Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Göteborgsföretaget Stena har i skymundan byggt upp en egen sfär på börsen. Där ingår nu sex bolag. Och fler lär det bli.

För runt tjugo år sen skrev jag en krönika i sedermera insomnade Finanstidningen. Om jag minns rätt var budskapet att färjerederiet Stena Line och oljetransportören Concordia var skamfläckar för börsen. Båda aktierna hade gått uselt sedan de noterades på 1980-talet. De värderades långt under substans och huvudägaren, Stena AB, borde göra något, var tesen. Till exempel sälja av tillgångarna och dela ut pengarna till aktieägarna.

Riktigt så blev det inte fast några år senare köpte familjen Olsson i alla fall ut Stena Line. Concordia är fortfarande noterat, men kursen ligger kvar där den låg för ett kvarts sekel sen, kring 13 kronor. Det måste vara en av de sämsta aktierna av dem som var listade då och fortfarande är det. Hade den gått som index hade den stått i 250.

Jag vet inte om det var dessa misslyckanden, eller om det fanns andra skäl till att Stena länge inte gjorde mycket väsen av sig på börsen. Hur som helst ändrades den saken kring millennieskiftet. Stena –  som pysslade med shipping, skrotåtervinning, fastigheter och off-shore – investerade då 50 miljoner kronor i den lilla läkemedelsimportören Meda. Det blev tidernas affär. Vinsten när Meda såldes till amerikanska Mylan förra året var 9 miljarder.

Men då hade Dan Sten Olsson redan fått smak på börsen och börjat bygga upp en bredare aktieportfölj. Vid senaste årsskiftet var Stena huvudägare i fem börsbolag (se tabell). Nyligen gick Stena dessutom in som en av två huvudägare i hotellkedjan Scandic, vid sidan av finansmannen Rolf Lundström. Stena köpte aktier för 1,6 miljarder kronor när EQT checkade ut.

I dag är Stenas svenska börsportfölj värd knappt 5 miljarder kronor. (Dessutom finns Mylan-aktier för cirka 2 miljarder.) Det gör familjen Olsson till den sextonde största ägaren av kött och blod på Stockholmsbörsen, efter fastighetsmagnaten Rutger Arnhult.

En hel del talar för att Stena tar huvudägarpositionen i ytterligare något eller några bolag. Framför allt att det finns torrt krut. Dan Sten Olsson talade nyligen i en intervju om 19 miljarder kronor i krigskassan. Visserligen blöder offshore-divisionen – den förlorade knappt en miljard förra året – och förväntas fortsätta gå dåligt länge. Men övriga delar går hyggligt och passagerartrafiken visade äntligen vinst 2016.

Att börsen ger bra riskspridning åt en företagsgrupp som i övrigt har en hel del riskfyllda verksamheter, talar också för att Stena ökar allokeringen till aktiemarknaden. Det är förresten tydligt att Stena söker just riskspridning i sin börsportfölj; det enda som förenar de sex bolag där man är huvudägare är i princip att de är noterade. Plus möjligen att de finns på listorna för små och medelstora bolag, snarare än bland de största (även om Scandic är på väg mot stora listan).

Något annat som tycks karaktärisera Stenas ägarskap är att man uppmuntrar  förvärv och strategiska affärer i portföljbolagen. Stena köpte exempelvis ut köksföretaget Ballingslöv från börsen för några år sedan och gjorde då också en bytesaffär med portföljbolaget Svedbergs. Gunnebo har gjort flera förvärv och Midsona lade nyligen bud på Bringwell. Och Meda såldes som sagt till Mylan.

En osäkerhetsfaktor kring Stena som ägare är att sfären genomgår ett generationsskifte inom överskådlig tid. Dan Sten Olsson sade för några år sedan att 70 var en lämplig ålder att börja lämna över tyglarna. Sjuttioårsdagen inföll i vintras.

Dan Sten äger 51 procent av Stena och resten delas mellan systern Madeleine Olsson Eriksson samt brodern Stefan Olsson, som bor i England. I nästa generation finns fyra kusiner. Dan Stens Olssons son William är filmregissör och sitter i Stena AB:s styrelse tillsammans med kusinen Marie Eriksson. Dan Stens dotter Selma, läkare på Karolinska i Stockholm, samt kusinen Gustav – som är internetentreprenör – sitter också i några av koncernbolagens styrelser.

Men ingen av kusinerna har en operativ roll och att någon av dem tar över som koncernchef verkar osannolikt, i varje fall inte i närtid. Rederiverksamhetens chef Carl-Johan Hagman har pekats ut som trolig efterträdare till Dan Sten.

Den dag sfärens överhuvud drar sig tillbaka har han hur som helst fog för att nynna på Nationalteaterns klassiker ”Stena Olssons Compagnie – ingen dålig industri”. Åtminstone första refrängen.

Se mer: Stena – en växande börsspelare

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.