”Helt briljant idé från Autoliv”

Välkommen till Börslunch på EFN.se, torsdag 14 september.

Börsen handlas strax över nollan.

Faller mycket gör Catena Media efter gårdagens "placing".

Förväntningarna på Autoliv inför kapitalmarknadsdagen–

–var nya finansiella mål–

–men de drämde till med en föreslagen uppdelning.

Tur att vi har de här två herrarna här. – Välkomna.

Alla gillar Autoliv. Är det här så fantastiskt–

–som kursen indikerar? Aktien är upp 9 %.

Ja, det tycker jag.

Tack för i dag.

Det är en bra grej. Ingen hade väntat sig det.

Har ni sett nån spekulation?

Nej, jag tänkte inte ens på det. Det är en briljant idé.

Det ligger helt rätt i tiden–

–att dela upp det mellan Passive och Active.

Det finns en joker med: Zenuity.

Autoliv Inc äger 50 % av det, ihop med Volvo–

–för att bygga självkörande bilar.

Det känns naturligt att den delen hamnar i Electronics.

Då får vi en riktig spelare på det som ska hända framåt.

I marknaden spekulerar man i att det sammanlagda värdet–

–för de två bolagen kan vara 40 % högre än dagens kurs.

Peter, vad tänker du?

Just 40 % vet jag inte. Vi gillar Autoliv. Det gör alla.

Det här är klassiskt. Man har en del som tjänar pengar–

–och växer sakta och nu också är rätt högt värderad.

Underleverantörer värderas högre än personbilstillverkare.

Sen har man den snabbväxande nollaffären, vinstmässigt–

–som Electronics är.

Och som lär få en hög värdering à la techbolag.

Det här är jättekul.

Om det nu är industriellt rätt.

Finansiellt känns det klockrent.

Det blir industriellt rätt–

–för att Electronics kommer att adressera andra kunder–

–som blir nya spelare i marknaden för personbilar.

Peter, du var här i december, tror jag–

–och snackade dig varm om Gränges.

Superbilligt då. Vad känner du nu?

Det är fortfarande billigt. Det har gått upp lite grann.

Vi hade den i portföljen, men kastade ut den häromveckan.

Det är lite som Autoliv. Det är kvalitet–

–och man är underleverantör.

Men vart tar USA:s bilindustri vägen?

Nu borde vi prata om vart världens bilindustri är på väg.

Men, billigt kvalitetsbolag. Man kan ha Gränges.

Vi blev trötta på att vänta på det stora lyftet.

Här är nån som äger och älskar Gränges.

Ja, älskar. Ett mycket fint svenskt bolag. Mycket fint.

Det som marknaden... Eller, de initierade begriper väl.

Man tror kanske lite att bilkylare–

–som man har för att kyla bensinmotorer–

–inte ska behövas i elbilar.

Men så är det inte. Batteripacket är oerhört känsligt–

–och ska ligga på lite under dagstemperatur.

Det får inte gå ner för långt och inte för högt.

Där krävs både kyla och värme till batteripaketet.

Sen har man kvar luftkonditionering.

Så en 75 % blir kvar i bilen–

–även i en elbil, för Gränges del.

Sen har vi en annan knorr, som också är bortglömd.

Noranda-köpet är fantastiskt. Jag var väldigt skraj.

Det går ofta inte så bra när man köper nåt i USA.

Men nu verkar man ha plockat ut russinen–

–ur det här Chapter 11-bolaget.

Nu har de fått tillverkning i USA–

–och kan kanske nå in på en spännande framtidsmarknad–

–där koppar kan bytas ut mot aluminium–

–i luftkonditioneringsanläggningar. Då får de ju–

–en riktigt stor, intressant marknad att bita i.

Snart plockar du tillbaka dem.

Jag håller med. Men man är underleverantör–

–av nåt som andra också gör. Men, ett jättefint bolag.

Vi stod och valde lite mellan Autoliv och Gränges.

Det kan man göra.

De håller på att gå åt skilda håll här.

Det ena blir mer täcket och det andra bygger vidare på...

Underskattar marknaden Gränges?

Se på värderingen. Här finns inga höga förväntningar.

Nej, men kom ihåg att Menckel satte upp fabriken i Kina.

De har lyckats där många går bet.

De är underleverantör till kinesisk bilindustri.

Där vill man vara, för det är elbilar där.

Du har lite spaningar på just elbilar.

Det här är svårt att sammanfatta på en minut.

I Europa har vi ju fått Dieselgate. Det känner vi till.

Det visar sig att 130 städer–

–har för höga halter av kväveoxid.

I Sverige och Stockholm är det väl så på Hornsgatan.

Men tio städer har bestämt sig för en plan–

–och tio håller på med en plan för hur man ska begränsa–

–personbils-dieslar inne i en stadsmiljö.

Man talar om att Euro 6 ska få köra, men inte de andra.

Det har ju gått fullständigt troll i den här debatten.

Politikerna förstår inte vad de håller på med.

Det är inte personbils-dieslarna som är besvärliga–

–utan transporterna. Där har vi inga Euro 6-bilar.

Och nåt som är riktigt skrämmande är ju–

–transportsidan på tunga lastbilar.

Det där bockskägget i Stadshuset, kottplockaren–

–borde ställa sig i Södertälje och stoppa tunga lastbilar–

–från Östeuropa. De kör ju på bunkerolja – Euro 0.

Kommer det att vända?

Rimligen lär det göra det. Det som händer nu...

Jag hörde en bekant som sa i morse–

–att han avbeställde sin diesel för en bensinbil–

–och BMW kunde inte ge nåt leveransdatum.

Det svänger fort. Från att ha varit 60 % dieselförsäljning–

–i Europa, så är det just nu noll. En reversering.

Så kan det inte gå till, för att det här i sig...

Nu är jag lite långrandig, men det är allvarligt–

–att en omställning sker så fort i en industri–

–som jobbar med tre- och femårsplaner.

Apropå såna planer, finns det en stor rackare där borta–

–som jobbar med femårsplaner.

Nu har de dragit på med den stora bazookan.

De tänker göra vad de har gjort på telekomområdet.

De tänker ta hela elbilsmarknaden.

När de sätter i gång... De har tränat lite.

De köpte Saabs gamla verktyg och byggde nån 9-5:a.

Rover kör runt i Kina. Det är skräp, men de har lärt sig.

Nu drar de på med batterier. De bygger en fabrik–

–som är fyra gånger så stor som Elon Musks.

Det är lite obehagligt, och ingen slump.

Nu till en annan knorr.

Huaweis första utlandsetablering var i Kista.

Vad gör man nu på elbilsfronten?

Jo, man har köpt Volvo–

–en av världens absolut finaste biltillverkare.

I Göteborg, där man är så skickliga–

–med HiQ och Sweco och allt vad de heter.

Har ni kört en XC90? En helt fantastisk bil.

Den är nu kinesisk.

Ja. Vi tror på dig.

Det är spännande.

20 miljoner i Europa jobbar i bilindustrin.

Vi har bilfabriker i varenda land.

Du är också lite negativ till Tesla.

Det är lite på det spåret. När kineserna kommer in så...

Tesla är först och superduktiga på "branding".

Men det kommer extrema mängder elbilar nu.

Det finns väl 40–50 program de närmaste åren–

–och flera har prestanda som ska vara i klass med Teslas–

–om vi pratar batteritid, körsträcka och pris.

Det är många miljarder dollar från varje biltillverkare.

Tesla är rätt kassa på produktion och kvalitet och sånt.

De har risiga finanser och hemska kassaflöden.

Att de liksom ska klara det här, det tror inte vi.

Man kan hoppas på det, för det är visionärt och kul–

–och man hejar på den här underdogen Elon Musk.

Men med en stretchad värdering–

–och en massa saker de inte är världsmästare på–

–så tror vi att man kan tro på elbilar–

–men man bör undvika Tesla.

Du ska få fortsätta gnälla.

Peter har bidragit till dagens program–

–med en tabell.

Den måste nog förklaras: "Varningsflaggor i IPO:er".

Du kan väl läsa de fyra grejerna.

Vi skriver en massa analyser på IPO-bolag–

–men vi har börjat se på noteringarna och deras kvalitet.

Då har vi sett varningsflaggor.

En är att man på smålistorna ofta får vänta länge–

–på att få sina aktier. Man tecknar sig och betalar–

–och får vänta många månader för att få aktierna.

Det kan hända hur mycket som helst.

Om man får vänta över 30 dagar, är det nåt fel.

Vi har delat ut varningsflaggor till alla IPO:er–

–där väntetiden är över 30 dagar–

–eller om man är i sämsta kvartilen av dem vi har kollat.

Sen har vi den andra aspekten: kapitalkostnad.

Hur mycket emissionskostnader en emission drar.

Det är väldigt vanligt att den ligger väldigt högt.

I en stor IPO kanske Carnegie ska ha 40 miljoner–

–men det är bara nån liten procent.

När det blir över 10 %, säger det en hel del om bolagen.

De är desperata eller det är fel pris. Det gillar vi inte.

Fyra varningsflaggor. Du har tagit fram sex bolag–

–som fick fyra flaggor. Det är mikrobolag.

Ja, och man behöver inte känna igen namnen.

Det är mest trenden.

Det är lika bra att inte känna igen dem.

Bolag som har full pott på varningsflaggor.

Vi kollade ett 40-tal bolag eller 70-tal–

–beroende på hur man räknar–

–bolag med kapitalkostnader uppåt 20 %.

I vissa fall har du fått vänta hundra dagar.

156, 115, 84, 79 dagar, får du vänta på aktierna. Inte bra.

Har du nånsin tagit i det här?

Det är så bra att Peter Benson och Svenska Dagbladet–

–lägger så mycket tid på det, så jag som prenumerant–

–får jag ta del av den informationen.

Jojje undviker det här, men har med egen rekvisita.

En fin bild på Saabs nya ubåt.

Det här gillar jag.

Heter den A26?

Det är A26. Saab är ohyggligt skickliga på det här.

Jag var på ubåtsseminarium i förrförra veckan.

Gunnar Wieslander är Kockums vd.

Jag vill ta upp händelseförloppet–

–som föregicks av att Saab nu äger Kockums.

En hel långfilm.

Om nån ska få en medalj är det den generaldirektören.

En kvinna. Med beväpnad eskort–

–hämtar hon ritningarna. Svenska statens egendom.

Eller FMV:s. Nu är Kockums där.

Renoverat och klart. Många robotar, fina maskiner...

Fantastiskt orderläge.

De har börjat renovera ubåtar. De sågas mitt itu–

–plockas isär, och modulerna plockas ut. Saabs teknik.

A26 byggs på samma sätt.

Den kan skalas upp och ner.

Den kostar 8 miljarder, men FMV fick den billigare–

–det var den första ordern. Avrunda till 10.

Världen över behövs cirka 80 ubåtar de närmaste 15 åren.

Saab kan klippa till med 10 %–

–åtta ubåtar gånger 10 miljarder blir 80 miljarder.

En liten del av Saab, men nog så bra.

En annan rolig anekdot från Gotlandsklassen...

"Jänkarna" ville låna en sån här liten ubåt.

De är rätt små jämfört med deras atomubåtar.

Att ha som "ubåtsjaktföremål".

Stilla havet. De övar och övar.

De hittar den inte. De är säkra på att den inte finns.

De kontaktar svenska försvaret: "Ni är inte här."

"Jo, vi är här." Så de fortsätter leta.

Till slut måste de sticka upp periskopet. Världsklass.

Kul.

Tidigare i veckan har vi haft gäster som varit positiva–

–till nischbankerna. Främst för att det gått så dåligt–

–som grafen visar.

Några tittare har reagerat starkt:

"Inget att ha, oavsett hur billigt det blir."

Peter, du får klaga i dag igen.

Du tycker nog inte heller att nischbankerna är nåt att ha.

Nja. Det är inte riktigt...

Man hade hoppats att produkten inte behövdes.

Fel ränta för många...

Vi gillar Resurs Bank och Nordax.

Men det är farligt och bygger på en finansiell repression–

–från Magdalena Andersson och Riksgälden–

–som tvingar folk att låna pengar där–

–för att storbankerna har för få bolån.

Du har några fina grafer som illustration.

Först nischbankerna.

Den liggande axeln visar värdering mot eget kapital.

TF Bank värderas högst. Tre gånger eget kapital.

Men de har också högst avkastning på kapitalet–

–som y-axeln visar. Bollarnas storlek–

–visar mängden kapital, "kärnprimär-kapitalrelation".

Kom allt med?

Tror det.

Likartat kapitaliserade, p/e-talet likartat–

–men stora skillnader finns i avkastningen.

Vi jämför med storbankerna.

Här visas storbankerna på samma sätt.

Alla vet att storbankernas p/e-tal är identiska.

Swedbank sticker ut.

Mycket högre värdering mot eget kapital–

–men även högre avkastning mot eget kapital.

Vi gillar Swedbank och tror att det speglar kvalitet.

Om det är de fina sparbankerna i gruppen–

–eller annat, vet jag inte.

Det blir spännande att se vad de gör med digitaliseringen.

Om tre år känns kanske storbankerna–

–inte så mossiga längre.

Här ser vi att nischbankerna...

Jojje, håller du med Peter om sparbankerna?

Ja, det är helt fantastiskt.

När man får träffa sparbanker ute i landet.

Det är nåt helt annat, bara så bra.

Som Ica mot Konsum?

Nej, det här är...

Ica-handlarens lokala...

Efter 40 år i finansbranschen...

Jag började på Handelsbanken.

Det sparbankerna gör är mycket bra.

Synd att ingen finns vid Stureplan.

Kanske kommer det.

Jag har valt bort nischbanker–

–för att de lever i en konstlad värld.

De åker snålskjuts på insättningsgarantin–

–som de stora bankerna betalar. "Kronkalle" är gratis.

Collector har runt 32 000 ärenden per månad.

Och med amorteringskravet: "Du får inte låna mer än 85..."

Då springer kunden till nischbanken och lånar resten.

Kanske knyter det här an till bilden du bad oss om.

Vi har tagit fram en bild, ett collage...

Bilden var klassisk i slutet av 80-talet.

Men nu kommer vi in på nåt annat.

Lite uttjatat. Men det kom nya siffror från Oslo.

Nyförsäljning av bostäder.

Det går rakt ner.

Vi har byggt för mycket nytt som folk inte har råd med.

Lars–Erik Magnusson på sin tid. Det var speciellt.

Det gick bra.

Han är i farten fortfarande. I Holland.

Hoppas att han kommer hit nån gång.

Vi är tillbaka i morgon med Jonas Victorsson–

–som ska snacka "tech". Tack.

Autoliv rusar efter dagens nyhet om att bolaget föreslår en uppdelning. Är detta en bra strategi? Det och mycket mer pratar Peter Benson från SvD Börsplus och Georg Norberg från Case Kapitalförvaltning om i Börslunch.

I dagens program:

Autolivs föreslagna delning.

Gränges.

Kina tar över elbilsmarknaden.

Varningsflaggor i IPO:er.

Saabs nya hemliga ubåt.

Avkastning och värdering på nischbanker och storbanker.

Programledare: Charlotte Stjerngren och Jesper Norberg.

  • Makromorgon0:00

    Makromorgon

    I Tyskland har förhandlingarna inom den så kallade Jamaicakoalitionen brutit samman efter att liberala FDP dragit sig ur. Petra Bergman och chefstrateg Claes Måhlén kommenterar de...

  • 10:05

    "Svårare för Europa att överraska"

    Förra veckan låg fokus på fallande svenska bostadspriser, och svensk inflation som kom in lägre än väntat. Den här veckan får vi inköpschefsindex från både USA och Europa.

  • 12:34

    "Nordkoreansk oro hjälper tillväxtmarknaderna"

    Tillväxtmarknaderna har gått starkt de senaste åren. På plats i studion för att diskutera hur det kan se ut framöver finns Rineesh Bansal, analytiker på Deutsche Asset Management tillsammans med Jesper Norberg.

  • ”Ingen stad kan ersätta London”6:24

    ”Ingen stad kan ersätta London”

    Marknadsrisken med en Brexit är kraftigt överdriven menar Chen Zhao, chefstrateg på Alpine Macro. Men det finns andra händelser som hotar det positiva börsklimatet.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1%
NASDAQ-100 -0.4%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 2.6%
Nolato 1.8%
Lundin Petroleum 1.6%
Axis -2.5%
Hennes & Mauritz -2.8%
Munters -4.1%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

  • Dags för Sverige att fundera på bankunionen7:30

    Dags för Sverige att fundera på bankunionen

    EU:s bankunion har kommit en bit på väg. Är det dags för Sverige att gå med nu? Det har Nicolas Véron, forskare vid Peterson Institute och grundare av tankesmedjan Breugel, tittat närmare på.

  • 4:59

    "Xi Jinping är de fattigas religion"

    Ellinor Beckett och Johan Andrén, chef på Handelsbanken i Hongkong, om läget på marknaderna i Asien, Trumps besök, kinesisk statistik och mycket mer.

  • EFN Råvaror: Kinesisk vinter väntar9:08

    EFN Råvaror: Kinesisk vinter väntar

    Vintern närmar sig och hur råvarugiganten Kina då agerar påverkar hela marknaden. Ellinor Beckett diskuterar med Anton Löf från RMG Consulting.