Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Coop Sverige reagerade på krönikan och intervjun om bolaget på EFN. Läs deras kommentar här.

I inslaget/texten ovan framställs det som att Coop Sveriges vinster för 2015 och 2016 är ihåliga och inte kommer från rörelsen. Detta är fel, då företaget under två år i rad visat på operativ resultatförbättringar och tidigare förluster vänts till vinst.

I Coop Sverige-koncernens finansiella årsrapport 2015 redovisas ett rörelseresultat på 140 miljoner kronor. Där ingår huvudsakligen tre bolag, Coop Sverige AB (CSAB), Coop Butiker och Stormarknader (CBS)och Coop Logistik (CLAB), vilka alla tre lämnar in egna årsredovisningar, som skickas in till Bolagsverket. Coop Sverige-koncernen gör dock ingen formell koncernredovisning eftersom Coop i ingår i KF, som gör koncernredovisning.

När de tre enskilda bolagens rörelseresultat adderas blir det som EFN påpekar inte samma resultatsiffra (+140 mkr) som i årsrapporten. Det beror på försäljningen av drygt 70 butiker inom CBS. Dessa butiker såldes sista december 2014 av CBS till två av sina helägda dotterbolag. Dessa såldes sedan första januari 2015 till Coop Mitt och Coop Väst. Detta gör att det under 2014 uppstod en reavinst i CBS AB på 123 miljoner kronor, men denna blir en reavinst för CSAB- och CBS-koncernen först 2015. Dessutom återläggs en goodwillavskrivning i CBS AB på 25 miljoner kronor hänförlig till ett av CBS AB koncerninternt förvärv tidigare år.

Innebär då detta att Coop Sveriges vinst 2015 var ett resultat av att vi sålde butiker. Nej, under året fanns även omstruktureringskostnader på 84 miljoner kronor, andra reaförluster netto på 15 miljoner kronor, samt goodwillavskrivningar på 42 miljoner kronor. Det mest relevanta måttet för hur själva rörelsen gick under 2015 blir därför rörelseresultatet före jämförelsestörande poster, där varken reavinster eller omstruktureringskostnader ingår och som uppgick till 158 miljoner kronor. Detta kan jämföras med en förlust på drygt 100 miljoner kronor på samma rad 2014. Coop har också nyligen lämnat in årsrapporten för 2016, där rörelseresultat före jämförelsestörande poster förbättrats från 158 till 236 miljoner kronor. Under fjolåret fanns det inga reavinster inom Coop Sverige. Så på EFN:s fråga om Coop verkligen har vänt talar siffrorna sitt tydliga språk.

Coop Sverige eftersträvar att ha en fullständigt transparant redovisning, vilket har avgetts de senaste åren. Coop Sverige har också en annan affärsmodell än andra aktörer i dagligvarubranschen, då vinster på grossistförsäljningen till de fristående konsumentföreningarna är starkt begränsad idag.

Tobias Rydergren, presschef Coop Sverige

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.