Autoliv ser fortsatt god tillväxt

Bilindustrin vrider sig i plågor–

–medan bilsäkerhetstillverkaren Autoliv går som tåget.

Jag står på Örebro slott med Mats Backman–

–CFO för Autoliv. – Varmt välkommen!

Hur kommer det sig att ni ökar när bilindustrin krisar?

Det beror mycket på de senaste årens höga orderingång.

Vi har tagit marknadsandelar under en rad år.

Det börjar visa sig i försäljningen nu från och med 2018.

Vi växer väsentligt snabbare–

–än den underliggande bilproduktionen gör.

Det beror på att vi tar marknadsandelar.

Var tar ni marknadsandelar?

Vi är ett globalt företag.

Men det är framför allt tre regioner–

–där vi tagit fler marknadsandelar.

USA, Kina och Japan. De tre regionerna.

Det såg vi i tredje kvartalet–

–när tillväxten i Amerika var 22 %.

Det är bra mycket mer än underliggande bilproduktion.

Vad är det för utveckling som sker i Kina?

Det som har hänt i Kina under andra halvan av året–

–är en vikande efterfrågan på bilar.

Förmodligen drivet av ett lägre konsumentförtroende.

Under tredje kvartalet minskade bilproduktionen–

–i Kina med 4 %. Det är ovanligt att det händer.

Nu tror jag att många väntar på om staten–

–ska gå in med stimulanser för att förbättra efterfrågan.

Men just nu är det en mycket tuffare marknad i Kina.

Hur går Autoliv?

Vår organiska tillväxt är väldigt god.

6,4 % i tredje kvartalet.

Med en negativ global bilproduktion, 2,1 %–

–gör att vi har 8,5 procentenheter bättre tillväxt.

Varför har er skuldsättning ökat?

Den har ökat i samband utdelningen till aktieägarna i Q2.

En del av Autoliv bestod av en elektronikaffär–

–som heter Veoneer efter att vi har delat ut den.

Vi utdelningstillfället skickade vi med 1 miljard dollar–

–i kassa i Veoneer. Det gjorde att skuldsättningen ökade–

–på Autolivssidan för att kunna finansiera det.

Men vi har fortfarande en stark balansräkning.

Med vårt starka underliggande kassaflöde–

–kommer vi tillbaka till vår målsatta nivå.

Autolivs fortsatta utveckling, förutom den geografiska...

Vad ligger fem-tio år bort?

Fram till 2020 har vi som målsättning–

–att försäljningen ska överstiga 10 miljarder dollar–

–och bli lika stora som före utdelningen av Veoneer.

Kommande år kommer tillväxten att drivas av–

–att vi har tagit mycket marknadsandelar.

Bortom det tror vi att förutom bilproduktionen–

–kommer säkerhetsinnehållet i bilarna att öka.

Framför allt i tillväxtländer som Kina och Indien–

–där man i dag har relativt lite säkerhetsinnehåll.

Vi ser också stora möjligheter i den självkörande miljön–

–som ställer nya krav på utrustning.

Historiskt sett har vi varit ledande inom innovation.

Det siktar vi på även i den nya miljön.

Det finns många intressanta möjligheter.

När finns det en större flotta av självkörande bilar?

Jag tror att det tar väldigt lång tid.

När man kommer upp i nivå 4-5 i teknologin–

–kommer vi fortfarande att ha en blandad bilflotta–

–under väldigt lång tid.

Vår traditionella säkerhetsutrustning–

–i form av airbag och bälten–

–kommer att krävas under en överskådlig framtid.

Vilka andra krav kommer det att ställas på er–

–när det gäller komforten?

Två delar kommer att vara intressanta.

Dels kommer det att krävas ett större skydd–

–för personer utanför fordonet.

Om man tittar på de olyckor som har varit–

–med självkörande teknologi–

–då fotgängare blivit påkörda.

Här utvecklar vi utrustning i termer av–

–airbag för fotgängare som löser ut–

–på utsidan av bilen för att skydda fotgängare.

Inuti en bil med självkörande teknologi–

–kommer man inte sitta som man gör i dag i bilar.

Det gör att man är ur position i bilen.

Traditionellt har man suttit och tittat rakt fram.

Man kommer förmodligen att sitta helt annorlunda.

Det kräver helt ny teknologi–

–där man tittar både på airbag och bälten.

Finns det risk för att man skalar ner säkerhetsfrågan–

–för att man bedömer det som säkert?

Nej, den risken är väldigt liten.

Det märker man i alla delar av världen–

–när välståndet ökar blir säkerheten mer prioriterad.

Den risken är nog liten.

Vad är er roll i utvecklingen?

Det viktigaste är att vi fortsätter vara ledande–

–inom innovation och att komma med nya produkter.

Det är det vi siktar på.

Ett bolag som Autoliv, som har närmare 40 %–

–av världsmarknaden, satsar 500 miljoner dollar på FoU.

Över 5 000 medarbetare jobbar med FoU.

Så ska det fortsätta.

Vad är er största utmaning?

På kort till medellång sikt har vi en stark orderbok–

–och en stark tillväxt givet orderboken.

Vår absolut största prioritet är att kunna leverera–

–säkra produkter med hög kvalitet till våra kunder.

Det är vårt största fokus just nu.

Att leverera på det åtagandet vi har mot kunderna.

Hur ser du på den stunden när man når en "peak cars"–

–när färre bilar säljs och reparationerna ökar?

Vad blir de av Autoliv då?

Inom utvecklingen av global fordonsindustri–

–finns det tre tydliga trender.

Dels elektrifieringen som går fortare och fortare.

Miljön med självkörande bilar och den teknologin.

Samt delningsekonomin för fordon.

Det vill säga att man delar på fordon mer än i dag–

–när alla äger sin egen bil.

När det gäller utvecklingen med självkörande bilar–

–kommer det att vara en möjlighet för Autoliv–

–givet den innovation vi har att utveckla produkter.

För Autoliv spelar det ingen roll–

–om det är en gammal förbränningsmotor eller en elbil.

Det ställs exakt samma krav på utrustning i elbilen.

Inför de megatrender som vi ser just nu–

–har Autoliv en väldigt god positionering.

Vad drömmer du om i den självkörande bilen?

Vad vill du se i en självkörande bil?

Jag tycker att det är rätt kul att köra bil.

Vi får se vart utvecklingen leder. Tack så mycket.

Samtidigt som det går tungt för bilindustrin går det bra för bilsäkerhetsföretaget Autoliv. Bolagets finanschef Mats Backman ser en klar anledning bakom utvecklingen.

”Vi har tagit marknadsandelar under en rad år i orderingången och det börjar visa sig i försäljningen nu”, säger Mats Backman.

Framför allt är det tre marknader som har gått starkt för Autoliv, USA, Kina och Japan.

Backman räknar med att tillväxten de närmaste åren kommer till stor del kommer drivas av att bolaget tagit marknadsandelar.

Längre fram räknar han med att ett ökat säkerhetstänkande när det gäller bilar och trenden med självkörande bilar kan driva tillväxten.

Självkörande bilar kommer att kräva en helt ny teknologi när det gäller bilarnas säkerhetsutrustning och detta är något som Autoliv lägger stort fokus på att utveckla.

Förutom självkörande bilar ser Mats Backman ytterligare två megatrender som kommer driva bilindustrin framöver, elektrifiering och delningsekonomi.

Reporter: Cecilia Adolfsson.

  • Krokodilgap & dödskors19:56

    Krokodilgap & dödskors

    Börsen svajar rejält. Anders Wennberg från Catella diskuterar orsakerna bakom detta med Gabriel Mellqvist. Dessutom avhandlas bland annat MTG, Schibsted, laxaktier, dödskors och krokodilgap.

  • Centralbankerna bromsar in10:31

    Centralbankerna bromsar in

    Marknaden tror allt mindre på Federal Reserves prognos för räntehöjningar under 2019. I veckan kommer svensk inflation, vilket blir avgörande för Riksbanken. ECB väntas avsluta QE-programmet, men det är långt kvar till höjning. I Storbritannien ska parlamentet rösta om Brexitavtalet. Veckans viktigaste makroanalys med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén.

  • Fortsatt avkylning i Kina3:30

    Fortsatt avkylning i Kina

    Huaweis finanschef gripen på USA:s begäran. Svag statistik från Kina. Norsk KPI slog förväntningarna. Frankrikes president Macron talar till nationen efter de våldsamma protesterna. Morgonens makroanalys med chefstrateg Claes Måhlén.

  • Massor att vinna på gröna obligationer18:01

    Massor att vinna på gröna obligationer

    FN:s årliga klimatmöte COP24 pågår i polska Katowice och Börslunch går på miljötemat och gör en djupdykning i gröna obligationer. Nina Ahlstrand från DNB Markets...

  • Bakslag för Astra Zeneca3:44

    Bakslag för Astra Zeneca

    Q-lineas teckningskurs är bestämd till 68 kronor per aktie. Atrium Ljungberg säljer fastighet för 437 miljoner kronor. Högre passagerarantal i november för Finnair. Bakslag i fas III-studien Eagle från Astra Zeneca.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.3%
NASDAQ-100 1.1%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Lifco 1.9%
Swedish Match 1.6%
Billerudkorsnäs 1.5%
Paradox Interactive -6.7%
ÅF -6.8%
Lundin Petroleum -7%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • ”Ryssland flexar musklerna”5:00

    ”Ryssland flexar musklerna”

    Wall Street Journal släppte en rapport som antyder att Fed kommer vara mer försiktiga med att höja räntan efter mötet i december. Opec misslyckades med att komma överens om att ytterligare reducera oljeproduktionen. I dag fortsätter förhandlingarna med Ryssland.

  • Fem finska fyndaktier18:01

    Fem finska fyndaktier

    I en hyllning till Finland som firar självständighetsdag bjuder Börslunch på ett finskt smörgåsbord. Bland annat bostäder, export och ett gäng aktiecase avhandlas med Marie Karlsson från Nordea och Urban Lawesson från Evli i studion.

  • Finsk ekonomi sårbar i handelskriget5:40

    Finsk ekonomi sårbar i handelskriget

    För att fira Finlands nationaldag ligger fokus på den finska ekonomin. Tiina Helenius, chefsekonom på Handelsbanken i Finland, kommenterar allt från BNP och tillväxt till bostadspriser och det kommande årets utmaningar.