Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Så kom då ett besked som var både väntat och oväntat. TeliaSonera lämnar sitt skandalomsusade affärsområde Eurasien. Bolagets affärer i området – som omfattar Azerbajdzjan, Georgien, Moldavien, Tadzjikistan, Nepal, Kazakstan och Uzbekistan – har kantats av skandaler, mutbrott och beskyllningar om att TeliaSonera har hjälpt diktatorer att avlyssna oppositionella.

Vill man ta till en underdrift kan man väl konstatera att TeliaSonera, som för inte så länge sedan var två statliga televerk, drabbades av något som liknade hybris när man fick chansen att bli ”international businessmen”. Snabbt gjordes den i och för sig korrekta analysen att marknaden för teletjänster och nättjänster började mättas i Nordeuropa, men att marknaden glödde i det telemässigt underutvecklade Centralasien. Munsbiten blev alltför frestande för TeliaSonera som snabbt kastade sig över denna nya marknad.

Det brukar sägas att ett rent samvete är den bästa huvudkudden. Frågan är hur knöliga huvudkuddarna har varit i vissa sängar? Jag tänker bland annat på förre vd:n Lars Nyberg som envist höll fast vid att det inte fanns några problem inom affärsområde Eurasien och fanns det problem så var det ändå inte TeliaSoneras fel. Han var inte ensam, men huvudansvarig för att TeliaSonera – en i huvudsak statligt ägd och styrd koncern – agerade ytterst aggressivt i länder som präglas av klanstyre, notorisk mutkultur och politiskt förtryck. Nu ska inte hela skuggan falla på den förra koncernledningen med Lars Nyberg i spetsen. En tung skugga faller även på de politiker som inte tog bolagsstyrningsfrågorna på fullt allvar.

På grund av det mediala trycket och opinionen var det givet att något måste hända, men nu gick det plötsligt väldigt fort. I dagens pressmeddelande nämns alla skandalerna bara genom omskrivningar. Istället skriver man att ”Styrelsen har ingående prövat vad som är bäst för våra aktieägare, verksamheter, anställda och kunder. Vi har startat en process för att minska TeliaSoneras närvaro inom region Eurasien för att effektivt kunna genomföra vår nuvarande strategi”. Nu ska man istället koncentrera sig på ”bästa uppkoppling och konvergerade tjänster” och man ska hålla sig inom Sverige och övriga Europa.

Detta är inget annat än en helt ny affärsidé.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.