Bettingbolagen kommer igen

Armfelt svarar på tittarfrågor

Fem, fyra, tre, två, ett. Varsågod.

Tittarfrågorna har strömmat in till Carl Armfelt.

Det gäller Kindred, och gårdagens vinstvarning, men också gamingsektorn.

Och så blir det andra typer av intressanta frågeställningar.

I studion sitter nu Carl Armfelt och Albin redo att hugga in på frågorna.

Vi går över till dem. Det är 14 januari och du tittar på EFN Börslunch.

Tack, Matilda. Ja, det är en dramatisk dag för bettingsektorn–

–men det är en extra rolig dag för oss, eftersom Carl Armfelt är tillbaka.

Vi börjar i Kindred-änden. De faller ungefär 20 % på dagens vinstvarning.

Man skyller på sportboksmarginalen. Hur ska vi tänka där?

Historiskt... Man måste verkligen dissekera den här nyheten lite.

När sportboksmarginalen är låg, så brukar det komma tillbaka.

Sverige är lite svagt. Nederländerna har fått fler regleringar.

Folk blir nog också ännu mer nervösa när de investerar så mycket i USA–

–medan den gamla verksamheten går knackigt.

Reaktionen i dag är inte helt rimlig. Så negativ var inte nyheten.

Men det här med bettingoperatörer... Det har varit en perfekt storm.

Det kanske blir tufft ett tag framöver. På 2 års sikt är detta lågt värderade bolag.

Kindred kanske är det mest välskötta i hela sektorn.

Om man är feg kan man ha Kindred-aktier, men inte så stor position.

Då behöver man inte oroa sig för kvartalet varenda dag, utan kan vara mer långsiktig.

Det var en negativ nyhet, men den var inte så negativ som börsen antyder.

Vi har en graf på tre ganska sportboksexponerade bolag.

Kambi levererar oddsboken till Kindred–

–och Better Collective har mycket "revenue share" mot sportbetting.

Jag såg att alla, även Kambi och Better Collective, gick ner 2-3 % på det här.

Det kanske är en allmän oro för sportböckerna det här kvartalet–

–som inte har jättemycket med just Kindred att göra.

De operatörer som har mycket sportbok ska man sätta en liten premie på.

Det verkar mer socialt accepterat. Du kan urskilja en produkt bättre än inom kasino.

Inte minst i USA är det just på sportböcker som det har tagit mest fart.

Där är regulatorn mer vänlig. Det är nåt som det är mer lätt att tillåta.

Man bör sätta en premie på de operatörer som är duktiga på sin sportboksprodukt.

Vi har en tittarfrågespecial i dag. Det kommer många frågor om Kindred.

Du nämner att de investerar en del i USA. Det är en anledning till vinstvarningen.

Man kanske måste blicka 2-3 år framåt för att se frukterna av de investeringarna.

–Det brukar inte komma direkt. –Nej. De har en bra teknikplattform.

En nordisk operatör som har hållit på i många år borde kunna lösa USA snabbare.

Det är nog lättare för dem än för en lokal aktör.

En av uppsidorna med Kindred är att man kan göra nåt vettigt av USA-marknaden.

Vi har varit lite mer skeptiska till bettingbolag, jämfört med operatörerna–

–än till underleverantörer.

Det sista året har det nog varit fel att ha aktier i hela sektorn.

Men om man är lite mer "value"-fokuserad och gillar billiga tillväxtbolag–

–så har det varit en perfekt storm. Nu blir folk ännu mer negativa.

Många institutioner har sålt ut hela sektorn. Det blev "reset" på "reset".

Om man är långsiktig kan man ha en liten position i välskötta bettingoperatörer.

–Hur tror du att Anders Ström mår nu? –Han är nog ganska lugn.

Det här är ett bolag som han kan. Han vet att Kindred har en bra produkt.

Han är nog mindre svettig över Kindred än över vissa sportboksresultat.

Men han är nog inte för nervös.

Vi ska ge oss på en av våra första frågor. Det är en mejlfråga.

Spelmarknaden öppnas i USA... Vi har berört det.

Du kan få brodera ut lite.

Finns det flera bolag som skulle kunna profitera på att marknaden öppnas mer?

Det tydligaste är väl för Kambi, som är en sportboksleverantör.

De kan växa mycket i USA.

Bland operatörerna kan Betsson och Kindred på sikt göra nåt vettigt av det.

Betsson har också nu vunnit sin första sportbokskund rätt nyligen.

Och Evolution på marginalen... USA är en stor marknad.

Det kanske är det enda bolaget som orkar bygga studior i flera olika delstater.

Du behöver ha effektivitet om du ska våga gå in i USA, även inom live-kasino.

De tre bolagen tänker jag på mest.

I övrigt är det de brittiska bolagen. De kommer att kunna bli vinnare på sikt.

Det paradoxala är att William Hill gick ut med en omvänd vinstvarning.

Storbritannien är en viktig marknad för Kindred, och den har blivit bättre.

Så Sverige och England ligger ganska långt fram i betting, och spel överlag?

Framför allt vad gäller online-aktörer. Där hittar man de mest välskötta bolagen.

Vi tar nästa. Storytel har kapitalmarknadsdag i dag.

Dem har vi också fått jättemycket frågor om. De ska öppna i 1-3 nya länder i år.

De tror att befintliga marknader redan blir lönsamma.

36 % abonnenttillväxt väntar de sig. Hur ska man tolka de här siffrorna och målen?

Finansiellt... I slutet av 2020 ska de ha 1,5 miljoner abonnenter.

De vill växa 35 % per år fram till 2023.

Det som är kul med Storytel är att de har väldigt fina KPI-siffror.

Dt gäller kostnad för att ta in en kund mot livstidsvärdet.

De är osvenska så till vida att de vågar satsa mer.

Andra kanske hade satsat på lönsamhet tidigare.

Vi gillar lönsam tillväxt, men Storytel är ett undantag.

Det positiva med såna här bolag är att de vågar satsa lite mer.

De har ett koncept som funkar bra i Norden.

Nu är det tre marknader till som har nått break-even.

Jag var på kapitalmarknadsdagen i morse. Jag tycker att de har rätt strategi.

Det är ändå positivt att de guidar för att den negativa marginalen blir lite bättre.

Det är kring -20 % i ebit nu.

De guidar för det ska bli ungefär hälften. De går från -16 till -10.

Det blir under förbättrad lönsamhet.

De har en väldigt bra produkt och investerar i produkt.

Det är eftersatt nu när de gått in i så många marknader.

På kapitalmarknadsdagen pratade de mycket om vad de hade lärt sig i nya regioner.

I de sista, Turkiet och Ryssland, har det gått snabbare att nå 50 000 abonnenter.

Det ska hissas varningsflagg när techföretag säger att de bara ska "skala".

Det är inte bara att öppna i ett nytt land. Man måste ha en bra teknikplattform.

Man måste även våga vara lokal. De pratade mycket om att vara "glocal".

Det krävs att man hittar rätt medarbetare och marknadsför i rätt kanaler.

Men det bolaget mäktar nog med att bygga en stor organisation. De har kommit långt.

Det är en bra underhållningsprodukt–

–och per timme är det inte så dyrt att producera ljudböcker.

Vill man lyssna på lokala författare och lokala röster?

Ja, lokala röster, men också lokalt innehåll.

Kända böcker i din lokala marknad. Netflix har lyckats öka andelen "originals".

–Den trenden håller i sig. –Det är bra för marginalen.

En ljudbok är inte en bok. Deras bästa koncept är baserade på mycket data.

De vet hur man gör en bra ljudboksproduktion.

De tänker satsa mer på "originals". Det är bra för marginalen.

I dagsläget beror hälften av lyssningarna på vad de pushar ut.

De har en stor inverkan på konsumentens beteende. Den andra hälften är sök.

De måste ha eget material som de marknads- för och en bra sökfunktion i appen.

Vi ger oss på nästa tittarfråga. Den gäller 24Seven.

Den ser ut så här: "Lite om 24Seven..." Ingen uttömmande fråga.

Det är väldigt intressant. Det här bolaget har gått 50 % bara i år, alltså 2020.

Det verkar vara ett stort intresse för det bolaget, ett SaaS-bolag.

–Hur fick ni upp ögonen för det? –Fortnox halvkända kusin från Norge.

Vi gillar SaaS. Vi har tre bolag som håller på med SaaS och redovisning.

Det är 24Seven, det är Lime och det är Xero, i Australien.

Om man ska vara kritisk... I höstas var det lite nyheter från bolaget.

De hade fått nåt bud på sig. 24Seven är sämre på "corporate governance" än Lime.

Den incidenten visar att de måste ta den typen av frågor på större allvar.

Kommunikationsmässigt var det också ett av våra sämre bolag.

Ett börslistat bolag borde kommunicera en sån situation bättre.

Varje enskild händelse kanske är stokastisk.

Men vår erfarenhet är att när det finns rök, så kan det finnas en pistol nånstans.

Om ett börsbolag ska lyckas locka institutionella investerare–

–så måste de visa att de tänker förbättra sin "corporate governance".

Anledningen är att de har haft två olika bolag som har delat på sig.

De har samma styrelse. Det komplicerar situationen.

Det är svårt att säga hur det ska gå för dem i Sverige. De vill expandera här.

Skillnaden från Fortnox är–

–att de riktar sig lite mer mot mellanstora bolag.

Fortnox är ju duktiga mot de minsta.

Och de har lite fler produkter. Man ska fortsätta ställa mer tuffa frågor.

Bolaget kräver mer analysförmåga, för de har inte kommit lika långt.

Men över tid har det varit en ganska stor rabatt mot de svenska SaaS-bolagen.

Man får hoppas att det här bolaget utvecklas i rätt riktning.

Jag vet inte vad kursreaktionen i år beror på. Det är svårt att spekulera.

Men de hade också en tuffare period i höst under budsituationen.

Hur ska man tänka när man värderar SaaS-bolag?

Det är ju ändå lite andra multiplar än för verkstad och bank och liknande.

De största... Salesforce.com är världens kanske mest välskötta SaaS-bolag.

Microsoft har börjat närma sig SaaS-världen.

De bolagen har ofta handlats på 10-14 gånger EV/Sales.

Det har varit ansträngda värderingar, men av rätt skäl.

Många mindre bolag pitchar hårt att de är SaaS-bolag och ska ha hög värdering.

Det största misstaget när man investerar är att köpa ett halvkasst bolag–

–på 12 gånger ev/sales. Då blir det nog aldrig nån bra investering.

Det viktigaste för SaaS är produkt och kvalitet.

När de bolagen ska värderas så, till skillnad från USA–

–har de svenska SaaS-bolagen lite mer lönsamhet.

Ibland kan man värdera bolagen på ev/ebit istället för på en salesmultiple.

Har man ett bolag med kvalitet och stabilitet–

–som är bevisat, kan man leva med lite högre värdering.

Ett bolag som befinner sig lite mer i ingenmanslandet eller mittemellan–

–som handlas 24/7 i dagsläget.

Där vill man ha en bra rabatt mot de mest välskötta SaaS-bolagen.

SaaS har gått väldigt bra historiskt–

–men det kommer att finnas fler bra bolag framgent.

Det är här för att stanna.

Vi ska gå över till förra decenniets bästa aktie.

CD Project. Polska, va? Här har vi också fått lite tittarfrågor:

Vi hade bolaget i den gamla fonden.

Det var den starkaste bidragsgivaren vad det gäller avkastning.

Det är ett otroligt välskött bolag.

Vi fokuserar på kassaflöden.

I dagsläget är det ett ganska högt värderat bolag.

Vi är kanske lite för försiktiga. Det sa vi för ett år sen.

Då var aktien lägre värderad än vad den är nu.

Den har gått väldigt starkt sista året.

Men vi är värderingsfokuserade och det är ett bolag vi gärna träffar.

Hittar vi rätt inträdestidpunkt ska vi nog kika mer på det.

De är ganska kända för serien som rullar bakom oss.

Nu har Netflix precis släppt The Witcher.

Än så länge har de tre stycken The Witcher-spel.

Kan det bli ett extra intresse för The Witcher nu efter Netflix-serien?

Man ser att "concurrents" har gått upp. Det är fler som spelar Witcher.

Framför allt trean. De får nog lite mer försäljning på det nästa år.

Witcher 3 är det spel på Steam med högst "user score".

Av 300 000 som har utvärderat det, tycker 98 % att det är fantastiskt.

Det är en otrolig kvalitetstitel. Tv-serien utspelar sig i historien.

Witcher 3 är en förlängning på det som sker i tv-serien.

Det blir nog ett lite större intresse. Men det är en ganska välkänd titel.

Men det bidrar definitivt positivt inför nästa år.

Men det viktigaste för bolagets värdering–

–är ändå Cyberpunk den viktigaste värdedrivaren för 2020.

Witcher 3-intäkterna är positivt men avgör inte bolagets värdering om två-tre år.

Witcher 4 är kanske på gång.

Det har varit väldigt kryptiska. Inverterar man det de har sagt–

–kommer det att komma fler Witcher-spel.

Ett Witcher 4 får nog större intresse om serien fortsätter vara så här populär.

Vi stannar bland europeiska dataspelsbolag. Ubisoft, som småfloppade–

–med Ghost Recon och Tom Clancy i fjol.

De sköt på tre släpp. Kan det här bli comebackåret?

Vi har köpt lite aktier efter vinstvarningen.

Helt plötsligt var bolaget värderat till 30-40 % rabatt mot franska börsen.

Det är ett kvalitetsbolag. Om man skjuter upp spel för att de är helt värdelösa–

–kanske framtida försäljning inte blir så bra.

Hoppas att USA har skjutit upp dem för att de vill investera i kvalitet.

Att Take-Two flyttade på Red Dead Redemption var ett genidrag.

Då investerade de i ytterligare nio månader kvalitet–

–och lyckades sälja ännu fler spel.

Risk/reward i Ubisoft är väldigt bra.

Den var bättre under 50 euro. Den var nere i 42 euro som lägst efter vinstvarningen.

Nu handlar den 66. I dagsläget är den kanske PE 14-15.

Det är ganska billigt för ett välskött franskt bolag.

Alla titlar måste inte bli fantastiska.

Men alla tre uppskjutna titlar kan inte bli en flopp.

Då når de inte sin finansiella målsättning.

Vi har fått en tittarfråga om svenska Embracer gamla THQ.

Vi kan kort nämna att de tre första benen är THQ, Kosh Media och Coffee Stain.

Vad kan då det fjärde vara om det är ett större förvärv?

Senaste förvärvet som Embracer gjorde var Gunfire.

Gunfire släppte en titel precis efter att de hade köpt bolaget–

–Remnant, som gick väldigt bra.

Det var nog det förvärv som Lars betalade mest för.

Det har högre PE-tal än de andra.

För tidigare förvärv har han betalt väldigt lite.

Om de ska försöka hitta ett större förvärv och hitta ett fjärde ben–

–kommer de nog att vara lite mer kvalitetsorienterade.

Jag gissar att de betalar ett lite högre PE-tal–

–för nånting med AA- och AAA-titlar–

–än att köpa nånting jättebilligt med okända varumärken.

Trenden för Embracer är lite mer åt kvalitetshållet.

Hellre köpa nånting som är riktigt bra och betala en lite högre multipel.

–"Buy once, cry once". –Det är det som är riktningen för dem.

Tittar man på 2020 så är en positivt grej i sidmarginalen–

–är att många av deras kommande titlar ligger högt på Steams wishlist.

Det är nånting att hålla koll på.

Vi fortsätter på tittarfrågespåret:

Vi skrev i senaste månadsbrevet att vi ska titta mer på nya produkter i år.

Ska vi göra en ny produkt blir det definitivt inom tillväxt och innovation.

Det är vår inriktning.

Vi har lagt energi på att hitta nåt som är bra ur miljö- och hållbarhetsvinkel.

Många hör av sig och vill ha nån renodlad produkt inom det området.

Vi ska höja ambitionen om vi släpper en andra fond.

Men det måste göras på rätt sätt.

Vi kan inte marknadsföra oss som världens mest hållbara fond–

–och sen inte hitta rätt bolag. Det måste göras på riktigt.

Det är lättare sagt än gjort. Många gillar miljötemat.

Men det finns väldigt få renodlade miljöbolag som bara säljer miljöprodukter.

Det viktigaste miljöjobbet sker inom större bolag. Det är väldigt svårt att mäta.

Då blir det väldigt grumligt. Att hitta ESG-vinnare är jättesvårt att göra–

–på ett bra sätt. Vissa fondbolag är kanske för aggressiva i sin marknadsföring–

–och får sanktioner för att de inte lyckas leva upp till innehållet.

Men teknik och innovation är pådrivande och kan skapa en bättre vardag.

Vi jobbar i att försöka hitta nånting inom miljöteknik–

–som är en källa till avkastning och långsiktighet.

Det ska jag försöka göra. Det blev ett kryptiskt svar.

Men just inom tillväxt och innovation ska vi försöka hitta spännande fonder.

På tal om att hitta, hitta mindre svenska gamingbolag. Vi har fått en fråga:

Vi har fått lära oss att dataspel inte är en industri–

–som automatiskt skapar aktieägarvärde.

Det kanske man kan tro för att många har varit framgångsrika.

Vi ska fokusera på de lite större bolagen som har lite fler titlar.

Vi ska vara openminded. Hittar vi nåt mindre som gör nåt lysande–

–så är det klart att vi tittar på det. Men bland de mindre på börsen i dag–

–är Stillfront det minsta bolaget med kvalitetsfokus.

Det finns många mindre mobilspelsföretag. Mobilspel har varit stolpe ut för oss.

Det är egentligen bara Stillfront som har betalat sig för aktieägarna.

Man kanske hellre vill ha ett bolag som tar hand om sin produkt och gör förvärv.

Man kanske måste har den kombinationen för att lyckas inom mobilspel–

–för att det är en så föränderlig värld. Det går inte att leva med ett varumärke.

Man måste ha en stor portfölj och köpa fler nya bolag.

Vi är lite försiktiga till de absolut minsta spelbolagen.

Fler titlar, mindre risk.

Vi har fått många tittarfrågor om Mentice:

Var förväntningarna för höga vid introduktionen?

Har de lovat för mycket? Hur ska man tänka?

Alla situationer är olika. Det har inte nått sina mål för 2019.

Det är ett förlorat tillväxtår för Mentice. Målet var 30-40 %.

Men det är väldigt bolagsspecifikt. Det har sin förklaring att det har gått knackigt–

–och att man inte lyckats stänga affärer. Affärsmodellen borde kunna växa över tid.

När man har kollat mycket på medicinteknik får man leva med–

–att det kan vara ganska slagigt.

Boule Diagnostics hade en tvåårsperiod när de inte växte. Aktien straffades hårt.

Det känns som om de nu är tillbaka i tillväxt.

Mentice har ändå ganska stort självförtroende–

–på de nya produkterna, på nya kunder och det de inte har lyckats stänga 2019–

–har flyttats till 2020.

Man ska dra öronen åt sig, träffa dem och ställa tuffa frågor.

Man ska inte tänka att allt blir perfekt av sig själv.

Men risk/reward, det är ett medicinteknikbolag som ska få en chans–

–att fortsätta skapa aktieägarvärde.

Inte ge upp än, alltså. En sista, kanske inspirationsfråga:

Vilka är de tre viktigaste nyckeltalen?

De tre viktigaste nyckeltalen är generellt:

P/E är alltid ett bra nyckeltal att börja med.

Ev/ebit är oftast ännu mer relevant–

–för att justera både lönsamhet och bolagsvärde från skuld.

För alla lönsamma bolag, kika mycket på ebit.

Ett tredje är att fundera på skillnaden mellan ebit och kassaflöde.

Titta antingen på kassaflöde... "Cashflow yield" är ett bra nyckeltal–

–som det ofta pratas för lite om.

...eller gör nånting mittemellan fritt kassaflöde och ebit.

Ta själv en ebit-siffra och försök förstå vad den underliggande lönsamheten är.

Tar man IFRS blir än mer kryptiskt för varje år.

Vad är ebit och vad är kassaflöden i bolagen?

Som investerare vill man förstå vad det inneboende värdet och kassaflödet är.

Ebit, kassaflöde och nånstans mittemellan.

Om bolaget har ett tufft år kanske ebit-siffran ska justeras.

Vad kan man göra för justeringar?

PE, ev/ebit och "free cashflow yield" är de absolut mest värdefulla.

Tack för det, Carl. Det har motvilligt blivit dags för mig att avrunda.

I morgon är vi tillbaka med Martin Nilsson och Micke Livijn. Missa inte det!

Tack så mycket!

Carl Armfelt från TIN Fonder svarar på tittarfrågor om gaming och betting i dagens Börslunch. Dessutom kommenterar han Kindreds vinstvarning.

Programledare: Albin Kjellberg

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.9%
NASDAQ-100 0.3%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Mycronic 1.7%
Swedish Match 1.2%
Platzer Fastigheter 1.1%
Avanza -4.9%
Beijer Ref -7%
Sinch -8.1%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Därför sänker IMF prognosen5:05

    Därför sänker IMF prognosen

    IMF sänker återigen den globala tillväxtprognosen. Sydkoreas export sjönk 0,2 procent under årets första 20 dagar jämfört med samma period i fjol. Stor oro i Kina för ny dödlig epidemi.

  • En handfull heta bolag16:10

    En handfull heta bolag

    Förvaltarna Fredrik Skoglund från Länsförsäkringar och Christian Brunlid från Handelsbanken bjuder på aktiecase och framtidsspaningar i veckans första Börslunch.

  • Varnar signalen för nedgång?13:28

    Varnar signalen för nedgång?

    Allt från svensk boprisstatistik via geopolitik till historiken som talar för en avkylning på börsen. Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén och EFN:s Gabriel Mellqvist vägleder i...