Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Glencore är inte bara en schweizisk råvaru- och gruvgigant. Glencore finns över allt – i alla världsdelar – där det finns råvaror. Och när nu företaget är i kris, så händer det saker dygnet runt, världen runt.

Glencore behöver pengar och en bättre marknad. Att sälja tillgångar är inte lätt, det finns inte köpare. Men det går att lägga ned produktion.

Ett axplock: Företaget stängde häromdagen en platinagruva i Sydafrika. Platinans utförslöpa fick ju ny fart av av Volkswagen-gate, då det används i dieselmotorer. Dotterbolaget i Kongo, Katanga Mining, har stängt ned utvinning bland annat av Kobolt som till priset av oräkneliga människoliv används i mobiltelefonbatterier. Därmed försvinner 5 procent av utbudet. Glencore har också dragit ned ordentligt i koppargruvor, inte bara i Kongo och Zambia, utan även i Chile.

Glencore-aktien har ju tagit igen hela nedgången efter förra veckans ras – och ledningen lyckades övertyga marknaden om att allt är lugnt. Men det är det inte, hävdar Bank of America. Tvärtom, bankernas exponering är långt större än vad marknaden räknar med.

Att all världens banker är insyltade i Glencore kan kanske förklara att de är redo att ge nya krediter. Alternativet vore kaos. Den första december ska Bank of England offentliggöra ett stresstest där den brittiska finansindustrins exponering mot råvaruindustrin förhoppningsvis framgår.

Glencore kämpar för att ta sig igenom krisen, och för att krydda det hela är företagets beroende av kol gigantiskt, ett resultat av fusionen med Xstrata. Och givetvis försöker den schweiziska jätten inför klimatmötet i Paris övertyga världens ledare om att kol är framtiden, även om företaget stänger kolgruvor ibland annat Australien på löpande band.

Mitt i detta råvarukaos står svenska Boliden superstarkt. Köprekommendationerna haglar över aktien, och kursen ligger på plus i år. Rönnskärsverken och Aitikgruvan står starka trots allt.

Men Boliden har varit i samma situation som Glencore, eller ännu värre. För 15 år sedan var Boliden nära att gå under, men en räddningsaktion lyckades mot alla odds. Det började med att den sedermera förolyckade Hans-Inge Olsson skrev en rasande börskrönika i Dagens Industri (krönikan går att läsa här via ett forum), och fortsatte med att Carl Bennet gick in som storägare.

Bakgrunden var att företaget flyttat huvudkontoret till Kanada, en fruktansvärd gruvolycka i Spanien, hål i balansräkningen och en tveksam försäljning av chilenska gruvor till ett par miljarder kronors underpris.

Ett räddningskonsortium gick in i Boliden, men upptäckte att det inte riktigt var som det påstods. Konsortiet tänkte stoppa den chilenska affären, det hade ju bara skrivits ett letter of intent. Tyvärr var det inte så, försäljningen var bindande.

Gruvorna såldes till slut till kanadensiska Falconbridge, som Boliden tidigare hade haft ägarkopplingar till. Ansvarig vd fick sparken (han dök senare upp som vd för Nordic Mines, ett totalt misslyckat projekt. Han är inte kvar där)

Ny vd i det räddade Boliden blev Jan Johansson, som blev rikskänd i samband med SvD:s avslöjande om användning av privatflyg i SCA. (Han är inte kvar där) Artiklarna skrevs till stor del av Torbjörn Isacson, dåvarande kollega till Hans-Inge Olsson vid tiden för hans Bolidenkrönika.

Bland de som räddade Boliden fanns också Peab, som försökte samma trick med Northland Resources, utan framgång.

Och hur gick det för Falconbridge med de chilenska gruvorna? 2006 köptes företaget upp av Xstrata – som i sin tur alltså gick ihop med Glencore för två år sedan.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.