”Saab i extremt bra slagläge”

Välkomna till EFN Börslunch fredag 15 februari.

Stockholmsbörsen är upp 0,4 %, trots gårdagens oro i USA.

Öresund har sålt sitt innehav i Engelska Skolan–

–och en av Leo Vegas grundare har sålt sitt innehav–

–i spelbolaget. – Är det oroande, Gabriel?

Mycket finns att oroas över. SaltX vd har lämnat bolaget–

–och nedskrivningar på immateriella tillgångar–

–på över 60 miljoner kronor har gjorts.

Nyval i Spanien och Amazon lämnar New York–

–efter populistiska protester.

Bort med all oro. Vi har Lars Söderfjell–

–och Georg Norberg i studion och allt känns bättre.

Jag har lyssnat på SaltX ett antal gånger.

Varje gång har jag tänkt: "Han är väl ingen vd."

Och jag hade visst rätt.

SaltX är ett konceptbolag.

För mig är det svårt att investera i sånt.

Det går inte att räkna på bolaget.

Jag har inte ägt det och kommer inte att äga det–

–men det är tråkigt när sånt sker–

–särskilt för småsparare som har investerat i bolaget.

Innovationer ska ju funka , men så blev det inte.

Över till dagens rapporter, ömsom vin, ömsom vatten.

Rapporterna är för många för att kunna få med alla.

Vi börjar med Saab–

–eftersom en av landets största Saab-kramare är här.

Det är du, Georg.

Tack för den inledningen. Jag älskar bolaget–

–precis som jag älskar mitt fosterland.

Problemet är att de tillverkar vapen.

Med tanke på ESG, hållbarhet.

Vapen har man för att inte använda dem.

Har man inte vapen blir man överkörd i alla förhandlingar.

Det säkerhetspolitiska läget...

Kina investerar mer än Ryssland, Sydkorea–

–och Japan tillsammans och har lyckats montera

–sitt första hangarfartyg. Vissa bedömare hävdar–

–att fartygets kapacitet är en fjärdedel–

–jämfört med ett amerikanskt–

–men de har ändå flyttat fram positionerna.

Kina är på väg på många olika plan.

Handelssamtalen... Men Saab är ett mycket fint bolag.

Vart är de på väg?

Bolaget har nu ett extremt bra slagläge.

Samtliga fyra viktiga divisioner–

–har "state of the art"-produkter.

Gripen E.

I Karlskrona finns ubåten A26.

Med två såna ubåtar i Östersjön–

–hålls ryssarna på behörigt avstånd. Sen har de...

Jag törs inte avbryta. Bra, men tjänar de pengar?

Och orderproblematiken, svårigheten att kapitalisera?

De har en "backlog" på drygt 100 miljarder.

Och då har de inte bokat projektet T-X.

Tillsammans med Boeing har de fått ett avtal–

–för att tillverka ett övningsflygplan–

–för USA:s flygvapen. Fantastiskt.

Ett europeiskt bolag får vara med–

–inuti Nato och USA:s försvarsindustri.

Fantastiskt. 2 000 plan ska kanske byggas, säger Saab.

Enligt Boeing blir det 2 200.

På kapitalmarknadsdagen frågade jag flygchefen–

–hur många plan Saab har byggt genom åren.

Jag tänkte på Flygande Tunnan–

–då var det 500, kanske 1000. 2 000, föreslog jag.

"Ja, det stämmer rätt bra", sa han.

Saab har hittills byggt 2 000 plan–

–och den här affären kan bli lika många.

Och radarsidan rullar på. Fyra med nya produkter.

Kan vi få in Lars?

Problemet är att cyklerna är långa–

–och lönsamheten över tid är svår att avgöra.

För ett projekt som löper över 20–30 år, som T-X–

–måste du räkna rätt på detaljerna.

Absolut.

Skanska har svårt att räkna rätt på treåriga projekt.

Men bolaget är fint.

Teknologiinnehållet är fantastiskt. Kvartalsresultatet–

–betyder inte så mycket, men var ändå rätt bra.

Det bästa nånsin. I den här rapporten över året–

–har de visat att marginalen blir 7,7 %.

De är på väg mot 10 %.

Nåt annat som var bra i rapporten–

–är ordersituationen. Nya ordrar kommer–

–22 miljarder, om jag minns rätt.

Huvudsakligen små och medelstora affärer–

–som jämnar ut de stora.

Carl-Gustaf säljs så att det knakar.

Vem köper? Baltikum och Polen, liksom USA:s armé.

Varför köper de Carl-Gustaf?

De lever under en annan säkerhetsbild än vi.

Intressant. Det stabiliserar slagen.

Motsatsen till stabilitet finns i Fingerprints aktie.

Den var ner 10 % i öppningen.

Men sen har det stabiliserats lite.

Den stod på plus innan vi gick in i studion.

Jag är lite förvånad för kvartalet var ett steg tillbaka–

–jämfört med det tredje kvartalet.

Då levererades överraskande en rörelsevinst.

Nu var bruttomarginalen sämre, det blev en rörelseförlust–

–om än inte gigantisk och bolaget guidar för en svag–

–säsongsmässig inledning av nästa år.

Att kursen hålls uppe på den här rapporten–

–är ett styrketecken.

Svagare än väntat. Är felet bolagets eller marknadens?

Bolaget kontrollerar det de kan.

Kostnadsbasen, jämfört med samma kvartal föregående år–

–är 43 % lägre. Inte många bolag, om nåt–

–har gjort en sån minskning.

Christian Fredrikson har legat i det senaste året.

Bruttomarginalen var 21 % det här kvartalet–

–men varierar beroende av produktmix och annat.

Ambitionen är nog att komma upp mot 30 %–

–men det tar tid och kräver nya produktlanseringar–

–som kommer under 2019, men äter sig gradvis in...

Bolaget gör vad de kan, men marknaden är extremt tuff.

I rapporten skriver de att flera mobiltillverkare–

–har dragit ner utsikterna. Kinas marknad–

–för smarta telefoner är tuff.

Vad tror du om framtiden?

Bolaget är i hyfsat skick.

Inga externa skulder. 540 miljoner i nettokassa.

Om jag minns siffrorna rätt.

Bolaget kan övervintra–

–i väntan på att nästa stora segment tar fart.

De smarta korten.

Men när det sker...

Hade du frågat för tre, fyra år sen–

–hade jag sagt att det skulle vara klart i slutet av 2018–

–början av 2019. Nu är snarare ett antal försök på gång–

–som kan leda till nåt stort 2020, 2021.

Det skjuts framåt. Ekosystemet är mer komplext–

–än för mobiltelefonerna.

Fler ska vara med och fatta beslut:

Korttillverkare, kortutställare–

–de som fysiskt tillverkar korten...

Det är svårare att få ihop–

–och kräver högre standardisering än för mobiltelefonin.

Innebär de nya produkterna bättre marginaler?

Ja, i rapporten skriver de–

–att kostnaden per producerad enhet sänks.

Så måste man göra för att hålla bruttomarginalen.

Men 21 % bruttomarginal är en besvikelse i kvartalet.

Över till värmepumpar.

Ja, vidare till Nibe.

Du gillar Nibe, eller hur?

Motsatsen till Fingerprint Cards.

Sveriges och Smålands stolthet.

Är inte jag det?

Jag vågar inte kommentera det, då blir det £metoo...

Vad tycker du om Nibe, då?

Nibe gillar jag.

Gerteric fyller 68 år i oktober.

Han har varit vd för Nibe sen 1988.

På börsen sen 1997. Över 22 år. Fantastiskt.

2013 sa han att målet för omsättningen var 20 miljarder.

Nu är den 22 miljarder.

Han höjde målet.

Ja, till 40 miljarder.

Ett fantastiskt bolag. Det tickar i alla boxar.

Fondbolagen älskar det.

Johan Ståhl är den största Nibe-kramaren.

Men när ett bolag har uppfört sig så eminent–

–under lång tid blir värderingen därefter.

Kursreaktionen blev –1 %.

Varje gång Nibe har handlats på de här värderingsnivåerna–

–har aktien haft negativ avkastning–

–de kommande tolv månaderna.

Kanske blir det annorlunda nu, tack vare ESG-faktorerna–

–som gynnar Nibe och norska Tomra, med p/e 45.

Alla är eniga om att bolaget är fantastiskt–

–men p/e-talet...

Han köpte ju ett jättestort bolag i USA.

Man brukar tala om att det är lätt–

–att växa från 100 till 200 miljoner...

Det kanske är lättare att växa bolaget–

–från 22 till 40 än från 10 till 20.

Nu har han ett "footprint" i USA som är en stor marknad.

Det skulle inte förvåna om han kröner sin karriär...

Rimligen måste han snart ta en paus–

–och sätta sig i styrelsen med ett förvärv i USA igen.

Strålande tider, men 22 år och P/E 23 är två nummer som...

Det är höga tal.

Vi går vidare till Hexagon. Vi skulle prata Kina–

–men Hexagon är som att prata Kina. Det är samma sak.

Det är lite överdrivet. De har 15 % av omsättningen i Kina.

Det är inte mer än andra verkstadsbolag–

–om man tittar på Atlas eller Sandvik.

Det har varit väldigt förknippat–

–men de har vuxit bra på andra håll.

Hexagon kommer, om de fortsätter som nu–

–att bli beroende av kinesisk konjunktur.

I nuläget påverkas de mer av underliggande trender–

–som digitalisering, automatisering–

–och olika typer av autonoma system.

Där ligger de oerhört långt fram.

I uppdateringen av kvartalspresentationen ser man–

–att de växer, trots att många spår svagare efterfrågan.

Tittar man på Kina på den fina pilkartan–

–är det svagt på Surveying, byggsidan–

–och lite ner på Power energy & mining.

Det är upp på Automotive, där andra har problem.

Det visar att det drivs av annat–

–än vad ett traditionellt verkstadsbolag gör.

Det bäddar för en bra tillväxt de kommande åren.

Är inte det känslan från alla verkstadsbolag–

–att det inte var så illa i Kina ändå?

Det kan man ta med sig från rapportsäsongen–

–att det inte blev så illa som befarat.

Men man har en period med ganska trög tillväxt.

Nu börjar det muttras om penningpolitiska stimulanser.

Jag lyssnade på Trelleborg häromdagen som sa–

–att det vore konstigt om det inte hände nånting.

Peter Nilsson är nästan alltid optimistisk–

–och ser ljust på framtiden.

Men Kina har resurser, åtminstone penningpolitiskt.

De har en positiv realränta, drygt 4 %.

Inflationen ligger runt 2 %.

Trots att de har sänkt reservkraven för bankerna–

–är de fortfarande ganska tajta.

Vill de stampa på gasen, så går det. Hur mycket vill man?

Enklast vore att få ett hyggligt utfall i samtalen med USA.

Då skulle nog mycket trilla på plats.

Snabbt ja, nej, kanske.

Jag har en spelteori som är rätt så märklig.

Ska du berätta den...?

Hexagon påminner lite om Nibe.

Det har enorma framgångar, tillväxt, förvärv...

De köper kvalitetsbolag som betalar enorma multiplar.

De har en enorm goodwill-post.

De har i princip inget eget kapital.

Det är väl inget problem, men det finns kanske en trigger–

–som gör att det kan vara ett problem.

Gissningsvis så är Ola Rolén på väg att lämna bolaget–

–av ett eller annat skäl.

När det blir en ny vd, som sannolikt tar med sig en ny CFO–

–och börjar titta på bolaget.

Man blir kanske inte helt nöjd med allt man hittar.

Ola har varit vd väldigt länge.

Det har gjorts väldigt stora förvärv.

Starka förvärvs-vd:ar. Volvo, Ratos...

Det skiljer sig lite–

–eftersom det här bolaget köper så dyra företag.

Gör de det?

Det köper bolag i Schweiz.

Vi får inte mycket för våra svenska rubel...

Det har flutit rätt mycket vatten under broarna.

Kassaflödet och resultaten från både Leica och Intergraph–

–visar att det var vettigt att betala bra för dem.

Jag ifrågasätter inte det de har köpt.

Man kan börja ifrågasätta goodwillen i Hexagon–

–om man inte får en kassaflödeskonvertering.

Det har funnits en osäkerhet kring Hexagon i ett antal år.

Nu lyckas man få ut ett vettigt kassaflöde.

Man ligger på 85-90...

De var inte helt nöjda med rörelsekapitalet.

Trenden är klart ner.

Men goodwillrisken är ändå relativt liten.

Principiellt skulle goodwill skrivas ner–

–så att balansräkningen inte saknar informationsvärde.

Ska vi titta kort på Autoliv Veoneer innan vi...

Eller Alfa...?

Ni gillar att prata skit om Veoneer båda två.

Inte prata skit, kanske–

–men däremot börjar verkligheten komma ifatt.

Självkörande bilar händer inte i morgon.

I USA experimenterar man med självkörande bilar–

–med påföljden att alla vanliga bilar kör på dem–

–eftersom de kör "by the book".

Här är det inte fråga om blixtlåsprincipen vid köbildning.

De har en dator som kör.

Det tar mycket längre tid.

Sen har vi omställningen av fossilt till el.

Det kommer att bli stora konversioner.

Här måste jag flagga för nåt som faktiskt oroar mig lite.

Den sista industrin vi har i Europa, är bilindustrin.

Vi pillar och sätter ihop bilar.

Det skapas enorma värden framför allt i Tyskland–

–men även i gamla Östeuropa, Frankrike...

20 miljoner människor är direkt beroende av det–

–plus det BNP den skapar.

Vad har vi gjort på elbilsfronten i Europa?

Inte mycket. Vi har missat batteriteknologin.

Vi kanske vet hur den fungerar, men vi har inga fabriker.

Man vill tjäna pengar på investeringen–

–som har gjorts i dieselteknologin.

Men kineserna har investerat allt i det här.

De har en bil framme som ser ut som en Renault minisuv.

I den sitter ett batteri. Bilen kan gå 35 mil.

Den kostar 110 000 kronor.

Även när det är 28 grader kallt?

I Gällivare får man en trögare marknad.

Om man tänker sig lokaltransport... 110 000 kronor.

Volkswagens billigaste kostar 400 000.

Det kan bli väldigt blodigt.

Men Autoliv Veoneer...

Vi har inga bilbolag på den svenska börsen.

För dem måste frågan vara vilka man ska jobba med.

När kommer de upp och "rampar" i kapacitet–

–så att det blir volymer?

Hela bilindustrin har problem.

Det ser man på ledande indikatorer för eurozonen.

Det pekar nedåt relativt resten av världen.

Det finns ingen anledning att vara lång Europa.

Det är nog kopplat till bilindustrin.

Daimler handlas på P/E-tal på 6 gånger, VW på 5 gånger–

–BMW på 7 gånger.

Jag måste få ge Autoliv...

Jan Carlson är en fantastisk ledare.

Deras smala lycka är att de inte bara är beroende–

–av europeisk bilindustri. De är jättestora i Kina.

Både Autoliv och Veoneer.

Skulle du äga Veoneer i dag?

Snart, tror jag.

Med de orden måste vi avrunda...

Är det slut redan?

Du får försvara Alfa Laval en annan gång.

Nu måste vi avsluta, men är tillbaka på måndag–

–med nya gäster och ämnen. Missa inte det. Tack.

En rapportintensiv vecka avslutas med Georg Norberg från Case Kapitalförvaltning och Lars Söderfjell från Ålandsbanken i studion. Bolag som analyseras är bland annat Saab, Fingerprint, Nibe, Autoliv och Hexagon.

Programledare: Matilda Karlsson och Gabriel Mellqvist.

  • Kalendereffekt tynger Sweco7:11

    Kalendereffekt tynger Sweco

    Teknikkonsulten Sweco rapporterade under tisdagen för årets andra kvartal och resultatet kom in 12 procent bättre än föregående år justerat för kalendereffekt. Bolagets vd Åsa Bergman kommenterar rapporten och förklarar hur färre arbetstimmar har drabbat resultatet. Dessutom berättar hon om förvärven av MLM Group i Storbritannien och IMP i Tyskland.

  • Analytikern: Inga moln på fastighetshimlen6:09

    Analytikern: Inga moln på fastighetshimlen

    Fastighetsbranschen har haft en aktiv vecka med kapitalmarknadsdagar i Båstad och flera kvartalsrapporter. Analytikern Albin Sandberg från Kepler Cheuvreux kommenterar bland annat optimismen i branschen...

  • Ökad försäljning lyfter JM3:33

    Ökad försäljning lyfter JM

    Bostadsjätten JM presenterade under fredagsmorgonen sin rapport för årets andra kvartal och resultatet kom in över analytikernas förväntningar. Aktien steg med 7 procent på beskedet. Bolagets vd Johan Skoglund är nöjd med kvartalet och berättar bland annat om planerna kring förvärv och en stor kommande försäljning av hyresrättsprojekt.

  • En titt på CSPP3:25

    En titt på CSPP

    CSPP är programmet ECB använder för att stödköpa obligationer. Sean George från Strukturinvest berättar hur det fungerar och hur en strategi kan läggas upp med programmet i åtanke.

  • 2:39

    "Danske Banks nya vd vill rensa garderoberna”

    Danske Bank meddelade under måndagskvällen att nettovinstprognosen för 2019 justeras ned från 14-16 miljarder danska kronor till 13-15 miljarder. Dessutom höjs guidningen för årets kostnader till 25,5-26 miljarder. Analytikern Maths Liljedahl från Handelsbanken kommenterar vinstvarningen och menar att kostnadsrevideringen delvis kan ha med vd-skiftet att göra.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.1%
NASDAQ-100 -0.5%
NASDAQ Composite -0.4%

Vinnare & förlorare

Alfa Laval 2.1%
Assa Abloy 1.7%
AAK 1.7%
Bonava -5.5%
Vitrolife -7.1%
Billerudkorsnäs -7.8%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Kronan - svag eller försvagad?12:31

    Kronan - svag eller försvagad?

    Det har pratats mycket om den svaga svenska kronan inför semestern. Makroekonomen Johan Löf från Handelsbanken menar att kronan visst har försvagats, men vill inte...

  • Skrämmande signaler för börsen17:39

    Skrämmande signaler för börsen

    Ränteexperten Sean George från Strukturinvest satt mitt på Wall Street under finanskraschen 2008. I dagens Börslunch letar han nya varningstecken tillsammans med Albin Kjellberg.

  • Scanias vd: Vi är redo för att skörda4:52

    Scanias vd: Vi är redo för att skörda

    I dag har Volkswagens lastbilsdivision Traton, där Scania och MAN ingår, noterats på Frankfurtbörsen och Stockholmsbörsen. EFN:s Ara Mustafa pratar med Scanias vd Henrik Henriksson om hur den fortsatta resan ser ut.