Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Det finns en dold kostnad för tjänstebilen som är lätt att missa. Den kan kosta flera hundratusen kronor i utebliven tjänstepension.

Att bli erbjuden en tjänstebil som löneförmån kan kännas som ett lätt val. Du avstår en del av din bruttolön men efter skatt blir det oftast inte så stor kostnad. Och att var tredje år få köra iväg med en sprillans ny bil är en härlig upplevelse. Dessutom är förmånsbeskattningen på tjänstebilar rekordlåg just nu eftersom den styrs av den extremt låga statslåneräntan. Kan det vara annat än en riktigt bra affär?

Men Dan Wallberg, pensionsspecialist på PTK har räknat ut hur mycket bilen egentligen kostar när även tjänstepensionen räknas med.
I exemplet är det en privatanställd tjänsteman med premiebestämd ITP. Men liknande villkor finns även i andra kollektivavtal och ibland i privat avtalade pensionslösningar. Lönen är över 37 000 kronor i månaden, d v s över gränsen för en högre inbetalning till tjänstepensionen. Under gränsen sätts motsvarande 4,5 procent av lönen av till pensionen, men över gränsen är det 30 procent.

Den som erbjuds en tjänstebil som förmån får sin bruttolön sänkt med ett antal tusen kronor, vanligt är kring 4 000 kronor. Det innebär att inbetalningen till tjänstepensionen också sänks med 30 procent av 4 000 kronor, alltså 1 200 kronor i månaden.

Den som är 55 år och har tjänstebil fram till 67 år förlorar alltså 172 800 kronor i pensionsinbetalningar. Med en avkastning på 5 procent blir det cirka 350 000 kronor i utebliven pension som ska läggas till kostnaden för tjänstebilen och den föremånsskatt som också ska betalas. Är du i 30-årsåldern och har tjänstebil fram till pensionen kan du alltså börja räkna förlusten i miljoner.

Blir du erbjuden en tjänstebil som förmån är det dags att tänka över noga vad det innebär. Är du attraktiv och en god förhandlare kanske du kan utverka att tjänstepensionen betalas in efter lön före bruttolöneavdraget. Då först blir tjänstebilen en riktigt god affär.

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.