Favoriter och föredettingar inom gaming

I dag blir det datorspel, gaming och E3 för hela slanten.

Du tittar på EFN Börslunch tisdag 18 juni.

Innan vi drar i gång med Carl Armfelt, noterar vi att ECB lovade stimulanser–

–nåt som fick börsen att vända upp. 0,3 % upp var den sist vi kollade.

Tieto har lagt bud på norska Evry och bildar Tietoevry.

Och Volvo samarbetar med Nvidia runt självkörande bilar.

Direkt till Kalifornien, Los Angeles: E3. Vilken känsla får du spontant?

Vi hade en bra vecka, trots lite avslagen stämning generellt.

Många bra möten och intryck. Många nordiska bolag imponerade.

Bland de största var det spridda skurar.

Aftonbladets och SVT:s recensioner var ljumna.

Att Sony inte var där var ett dåligt betyg. Håller du med om det?

E3, som mässa, är på väg nedåt.

Men många åker dit från industrin. Det viktigaste sker inte på mässgolvet–

–utan på JW Marriott. Där hålls de intressantaste mötena.

Där träffar du tevespelschefer och utvecklare...

Ja, men man känner ändå att industrin är i tillväxt.

Generellt dominerar de största varumärkena. Mortal Kombat–

–de lite äldre... Inte så många nya uppstickare.

Även Mario och Luigi... De största och finaste varumärkena dominerar.

Ska du göra en titel för 500 miljoner vågar du inte använda ett nytt IP.

Så trots färre mässbesökare visade sig de stora bolagen–

–med bra varumärken från sin bästa sida.

Nostalgi i ny skepnad.

Du träffade Strauss Zelnick, kanske inte bekant för alla tittare–

–chef för Take Two. Han är en annorlunda man. Berätta lite om honom.

Take Two-mötet var det bästa för oss. Strauss är en vinnarskalle.

Tidigare hade vi träffat bolagets vd. Strauss är CEO och "chairman".

En av få personer som visade sig vara ännu mer vinnarskalle–

–än den vi träffat tidigare. Tränar mycket, är själv ingen "gamer"...

Han hittar de bästa talangerna och får dem att stanna kvar.

En passionerad presentation.

Vår slutsats är att Take Two är ett av få bolag som kan ha starkare företagskultur–

–än Evolution Gaming. Långsiktiga, stor passion för att skapa bra datorspel–

–lyckas behålla sina utvecklare...

Legendarerna som skapade "GTA 5" sitter nu och skriver kod.

Till skillnad från EA och Activision, där var det "hela havet stormar".

Många kompetenta har gått, trötta på storbolagskulturen.

Take Two imponerade mest.

För den som vill komma i form har Strauss Zelnick skrivit en bok.

Att förhindra åldrande genom fysisk toppform.

Han har utnämnts till USA:s mest vältränade börs-vd.

61 år gammal... Risken är kanske att han tränar för mycket...

I börskursen kan vi se en liten svacka...

Vi tittar på Take Twos aktieutveckling.

Den lämnar en del att önska efter en branschsvacka i slutet av 2018.

Drog den ner alla USA:s datorspelsaktier?

Hela sektorn gick dåligt 2018.

Alla analytiker trodde att "Fortnite" skulle dominera–

–och bolaget vara det enda som lyckades över tid. De som kan underhållning fattar–

–att det inte funkar så. Sektorn har inte så stor kannibalisering. Activision–

–och EA har bolagsspecifika problem som Take Two saknar. Kursen går ner–

–med hela sektorn under hösten...

Men när man är där, gräver och sparkar på däcken, verkar bolaget vara i toppform.

De släpper inte 30 titlar de närmaste tre åren, som THQ. Titlarna som släpps är få–

–fokus på kvalitet...

Deras "pipeline" är stark och det känns som ett framtidsbolag.

Bolagets intäkter ser ut så här. Kan du guida oss genom grafen?

De oranga staplarna visar återkommande intäkter. Särskilt "GTA Online"–

–fortsätter växa. Den mörkblå stapeln–

–visar digital försäljning som också ökar 2017–2018.

En tydlig bild av vad som sker i ett bolag när "game as a service" funkar.

Take Two är lite titelberoende, men mindre än för tre år sen.

Det ger jämn avkastning och god prognos.

Du nämnde konkurrenterna Activision Blizzard och EA.

Tråkiga kursgrafer...

Ingen ordning på torpet. Tappar kompetens...

–Är det en fråga om bolagskultur? –Många duktiga personer har stuckit.

Activision fortsätter göra ett "Call of Duty" per år. Ett spel per år–

–funkar kanske för Fifa, men Activision blir överkört av "Fortnite".

"Content drops" varje vecka, återaktiverar kunderna...

De bolagen sitter fast i träsket.

Fastän "Call of Duty" kan bli en "blockbuster"?

Blizzard som varit en lysande stjärna genom Activision Blizzard...

Men bolaget har tvingats slänga ut många titlar–

–som de hade tänkt släppa de här åren.

Om en titel som "Diablo" ryktas det att två, tre spelstudior–

–försökt göra en uppföljare. Jag gissar att "Diablo" blir nästa titel.

Men att fortsätta som tillväxtbolag i en underhållningsindustri är svårt–

–när bolag blir så stelbenta som de här.

Kan de köra "Call of Duty", stegvis uppdatering, som i "Fortnite"?

Vissa lyckas. Take Two lyckas med "Borderlands 3".

De tog tvåan, förnyade den lite–

–och tänkte på hur de ska "serva" konsumenterna efter släppet.

EA har försökt. "Apex Legends" var ett fint försök.

Men efter lanseringen går många kunder tillbaka till Fortnite.

Skälet till det är att "Fortnite" är bäst på "social". Där umgås du.

Om alla dina kompisar är där, varför ska du spela Apex för dig själv?

Blir EA och Activision för billiga ska man förstås gräva där.

Vid nån tidpunkt ska man titta på dem igen.

Men det är dumt att chansa.

Enligt värderingstabellen verkar Take Two inte vara så mycket dyrare.

Om din analys stämmer är värdet bättre. Prisskillnaden på p/e-talsnivå...

–Bara en liten kvalitetspremie. –Fortfarande läge.

Starka varumärken som "Super Mario" återkommer och "Fortnite" är starkt–

–tack vare uppdateringen.

"Fortnite" är ingen fluga, det fortsätter vara relevant under lång tid framöver.

En snackis redan före E3 var "Cyberpunk". Även vi har talat om den.

Vad tillkom om det spelet?

En ny speldemo på 50 minuter.

Ett komplement till det som visades på Game.com och E3 i fjol. Titeln blir fin.

Men fastän folk ser fram emot det här mest av allt–

–är frågan hur mycket de kan sälja? Man måste skilja mellan bolag och aktie.

Om spelet säljer fem gånger så mycket som "Witch 23" första året–

–kanske de drar in 2,5 miljarder "polska" i omsättning 2020.

Bolaget är fint, liksom titeln, men aktien är kanske inte lika intressant.

Även om man lyckas femdubbla omsättningen är det 7–8 gånger ev/sales.

Mycket för ett sånt bolag. Och "Cyberpunk" jämfört med "GTA"...

"GTA" köper alla, populärkultur.

"Cyberpunk" kan bli den största "releasen" på många år–

–men "GTA 5" har sålt över 125 miljoner ex.

Och "Cyberpunk" är fortfarande en rollspelstitel. Mer nischat.

Säljer de 20–30 miljoner ex första året är det jättebra–

–men jag har svårt att se att det kan bli mycket mer.

Känslomässigt upphetsande, men inte lika...

Men den som är gamer ska nog...

Men de flesta känner nog redan till bolaget och titeln.

Och "Keanu Reeves-effekten", en legendarisk skådis...

Keanu Reeves... Ett bolag har en fantastisk titel.

De vill göra "mainstream" och tar Keanu Reeves.

En av kryddorna på mässan var att upptäcka hur starkt varumärke han har.

Men ändå är han en avdankad Hollywood-skådis...

Men Luigi är ständigt fräsch.

"Luigi's Mansion", en av många nyheter från Nintendo. En spökhus-odyssé.

Överraskade Nintendo, visserligen med gamla titlar?

Ni har väl gett Nintendo mycket "baisse"?

Nintendos presentation var bäst bland de stora bolagens, deras pipeline.

Från "Zelda" till "Luigi's Mansion" och några andra titlar.

De riktiga Nintendofansen var positivt överraskade.

Åter ett bolag som är mer kvalitetsorienterat.

Hur länge kan man damma av gamla titlar?

Finns det ett "bäst före datum" även för Nintendos titlar?

Gamla titlar funkar alltid, men bolaget måste utveckla varumärkena.

Annars blir det "Call of Duty". Återkommande, men med stark bolagsledning–

–som springer åt rätt håll.

Kort om konsoler. Nintendo Switch känns fortfarande relevant.

Den går jättebra. De som tror att det var den sista konsolgenerationen har fel.

Nyheter från Xbox kommer i slutet av året.

Gissningsvis kommer produktcykeln för Sony och Playstation påminna om Xbox.

Liknande hårdvara och tidsfönster...

"Disc" kommer att finnas kvar, troligen på båda–

–och båda försöker integrera molntjänster–

–"streaming" och "game as a service" i ekosystemet.

Både Sony och Xbox Microsoft fokuserar på det.

Mer evolution är revolution.

En kort paus för att titta på en sommarportfölj.

Här kommer vinjetten.

Per Hedberg, Lancelot, har skickat in en portfölj.

Han vill delta i vår prestigefyllda tävling. Han tävlar också digitalt...

Vi har det tyska datasäkerhetsbolaget Cyan bland de tre långa casen.

Till det kommer finsk byggservice: Caverion.

Hela anrättningen toppas med amerikanska Napco.

Också det ett bolag aktivt inom digital säkerhet, noterat på Nasdaq i New York.

På kortsidan väljer han XXL, det problemtyngda norska sportvaruhuset.

Tack för det, Per Hedberg. Vi ser fram emot att se–

–hur den här portföljen står sig mot de andra.

Det var det. Tillbaka till gaming.

En vanlig spaning är att datorspel ska distribueras som streamingtjänster.

Vilka intryck har du från E3? Det verkar finnas många "pretenders" i alla fall.

Årets bubbla är ju streamingtjänster. Sexton är lanserade.

Sju eller åtta till är i pipeline.

Hur många tjänar pengar?

Ingen har lanserat än. Det finns äldre affärsmodeller–

–som är prenumerationsliknande. Xbox och Playstation har såna tjänster.

Men det är plus i kanten för svenska spelutvecklare.

De kan sälja några titlar av backkatalogen till rätt gynnsamma prislappar.

Men överlag tror jag att streaming är en enorm bubbla.

Det är få av de här 16 som kommer att vara lönsamma.

Överlag är hela streamingcaset grundat i att det sitter–

–gubbar i kostym som tror att det här är som film.

Alla gamers undrar vad streamingtjänsten tillför.

Service har redan kommit på naturlig väg.

Så streamingtjänsten i sig bidrar inte på nåt sätt.

Det kanske kommer nischaktörer som har nåt slags Netflixliknande affärsmodell.

Men i slutet av dan vinner konsoltillverkarna och bygger ekosystem.

Den stora entusiasmen kring streaming är som VR för tre år sen.

Man har bestämt uppifrån vad som ska bli det nya stora.

Och det är tusen konkurrenter som ska jaga...

Tusen bolag ska jaga de här konsumenterna.

Det låter bra på papperet. En "one stop shop".

Och Lars på THQ är nog ändå gladare än om det inte fanns.

Du nämnde svenska vinnare. THQ är en av dem.

THQ och Paradox. Båda gav solitt intryck.

I de här mindre entreprenöriella spelstudios kan man lyckas.

De största spelutvecklarna fokuserar på sitt.

Det finns ett hål till det här segmentet under.

THQ har en otroligt gedigen pipeline.

Vi hade en lista, men den var så lång så den fick inte plats på skärmen.

En av de roligaste titelsläppen de gjorde var "Spongebob Squarepants Rehydrated".

Det är en titel som ROI-mässigt kan bli fantastisk.

Man kan dra ner risken lite i THQ.

För ett år sen var det en gigantisk pipeline med nya uppkommande titlar–

–när man tidigare bara hade gjort "asset care".

Nu har ändå THQ visat att man kan exekvera–

–på den här pipelinen. Och den är ganska bred så allt måste inte lyckas.

Lite lägre risk än tidigare, lite attraktivare värdering.

En ångvält som kan fortsätta konsolidera–

–och flyga under radarn från EA och Activision.

Är du lika positiv till Paradox?

Där känns värderingen bättre nu än tidigare.

Det är ett bolag som gör allting rätt.

Jag tyckte "Empire of Sin" var en bra titel.

Den kan man nog också räkna med ROI-mässigt snabbt.

Kruxet i Paradox är väl deras satsning på vampyrgenren: "Bloodlines".

Där är det för tidigt att säga om det blir fem av tio, sju av tio eller tio av tio.

Det är ändå en väldigt viktig del för bolaget.

Man har inte satsat alla marker på det, men är det nåt man ska göra i Paradox–

–är det att gräva i "Bloodlines". Hur duktig är studion? Hur ser "gameplay" ut?

Det är ett starkt IP, men det är fortfarande lite mer hög risk.

Men vid slutet av dan gjorde båda ett bra intryck–

–och befinner sig i en bra position.

Kalas. Stort tack, Carl Armfelt. - Tack alla ni som tittat.

Nästa år hänger vi med. EFN i Los Angeles.

Då får du hänga med till "La La Land".

Imorgon är vi tillbaka. Då kommer "Rulle" och Christian Brunlid.

De presenterar sina sommarportföljer och blickar framåt.

Häng med då klockan 11.45. Tack.

När Carl Armfelt från TIN Fonder gästar Börslunch bjuds det på gamingspecial. Take Two, Activision Blizzard, EA Games, CD Project Red och Nintendo är några av bolagen som berörs.

Dessutom bjuds det på en sommarportfölj från Per Hedberg på Lancelot.

Programledare: Gabriel Mellqvist

  • ”Bottenfiske så det sjunger om det”16:10

    ”Bottenfiske så det sjunger om det”

    Börslunch blickar framåt mot den kommande rapportperioden och tar tempen på världsekonomin. Detta görs tillsammans med Alexandra Stråberg från Länsförsäkringar och Frida Bratt från Nordnet.

  • Glada miner i USA och Kina5:13

    Glada miner i USA och Kina

    Nya börsrekord i USA och en urstark Philly Fed-indikator. Från Kina har det levererats stark statistik. Morgonens makroanalys med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén och EFN:s Gabriel Mellqvist.

  • Marknaden gäspar åt handelsavtalet6:06

    Marknaden gäspar åt handelsavtalet

    Fas ett-avtalet mellan Kina och USA påskrivet. Sjöstedts sorti som partiledare för Vänsterpartiet kan skaka om den politiska kartan. Representanthuset går vidare till senaten med riksrättsprocessen mot USA:s president Trump.

  • Få förväntningar på fas ett-avtalet6:54

    Få förväntningar på fas ett-avtalet

    Fas ett-handelsavtalet mellan USA och Kina skrivs på i dag. USA, EU och Japan vill se hårdare WTO-regler mot statliga subventioner. Om det och mycket mer i morgonens makroanalys med Handelsbankens Kiran Sakaria.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 8.9%
ÅF 4.4%
Embracer 3.4%
Bilia -1.3%
Holmen -1.6%
Loomis -3.2%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier