Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

För ett år sedan bestämde vi oss på EFN för att balansen mellan antalet kvinnor och män måste bli bättre i våra inslag och program. Att skylla på att finansbranschen är tungt mansdominerad tyckte vi inte längre höll som ursäkt.

Så vi gjorde en plan.

Vi på redaktionen började mer metodiskt leta efter kompetenta ekonomikvinnor. Vi satte i system att fråga alla våra gäster om de kände till någon vass expert som råkade vara kvinna. Vi kontaktade olika kvinnonätverk. Vi lade ner många timmar på att ringa runt och tala med kvinnor vi tyckte borde vara med i våra program.

Det här lärde vi oss:

• Kvinnor behöver generellt sett mer övertalning än män för att ställa upp.

• De vill ha längre framförhållning än män. De kan mer sällan än sina manskolleger ställa upp med kort varsel.

• De vill vara hundra procent förberedda, och vill därför veta exakt vilka frågor som kommer att ställas.

• Kvinnor oroar sig för att intervjun eller programmet ska ”dra iväg” utanför det område där de har sina spetskunskaper. Män anger nästan aldrig detta som ett problem.

Varför det är på detta sätt kan andra besvara betydligt bättre än jag.

Huvudsaken för oss var att vi knäckt koden. För när vi väl börjat få med några fler kvinnor blev det lättare med nästa. Både kvinnor och män hjälpte oss genom att tipsa om kunniga kvinnor i sina nätverk. De som varit med en gång kunde tänka sig att vara med en gång till.

En spekulation från min sida är också att ju jämnare fördelning mellan könen som syntes i rutan, desto mindre risk att känslan ”jag ses som en representant för mitt kön och misslyckas jag gör jag det å alla kvinnors vägnar” infinner sig.

I dag, ett år senare, kan vi se att våra ansträngningar verkligen har gett resultat.

EFN:s dagliga direktsändning Börslunch hade den största utmaningen. Programmet gick på några månader från en fördelning på fem procent kvinnor och 95 procent män (jo, så såg det faktiskt ut hösten 2017) till betydligt jämnare 40 procent kvinnor och 60 procent män.

I succén Uppesittarkväll, ett tvåtimmars program som direktsänds kvällen före lön, har vi en fördelning på genomsnitt 47 procent kvinnor och 53 procent män.

Över hela linjen har vi en ganska bra könsfördelning i dag.

Men vi vet att vi inte kan slå oss till ro. Vi måste fortsätta att jobba för att hålla en jämn könsfördelning i våra program och inslag. På redaktionen är det här ett ämne vi pratar om ofta.

Men varför är det då så viktigt att ha en hyfsat jämn fördelning mellan kvinnor och män?

Ja, till att börja med består vårt samhälle av hälften av varje, bara det är ett skäl. Ett annat är att det är ett uppenbart slöseri med kompetens att inte ta vara på den som kvinnor besitter. Dessutom: Kompetenta och karismatiska kvinnor som också syns kan bli förebilder för andra kvinnor och i förlängningen kanske det bidrar till att fler av dem söker sig till exempelvis finansbranschen. Det vore en välgärning.

Men gör vi då detta enbart för att kanske, eventuellt och förhoppningsvis göra lite samhällsnytta?

Nej, så fina är vi inte. För oss på EFN finns också ett högst själviskt skäl: Vi vill har fler tittare. I dag tittar fler män än kvinnor på EFN, alltså finns en potential bland kvinnor. Och precis som det verkar vara för män, så behöver kvinnor känna sig inkluderade för att ha lust att titta. Inte konstigare än så.

Om du som läser detta har tips om någon vass ekonomikvinna som borde vara med hos EFN – mejla mig!

Anna Fagerström

Ansvarig utgivare

anna.fagerstrom@efn.se

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.