Bornold: Bra rapport från Traton men Volvo mer köpvärd

Traton släpper sin första rapport som börsnoterat bolag.

Vad tänker du om rapporten?

Ömsom vin, ömsom vatten.

Scania är riktigt bra, marginaler över 10 %, närmare 11 %.

För MAN är det fortsatt svagt.

Från låga förväntningar till en marginal på runt 4,5 %.

Det är inte okej mitt i brinnande högkonjunktur.

Enligt vd är första halvåret en succé, trots att global oro ger minskad orderingång.

Är succé rätta ordet?

Ja, kvartalet är bra. Främst Scania levererar på en riktigt bra nivå.

Man flaggar för att sämre tider kan komma, men justerar inte prognoserna.

Framtidsoptimism, trots den tunga hemmamarknaden med svag tysk industri.

Rätt stort självförtroende, även framåt.

Tidigare har du rekommenderat Volvo framför Traton. Står du fast vid det?

Ja, av många skäl.

Scania och Volvo är nog världens två bästa lastbilstillverkare.

Men i Traton vill man få MAN att flytta upp sig-

-och dra nytta av Scanias framgångar för att öka marginalerna.

Risken vid en lågkonjunktur är att MAN behöver mer resurser för att klara det.

Deras marginaler är för låga nu. Risken då är att Scania drabbas-

-och inte får den omvårdnad man förtjänar.

Så Volvo har lite försprång.

MAN har mer en massmarknad, de jobbar med pris-

-deras stora konkurrensfördel. Därför blir det tufft att öka marginalerna.

Medan Scania och Volvo, lite "cherry picking" här, kan öka sina marginaler-

-genom att sälja till dem som betalar bäst. Och den stora skillnaden består.

MAN fortsätter att vara masstillverkaren och Scania premiummärket.

Därför är det inte realistiskt att tro att MAN ska nå Scanias marginaler.

På vilka marknader är Traton starkast?

Hemmamarknaden är Europa.

Scania är jättestarkt i Europa och MAN är det absolut.

Sen har vi Latinamerika...

Men de lyfter fram Turkiet, en stor marknad för Traton. Och där är det svagt.

De har lite problem med sina nischmarknader, Turkiet är en av dem.

Fordonskoncernen Traton, där bland annat Scania ingår, ökade både omsättning och resultat under det första kvartalet.

”Ömsom vin, ömsom vatten.” Det är Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, omdöme om Tratons första kvartalsrapport som börsnoterat bolag.

Scania visar på styrka menar Bornold men MAN däremot uppvisar alltför svaga marginaler.

På det stora hela tycker Bornold ändå att Traton kommer med en bra rapport men när det gäller lastbilsaktier föredrar han ändå Volvo.

Traton, som är en del av VW-koncernen, börsnoterades i slutet av juni. Scania och tyska MAN är de två största varumärkena inom Traton.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4.8%
Evolution Gaming Group 4.5%
NetEnt 3.8%
Hexpol -2%
Saab -2%
Paradox Interactive -2.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.