”Geely är en del av Kinas intåg i Europa”

Dags för veckans Asienuppdatering.

Med oss har vi Tuuli Koivu från Helsingfors.

Hej, Tuuli!

Volvo Cars kinesiska ägare är på väg–

–att bli lastbilstillverkaren AB Volvos största ägare.

Var det väntat?

Det kan man säga. Det är definitivt en del–

–av Kinas investeringsflöde in i länder i väst och in i EU.

Det här följer kontinuiteten i det stora investeringsflödet.

Geely är alltså en del i Kinas investeringsplan?

Det kan man säga.

Kinesiska bolag är oberoende i sitt beslutsfattande–

–och mestadels även i beslutsfattande kring investeringar.

Men alla stora investeringar måste analyseras–

–av kinesiska myndigheter–

–så att de inte strider mot Kinas ekonomiska politik.

Så indirekt är det en del av den stora investeringsplanen.

Låt oss tala om handelskriget.

När dina kunder frågar dig–

–om senaste nytt kring handelskriget. Vad säger du då?

Först och främst säger jag åt dem att ta det lugnt.

Besluten som har fattats så här långt–

–har inte så stor påverkan på världshandeln eller ekonomin.

Just nu förändrar det inte tillväxtutsikterna–

–i den globala ekonomin.

Men spänningarna mellan Kina och USA–

–har funnits under många år, ända sedan början av 2000.

Det är också orealistiskt att tro–

–att en överenskommelse löser alla problem.

Jag antar att spänningarna och osäkerheten–

–relaterade till ökad protektionism kommer att fortsätta.

På kort sikt ser det lugnare ut–

–men problemen och utmaningarna är allvarliga.

Och det kommer att ta tid att reda ut dem.

Är Kina öppna för förhandlingar med USA?

Det hoppas jag verkligen.

Vi vet alla att det handlar mer om investeringar–

–och immateriella rättigheter än handel.

Beträffande investeringsklimatet–

–indikerar relativt nya rapporter att...

...villkoren inte är lika för alla företag.

Det innebär att kinesiska bolag har relativt fri tillgång–

–till EU-länderna och USA–

–medan möjligheterna för västerländska bolag–

–att investera i Kina är mycket mer begränsade.

Spelreglerna är olika–

–vilket självklart skapar spänningar, även i framtiden.

Vilka är dina förväntningar på relationen–

–mellan USA och Kina på sikt?

Jag hoppas att Kina under nästa vecka–

–kommer att göra vissa avregleringar i ekonomin–

–och underlätta mer konkret än tidigare–

–för västerländska investeringar i Kina–

–och för handel mellan Kina och västerländska ekonomier.

Speciellt mellan Kina och USA.

Det här blir allt svårare efter hand som Kina växer.

Kina är förmodligen världens största ekonomi–

–under 2030-talet.

Västerländska ekonomier kommer nog inte att tolerera–

–Kinas olika spelregler så länge till.

Jag tror att spänningarna finns kvar framöver.

Vi får leva med dem och hoppas–

–att det blir fler överenskommelser och problemen reds ut–

–efter hand.

Kommer det här att diskuteras–

–på toppmötet nästa vecka?

Säkerligen.

De kommer att vara mycket på agendan–

–inte minst immateriella rättigheter.

USA är angelägna om att Kina beaktar rättigheterna.

De talar givetvis i bolagens sak.

Men både parter, USA och Kina, förstår–

–att dagens företag är internationella.

Kopplingarna mellan de här båda länderna–

–är mycket komplexa. Det är svårt att göra förändringar–

–utan att internationella bolag i både USA och Kina skadas.

Vad är veckans snackis i Kina?

Nästa vecka kommer domineras av handel.

Det pågår också diskussioner om Nordkorea.

Men givet att det ämnet har blivit lite mer positivt–

–så tror jag att handelsdiskussionen dominerar nästa vecka.

Trevlig helg och tack.

Tack!

Kina ger grönt ljus för Geelys storköp i AB Volvo, och det senaste om handelskriget.

Petra Bergman pratar med Tuuli Koivu, Kinaexpert på Nordea.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

NetEnt 1.7%
Thule Group 1.7%
Loomis 1.4%
Paradox Interactive -1.6%
JM -2.9%
Swedish Orphan Biovi… -4.3%
Uppdaterad tis 10:08
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier