Kvalitén talar för svenska spelutvecklare

Välkomna till Börslunch på EFN.se fredag 17 november.

Bland dagens vinnare finns Ambea–

–som stiger kraftigt efter dagens rapport.

Engelska Skolans rapport gav inte så stora kursrörelser–

–den står nog på runt 0 %.

Vi lämnar det åt sidan för i dag är det gaming-special–

–och därför har vi bjudit in Carl Armfelt. – Välkommen.

Veckan har bjudit på många spelrapporter.

Starbreeze i går. Kan du sammanfatta–

–de svenska spelbolagen?

Kvartalsrapporterna har varit tråkigare än vanligt.

Paradox och THQ låg i linje med förväntningarna.

Men det hände inte så mycket i kvartalet. Inte heller–

–för Starbreeze var rapporten nån stor händelse.

THQ och Paradox har bredden och djupet, och växer vidare.

Även Starbreeze rapport är okej–

–men de lider fortfarande av...

En period var tillväxten lönsam, de är mer enbenta–

–än de andra bolagen. De har ännu inte tagit klivet–

–till en bredare och djupare portfölj med varumärken.

Stillfront överraskade. Upp 12–13 % på rapportdagen.

Stillfront kommer från en lägre bas med färre varumärken.

Bolaget var även mindre när det noterades.

Vd:n Jörgen har gjort ett bra jobb–

–med köp av fler spelstudior.

Har du 15 titlar i stället för tre blir risken lägre.

Stillfront gör ett bra jobb.

Har de breddat verksamheten mer än de andra?

De har en annan "approach". De är mer finansiella.

De kan köpa små mobil- eller browser-studior.

Det kan inte Paradox med sin kärngrupp av användare–

–som gillar hardcore-spel. Utgångspunkten skiljer sig.

Överlag en rapport som är okej och odramatisk?

Odramatisk, men alla bolagen–

–har vinden i ryggen på marginalen.

Vi tittar på de fyra bolagens utveckling–

–under det senaste året. Det har gått bra för de flesta.

Starbreeze fortsätter att halka efter.

Vi får många frågor om Starbreeze. Intresset–

–för bolaget och aktien är stort. Vad är det...?

Bolaget har hållit "Payday 2"–

–och "Dead by Daylight" vid liv länge.

De är bra på pulsförsäljning. Men deras fokus–

–har skilt sig från de andra bolagens.

Den långvariga framgången kanske gav dem storhetsvansinne.

Energin i bolaget måste fokuseras bättre.

De kan inte vara bäst på allt. Mer fokus.

2018 är ett viktigt år för bolaget.

De har skjutit upp några titlar. Den dag–

–de har fem varumärken som genererar kassaflöden–

–blir den finansiella risken lägre.

De borde inte fokusera på stora, nya partnerskap–

–men på att komma med de utlovade produkterna–

–och hålla tydligare fokus.

De är duktiga, men de finansiella investerarna–

–tycker nog att THQ och Paradox har lägre risk.

Men har Starbreeze börjat fokusera på rätt saker?

De har blivit bättre på att kommunicera–

–och är tydligare med fokusområdena i rapporterna.

De talar mer om vad de vill göra inom VR.

De har definierat vilket "scope" de har.

Men de måste fortfarande leverera på 2018 års titlar.

Det är viktigt.

Har ni gjort några stora förändringar under hösten?

Årets största förändring är att vi har investerat–

–i några nya bolag. Rovio är störst.

Dataspel är en större del av portföljen nu–

–än för ett år sen. Det viktigaste beslutet var nog–

–att Take-Two nu är största innehavet i portföljen.

Den positionen har vi behållit.

Vi tror starkt på deras portfölj.

Rovio noterades nyligen.

Lite upp och ner, men den står väl på plus minus noll?

Det är alltid kul när de går upp 30 % första dagen.

Rätt stökig kursutveckling, om man ska vara lite tråkig–

–och realistisk: Rapporterna är det enda som betyder nåt.

Och att verksamheten går åt rätt håll.

Det är inte lätt att ta sig till börsen.

I börsintroduktionsprocessen var de lite gröna.

De har blivit bättre på att kommunicera.

Det viktiga är att de lägger tid på verksamheten.

Bolaget har lönsam tillväxt, ger en liten utdelning–

–vissa marknader är starka och möjligheten finns–

–att skapa en större och bredare portfölj.

Vi blickar utanför Sverige, aktiviteten på Steam–

–de senaste 48 timmarna.

Grafen är kort, men pekar uppåt. Ännu roligare blir det–

–om vi tittar på spelen som toppar listan.

Ett anmärkningsvärt diagram.

Man ser nästan bara Playerunknowns.

Playerunknowns, eller "PubG"–

–är nog den titel som är roligast att prata om.

Det största som hänt inom spelindustrin i år.

Det visar på dynamiken och attraktiviteten–

–hos en spelutvecklare. "PubG" är fem gånger större–

–än både "Dota" och "Counter-Strike". Det har gått snabbt.

Vad är det för produkt och vad har EA-studion gjort?

Precis som många andra framgångsrika Steam-titlar–

–kommer den från "modding"-kulturen. Mindre studio–

–fokuserad på "gameplay", inte grafik.

Ett enormt engagemang. Folk på gatan–

–till och med i din ålder, säger att de spelar "PubG".

Det är kul. Så här ser underhållningsindustrin ut–

–om 10–15 år. Det är viktigt.

De som är oroliga för att det här, som många andra spel–

–har en topp och sen försvinner...

Till skillnad från Pokemon lyckas Steam få många spelare–

–innan den släpps på konsol.

"PubG" kommer ha hög aktivitet i två till fyra år.

De spelar inte för att andra gör det–

–men för att det är kul.

Men det är en industri. Alla pengar i e-sport...

Störst "prize pool" på "PubG"-turneringar. Bolag som ESL–

–ägt av MTG, fokuserar på att lyfta fram "PubG".

Lite av ett självspelande piano.

"PubG" kommer att vara stort i flera år.

Men bolaget är litet. När spelet byggdes trodde de–

–att runt 200 000 skulle spela samtidigt.

Men nu är det 2,6 miljoner.

Så stabiliteten är ett stort problem.

Servrarna laggar, de tycks ha byggt det–

–på nån typ av "Amazon Cloud"-tjänst.

Främst fordonen i spelet gör att det laggar.

Det är deras största problem.

Om bolag som Bluehole med "PubG" lyckas med "hitsen"–

–har de inte tid och resurser–

–för att bygga egna turneringar för e-sport.

Kommer MTG in i bilden då?

Ja. Det talar för att ESL som fristående bolag–

–kan erbjuda ett bolag som Bluehole en turnering.

Ni använder er tid till att få servrarna att funka.

De integrerade bolagen kommer inte–

–att producera turneringarna för e-sport.

Vi tar en titt på marknadsandelarna–

–för de stora spelbolagen.

Jag har många frågor. Relativt få bolag–

–står för en rätt stor marknadsandel. Eller hur?

Grafen är lite missvisande för andelen "övriga".

Men fortfarande växer industrin mycket.

Det är lättare att tjäna pengar i en industri–

–som har stark medvind.

Och Tencent som mer är distributör än spelutvecklare–

–har gått starkt i Kina de sista åren.

Kanske en fånig jämförelse–

–men THQ är ett "mini-Tencent". Det visar styrkan–

–i att vara en förläggare, särskilt när det blir större.

Om vi ser på grafen och blickar framåt några år...

Går den här industrin samma väg som andra industrier–

–så att man i slutändan får två, tre jättestora bolag–

–med stark ställning på marknaden?

Får vi se en konsolidering eller en motsatt effekt?

Vi nämnde ju tidigare spelet från Bluehole.

Ett litet bolag som får en sån effekt.

Vart är marknaden på väg?

Det lär vara några stora aktörer–

–som står för en stor del av värdet.

Men det finns alltid små uppstickare.

Det räcker med att 10–15 pers gör en bra produkt.

Då kan man nå en global marknad.

Det kommer att vara de stora med rätt fokus, som Take-Two–

–som har bra produkter, men inte är som EA och Activision–

–som bara fokuserar på att tjäna så mycket pengar det går.

De kan skapa aktieägarvärde.

Och det finns alltid små uppstickare.

Vi får hoppas att Paradox och THQ har bra balansräkningar–

–och kan köpa de här lite mindre bolagen–

–och skala varumärkena.

Det är också så att EA, Tencent och Activision–

–sitter på gigantiska kassor.

Att köpa en europeisk eller svensk spelstudio–

–går på nån veckas kassaflöde.

De största distributörerna kommer att fokusera på–

–att hitta starka digitala varumärken.

Vi försöker delvis hitta bra digitala varumärken–

–och äga dem över tid. De kan klara sig eller bli utköpta.

Men du tror inte på nån stor konsolidering.

Man kanske inte ska köpa gamingbolag–

–för att de är uppköpskandidater utan på en industritrend.

Man ska inte köpa för att de är uppköpskandidater.

Men det är väl en risk att bolagen försvinner.

Vi ska komma tillbaka till Tencent–

–men om vi börjar med de stora bolagens utveckling–

–så har vi en graf över tre år.

Men vi kanske ska stanna vid sexmånadersgrafen.

Min uppfattning är att det händer ganska mycket–

–i den här sektorn just nu.

Du nämnde Take-Two och deras guidance. Vad mer ser ni?

Det är inte så många bolag som höjer årets vinstestimat–

–med 30 % det här kvartalet. Det går bra för dem.

Det är ett kvartal där GTA går bättre än väntat–

–och där NBA, deras baskettitel, har gått väldigt bra.

Det är hög aktivitetsnivå. De stora bolagen går bra.

Men Take-two visar bättre resultat än EA och Activision.

Det är ett mindre bolag, men kan ha ödet i egna händer–

–och är mer entreprenörsdrivet.

EA har fått enorm kritik inför sitt nya Star Wars-spel.

Man har lagt in "loot boxes".

Det har marknadsförts kopiöst.

Så man ska hitta de större bolagen som har skala–

–men respekterar sina kunder. Det är det perfekta.

Hur märker ni av det här, i er förvaltning?

Får ni fler inbjudningar till seminarier och fler propåer?

Det är många seminarier och bolag.

Det kommer välskötta bolag.

Sen tror många att det är lätt att tjäna pengar på spel.

Det dyker också upp många opportunister.

Det är enorm aktivitet och vi kan inte investera i allt.

Vi försöker vara disciplinerade.

Om man ska nå framgång får man inte vara för stringent.

Man måste våga, och bolagen kommer underifrån.

Vi hittar alltid utvecklare utan bredd och stabilitet.

Du nämnde Tencent. Vi tittar på några grafer.

Den första visar att aktien är upp 100 % i år.

Det är inte fy skam, men vi kanske ska hålla oss kvar på–

–hur tillväxten har sett ut.

Det illustreras med online-spel, helt enkelt.

Det är Q3 2016 och 2017, och Q2–Q3 2017.

Det är hyggliga tillväxtsiffror.

De växer pc med 30 % i år.

De växer mobilt med 83 %.

Från höga nivåer.

De omsätter drygt 60 miljarder kronor i pc och mobil–

–och har en marginal på lite drygt 62 %.

Det är ett enormt kassaflöde.

Det visar, när man kommer upp i skala–

–hur bra affär det är att förlägga eller utveckla spel.

Du har THQ som en minijämförelse.

Det är kanske lite larvigt...

Men utifrån modellen.

En bra affärsmodell. Sen är det lätt att glömma Asien.

Men Tencent kan ju gå in och köpa ett antal studios.

För Asien är det viktigt att poängtera...

Vi kan väl se på hur marknadsandelarna ser ut.

Det här är mer internetintäkter. Alibaba är jättestora.

Tencent står för ungefär 12 %.

Men nästa diagram är ännu mer intressant.

Det här handlar om hur bra man är på–

–att få besökare att stanna kvar.

Det är en anmärkningsvärd siffra för Tencent – över 60 %.

Sociala medier och mobilspel är ett långt engagemang.

Där kommer de största intäkterna att göras.

De bevisar att spelutvecklarna–

–kommer att äga de största konsumentvarumärkena.

De lär inte licensiera in saker från Hollywood.

Hollywood har haft sin sämsta biosommar på 30 år i år.

Spelutvecklarna licensierar kanske ut till Hollywood.

Den kinesiska marknaden är ju viktig–

–med mycket folk och stort spelintresse.

Men om man ser på utveckling och så vidare–

–hur viktiga är de för trender och spelutveckling?

Det är en stor marknad.

Men de framgångsrika titlarna är väldigt lokala.

De flesta japanska titlar har bara gått bra i Japan.

Det finns några få undantag–

–med titlar som även har funkat i Europa och USA.

Det är olika marknader, men båda visar på samma aktivitet.

Tencent kanske blev så stora–

–för att det inte fanns nån industri då.

De hoppade över en generation av bolag.

I västvärlden har det varit mer av en mogen bransch.

Då får man fler aktiva bolag.

Om man är visionär: Vad kan de komma med på sikt?

Det är svårt att hitta andra sektorer med sån möjlighet.

Står sig svenska utvecklare där?

Det kineserna säger om svenska spelutvecklare är–

–att de gör mer kvalitet och bygger varumärken bättre.

Kineserna har det svårt. Kunderna ställer högre krav nu.

De får göra som Paradox och lägga två, tre år och bygga...

Det kan alltså tala för svenska spelutvecklare–

–över tid, på marknaden där?

Ja, och både Paradox och Starbreeze har lite avtal–

–med sydkoreanska och kinesiska bolag.

Men det är inte så lätt att få ut produkten.

Hearts of Iron av Paradox får inte säljas i Kina–

–då det är ett strategispel baserat på verkligheten.

I Kina får man bara spela strategispel där Kina vinner.

Men deras produkt Stellaris, där man är ute i rymden–

–med ett inte så verkligt scenario–

–har gått ganska bra i Asien och Kina.

På sikt är det en jättemöjlighet.

Och för Rovio är de arga fåglarna ett varumärke–

–som funkar bra där.

Vi kan sammanfatta med att vi har haft ett okej kvartal–

–med mycket aktivitet.

Vad ser du mest fram emot det närmaste året–

–i den här branschen?

Det är höga värderingar.

Bolagen lär nog inte ha nån linjär utveckling–

–utan vår strategi är att äga fler bolag–

–och vara långsiktiga med bolagen vi gillar.

Finansiella investerare i USA har nog fått upp ögonen nu.

När vi kom in hade Take-Two 40 miljarder i börsvärde.

Nu är det 140. Det ger enorm skillnad på förväntningarna.

Vi får väl systematiskt försöka hitta fler bolag–

–och sen sparka på däcken i de bolag vi äger.

Hur är intresset för sektorn bland svenska investerare?

Det är enormt stort. Många har förstått det här nu.

De börjar förstå.

Det händer mycket och det är en lätt bransch att följa.

Det är bara att gå in på Steam och se vad som händer.

Jätteintressant. Vi får ta fler såna här samtal senare.

Du kommer tillbaka senare i höst–

–efter att du har varit på lite mässor i USA, va?

Det ser jag fram emot.

Börslunch är slut för den här veckan.

Vi är tillbaka på måndag, med en härlig blandning.

Först kommer Knut Rost, vd i Diös.

Dessutom kommer läkemedelsförvaltaren Astrid Samuelsson.

En härlig blandning av kvalitet.

Ha en riktigt bra helg.

Starbreeze och Rovio är bara två av de bolag som Carl Armfelt från Swedbank Robur analyserar i dagens Börslunch som är en gamingspecial.

I dagens program:

Starbreeze halkar efter.

Läge för Rovio?

Stark rapport från Take-Two.

EA köper studio.

Nintendo höjer produktion av Switch.

Stark utveckling för Tencent.

Alibaba fortsatt störst i Kina.

Programledare: Jesper Norberg.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.6%
NASDAQ-100 -0.1%
NASDAQ Composite -0.3%

Vinnare & förlorare

SCA 1.7%
Nolato 1.4%
Husqvarna 1.2%
Addtech -3%
ICA Gruppen -3.1%
Munters -11%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

  • Autoliv delas upp0:59

    Autoliv delas upp

    Autolivs styrelse har beslutat att affärsområdet Electronics ska knoppas av. Bolaget kommer få ett nytt namn och förväntas noteras i USA och Sverige.