Heta trender och bolag inom gaming

Hej och välkomna till Börslunch torsdagen den 21 mars.

Vi befinner oss vid e-sportens vattenhål, Kappa Bar.

Hur känns det, Joakim?

Mycket bra. Speciellt för att vi har så duktiga gäster.

Kristoffer Lindström, analytiker på Redeye–

–och Mia Westin, dataspelsstreamer–

–och därmed expert på dagens ämne, eller hur?

Det litar jag på.

Just nu pågår den stora dataspelsutvecklarkonferensen–

–GDC i San Francisco.

Har det kommit nåt spännande nytt därifrån?

Den största nyheten som det har pratats om–

–är Google som har annonserat Stadia.

Det är "cloud gaming" kan man säga.

Man kan streama spel live...

Det kanske inte är för "core gamers"–

–och det lär ta ett tag innan det når den breda massan–

–för det krävs bra internet.

Men det är en jätteintressant utveckling för industrin.

Vad tycker du, Mia?

Jag är så konservativ.

Jag spelar "CS" vid min stationära dator.

Jag hänger inte med i det nya.

Du blir inte den första kunden till Google Stadia...

Jag tror att man kommer att se en förändring–

–i hur den breda massan konsumerar.

Samtidigt finns alltid "core gamern" som vill ha–

–det senaste och bryr sig mycket om "latency"–

–vilket kan skapa problem.

Det finns olika typer. Men det breddar industrin–

–och öppnar upp nya möjligheter för bolagen inuti den.

Jag har varit på GDC många gånger. Jag bodde i USA länge.

Det är ett fantastiskt evenemang.

Man får inblick i hur stor branschen är.

Flera tusen dataspelsutvecklare är där.

Att nu Google satsar hårt på det här–

–är det inte ändå nåt positivt för branschens framtid?

De är redan inne i branschen på olika sätt–

–genom att de äger olika butiker.

De har Youtube. Halva tiden på Youtube–

–konsumeras antagligen av spelrelaterat...

Google är först ut nu.

Det är sannolikt att Amazon kommer med nåt liknande–

–och Microsoft också.

Sony har en del streaming med PS Now–

–som kom till Sverige förra veckan.

Det kommer olika alternativ.

Men ta Google. Du sitter i Chrome, du surfar.

Du sitter i Gmail, du använder Google Suite.

Du kollar Youtube, du använder Android.

De är inne överallt förutom tiden man spelar Playstation.

Nu vill de in där.

Men det kommer att investeras mycket pengar–

–och på lång sikt blir det "rush" till IP:n.

Ungefär som Netflix och HBO tävlar mot varandra–

–och nu även Disney, inom streamingtjänst för video.

Det handlar om vem som har bäst innehåll.

Hur ska Google få in bra innehåll?

De annonserade nu, med tunga namn–

–att de öppnar en intern studioenhet.

Men sen lär de göra som Epic: betala för exklusivitet.

Sen kommer de säkert förvärva.

Men det är väl positivt för branschen som helhet–

–att Google ser att en större del av mediekakan–

–går åt gaminghållet?

Så är det, absolut.

Sen finns det alltid de som pressas när det kommer nytt.

Men det dröjer ett tag–

–innan det finns högpresterande internet.

I Europa och vissa delar av Asien är det inte bra.

Det är inte alltid bra i USA.

Fiber är inte utbyggt i Storbritannien.

Så det kommer att ta ett tag, men det är på väg.

Vi ska ner på bolagsnivå och prata om spännande bolag.

Vi börjar med Activision och EA.

Båda har haft en tung höst och vinter.

Mia tror det beror på att "Diablo" släpps som mobilspel.

Det måste vara det. Det är spiken i kistan.

Vad tycker och tänker du om bolagen?

Du måste ha provat deras spel.

Ja, i alla fall Blizzards spel.

Mycket "Starcraft II", "Diablo III"... Ja, det är de.

Speciellt "Diablo III" när det släpptes.

När jag såg att det nya kommer till mobiltelefon–

–var det tråkiga nyheter. Jag har nästan bara spelat "CS"–

–och hade "Diablo III" som ett undantag.

Nu trodde jag att jag skulle få ett nytt undantag, men nej.

Jag tänker inte spela på mobilen.

Hur upplever du att tongångarna är från–

–streamer- och gamingcommunityn kring titlarna–

–från de här bolagen? Vi kan börja med Blizzard.

Ja...

Finns det ett stort intresse för spel som "Overwatch"?

Inte i mina kretsar, men jag känner mest "CS"-folk.

Intressant. Vad tror du att kräftgången för bolagen–

–i höstas och vintras har berott på?

Det kommer mycket nytt innehåll.

Ett fenomen som Epic Games "Fortnite"–

–har tagit mycket publik från vissa typer av spel.

Ofta är det relaterat till nya släpp som inte går bra–

–när det gäller finanserna.

Det svänger alltid i de här branscherna.

Plötsligt överraskar de, då blir alla superglada.

Activision Blizzard gjorde sin högsta vinst nånsin–

–och ändå säger de att de ska skära ner på personalen.

Tråkigt för dem, med då hämtar andra upp den talangen.

Om vi pratar om Norden och Sverige istället...

MTG är väl den svenska mediejätten som–

–har satsat mest på gaming. Vad ser du i deras framtid?

Uppdelningen som kommer att ske är intressant.

Där kan man få kärnfokus mer mot gamingsidan–

–som är gaming- såväl som e-sportsrelaterad–

–med ESL och Dreamhack.

Jag har ingen officiell värderingsuppfattning på MTG–

–som jag kommunicerar utåt.

Mia, vad tycker du om Dreamhack?

Jag älskar Dreamhack. Jag har varit på alla Dreamhack–

–i Sverige sen jag var 16 år.

Jag ägde MTG ett tag i min portfölj–

–enbart på grund av Dreamhack.

Jag tror att de har satt Sverige på kartan inom e-sport–

–och fortsätter att vara en stor aktör.

De har också satsat på evenemang via ESL.

Vad tänker du om de här evenemangen i övrigt?

De drar jättemycket publik och tittare online.

Så det verkar vara ett stort intresse?

Ja, men allt fler vill hålla i de stora turneringarna nu.

Förr har väl Dreamhack varit ensamma på tronen.

Så är det inte riktigt längre.

Vad tror du om till exempel THQ?

Ett annat svenskt bolag...

THQ är ett bolag som jag bevakar.

Med Lars Wingefors i spetsen gör de mycket förvärv.

De har fokus på att bygga en stor IP-portfölj–

–som de sen kan förädla.

De har haft släpp, och vad ska man säga...

Kvaliteten på portföljen har hela tiden graderats uppåt.

För dem är det väldigt bra om man "coinar" plattformskrig–

–på PC-sidan, med Epic mot Steam och Discord–

–som leder till lägre kostnader för digital distribution.

De kommer att gynnas av "cloud streaming"–

–för det kommer att bli krig om innehåll.

Det är det som de bygger. Det spelar dem rätt.

De förvärvade nyligen Koch Media–

–som har rätt kända titlar:

Både "Metro Exodus" och "Saints Row".

Vad tänker du kring det förvärvet?

Det var ett jättebra förvärv.

I efterhand kan man se på marknadsreaktionerna–

–att det var till ett bra pris.

Det är det som Lars och nätverket som han har byggt upp–

–är väldigt duktiga på att göra.

Hitta bra bolag, som följer rätt kulturella principer–

–enligt vad de tycker, som de kan samarbeta med–

–och sen förvärva in dem i en större kostym.

Trenden är att det sker mycket förvärv inom gaming.

Det är svårt att vara en enskild studio–

–som släpper vart tredje år.

Så du tror att de fortsätter i positiv riktning?

Enligt Lars ska han fortsätta bygga i ytterligare 20 år.

Om 20 år är bolaget nog mycket större än i dag.

Det räcker för mig.

Titlarna de äger, både via tidigare förvärv–

–och Koch Media... Jag känner själv till "Saints Row".

Hur kul blir det om det kommer en uppföljare?

En ny öppning till min...

Jag spelar bara "CS". Väldigt sällan–

–tar jag mig an andra spel. Med ett nytt "Saints Row"–

–gör jag uppehåll i "CS"-spelandet.

Till mobilen?

Nej!

Vill du ha möjlighet att spela online?

Ja.

Anpassat för e-sport?

Inte e-sport, men absolut online för att spela med andra.

I Norge, då. Funcom är ett intressant gamingbolag–

–som är noterat på den norska börsen.

Redeye bevakar också det bolaget.

Jag och min kollega Tomas Otterbäck.

Funcom har lyckats ställa om från en svår situation–

–till finansiell stabilitet och tillväxt.

Bolaget har gjort det jättebra.

Framöver släpper de större grejer varje år.

En viktig del för mindre studior.

Att skapa kassaflöden och intäkter–

–att större släpp inte bara kommer vart tredje år.

Ett fint bolag med bra ledning.

De är bra på att göra–

–"massive multiplayer online role-playing games".

Jag spelade "World of Warcraft" nästan hela grundskolan–

–därav mina betyg...

Är inte den genren döende?

Jag vet inte...

Jag tillbringade också många timmar med "WoW".

Fler än jag vill erkänna...

Men...

Det har nog ställts om...

Du och jag har inte lika mycket tid i dag...

I WoW Gameplay har man säkert stuvat om–

–från 80 timmar "raves" till mindre än så.

Man har nog anpassat strukturen. Det finns nog–

–fortsatt efterfrågan. Jag tycker–

–att det är kul med "mods"...

Märker du att de spelen lever och frodas?

Ja, en nära vän streamar och spelar "World of Warcraft"–

–på proffsnivå. Han har ofta många tittare på sina raves.

Och när det kommer nån ny "patch"–

–återkommer alltid avdankade spelare–

–och sen väntar de på nästa grej.

De håller ändå greppet om äldre spelare–

–som varit med ett tag.

Kristoffer, du har ett case från Finland.

Ja, Remedy är en utvecklare i samma fas som Funcom.

Bolaget har ställts om från att leverera projekt–

–vart tredje, vart fjärde år, till att släppa–

–ett större spel eller en expansion och DLC:er–

–varje år framöver. "Control" är ett egenutvecklat IP–

–som kommer under 2019.

Aktien är billig och oupptäckt.

Bolaget ligger i Finland, har halvårsrapportering–

–så det har inte uppmärksammats.

Närmaste åren förändras nog det–

–med en annan typ av finansiell utveckling.

Men de har inte kommit lika långt–

–med omställningen som Funcom? Är de billigare?

Billigt är relativt... Hur aktier värderas...

De initierade sin nya affärsmodell–

–för två och ett halvt till tre år sen.

Under 2019 kommer frukten av omställningen.

Sen kommer det varje år. Då blir nog värderingen en annan–

–på bolaget, en annan "attention"...

Intressant.

Vi ägnar lite tid åt e-sport också.

Trenden på senare år är att många spelutvecklare–

–släpper spel som är anpassade för e-sport och streaming.

Även riktigt stora titlar.

Hur tänker du kring den trenden, Mia?

Särskilt i "Fortnite" och "Apex"–

–har det petats in mycket pengar i priserna–

–för att hålla stora turneringar.

Som att man tvingar fram att e-sporten ska bli populär.

Man lockar spelare som vill jaga pengar.

Men lockar det publik?

Man måste få med publiken.

Därför har "CS" funkat i så många år.

Det funkar som publiksport och har byggts...

Vad är det som funkar så bra med "CS"?

Spelet är lätt att förstå.

Efter 10–15 minuter har du redan ett hum–

–om vad det går ut på.

Jämför med "Dota"...

Inlärningskurvan är hög i "Dota" och "Starcraft II"–

–liksom i "League of Legends". "CS" har inte den tröskeln.

Därför har spelets community alltid varit stor.

Arenor fylls än i dag vid stora "CS"-turneringar.

Nyligen stängdes en e-sport: "Heroes of the Storm".

De flyttade sina utvecklare och pengar till andra spel.

Intressant. Ett spel–

–ska vara lika simpelt att följa som sport.

Man kan följa det på olika nivåer.

Man sätter bollen i fotbollsmålet–

–men den mer intresserade ser strategin...

Att nåt finns för en bredare publik.

För att ett spel ska vara "competitive"–

–krävs ett strategiskt djup–

–och en nivå där du kan träna upp reaktionsförmågan.

Men andra spel anpassas för att vara kul att titta på.

Streamingen är en så stor del av marknadsföringen–

–och av att spelen når ut, och en stor del av intjäningen.

Olika spår...

Kanske blir det ännu mer så när det kommer såna tjänster–

–som Google lanserar där du med en knapptryckning–

–delar upp dig direkt mot Youtube. Det ska vara lätt–

–och kul att titta på. Det kan påverka–

–hur spelen ser ut till slut.

Om du prenumererar på en "backlog" med spel–

–vill du ha täta uppföljningar–

–som när du tittar på en serie.

En intressant utveckling. Vi får se vad som händer.

En investeringsstrategi. Att titta på bolag–

–med spel som kan lämpa sig...

Investeringar är alltid en prisfråga.

Vad tycker du om bolaget?

Men mycket sker i den här industrin–

–och det fortsätter så framöver.

Kul att ni kom. Tyvärr är Börslunch slut för i dag.

I morgon avrundas turnén utanför studion.

Se oss då. Tack för att ni tittade.

Börslunch ger sig ut i gamingvärlden tillsammans med streamern Mia Westin och Kristoffer Lindström från Redeye. THQ, Funcom, Activision Blizzard, Electronic Arts, MTG och Remedy är bolag som analyseras i programmet. Dessutom diskuteras Googles gamingsatsning.

Programledare: Albin Kjellberg och Joakim Båge

  • Små intressanta hälsovårdsbolag21:15

    Små intressanta hälsovårdsbolag

    Börslunch avslutar veckan med Erik Sprinchorn från TIN Fonder och Siri Ladow från Danske Bank. De pratar bland annat premiepension och hälsovård. Dessutom intervjuas Ferronordics vd Lars Corneliusson.

  • Ryska framgångar för Ferronordic5:18

    Ryska framgångar för Ferronordic

    Rapportvinnaren Ferronordics vd Lars Corneliusson gästar Börslunch för att prata om det starka kvartalet, bundet kapital och utvecklingen av verksamheten i Ryssland och Kazakstan. 

  • Hopp om bottenkänning3:55

    Hopp om bottenkänning

    I dag står världens inköpschefer i strålkastarljuset. Morgonens nedslag i den makroekonomiska världen med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén och EFN:s Gabriel Mellqvist.

  • Tre svenska juveler och en fransk lyxlirare20:30

    Tre svenska juveler och en fransk lyxlirare

    Martin Nilsson från Catella och PO Nilsson från Prior Nilsson Fonder bjuder på en Smålandsresa och några fastighetscase i dagens Börslunch. Dessutom tar vi pulsen på börsen med Helge Skibeli, global analyschef på JP Morgan.

  • Fastighetsfesten rullar vidare17:54

    Fastighetsfesten rullar vidare

    Allt ljus riktas i dagens Börslunch mot fastighetssektorn. Kommer fortsatt låga räntor elda på kurserna ännu mer? Det och mycket annat svarar Humlegårdens vd Anneli Jansson och Johan Edberg, analytiker på Handelsbanken på.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Vitrolife 3.1%
FastPartner 2.1%
Sectra 2.1%
Intrum Justitia -1.7%
Millicom -2%
Embracer -3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier