Är Fingerprint det nya Eniro?

Välkommen till Börslunch på EFN.se, måndag 18 september.

Börsen handlas strax över nollan.

Fingerprint har vinstvarnat–

–och aktien faller med över 20 %.

EFN:s reporter Albin Kjellberg träffade–

–ekonomijournalisten Peter Benson. Han sa så här.

Det går inte riktigt ihop.

De pratar också om att det har att göra med Apple.

Det är bara strunt.

Apples nya telefon kom när 80 % av kvartalet hade gått.

Den kan inte stå bakom en halvering av omsättningen.

Ord och inga visor.

Intervjun i sin helhet hittar ni på EFN.se.

Peter van Berlekom och Oskar Ekman, välkomna hit.

Det är nästan uttjatat med vinstvarning. Vad är nytt?

Det sätter börsen i ett perspektiv av att:

Vad handlar vi på?

Vad är det som skapar monsterrörelserna?

Hur mycket tittar vi på de underliggande bolagen?

Det är inte första gången ett bolag går rakt upp–

–för att sen kanske försvinna. Eniro är ett exempel.

De var överälskade och är nu nästan borta.

Nånstans måste vi också ifrågasätta lite vad vi handlar.

Peter?

Låg visibilitet, och de vet väl inte så mycket själva–

–om ledtiderna är korta. Tre månader i orderböckerna.

Om det inte faller igenom blir det den här effekten.

Svårbedömt bolag, så det är bara att hålla sig undan.

Vi ska prata lite bilar nu.

Förra veckan öppnade bilsalongen i Frankfurt.

Det mesta verkade handla om el- och självkörande bilar.

Peter, du var där. Har du några spaningar?

Tyskarna försöker dominera på hemmaplan.

Så Volkswagen, Daimler och BMW tog ju mycket av showen.

Sen är väl Opel delvis tyskt.

Mycket elbilar och miljökoncept–

–men samtidigt väldigt mycket muskelstarka bilar också.

Mycket hästkrafter, så industrin går åt båda hållen.

Jag skulle hellre se att effektiviseringsvinsterna–

–i motorerna går till att spara energi mer än vad det gör.

Man ökar antalet hästkrafter.

Man har sett en trend de senaste 15 åren–

–att en normalbil, från att ha haft 100–150 hästkrafter–

–nu är uppe i 250 i många fall.

Men vissa av de större biltillverkarna är riktiga fynd.

Som aktie är det väldigt intressant.

Då har man tittat igenom mycket av cykeln.

De handlas på sju gånger vinsten eller lägre.

Om inte bilmarknaden blir betydligt sämre–

–så är det billigt. Nettokassa har de ju, generellt.

Vilka bolag pratar vi om?

Volkswagen, Daimler och BMW, i första hand.

Vi ser allt fler elbilar.

Vilken effekt får det på bilbranschen och de här aktierna?

Man får beklaga att det går mot fler hästkrafter–

–och ineffektivare bensinmotorer–

–med tanke på kommande förbud i vissa städer–

–på grund av kraftig miljöpåverkan som man adresserar.

Om 5–10 år lär de här bilsalongerna visa upp nåt annat.

Hybridlösningarna man har pratat om länge, är en sån sak.

Och bilindustrin är ju i en förvandling nu, tror jag.

Man kommer att gå från det traditionella mekaniska–

–till högteknologiska bilar med batteridrift–

–och all annan teknologi man har i bilarna.

Det kan ju bli en besvärlig miljö för de här p/e 7-bolagen–

–att ta sina små marginaler, som kanske krymper ännu mer...

Ska man hämta värde i biltillverkare–

–eller i underleverantörer?

Vi vet inte hur det blir.

De högteknologiska bilarna kanske blir som en mobiltelefon.

Den håller i 18 månader. Sen måste man rulla runt den.

Det kanske blir en snabbare "churn" på bilar–

–så det kanske löser sig ändå.

Men det blir mer komplexa bilar–

–och då kanske man ser på underleverantörer.

Och Nvidia har ju gått genom taket–

–och när Autoliv sa vad de skulle dela upp–

–så jublades det åt den teknologiska delen.

Är det batterifabriker eller mjukvaruföretag–

–som du ser extra på, när vi pratar om bilbranschen?

Man är kanske lite sen till festen.

Det här är inget vi pratar om för första gången.

Mjukvarudelen kommer att bli större–

–men man ska nog se mer på den självkörande bilen–

–och då kan det handla om kameror.

Men det finns en uppsjö av bolag.

Att hitta rätt bolag som sitter i flest bilar, är svårt.

Utmaningen är batterikapaciteten.

Batterierna till en ny bil, till exempel Tesla–

–kostar ju ett par hundra tusen kronor.

Om man sätter det i en standardbil–

–är det en väldigt stor del av priset.

Volkswagen investerar gigantiskt just i batterikapacitet.

Det är den stora utmaningen. Även miljömässigt.

En annan bransch det har gått trögt för på sistone–

–i alla fall på börsen, är byggbranschen.

Men det skiljer sig från bolag till bolag.

Peter, du har spanat in det här.

Det intressanta är att aktiekurserna är tidiga–

–att ta till sig den eventuella krasch som kommer.

Jag tycker själv att bostadspriserna är höga.

Jag tror att det blir trögare att sälja framöver.

Och med det sagt så är ju...

Det scenariot är väl till stor del inprisat–

–i den typen av bolag.

De har gått ner 20 %, eller 40 %?

Typ 25 %.

En eventuell krasch. Håller du med, Oskar?

Den kursutveckling vi har haft, både upp och ner–

–är en excess åt båda håll.

Just nu prisar de för att de kommer att få problem.

Och att det är en liten krasch.

Det finns 375 bostadsutvecklare i Stockholm–

–och det poppar upp nya super-gearade bolag.

Vi är i en bubbelliknanden miljö–

–men vi vet inte riktigt var det här slutar.

Men börsen är fantastisk på att prisa saker i förväg.

Nu har vi prisat en dålig utveckling på bomarknaden.

Gäller det både bostadsutvecklare och byggare?

Det gäller väl båda–

–men bostadsutvecklarna är till stor del–

–engångsvinster, kan man nästan säga.

Det går inte att sätta p/e-tal på att sälja ett projekt.

Det svåra i JM, till exempel, är ju att...

Jag är optimistisk till vinsterna i närtid–

–men på längre sikt borde marginalerna gå ner–

–och då är vinsttrenden i sjunkande på några års sikt.

Börsen har svårt att läsa igenom det.

Aktien är billig och när vändpunkten kommer vet jag inte–

–men det är ett spännande läge.

Oskar, du resonerade om hur bankerna borde påverkas.

Vi har ju nån form av lånefest i hela världen–

–och även på konsumenthåll i Sverige.

Hushållens skuldsättning var det 9 av 10 som bedömde–

–som ett bekymmer, när man frågade folk på stan.

Här finns det ännu ett led i det med bostadsutvecklarna:

Bostadsrättsföreningar.

Det byggs upp en stor skuldbörda–

–när det gäller bomarknaden i Stockholm.

Den kommer att få konsekvenser.

Då är det bankerna som har lånat ut pengar.

Det är ett bekymmer. Jag har varit orolig över det länge.

Det har varit lönlöst att prata om. Man spår rätt ibland.

Skuldsättningen i föreningarna är inte... I en del nya...

Nej, jag är mest orolig för bostadsutvecklarna.

Att folk okritiskt ser på dem ur investeringsperspektiv–

–när du "gearar" om för att bygga på en tomt i Väsby.

Inget fel på Upplands Väsby, men priserna är sjuka nu–

–för att ta sig in i branschen.

Kommunerna är otroligt ivriga att sätta igång projekt.

De tittar inte på ekonomin, utan ska fylla ett behov.

Förtätning. Solna är ett bra exempel. Kommunen–

–har dragit till sig otroligt många bostäder på 10–15 år.

Täby ska fördubbla antalet invånare.

Vi lämnar byggbranschen för att tala om Kinnevik.

Aktien är upp 10–15 % i år. Men rabatten–

–växer fortfarande.

De största innehaven har gått bättre. Både Millicom–

–Zalando i paritet, och även Tele 2.

Allt annat lika borde Kinnevik vara mer intressant–

–än bolagen i portföljen.

Med en rabatt som närmar sig 25 %.

Är det bara för rabatten eller tror du på bolagen?

En ny vd ska komma småningom.

Intressanta innehav–

–det kan finnas strukturella förändringar.

Att det inte kommer nåt utköp av teleoperatörerna–

–kan vara inprisat. Men det är en vinnare på sikt.

Vad tycker du?

Jag har alltid gillat Kinnevik och dess bolag.

Men jag gillar inte Zalando.

Deras försäljningsstruktur är ett problem.

Att häften av alla varor returneras.

Det är nog inte bra på sikt.

Men i princip alla Kinnevikbolag är fantastiskt bra.

Utom Zalando.

Men många bolag handlas till premie.

Kinnevik har stor rabatt, men vad kan sägas om de bolagen?

Investmentbolag har alltid varit en gåta. Vilka bolag–

–ska handlas med premie...? Det var ju 30 % i e-bolagen...

...för inte så länge sen.

Jag gillar inte att köpa bolag med premie.

Särskilt investmentbolag som investerar i börsbolag.

Finns en onoterad del där värderingen kan debatteras–

–finns värde. Men i Investor finns onoterade bolag–

–där man är oense om värderingen.

Men varför köpa Lundbergs med premie?

Det är svårt att motivera. För att det varit så tidigare?

Eller Öresund. Ett jättebra bolag, men då kan man köpa–

–de underliggande tillgångarna.

Jag instämmer. En likviditetseffekt.

Att skapa sin egen optimala portfölj.

Investor verkar fortsatt intressant.

Det är bättre att köpa investmentbolag som investerar–

–i små bolag, där du inte får tillgång till så stor del–

–på börsen, som de kan få. Där finns en poäng.

Det har talats en del om uppdelningar på sistone.

I förra veckan meddelade Autoliv–

–att bolaget skulle delas upp. Aktien steg 11 %.

Får vi se fler uppdelningar på börsen?

Ja, det är jag övertygad om.

Men jag vet inte vilka bolag det blir.

Men i vissa fall har det gått för snabbt.

ABB var på tapeten, det är nog bra att det inte blev av.

Tabellen visar att avknoppningar belönas.

Åtminstone samma dag det meddelas. Autoliv upp 11 %.

Är det ett tecken på att det är sent i cykeln–

–när man vill hitta värden i alla möjliga hörn?

Vad tror du?

Ja, det skulle man kunna säga...

Men i vissa fall sägs–

–att det var en uppenbart felaktig struktur.

Jag tänker på Getinge.

Olika säljkårer i de två delarna, exempelvis.

Varför skedde det inte för ett antal år sen?

På så sätt är det sent i cykeln.

Vi vill samla på oss bolag för att spekulera om delningar.

Aktiemarknaden har livlig fantasi rätt ofta.

Ericsson är ett bra exempel som ni nämnde i fredags.

Där hittade man värden.

Vi handlade Ericsson på 63–65 kronor–

–för inte så länge sen. Nu är det 43 och dödstyst.

Nu kommer det.

Ericsson är bara ett exempel–

–på marknadens förväntansbilder. Hållbara eller inte–

–det vet man inte. Man får vara försiktig.

Men fantasin måste få finnas. Jag har tittat på Hexagon–

–och Assa Abloy. Det bygger på det–

–som skedde i bilindustrin. Det går mer mot teknik.

Bolagen har två delar. Assa med de traditionella låsen–

–de är inte längre så traditionella. De är elektroniska.

Låsdelen består till mer än 50 % av högteknologi.

Du kan låsa upp på distans, för att släppa in Zalando–

–logistikbolaget som lämnar skorna när du är på jobbet.

Det blir allt mer högteknologi i Assas låsdel.

Sen har bolaget en industriell del med garageportar–

–mekanik. Fantasin tänker att det kan bli två bolag.

Hur värderar vi teknik? Hur värderar vi...?

Vilket bolag vill du ha i portföljen vid en delning?

Jag är för garageportar...

Sånt man kan räkna på med stabil marginal.

Jag är, och har alltid varit lite tråkig.

Ta den delen, jag tar den andra.

Fantasin är alltid dyrare på börsen.

Vi skriver upp Hexagon och Assa.

Assa kan du också dela upp i två skilda delar.

Kul. I morgon kommer Jamal Norling och Erik Nordenskjöld.

Missa inte det. Tack för att ni tittade.

Fingerprint rasar efter en vinstvarning. Detta behandlas givetvis i dagens Börslunch där gästerna Peter van Berlekom från Alfred Berg och Oskar Ekman från Erik Penser Bank bland annat snackar Ferrari och avknoppningar.

I dagens program:

Fingerprint rasar efter vinstvarning.

Ferrari gasar på.

Marknadsoro för byggbolagen.

Växande substansrabatt i Kinnevik.

Avknoppningar har gett resultat.

Hexagon på tur för uppdelning?

Kan Assa Abloy delas upp?

Programledare: Simon Tarvainen och Ellinor Beckett.