”Saab i extremt bra slagläge”

Välkomna till EFN Börslunch fredag 15 februari.

Stockholmsbörsen är upp 0,4 %, trots gårdagens oro i USA.

Öresund har sålt sitt innehav i Engelska Skolan–

–och en av Leo Vegas grundare har sålt sitt innehav–

–i spelbolaget. – Är det oroande, Gabriel?

Mycket finns att oroas över. SaltX vd har lämnat bolaget–

–och nedskrivningar på immateriella tillgångar–

–på över 60 miljoner kronor har gjorts.

Nyval i Spanien och Amazon lämnar New York–

–efter populistiska protester.

Bort med all oro. Vi har Lars Söderfjell–

–och Georg Norberg i studion och allt känns bättre.

Jag har lyssnat på SaltX ett antal gånger.

Varje gång har jag tänkt: "Han är väl ingen vd."

Och jag hade visst rätt.

SaltX är ett konceptbolag.

För mig är det svårt att investera i sånt.

Det går inte att räkna på bolaget.

Jag har inte ägt det och kommer inte att äga det–

–men det är tråkigt när sånt sker–

–särskilt för småsparare som har investerat i bolaget.

Innovationer ska ju funka , men så blev det inte.

Över till dagens rapporter, ömsom vin, ömsom vatten.

Rapporterna är för många för att kunna få med alla.

Vi börjar med Saab–

–eftersom en av landets största Saab-kramare är här.

Det är du, Georg.

Tack för den inledningen. Jag älskar bolaget–

–precis som jag älskar mitt fosterland.

Problemet är att de tillverkar vapen.

Med tanke på ESG, hållbarhet.

Vapen har man för att inte använda dem.

Har man inte vapen blir man överkörd i alla förhandlingar.

Det säkerhetspolitiska läget...

Kina investerar mer än Ryssland, Sydkorea–

–och Japan tillsammans och har lyckats montera

–sitt första hangarfartyg. Vissa bedömare hävdar–

–att fartygets kapacitet är en fjärdedel–

–jämfört med ett amerikanskt–

–men de har ändå flyttat fram positionerna.

Kina är på väg på många olika plan.

Handelssamtalen... Men Saab är ett mycket fint bolag.

Vart är de på väg?

Bolaget har nu ett extremt bra slagläge.

Samtliga fyra viktiga divisioner–

–har "state of the art"-produkter.

Gripen E.

I Karlskrona finns ubåten A26.

Med två såna ubåtar i Östersjön–

–hålls ryssarna på behörigt avstånd. Sen har de...

Jag törs inte avbryta. Bra, men tjänar de pengar?

Och orderproblematiken, svårigheten att kapitalisera?

De har en "backlog" på drygt 100 miljarder.

Och då har de inte bokat projektet T-X.

Tillsammans med Boeing har de fått ett avtal–

–för att tillverka ett övningsflygplan–

–för USA:s flygvapen. Fantastiskt.

Ett europeiskt bolag får vara med–

–inuti Nato och USA:s försvarsindustri.

Fantastiskt. 2 000 plan ska kanske byggas, säger Saab.

Enligt Boeing blir det 2 200.

På kapitalmarknadsdagen frågade jag flygchefen–

–hur många plan Saab har byggt genom åren.

Jag tänkte på Flygande Tunnan–

–då var det 500, kanske 1000. 2 000, föreslog jag.

"Ja, det stämmer rätt bra", sa han.

Saab har hittills byggt 2 000 plan–

–och den här affären kan bli lika många.

Och radarsidan rullar på. Fyra med nya produkter.

Kan vi få in Lars?

Problemet är att cyklerna är långa–

–och lönsamheten över tid är svår att avgöra.

För ett projekt som löper över 20–30 år, som T-X–

–måste du räkna rätt på detaljerna.

Absolut.

Skanska har svårt att räkna rätt på treåriga projekt.

Men bolaget är fint.

Teknologiinnehållet är fantastiskt. Kvartalsresultatet–

–betyder inte så mycket, men var ändå rätt bra.

Det bästa nånsin. I den här rapporten över året–

–har de visat att marginalen blir 7,7 %.

De är på väg mot 10 %.

Nåt annat som var bra i rapporten–

–är ordersituationen. Nya ordrar kommer–

–22 miljarder, om jag minns rätt.

Huvudsakligen små och medelstora affärer–

–som jämnar ut de stora.

Carl-Gustaf säljs så att det knakar.

Vem köper? Baltikum och Polen, liksom USA:s armé.

Varför köper de Carl-Gustaf?

De lever under en annan säkerhetsbild än vi.

Intressant. Det stabiliserar slagen.

Motsatsen till stabilitet finns i Fingerprints aktie.

Den var ner 10 % i öppningen.

Men sen har det stabiliserats lite.

Den stod på plus innan vi gick in i studion.

Jag är lite förvånad för kvartalet var ett steg tillbaka–

–jämfört med det tredje kvartalet.

Då levererades överraskande en rörelsevinst.

Nu var bruttomarginalen sämre, det blev en rörelseförlust–

–om än inte gigantisk och bolaget guidar för en svag–

–säsongsmässig inledning av nästa år.

Att kursen hålls uppe på den här rapporten–

–är ett styrketecken.

Svagare än väntat. Är felet bolagets eller marknadens?

Bolaget kontrollerar det de kan.

Kostnadsbasen, jämfört med samma kvartal föregående år–

–är 43 % lägre. Inte många bolag, om nåt–

–har gjort en sån minskning.

Christian Fredrikson har legat i det senaste året.

Bruttomarginalen var 21 % det här kvartalet–

–men varierar beroende av produktmix och annat.

Ambitionen är nog att komma upp mot 30 %–

–men det tar tid och kräver nya produktlanseringar–

–som kommer under 2019, men äter sig gradvis in...

Bolaget gör vad de kan, men marknaden är extremt tuff.

I rapporten skriver de att flera mobiltillverkare–

–har dragit ner utsikterna. Kinas marknad–

–för smarta telefoner är tuff.

Vad tror du om framtiden?

Bolaget är i hyfsat skick.

Inga externa skulder. 540 miljoner i nettokassa.

Om jag minns siffrorna rätt.

Bolaget kan övervintra–

–i väntan på att nästa stora segment tar fart.

De smarta korten.

Men när det sker...

Hade du frågat för tre, fyra år sen–

–hade jag sagt att det skulle vara klart i slutet av 2018–

–början av 2019. Nu är snarare ett antal försök på gång–

–som kan leda till nåt stort 2020, 2021.

Det skjuts framåt. Ekosystemet är mer komplext–

–än för mobiltelefonerna.

Fler ska vara med och fatta beslut:

Korttillverkare, kortutställare–

–de som fysiskt tillverkar korten...

Det är svårare att få ihop–

–och kräver högre standardisering än för mobiltelefonin.

Innebär de nya produkterna bättre marginaler?

Ja, i rapporten skriver de–

–att kostnaden per producerad enhet sänks.

Så måste man göra för att hålla bruttomarginalen.

Men 21 % bruttomarginal är en besvikelse i kvartalet.

Över till värmepumpar.

Ja, vidare till Nibe.

Du gillar Nibe, eller hur?

Motsatsen till Fingerprint Cards.

Sveriges och Smålands stolthet.

Är inte jag det?

Jag vågar inte kommentera det, då blir det £metoo...

Vad tycker du om Nibe, då?

Nibe gillar jag.

Gerteric fyller 68 år i oktober.

Han har varit vd för Nibe sen 1988.

På börsen sen 1997. Över 22 år. Fantastiskt.

2013 sa han att målet för omsättningen var 20 miljarder.

Nu är den 22 miljarder.

Han höjde målet.

Ja, till 40 miljarder.

Ett fantastiskt bolag. Det tickar i alla boxar.

Fondbolagen älskar det.

Johan Ståhl är den största Nibe-kramaren.

Men när ett bolag har uppfört sig så eminent–

–under lång tid blir värderingen därefter.

Kursreaktionen blev –1 %.

Varje gång Nibe har handlats på de här värderingsnivåerna–

–har aktien haft negativ avkastning–

–de kommande tolv månaderna.

Kanske blir det annorlunda nu, tack vare ESG-faktorerna–

–som gynnar Nibe och norska Tomra, med p/e 45.

Alla är eniga om att bolaget är fantastiskt–

–men p/e-talet...

Han köpte ju ett jättestort bolag i USA.

Man brukar tala om att det är lätt–

–att växa från 100 till 200 miljoner...

Det kanske är lättare att växa bolaget–

–från 22 till 40 än från 10 till 20.

Nu har han ett "footprint" i USA som är en stor marknad.

Det skulle inte förvåna om han kröner sin karriär...

Rimligen måste han snart ta en paus–

–och sätta sig i styrelsen med ett förvärv i USA igen.

Strålande tider, men 22 år och P/E 23 är två nummer som...

Det är höga tal.

Vi går vidare till Hexagon. Vi skulle prata Kina–

–men Hexagon är som att prata Kina. Det är samma sak.

Det är lite överdrivet. De har 15 % av omsättningen i Kina.

Det är inte mer än andra verkstadsbolag–

–om man tittar på Atlas eller Sandvik.

Det har varit väldigt förknippat–

–men de har vuxit bra på andra håll.

Hexagon kommer, om de fortsätter som nu–

–att bli beroende av kinesisk konjunktur.

I nuläget påverkas de mer av underliggande trender–

–som digitalisering, automatisering–

–och olika typer av autonoma system.

Där ligger de oerhört långt fram.

I uppdateringen av kvartalspresentationen ser man–

–att de växer, trots att många spår svagare efterfrågan.

Tittar man på Kina på den fina pilkartan–

–är det svagt på Surveying, byggsidan–

–och lite ner på Power energy & mining.

Det är upp på Automotive, där andra har problem.

Det visar att det drivs av annat–

–än vad ett traditionellt verkstadsbolag gör.

Det bäddar för en bra tillväxt de kommande åren.

Är inte det känslan från alla verkstadsbolag–

–att det inte var så illa i Kina ändå?

Det kan man ta med sig från rapportsäsongen–

–att det inte blev så illa som befarat.

Men man har en period med ganska trög tillväxt.

Nu börjar det muttras om penningpolitiska stimulanser.

Jag lyssnade på Trelleborg häromdagen som sa–

–att det vore konstigt om det inte hände nånting.

Peter Nilsson är nästan alltid optimistisk–

–och ser ljust på framtiden.

Men Kina har resurser, åtminstone penningpolitiskt.

De har en positiv realränta, drygt 4 %.

Inflationen ligger runt 2 %.

Trots att de har sänkt reservkraven för bankerna–

–är de fortfarande ganska tajta.

Vill de stampa på gasen, så går det. Hur mycket vill man?

Enklast vore att få ett hyggligt utfall i samtalen med USA.

Då skulle nog mycket trilla på plats.

Snabbt ja, nej, kanske.

Jag har en spelteori som är rätt så märklig.

Ska du berätta den...?

Hexagon påminner lite om Nibe.

Det har enorma framgångar, tillväxt, förvärv...

De köper kvalitetsbolag som betalar enorma multiplar.

De har en enorm goodwill-post.

De har i princip inget eget kapital.

Det är väl inget problem, men det finns kanske en trigger–

–som gör att det kan vara ett problem.

Gissningsvis så är Ola Rolén på väg att lämna bolaget–

–av ett eller annat skäl.

När det blir en ny vd, som sannolikt tar med sig en ny CFO–

–och börjar titta på bolaget.

Man blir kanske inte helt nöjd med allt man hittar.

Ola har varit vd väldigt länge.

Det har gjorts väldigt stora förvärv.

Starka förvärvs-vd:ar. Volvo, Ratos...

Det skiljer sig lite–

–eftersom det här bolaget köper så dyra företag.

Gör de det?

Det köper bolag i Schweiz.

Vi får inte mycket för våra svenska rubel...

Det har flutit rätt mycket vatten under broarna.

Kassaflödet och resultaten från både Leica och Intergraph–

–visar att det var vettigt att betala bra för dem.

Jag ifrågasätter inte det de har köpt.

Man kan börja ifrågasätta goodwillen i Hexagon–

–om man inte får en kassaflödeskonvertering.

Det har funnits en osäkerhet kring Hexagon i ett antal år.

Nu lyckas man få ut ett vettigt kassaflöde.

Man ligger på 85-90...

De var inte helt nöjda med rörelsekapitalet.

Trenden är klart ner.

Men goodwillrisken är ändå relativt liten.

Principiellt skulle goodwill skrivas ner–

–så att balansräkningen inte saknar informationsvärde.

Ska vi titta kort på Autoliv Veoneer innan vi...

Eller Alfa...?

Ni gillar att prata skit om Veoneer båda två.

Inte prata skit, kanske–

–men däremot börjar verkligheten komma ifatt.

Självkörande bilar händer inte i morgon.

I USA experimenterar man med självkörande bilar–

–med påföljden att alla vanliga bilar kör på dem–

–eftersom de kör "by the book".

Här är det inte fråga om blixtlåsprincipen vid köbildning.

De har en dator som kör.

Det tar mycket längre tid.

Sen har vi omställningen av fossilt till el.

Det kommer att bli stora konversioner.

Här måste jag flagga för nåt som faktiskt oroar mig lite.

Den sista industrin vi har i Europa, är bilindustrin.

Vi pillar och sätter ihop bilar.

Det skapas enorma värden framför allt i Tyskland–

–men även i gamla Östeuropa, Frankrike...

20 miljoner människor är direkt beroende av det–

–plus det BNP den skapar.

Vad har vi gjort på elbilsfronten i Europa?

Inte mycket. Vi har missat batteriteknologin.

Vi kanske vet hur den fungerar, men vi har inga fabriker.

Man vill tjäna pengar på investeringen–

–som har gjorts i dieselteknologin.

Men kineserna har investerat allt i det här.

De har en bil framme som ser ut som en Renault minisuv.

I den sitter ett batteri. Bilen kan gå 35 mil.

Den kostar 110 000 kronor.

Även när det är 28 grader kallt?

I Gällivare får man en trögare marknad.

Om man tänker sig lokaltransport... 110 000 kronor.

Volkswagens billigaste kostar 400 000.

Det kan bli väldigt blodigt.

Men Autoliv Veoneer...

Vi har inga bilbolag på den svenska börsen.

För dem måste frågan vara vilka man ska jobba med.

När kommer de upp och "rampar" i kapacitet–

–så att det blir volymer?

Hela bilindustrin har problem.

Det ser man på ledande indikatorer för eurozonen.

Det pekar nedåt relativt resten av världen.

Det finns ingen anledning att vara lång Europa.

Det är nog kopplat till bilindustrin.

Daimler handlas på P/E-tal på 6 gånger, VW på 5 gånger–

–BMW på 7 gånger.

Jag måste få ge Autoliv...

Jan Carlson är en fantastisk ledare.

Deras smala lycka är att de inte bara är beroende–

–av europeisk bilindustri. De är jättestora i Kina.

Både Autoliv och Veoneer.

Skulle du äga Veoneer i dag?

Snart, tror jag.

Med de orden måste vi avrunda...

Är det slut redan?

Du får försvara Alfa Laval en annan gång.

Nu måste vi avsluta, men är tillbaka på måndag–

–med nya gäster och ämnen. Missa inte det. Tack.

En rapportintensiv vecka avslutas med Georg Norberg från Case Kapitalförvaltning och Lars Söderfjell från Ålandsbanken i studion. Bolag som analyseras är bland annat Saab, Fingerprint, Nibe, Autoliv och Hexagon.

Programledare: Matilda Karlsson och Gabriel Mellqvist.

  • Stor potential i aktivism för hälsobolag2:20

    Stor potential i aktivism för hälsobolag

    Vator Securities vd Homan Panahi anser att aktivism i bolagsägande där där fokus ligger på utveckling har stor potential. Han förklarar varför aktivism skulle kunna gynna fler hälsobolag och tar upp Bioworks som ett exempel där det fungerat bra. 

  • Det mest märkliga i Fedbeskedet5:29

    Det mest märkliga i Fedbeskedet

    Federal Reserve sänkte som väntat räntan med 25 punkter. Direktionen var oenig om både beslutet och framtiden. Stabil svensk bostadsmarknad. 30 september deadline för Irlandslösning.

  • Turnaroundcase och förvärvsmaskiner18:43

    Turnaroundcase och förvärvsmaskiner

    Småbolag som Rejlers, Distit, Hembla och Cibus är i fokus när Gabriel Isskander från Börsveckan och Stefan Olofsson från Sensor gästar Börslunch. Dessutom snackas det preferensaktier.

  • Spretiga förväntningar på Fed4:13

    Spretiga förväntningar på Fed

    Feds räntebesked i fokus. Saudis oljeproduktion återställs tidigare än väntat. Tuff första dag i högsta domstolen för Johnsons regering. Svensk arbetslöshet stiger kraftigt - men siffrorna kan vara missvisande enligt Kiran Sakaria, strateg på Handelsbanken.

  • Sparkcyklar, fett, skönhet och kryssningar20:25

    Sparkcyklar, fett, skönhet och kryssningar

    Det blir både globala och svenska aktier i dagens Börslunch. Lars-Ola Hellström från Pareto, Niklas Larsson från Swedbank Robur och Andreas Brock från Coeli analyserar bland annat Vostok New Ventures, AAK och Estée Lauder.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.6%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Klövern 3.2%
Sectra 2.7%
Vitrolife 2.7%
Hemfosa Fastigheter -2.1%
Kindred Group -2.7%
Addtech -3%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Viktiga nycklar för Ingves2:52

    Viktiga nycklar för Ingves

    Oljan fortsätter stiga efter attackerna mot Saudis oljeproduktion. Inga Brexitframsteg i Luxemburg för Storbritanniens premiärminister Johnson. I dag väntar tung statistik. Morgonens viktigaste makroanalys med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén.

  • Oljeattackerna försvårar Feds beslut20:24

    Oljeattackerna försvårar Feds beslut

    Börsen faller tillbaka efter attackerna mot saudiska oljeanläggningar. Detta tar givetvis stor plats i dagens Börslunch som gästas av Marie Giertz från Kåpan och Erik Nordenskjöld från Citroneer. Dessutom intervjuas Lindabs vd Ola Ringdahl.

  • Lindab håller medvetet igen5:32

    Lindab håller medvetet igen

    Ola Ringdahl har varit vd för Lindab i ungefär ett år. I Börslunch berättar han om den snabba tillväxten hittills och hur bolaget nu håller igen för att hitta rätt fokus.