”Parkera pengarna i bussbolaget”

Välkommen till Börsfrukost. Det är torsdag.

USA-börserna fortsätter återhämta sig.

Asienbörserna har haft blandad utveckling.

Hongkong och Shanghai tyngs av oro för handelskrig.

Meden Nikkei steg nästan 2 % i natt.

Hur går det i Stockholm?

Det ser ut som om Stockholmsbörsen följer med upp.

IG:s terminshandel pekar på–

–att börsen öppnar positivt på 1,33 %.

Bussföretaget Nobina har precis rapporterat.

Vi har med oss Erik Paulsson, analytiker på Pareto.

God morgon, Erik. Vad är din reaktion på rapporten?

Det är en bra rapport i linje med våra estimat.

Ingenting sticker ut på något håll.

Det är en stark rapport helt igenom.

Den svenska delen sticker ut på den positiva sidan.

De andra delarna är lite mer negativa.

Det är fortfarande lite problem i Swebus.

Det sticker ut på den negativa sidan.

Spontant en positiv rapport.

Aktien kommer kanske att gå lite bättre än marknaden idag.

VD:n säger att man nu kan börja leverera–

–på de finansiella målen–

–som sattes till börsnoteringen 2015. Håller du med?

Det ligger i linje med våra estimat för nästa år.

Före skatt vill man uppnå en marginal på 4,5 %.

Det ligger i linje med våra estimat för nästa år.

Allt som vi har sett tyder på att man uppnår det nästa år.

Man har satt det på medellång sikt.

Så rapporten ser bra ut.

För verksamheten generellt finns det både risker–

–och möjligheter vad det gäller upphandling av kontrakt.

Förändras förutsättningarna–

–kan man ha kontrakt som är svåra att få lönsamma.

Nu har de en trend av marginalexpansion´.

Kan de fortsätta landa kontrakt med hög lönsamhet?

De har runt 100 kontrakt i sin underliggande business.

Allt handlar om att Mats har gett sig fasiken på–

–att inte ta några olönsamma kontrakt.

Det kan jämföras med ett fastighetsbolag–

–där det handlar om att kunna räkna på kontrakten.

Givet hur marknaden har utvecklats–

–tror jag att man kan fortsätta ta bra kontrakt.

Man förlorar några, men vinner fler kontrakt netto.

När kontrakten blir äldre blir också lönsamheten bättre.

Det har varit en trend den senaste tiden–

–att kontrakten når "maturity", vilket jag tror hjälper.

Marknaden växer underliggande.

Att åka buss och satsa på kollektivtrafiken–

–satsar hela samhället på. Det är en positiv trend–

–som Nobina kommer att fortsätta leda.

Nobina har även börjat testa självkörande bussar.

Kan de satsa på det i framtiden?

Det är en intressant utvecklingsmöjlighet.

Jag följer också Volvo och Autoliv.

Det är intressant, men ligger långt fram i tiden.

Lagstiftningskrav och så vidare måste på plats–

–innan det kan bli verklighet.

Man kör lite tester i Kista. Intressant–

–men inget som innebär nånting för Nobina på kort sikt.

De har hög utdelning på runt 6 %. Det låter bra–

–med en hög, offentligt finansierad utdelningskupong.

Men de är i en bransch som har varit utsatt för prispress.

Finns det risk för överbelåning för att leverera utdelning?

Nej, den skuldsättning man har är 100 % kopplad–

–till de kontrakt man har med operationella leasare.

Skuldsättningen är inget problem–

–så länge de har kontrakten.

Marknaden växer. Man talar alltid om priskonkurrens–

–men givet att man är en så stor och duktig aktör–

–ser jag ingen större risk där.

Nobina med sitt kassaflöde skulle kunna dela ut 100 %.

Målet är att ligga 75 % över "earnings before taxes".

Man skulle kunna höja utdelningen utan risk.

Men om räntorna skulle stiga väldigt kraftigt–

–samtidigt som deras indexeringskomponent sjunker...

Så som läget var en kort tid under finanskrisen.

Då skulle det kanske bli en negativ "tilt" på marginalen.

Men risken för det är ganska liten i dagsläget.

Så stigande räntor kan påverka utdelningen.

De har också gjort stora skatteavdrag–

–och nästan undanhållit skatt. Påverkar det utdelningen?

Skatteavdragen gäller väl inte om nåt år.

Kanske två år till.

Men det har alltid legat i estimaten.

Analytikerna som har följt Nobina–

–har väl räknat med dem fram till 2020.

Då försvinner de–

–och man får sätta en nytt finansiellt mål–

–när man ska betala skatt.

Det blir lägre kassaflöde, men ligger i förväntningarna.

Nobina är ett ganska defensivt bolag.

De har fått kritik för att riskprofilen är högre–

–än vad man vid en första anblick kan tro.

Håller du med? Eller är det ett defensivt bolag–

–att gå in i vid oroliga tider?

Den underliggande marknaden växer ett par procent per år.

Det är ett fint bolag att ha i osäkra börstider.

Det finns risk, som stigande räntor.

Men de har alltid lyckats parera det.

Sen de börslistades–

–har de överträffat marknadsförväntningarna.

För tre kvartal sen när de rapporterade–

–slog vissa kortsiktiga grejer på lönsamheten.

Men det här är ett bolag man ska se på längre sikt–

–bortom ett–två kvartal.

Trenden är ganska bra uppåt.

Jag har "behåll"-rekommendation.

Så det är inte spring och köp.

Men om man vill parkera pengar är det ett bra case.

För att sammanfatta rapporten:

Bättre omsättning och högre marginaler kokar ner till–

–det bästa justerade rörelseresultatet nånsin för bolaget.

Du nämnde att du följer Volvo också.

Får jag flika in en fråga om Volvo som har stämma idag.

Nåt speciellt du ska följa?

Inte just på stämman, om det inte kommer nåt speciellt.

Men det är en intressant ägarsituation.

Vi väntar alla på vad som kommer att hända.

Om det kommer ut nåt kring det–

–så är det väldigt intressant för aktien.

Jag läste att Geelys ägare inte kommer att vara där.

Varken på Volvos eller Daimlers stämma.

Jag avstår från att kommentera Geelys intåg.

Den generella frågan, som alla ställer sig–

–är vad slutmålet är för alla de bolag man kommit in i.

Däribland Daimler och Volvo.

Tack så mycket, Erik Paulsson.

Vi går vidare med lite nyheter.

Det har kommit ett PM från börsnykomlingen Bygghemma.

De rapporterar först i april, men på grund av–

–osäkerhet och att Byggmax vinstvarnade i tisdags–

–säger man att försäljningstillväxten är stark–

–runt 50 % i Q1.

Nettoomsättningen var också hög, strax över 1 miljard.

Varför går man ut med det här?

Det har varit en tråkig säsong för Bygghemmas konkurrenter.

De hade även en tuff start vid börsnoteringen.

Det har varit en lång och kall vinter.

Man vill helt enkelt bara lugna ner marknaden–

–inför rapporten i april.

För att tala om nåt annat, kan vi nämna–

–att Christer Gardells Cevian–

–nu är största ägare i Autoliv.

Efter ett aktieköp äger de nu närmare 10 % av bolaget–

–till ett totalt värde på runt 10 miljarder kronor.

Det var dagens nyheter.

Vilka är de viktigaste makropunkterna?

Handelskriget fortsätter. Kina har svarat med–

–att sätta 25-procentig tull på utvalda varor.

Men de är även öppna för diskussion med USA.

Vi får se vad som händer, om det ens blir nån tull.

Klockan 11:45 är det Börslunch.

Då är det Elon Musk-special med Carl Armfelt.

Tack!

Morgonens stora svenska börsnyhet är kvartalsrapporten från bussbolaget Nobina. Erik Paulsson, analytiker på Pareto, kommenterar.

Bygghemma lugnar marknaden. Gardell störst i SKF. Bolagsstämma i Volvo.

Matilda Karlsson och Johan Fohlin om de hetaste börsnyheterna.

  • ”Sverige behöver fler gruvor”14:38

    ”Sverige behöver fler gruvor”

    Om Sverige ska behålla sin status som gruvnation måste vi öppna fler gruvor. Det menar Anton Löf, råvaruanalytiker på RMG Consulting.

  • Bonava bommar rejält6:47

    Bonava bommar rejält

    Kindred missar förväntningarna. Betsson når inte fram. Ömsom vin, ömsom vatten från storbankerna Nordea och Handelsbanken.

  • En strålande rapportmorgon10:30

    En strålande rapportmorgon

    Swedbank över förväntan. Volvo slår förväntningarna. Axfood överraskar positivt. Positiv påskeffekt för Cloetta. Netent i linje med förväntan. Gunnebos omsättning sjunker. Husqvarna något svagare än väntat.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.1%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite -0.1%

Vinnare & förlorare

NCC 8.6%
Thule Group 4.8%
Lifco 4.8%
Atlas Copco -4.1%
Fagerhult -4.5%
Bonava -6.8%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Framtidens finansmarknad i fokus18:27

    Framtidens finansmarknad i fokus

    Framtidens finansmarknad och robotrådgivning. Det är i fokus i dagens Börslunch som gästas av Ann Grevelius och Nicklas Storåkers.

  • Styrkebesked från MTG10:50

    Styrkebesked från MTG

    Så ser strategin ut för MTG:s två delområden. Jørgen Madsen Lindemann och Anders Jensen intervjuas.

  • Därför stiger USA-räntorna2:32

    Därför stiger USA-räntorna

    Det vankas PMI-fest i dag, med siffror från Frankrike, Tyskland, eurozonen och USA. Chefstrateg Claes Måhlén om det viktigaste på marknaderna.