11–12 % av Atlas totala del.

Det är hälften av Vakuum–delen.

Medan vi åt ägg i påsk kom statistik från Sydkorea.

Tullen kommer med den – för de första 20 dagarna i april.

Det här är halvledarexporten de första 20 dagarna.

Den har tidigare korrelerat väl med Vakuums orderingång.

Det här är kort historik, bara fem år.

Men gapet är stort. I morgon får vi se hur det ser ut.

10–12 %. Får denna del av Atlas för stor uppmärksamhet?

Jag tror, att generellt sett, har marknaden börjat förstå-

-att Atlas är mer volatila än tidigare på grund av Vakuum.

Om jag får återkomma till det Lasse sa...

Det beror lite på Industrivakuum, och "high vacuum"...

Det kanske kan kompensera för det som går sämre.

Men mer isolerat, så ser det nog ut så där.

Vad ska man hålla koll på inför rapporterna i morgon?

Orderingången inom Vakuum och kommentarer om det.

I övrigt är min bild att det tuffar på ganska bra-

-för Kompressorteknik och Industriteknik.

Konjunkturspanare kan kolla in Alfa Laval och Caterpillar.

Båda kommer senare i dag.

Alfa ser väl också bra ut? Orderboken är full för 2019.

Ja, det är ett sencykliskt bolag. Orderboken är full.

Det här ska bli ganska bra.

Man måste komma in okej, för Q4 var en besvikelse.

Man sa då att man fick skjuta på en del till Q1 2019.

Ska vi runda av med lite robotgräsklippare, Matilda?

Du har med dig en rolig bild-

-på en polisrobotgräsklippare.

Absolut.

Det var en artikel apropå Husqvarnas rapport i dag.

Den var bra. Sjöbo Hem hade köpt 30 gräsklippare.

Det är det kommunala bostadsbolaget.

Den här klippte gräsmattan utanför Sjöbos polishus.

Det är ett exempel på...

30 låter inte så mycket.

Det är mycket i Sjöbo. Det är robotar överallt där.

Det är inte så stort.

Det visar hur man kan använda de här professionellt.

Du följer fordon. Är det här nåt du följer?

Nej, jag håller på med andra självkörande saker.

Det var en stark rapport.

Robotstoryn har varit i fokus för Husqvarna.

Kan man säga nåt om Husqvarna? Aktien har gått-

-snabbare än en robotgräsklippare.

Det var en bra rapport.

Man är på rätt väg när man skalar ner Consumer Brands.

Man spar Husqvarna Gardena.

Inget i den här rapporten visade på nåt annat. Tvärtom.

Det vi såg i rapporten var väl inte-

-att robotgräsklipparna gav omsättningen en skjuts?

Nej, det var försäljningen i Nordamerika-

-som var bättre än väntat.

Det var inte robotgräsklipparna-

-som drivit den, utan traditionella Husqvarnaprodukter.

Vi har storyn framför oss.

De spår 20 % i tillväxt på robotgräsklipparna.

Det har man att se fram emot.

Det kan nog vara i underkant om satsningen blir lyckad.

Robotgräsklipparna sätter punkt för denna fordonsspecial.

"Glädjande besked" är väl ett huvudbudskap-

-att ta med sig hem från Volvos rapport.

Tack. I morgon fortsätter rapportfloden.

Då gästas vi av Georg Norberg och Anders Elgemyr.

Tack för i dag. Häng med oss igen 11.45 på torsdag.

Så är då rapportsäsongen här på allvar. Med i Börslunch för att kommentera detta är Lars-Erik Lundgren från Aktie-Ansvar och Hampus Engellau från Handelsbanken. Bolag som avhandlas är Kindred, Volvo, Atlas Copco, Alfa Laval och Husqvarna.

Programledare: Matilda Karlsson och Gabriel Mellqvist

  • Billiga och dyra rapportbolag17:03

    Billiga och dyra rapportbolag

    Rapportsäsongen är igång på allvar. Volvo, Sandvik och Getinge är några av de bolag som Peter van Berlekom från Erik Penser Bank och Lars Hallström från ABG Sundal Collier avhandlar i Börslunch.

  • Bookmakers tror inte på Boris Brexitavtal3:43

    Bookmakers tror inte på Boris Brexitavtal

    Kinas ekonomin växte med 6 procent det tredje kvartalet vilket är den lägsta tillväxttakten på över 27 år. Bookmakers tror inte på Storbritanniens premiärminister Boris Johnsons Brexitavtal. Morgonens viktigaste makro med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén.

  • DUP utnyttjar sin makt till max7:29

    DUP utnyttjar sin makt till max

    Nordirländska DUP stöder inte Johnsons Brexitplan. Svagt uppåt för svenska bostadspriser. Ingen inbjudan till nya handelssamtal från Kina. Morgonens viktigaste makro med Lars Henriksson, valutastrateg på Handelsbanken, och EFN:s Albin Kjellberg.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.9%
NASDAQ-100 -0.9%
NASDAQ Composite -0.8%

Vinnare & förlorare

Getinge 16.1%
Holmen 7.9%
SCA 5.2%
Avanza -2.9%
Wihlborgs -3%
Vitrolife -3.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier