Är Veoneer årets julklapp?

Jojje, är Veoneer årets julklapp?

Ja, det kanske är en lite konstig julklapp.

Men om man tänker sig att man får en julklapp 24 december–

–så ska man ju ha den under hela nästa år.

Det är väl så som jag ser på det här.

Det här har inte varit en lyckad avknoppning på något sätt hittills.

Skälet till att det har blivit så fel är flera.

Nummer ett är att det skedde för tidigt. Man hade för bråttom.

Vid den tidpunkten var det en hajp kring självkörande bilar, level 5 och 4.

Då ville man passa på och knoppa av det här bolaget.

Jan Carlson har förmodligen en hel del att göra med tajmingen.

Han har valt att bli vd för det här bolaget.

Han har plockat över både finanschefen och IR från Autoliv.

Det är det här bolaget som han satsar på.

Vid introduktionstillfället köpte han också väldigt mycket aktier i Veoneer.

Jag tror att summan var runt 30 miljoner svenska kronor.

Kursen var upp och hamnade över 500 kronor.

Nu har vi en kurs på ungefär 144 kronor.

–Vi kan se hur det ser ut. –Det ser förskräckligt ut.

Detta är alltså den julklapp du vill ge till svenska folket?

Om jag hade varit här för drygt ett år sen och lämnat det här som en julklapp–

–så hade jag nog inte fått vara jultomte i år.

Och aldrig mer. Men vad ska vi då tro om det här?

Jag tror att perceptionen–

–av hela det här fenomenet med självkörande bilar har ändrats.

Man har skjutit på det av flera skäl.

Det är givetvis tekniska skäl, men också legala skäl.

Är det negativt? Nej, det är inte det.

Veoneer har ju produkter som gäller för level 1 och 2, och 2+.

Det är olika former av hjälpmedel.

Autobroms, till exempel, kommer att vara nödvändigt–

–för att en bil ska få fem stjärnor i Euro NCAP. Det är ett exempel.

De här produkterna finns. Nu kan man minska forskning och utveckling–

–kring de framtida produkterna. Då spar man pengar.

Sen finns det en stor orderstock i det här bolaget.

Varför går det då inte bättre?

Det beror på att bilindustrin är cyklisk.

Man får en order. Några år senare ska det implementeras i en ny bilmodell.

Sen rullar det på ett antal år, fem kanske, eller sju.

Sen börjar det hela om.

Orderstocken har inte fullt ut börjat ätas på, så att säga. Men det sker nu.

En av kunderna som de ofta får använda i marknadsföringen är Mercedes.

Det är alltså inget fel på produkterna.

Det finns analytiker som hävdar att de tyska konkurrenterna är mycket bättre.

Jaha. Men varför väljer då Mercedes Veoneer?

Det finns ytterligare en krydda här, och det är nåt som heter Zenuity.

Det var ett joint venture som startades av Autoliv tillsammans med Volvo Cars.

Man äger 50 % var. Det ägandet har nu flyttats över till Veoneer.

Här tillverkar man, och försöker få fram, mjukvara för dessa avancerade körsystem.

Hör och häpna, det bolaget har faktiskt fått en order–

–ifrån en icke namngiven kund.

Det är förmodligen en koreansk kund. Det bolaget har man inte satt nåt värde på.

Volvo Cars kommer att använda det.

Det rinner ut till de tillverkare som inte själva har råd att utveckla mjukvara.

Varför har då kursen gått så dåligt? Jo, det är lätt att slå på nån som ligger.

Det är som den nya sporten MMA. Man får slå på en som ligger.

Man fokuserade på självkörande bilar som inte blev av.

Man fokuserade också på att bolaget blöder. Det rättade Jan Carlson till–

–när han i maj i år tog in mer pengar än han tänkt, för efterfrågan var stor.

Det var bra tajming. Nu hade det varit svårare.

De stora förlusterna, och det man ser bakåt–

–gör att detta förmodligen är Stockholmsbörsens mest blankade aktie.

Hur stor blankningspositionen är vet vi inte, för det här bolaget har säte i USA.

Men jag frågade IR. Han påstod att det var cirka 10 %, eller kanske mer.

Det är förklaringen. Vad kan hända om det kommer bättre kvartalsrapporter framåt?

–"Short squeeze". –Ja.

Det är julklappen. Jag säger inte att man ska köpa aktien, men man kan titta på den.

Okej. Så vi har sensorer, vi har "short squeeze" och...

–Vad har vi mer? –Det känns som ett spännande...

De allra högst värderade bolagen kommer nog inte att fortsätta vara det.

Värderingen av det här nästan helt utbombad. Det finns inga förväntningar.

–Tack så mycket. –Tack.

Trots en rejält svag börsresa ser Georg Norberg från Quesada en intressant framtid för Autoliv-avknoppningen Veoneer.

Hör honom förklara för EFN:s Matilda Karlsson varför han tycker att bolaget är missuppfattat.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.9%
NASDAQ-100 0.3%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Mycronic 1.7%
Swedish Match 1.2%
Platzer Fastigheter 1.1%
Avanza -4.9%
Beijer Ref -7%
Sinch -8.1%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Därför sänker IMF prognosen5:05

    Därför sänker IMF prognosen

    IMF sänker återigen den globala tillväxtprognosen. Sydkoreas export sjönk 0,2 procent under årets första 20 dagar jämfört med samma period i fjol. Stor oro i Kina för ny dödlig epidemi.

  • En handfull heta bolag16:10

    En handfull heta bolag

    Förvaltarna Fredrik Skoglund från Länsförsäkringar och Christian Brunlid från Handelsbanken bjuder på aktiecase och framtidsspaningar i veckans första Börslunch.

  • Varnar signalen för nedgång?13:28

    Varnar signalen för nedgång?

    Allt från svensk boprisstatistik via geopolitik till historiken som talar för en avkylning på börsen. Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén och EFN:s Gabriel Mellqvist vägleder i...