Ytterst är det ägarens ansvar att företaget är förberett när katastrofen slår till.

I fredags vid tretiden ringde min 14-åriga dotter. Hon berättade om terrordådet på Drottninggatan, ville säga att hon var okej och försäkra sig om att jag också var det. Sannolikt ett av tiotusentals, kanske hundratusentals, liknande samtal i Stockholmsområdet just då.

Själv befann hon sig på SEB:s kontor vid Stureplan mitt i staden, tillsammans med en kompis. De var där för att göra ett ärende när nyheten om attacken kom. Och det hon berättade om personalens agerande fyllde mig med både värme och tacksamhet gentemot människor jag aldrig har träffat eller ens sett. Personalen stängde kontoret och tog in tjejerna i ett rum bakom där de fick varm choklad och kunde vänta till läget klarnade. De var förstås uppskakade och oroliga men de kunde inte ha bemötts på ett bättre sätt.

Jag vet inte om bankpersonalen agerade utifrån sunt förnuft eller om de följde en krisplan. Jag misstänker att det handlar om båda. Det är lättare att handla klokt om man har övat innan och det finns en struktur att förhålla sig till. Banker hör till de mer utsatta institutionerna i samhället och är därför förhållandevis väl förberedda på att hantera obehagliga överraskningar. Fast de är inte ensamma.

En god vän som befann sig på NK vittnar om att varuhuset utrymdes snabbt och effektivt minuterna efter att terroristen hade slagit till några kvarter bort. Efter vad jag förstår visste även Åhléns personal hur den skulle agera när ordern om utrymning kom. Det finns också uppgifter om att chauffören till den lastbil från Spendrups som användes vid dådet agerade hjältemodigt och försökte stoppa kapningen.

Mitt uppdrag för EFN är att skriva krönikor om ägare och ägarfrågor. För det mesta handlar de om makt och inflytande och därmed i förlängningen primärt om en ägares rättigheter och möjligheter att påverka. Men den här gången vill jag vända på myntet. En (huvud)ägare som inte själv arbetar i företaget har som sin viktigaste uppgift att se till att bolaget har en kompetent styrelse, som är förutseende och tänker strategiskt. Styrelsen ska i sin tur utse en företagsledning som sköter det operativa enligt styrelsens instruktioner.

Fast det finns inga vattentäta skott mellan de olika nivåerna i bolaget. Gör ledningen ett dåligt jobb spiller det över på styrelsen och i förlängningen på ägaren. Om inte annat får den sistnämnda stå för notan om företaget sköts så illa att det går omkull.

Och i krisen prövas företaget, skulle man kunna säga. Men också dess ägare. Hur de anställda och ägarna agerar kan nära nog avgöra ett bolags öde. När Estonia sjönk 1994 och tog närmare 800 människor med sig i djupet skickade det börsnoterade rederiet Norström & Thulin, som ägde hälften av Estonias ägare Estline, ut ett pressmeddelande. Budskapet var att färjan var försäkrad och att bolaget inte skulle drabbas av ekonomisk skada. Det innebar dödsstöten, om inte för Nordström & Thulin som företag, så i alla fall för dess varumärke och anseende. Firman drog sig ur persontrafik och såldes några år senare till utlandet för en spottstyver. Det kanske hade hänt ändå, men hanteringen av Estonia-katastrofen var i varje fall ingen tillgång.

Det finns fler exempel på illa hanterade kriser, men också på motsatsen. Exempelvis tog SAS ett stort ansvar när ett plan från dotterbolaget Spanair förolyckades 2008 och 154 personer dog.

En ägare kan naturligtvis aldrig garantera att katastrofer och kriser inte drabbar en verksamhet. Men hon eller han kan understryka för styrelse och ledning hur viktigt det är att minimera riskerna, att det finns krisplaner på plats och att krisberedskapen får kosta pengar.

Den ägare som av besparingsskäl har underlåtit att förhindra eller minimera effekten av en olycka kommer att dömas hårt i allmänhetens medvetande.

När finanskrisen härjade som värst brukade SEB:s ordförande Marcus Wallenberg säga ”Hope for the best. Prepare for the worst.” Kloka ord som förtjänar att upprepas nu, om än av en dystrare anledning. Det verkar i alla fall som personalen på bankens kontor vid Stureplan har tagit till sig dem.

 

SE ÄVEN: Ägarna måste vara förberedda när katastrofen är ett faktum 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.