Småbolag som ska upp och en ränta som ska ned

Jakten på tillväxt fortsätter. Och var hittar man den?

Jo, i småbolag, åtminstone om vi ska tro dagens gäster.

Varför då? Det ska ni få höra i dag.

Vi ska tala om riskakor, gröna tak och laddstationer.

Här är EFN Börslunch torsdag 22 augusti.

Vi ska prata småbolag med Helen Broman och Christer Linde.

Vi ska också titta på några av dagens rapporter. Men vi börjar på engelska.

-Välkommen Bob Michele från JP Morgan. -Tack.

Välkommen tillbaka. I går kväll kom ett protokoll från Fed.

Och det blir ett tal i Jackson Hole i morgon, fredag.

Så det finns mycket att säga om USA:s räntor.

Flyttades "nålen" alls i går av protokollet från senaste mötet?

Nej, de underströk att det var en försäkringssänkning-

-för de oroas fortfarande av handelns ökande påverkan.

En viss riskhantering utifall att USA börjar sakta ner mer.

Och de oroas fortfarande av inflationen och om de kan upprätthålla 2 %–målet.

Som vi ser på det går de en medelväg, möjligen är de lite för självbelåtna.

Kritiker anser att protokollet visar att Fed inte vet vad de gör nu.

Håller du med dem alls?

Miljön är utmanande. Om man tittar för långt framåt-

-ser man många problem. Problemen med handel och geopolitik eskalerar-

-och det är oroande, så man tycker att Fed borde göra mer.

Men tittar man på aktuella siffror verkar konsumenten må bra.

Inflationen är ungefär vid målet och USA:s bolag ser bra ut-

-så varför agerar de alls? Utmaningen är verkligen svår.

Och i morgon i Jackson Hole... Den stora centralbanken..

...Jay Powell ska hålla tal. Vad förväntar du dig av det?

Jag skulle vilja att han klargör vad de tänker om handelns påverkan-

-på global ekonomi och i slutänden på USA.

För företagen i USA börjar märka av den.

Jag vill också höra hur deras inflationsförväntningar ser ut.

De är väldigt låga. "Breakeven"–räntorna-

-på den amerikanska statskassans inflationsskyddade värdepapper-

-ligger på runt 1,7 %. Långt från deras 2 %–mål.

Stort intresse för talet, förstås. Vår graf visar marknadens förväntningar på räntan.

De förväntar sig att den går ner med 100 punkter under 2020.

Är marknaden för aggressiv? Vart tror du att Federal Reserve är på väg?

Inte tillräckligt aggressivt.

Om jag var Fed och såg hur orosmolnen hopar sig-

-hörde vad som kommer från president Trump och hans administration-

-deras vilja att öka tullarna och skapa en recession...

Jag skulle genomföra räntesänkningar på alla de kommande fyra mötena.

I slutet av januari, början av februari ska räntan ligga på 1-1,25 %. Inte om ett år.

Vi förväntar oss att sannolikheten för en recession är mycket högre då-

-och de kommer åter att vara på god väg mot noll procent.

Så ni vill att det här ska ske mycket tidigare.

Mycket tidigare och lägre här.

-Härligt. Marknaden älskar lägre räntor... -Inte alla marknader...

Omständigheterna som leder till en sån aggressivitet-

-visar att sannolikheten för en recession är väldigt hög.

"Investment grade"–obligationer duger bra, säkerligen statsobligationer...

Troligen blir det tufft för "high yield"–obligationer-

-för företagens lönsamhet förväntas sjunka och det påverkar kapitalmarknaden.

Så även om obligationer rusar behåller du dem eller köper fler?

Absolut. Jag skulle köpa fler.

Den starka dollarn är ett orosmoln i USA:s finansmedier.

Inte längre, om du har rätt, om Fed sänker räntan så mycket.

Dollarn skulle försvagas.

Den borde det, om Fed är den enda centralbanken som sänker räntan.

Men vi förväntar oss detsamma från ECB. Åter expansion av balansräkningen...

Även Bank of Japan kanske sänker räntan och expanderar balansräkningen.

Och vad gör centralbankerna i tillväxtmarknaderna?

I år har redan 68 % av deras centralbanker sänkt räntan.

Fed blir inte ensam om det, så vi tror att dollarn förblir stark nästa år.

Väldigt intressant. Tack så mycket, Bob Michele.

-Över till dig, Matilda. -Tack, Gabriel.

Vad säger ni? Helen Broman och Christer Linde, välkomna.

-Tittar ni på Fed och amerikanska räntor? -Det är viktigt.

Men Fed kämpar mot den långsiktiga och låga inflationsmiljö som vi har.

Vi har haft det i Japan. Det sprider sig i Europa och USA.

Det är svårt att kämpa emot det och skapa 2 % inflationstakt.

Vi ska prata mer om Fed... Det ska vi inte göra. Vi ska prata mer om småbolag.

Jag tänkte att vi kunde börja med att titta på dagens rapporter.

Vi har fått Elekta, och vi har fått Garo, som vi ska prata om.

Vi ser också att Actic backar rejält på dagens rapport.

Helen, du följer Garo. Några ord om rapporten?

Garo visade på fortsatt stark tillväxt, framför allt inom laddstolpar.

Vad som tyngde rörelseresultatet lite-

-var ökade marknadsaktiviteter på grund av en stark efterfrågan på laddstolpar.

Garo har en 50–procentig marknadsandel i Sverige och Norge-

-på semisnabba laddare.

De gör alltså elstationer för båt och husbil?

De gör laddstolpar för laddbara fordon helt enkelt.

Aktien är högt värderad.

Det är en effekt av den marknadspotential som finns.

Vi har en graf på laddbara fordon.

Vad prognosen för den är... I dag har vi ungefär 100 000 laddbara fordon i Sverige.

Om drygt 10 år ska det vara 2,5 miljoner.

Så den här marknaden, och Garos försäljning, växer snabbt.

Men det kräver en hel del handpåläggning och events som gör att marginalen blir lidande.

Aktien har gått ner i dag.

Med en så hög värdering krävs det inte mycket för att det ska bli en sån reaktion.

Det låter som att man ska passa på att köpa lite. Du tror på försäljningen.

Jag tror på det långsiktiga caset i Garo, att det finns en strukturell drivkraft.

Det kommer att vara lite tuffare jämförelsekvartal resten av 2019.

Men det jag tycker att man ska komma ihåg med Garo är-

-att det som gör dem konkurrenskraftiga är att de vänder sig till elinstallatörer-

-och att laddstolparna ska vara lätta för elinstallatörer att installera.

-De är populära där. -Elinstallatörerna gillar Garo.

De vill gärna se att kunderna använder just det märket.

Då blir förutsättningarna för att Garo ska få behålla marknadspositionerna goda.

Laddbara fordon ökar. Grafen här visar att den publika laddinfrastrukturen också ökar.

Vi ser att det finns en marknad som växer. Frågan är hur mycket man kan ta där.

Ja, precis. Prognosen är...

I dag är det ungefär en publik laddstolpe per tionde bil, per tionde laddbar bil

I föregångsländer som Norge är den här andelen mycket högre.

Där har man också en taktning. Men de strukturella drivkrafterna är ingen nyhet.

-Därför är aktien högt värderad. -Hur konjunkturkänsligt är det?

En stor del av Garo är elinstallationer och relaterat till byggmarknaden.

Där har du en ganska stor konjunkturrisk.

Laddstolpar är ungefär 20–25 % av Garos omsättning i dagsläget.

Där är du en risk.

Konsumenter lär avvakta mer inför att köpa en ny bil i en lägre konjunktur.

Samtidigt är en del kunder kommuner-

-och vissa miljökrav kan kräva investeringar i laddstolpar.

Du har någon typ av kudde där.

-Vad tror du om Garo, Christer? -Du har rätt. Garo ska man se på långsiktigt.

Laddstolpar lär växa mycket, men det är högt värderat och står för en liten del.

Man måste se att de går över till det segmentet-

-och lyckas växa, ta marknadsandelar och behålla marginalerna.

Det är en utmaning nu när de växer så kraftigt att hitta den balansen.

Samtidigt är det en av få renodlade framtida spelare-

-på just energi som går via el i stället för fossila bränslen.

Vi lämnar Garo och tar ett större grepp om just småbolagsmarknaden.

Christer, du har med dig ett gäng grafer.

Vi börjar med att se på svenska småbolag, som utklassar storbolag.

-Det ser vi här. –Det går som tåget, kan man säga.

I år har småbolag i Sverige gått 8 % bättre än large caps, som vi definierar som OMX30.

Den blå pilen pekar uppåt när små går bättre.

Då är det bra att äga smått och undvika stort.

Här vill man visa att det har varit kopplat till jakten på tillväxt i världen också.

Tillväxtbolag har gått bättre än value–bolag.

Det sitter ihop. Mindre bolag har mer tillväxt i sig.

Organisk tillväxt kan växa. I stora bolag är det inte lika lätt.

Vår nästa graf visar att det i USA är tvärtom. Där har småbolag halkat efter.

Vi ser samma uppställning här i grafen.

Däremot har small caps och large caps kommit på fel håll. Det ska vara tvärtom här.

Ja, man skulle ha vänt på det.

I USA, om man tittar ett år tillbaka, så har small caps gått sämre än large caps med 13 %.

I Sverige är det plus tio på ett år. Det är stor divergens. Då ska man bli orolig.

Men det sitter inte ihop, för jakten på tillväxt i USA är large caps.

-Det är Google och Amazon. -Och Facebook. Allt det där.

-Small caps är inte samma sak. -Varför växer inte de så mycket?

Det är digitaliseringsvågen i världen.

Amazon står för 50 % av all onlineförsäljning i USA.

De har tagit världsmakten över... De drar nytta av den globala tillväxten.

Small caps i USA är mer domestik, ekonomi... Det är andra drivkrafter.

Då är det en avvikelse historiskt. Med en lång kurva borde small...

Ja, svenska och amerikanska small caps har följt varann.

Världen förändras just nu. Det är en seg tillväxt.

Om du tar strukturell tillväxt och kan ta marknadsandelar, så förändras det.

Relationerna har gått isär. Det lär fortsätta.

Man behöver inte vara bekymrad över att det här ska sprida sig till Sverige-

-för behovet av att hitta tillväxt är långsiktigt på plats.

Om nån komponent bland svenska småbolag... Drar fastighetsbolagen?

Ja, 30 % av småbolagen är fastighet. Det är lite mindre i storbolag.

Det är en förklaring, men tillväxten är nog viktigast.

Så man behöver inte vara rädd att small caps kommer att sluta växa i Sverige?

Nej, varje bolag får bevisa sig själva. Vid en kraftig lågkonjunktur drabbas alla.

Om man tittar på individuella bolag, så har de drivkrafter som går över cykeln.

De kan ta marknadsandelar och växa av egen kraft.

Vi ska titta på lite värderingsgrafer också. Du har en graf som visar...

Vad ser vi här? Att värderingen på småbolag...

Vi tittar dels på den relativa vinsttillväxten historiskt-

-alltså hur vinsten har växt för mindre bolag över stora, den blåa kurvan.

Den har stannat av på slutet, men den växer.

Den orangea visar hur värderingen är relativt mindre bolag mot stora på P/E–tal.

Då står det 1,1, och det betyder 10 % premie. Är det mycket?

Det har varit 20 % ibland, och rabatt ibland. Det sticker inte ut-

-trots att avkastningen varit att du har tjänat på att ligga lång i small caps.

Vinsten och priset har växt in i varann.

Det är när man når 20–25 % högre värdering som man kanske bör bli orolig.

Men där är vi inte.

Om man oroar sig för en konjunkturavmattning, då?

Traditionellt ska man väl då vikta ner small caps och satsa på trygga kort?

Det är tufft när likviditeten inte finns där i small caps.

Om det blir en riktig baisse–period på sex månader-

-så blir det jättesvårt för small caps generellt.

Det ska man nog inte lägga så stor vikt vid. Det är nog viktigare att fokusera på case.

Helen, är det nåt som du märker av?

Börjar vi närma oss en lågkonjunktur? Ser du det hos dina bolag?

Jag tycker att man ser en stor skillnad på Q1–kommentarer och Q2–kommentarer.

Generellt för både småbolag och större bolag var det mer kommentarer-

-kring en avmattning.

Det ser man också i de senaste makroekonomiska siffrorna.

Det är ingen hemlighet att det är så. Sen är frågan hur stor avmattningen blir.

-Ska vi fortsätta vår grafexposé? -Det var en graf som vi inte hann prata om.

En värderingsgraf, ja. Värderingar, stora och små. Vi hade några härliga staplar.

Här ser man att i USA är small caps högre värderade än mid caps.

-I Sverige är skillnaden mindre. -P/E–talet ligger strax över 15.

Det skiljer inte mycket mellan små och mellanstora bolag. Detta är framåtblickande-

-så det ligger en förväntansbild med högre vinsttillväxt för mindre bolag över stora.

Det är anmärkningsvärt, om man ser på USA, att deras small caps ligger på uppåt P/E 20.

Det är en ganska stor skillnad.

Varför värderas de så högt, då?

Jag analyserar inte USA–marknaden.

Det har varit det fokus på cannabis–aktier och allt möjligt.

Det är mer hype–grejer som är temat där borta. Det är inte samma sak i Sverige.

-Det förklarar en del. -Inte lika ansträngda värderingar här.

Vi ska ge oss ut på lite case–jakt snart.

Du har ett par astronomiska grafer, nästan. Det är några prickuppställningar.

Den ena ser ut så här.

-Här är de småbolag som ni täcker. ABG. -Ja, och det är ett gytter.

Vi kanske kommer in på nåt av casen. Det är relationen mellan P/E–tal, 19, på ena axeln-

-och sen är det vinsttillväxt på den andra axeln, 2020.

Vad jag vill visa är att när man tittar på vissa bolag på börsen kan man bli lite rädd.

Men om man zoomar ner och kikar, så finns det en mängd bolag som ligger kring P/E 10–15-

-med ganska okej vinsttillväxt. Estimaten är nog inte så aggressivt lagda på dem.

Det finns mycket "absolute case" att gå in i. Vi kommer att prata om Midsona strax.

Vi kan väl dyka in i Midsona på en gång. Det bolaget gillar du, Helen.

De har ett varumärke inom ekologiska livsmedel.

De har växt genom förvärv i Norden framför allt.

Det är en fragmenterad marknad. Nu har de gjort förvärv inom växtbaserad kost.

Det är väldigt trendigt med den ökade hälsomedvetenhet som vi har.

Det är kul när man har ett bolag med produkter som man kan relatera till.

Jag har med mig Friggs majskakor.

Det här är chiafrö och havssalt. Ni ska få smaka på det.

I går snackade vi lax. Nu är det majskakor.

-Det passar säkert bra ihop. -Man slipper äta lunch sen.

Friggs är ett starkt varumärke, och Urtekram, Kung Markatta...

De har gjort en förvärvsresa i Norden.

Nu ska de göra samma resa i Europa.

Du har gjort förvärv i Tyskland, och nu senast i Frankrike, inom växtbaserad kost.

De har framgångsrikt utvunnit synergier från förvärven-

-som har stärkt resultatet.

Det låter helt rätt i tiden. Produkterna bakom oss är också sånt som kidsen vill äta.

Är man rädd att det reptricket inte ska gå att repetera i Tyskland och Centraleuropa?

-Pressar det värderingen nu? -Absolut.

Det är ingen garanti att man lyckas i Europa bara för att man lyckas i Norden.

Men bolaget ser samma trender i Europa-

-som man såg i Norden när man började expansionsresan.

Jag tror de har goda förutsättningar att rulla ut samma strategi och lyckas där.

Midsona handlas till rabatt mot sina "peers".

Värderingen har tyngts av den svaga organiska tillväxten.

När man köper ett bolag får man ofta en rad varumärken-

-som inte är intressanta. Man skalar av lite och fokuserar på de starka.

Det hämmar förstås Midsonas organiska tillväxt.

Så man ska nog titta på de prioriterade varumärkena.

De har en positiv organisk tillväxt i Midsona.

-Vad säger du? -Jag instämmer. Bolaget är intressant.

Vi gillar det. Värderingen ligger strax under p/e 20.

Vi förväntar oss 60 % vinsttillväxt 2020. Lyckas de leverera det-

-det drivs dels av förvärven, sjunker p/e–talet till 12.

Stor skillnad mot de andra bolagen, exempelvis Orkla.

Sen som du nämnde, det är korrekt...

I en analys av Midsona skrev vi om att äta ekologisk mat-

-det ligger på 10-15 % i Norden. Sverige och Danmark är ledande.

I Italien och Spanien ligger det på 2-3 %. Så det finns enorma möjligheter-

-om trenden från Sverige kommer till södra Europa.

Midsona är helt rätt positionerat med utbudet som är 50 % ekologiskt.

Man ska ha fingertoppskänsla: att veta vilka lokala varumärken som är starka.

Det blir den stora utmaningen för Midsona. I Sverige vet vi att det är känsligt-

-vilka varumärken som går bra och är starka.

Vi har dragit över tiden, men Christer, berätta... Ni har nåt spännande på gång.

Vi hann inte tala om Nordic Waterproofing med sina gröna tak eller Handicare-

-med sina hissar. Men 2 och 3 september har vi ett stort event.

Ni får träffa 42 småbolag på Haymarket.

På Introduce.se kan man anmäla sig. Bra tillfälle att träffa ledningarna.

Ett bolag kan ha bra siffror, men att få ställa frågor till en vd-

-kan ge mer "confidence" inför investeringen.

Om du stannar efter programmet och drar dina case, kan vi lägga ut dem på webben.

Så gör vi. Vi sätter punkt för i dag, men återkommer i morgon 11.45, som vanligt.

Då kommer Christian Brunlid och Anders Rudolfsson. Och vi bevakar tillställningen-

-i början av september. Missa inte fortsatta aktietips från Christer, på väg ut på EFN.se.

Tack för i dag. Häng med oss igen i morgon.

Börslunch fokuserar på småbolag med gästerna Helen Broman från Lannebo och Christer Linde från ABG Sundal Collier. Dessutom diskuteras Fed och räntor med Bob Michele från JP Morgan.

Programledare: Gabriel Mellqvist och Matilda Karlsson

  • Rabatten avgörande för investmentbolagen15:30

    Rabatten avgörande för investmentbolagen

    Det är Luciadagen och Jörgen Wärmlöv, förvaltare på Spiltan Fonder, och Torbjörn Olofsson, vd på Kvartil, gästar Börslunch. I programmet är det fullt fokus på investmentbolag.  

  • Fläsk, lunnefåglar och sugrör18:10

    Fläsk, lunnefåglar och sugrör

    Allt ifrån kinesiska fläskpriser och Atlas Copco till det brittiska valet diskuteras när Lotta Faxén från Lannebo Fonder och Georg Norberg från Quesada gästar Börslunch.

  • Lagarde väntas skicka signaler5:17

    Lagarde väntas skicka signaler

    Allt om gårdagens räntebesked från Federal Reserve, dagens räntebesked från ECB och det pågående valet i Storbritannien. Morgonens makroanalys med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén.

  • ”Ovisshet är marknadens fiende”3:58

    ”Ovisshet är marknadens fiende”

    Sean George, förvaltare på Strukturinvest, berättar vad marknaden förväntar sig fredag den trettonde, dagen efter det brittiska nyvalet.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.9%
NASDAQ-100 0.8%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Dometic Group 5.6%
Nobia 5.3%
Lifco 4.2%
Balder -1.5%
Hufvudstaden -1.9%
Getinge -2.1%
Uppdaterad fre 14:48
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Lovande data från Cantargia4:41

    Lovande data från Cantargia

    Läkemedelsbolaget Cantargia har fått positiva resultat i en pågående fas 2a-studie inriktad på behandling av lung- och bukspottkörtelcancer.

  • ”Svenska bolag är övervärderade”20:12

    ”Svenska bolag är övervärderade”

    Dagens Börslunch bjuder på en analys av makroläget. På plats för att diskutera bland annat konjunktur och centralbanker finns Johanna Högfeldt från Swedbank och Sean George från Strukturinvest.