Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Volkswagenkrisen utvecklar sig mer och mer till att hota bolagets existens. Den som konstaterar detta är inte vem som helst, utan tillträdande styrelseordföranden Hans-Dieter Pötsch, enligt tidningen Welt am Sonntag.

Och det är svårt att säga emot honom. Volkswagen har redan reserverat 6,5 miljarder euro, men de pengarna är öronmärkta enbart för att korrigera de felaktiga bilarna. Till det kommer alla andra kostnader som idag är oöverskådliga. Vi talar om böter, skadestånd och processkostnader. Landesbank Baden-Württemberg har gjort en bedömning av dessa kostnader och landar på 47 miljarder euro, alltså nästan 430 miljarder kronor. Alltså ganska exakt hälften av svenska statens utgifter 2014. Landesbank Baden-Württembergs bedömning framstår dessutom som lätt optimistisk, om man betänker att bara i Australien riskerar Volkswagen böter på 35 miljarder euro.

Samtidigt uppger Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung att fler chefer än vad tidigare har uppgetts är inblandade i fusket med avgasmätningar. Det är ganska förståeligt att affärstidningen Handelsblatt i helgen publicerade en specialbilaga med titeln Tatort Volkswagen – Brottsplats Volkswagen.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.